Rødberg |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 17 juli 2014 at 19:17 |
|
Er det noen her som vet når dette ekstra sporet kom på rødberg stasjon, mellom lokstall og utkjøringssporet? Jeg har sett på flere sporplaner, men nevnte spor er ikke oppført på noen av dem. Dette er den nyeste/siste sporplanen som er registrert.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
JEg tror det er større sjanse på å få et svar dersom du stiller det på NJKs forum. Om noen i det hele tatt kan svare på dette.
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da skal jeg prøve der, 1940 er den siste sporplanen fra. Men da har jeg et annet spørsmål ang sporet. Hva kunne grunnen være for at de la et spor der. Var ikke så mye trafikk på stasjonen?
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kanskje det ble brukt som uttrekk slik at hovedspor og skive ikke ble berørt?
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan det ha vært brukt for å parkere en vogn med kull til damplokene på?
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er jo såklart en mulighet, kan også ha vært for å få vogner generelt bort fra stasjonsområdet? |
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Man har nok hatt et behov for å plassere vogner på dette sporet. Vogn med kull kan være et svar, bygningen mellom dette "nye" sporet og stallsporet var muligens kullrampe eller kullskur?
Uttrekksspor for skifting var det neppe ment som. Sporet er så kort at man ikke oppnådde noe som helst i den sammenheng, og trafikken på banen var aldri større enn at man trolig heller ikke hadde noen problemer med å få gjennomført nødvendig skifting uten å forstyrre toggangen. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det har nok vært noen endringer i sporplanen som ikke framgår av tegningen, for sporveksel nr. 3 mangler. Den har nok vært der en gang.
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ante meg. Da var sikkert den vekselen merket som nr. 3?
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan den muligens ha vært, men sannsynligvis lå den utenfor (til høyre for) den nåværende nr. 1. Etter normal sporvekselnummerering skulle den da hatt nummer 1, og den nåværende nr. 1 skulle hatt nr. 3. Det er også noe rart med nummereringen av sporvekslene 6 og 8, etter normal nummerering skulle disse vært nummerert omvendt. Det skyldes sannsynligvis at nr. 8 er lagt inn mye senere enn nr. 6. Hvis det ikke er noen spesiell grunn til det omnummerer man ikke sporveksler ved mindre endringer i sporplanen. Generelt er ytterste sporveksel mot linjen ved kjøring fra Oslo alltid nr. 1 (og i motsatt ende av stasjonen nr. 2). Siden disse vekslene inngår i stasjonen sikringsanlegg (her var det vel C-lås?) er kanskje det grunnen til at den tidligere nr. 3 ble omnummerert til nr.1. Det var (er?) en enderampe på godshussporet, den var neppe der opprinnelig. Byggingen av denne kan muligens ha vært årsak til at godshussporet ble "snudd"? |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er et bilde av den andre sporplanen som er laget før den fra 1940. Her vises sporet til godshuset andre veien som nevnt før.
|
||
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Javel, jeg trodde kurve- og plassforholdene gjorde det vanskelig men de hadde altså klemt inn sporvekselen til rampesporet innenfor den nåværende sporveksel nr. 1, som dermed har vært nr. 1 hele tiden.
Det står påført "Prov. rampe", så godshuset ble tydeligvis bygget senere. Det er kanskje grunnen til at rampesporet først ble anlagt denne veien, og at sporet ble "snudd" når godshuset kom? |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan hende at de prøvde sporet den veien først og fant ut at det ble litt kronglete for å komme til godshuset/rampa. Så da la de det andre veien, men det er litt dårlig løsning med at godssporet går ut fra spor 1 synes jeg. Men det kan hende at det er en helt annen grunn for dette også?
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I tilknytning til det sporet denne tråden startet med;
Når begynte man med dieseldrift på Numedalsbanen: Mvg, Skd og/eller baneavdelingen? Og har det vært noe anlegg for dieselfylling på Rødberg? Tenker da på flatvogn m/påmontert tank og/eller tankvogn og "bensinstasjonspumpe" ved siden av. Dette ville vel eventuelt fint ha fått plass på den aktuelle sporstumpen. Kraftutbyggingen på Nore 1 har periodevis resultert i større trafikk der oppe enn vi kanskje tenker på, har det periodevis vært stasjonert Skd der oppe for å ta nødvendig skifting? med hyttehilsen Bjørn |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har fått tilatelse fra Snøtun å legge ut disse bildene fra Rødberg, tildligere i år. Dette er vel en slik vogn som Bjørn tenker på. Når det gjelder dieseldrift så er det bilde av en skd220 med en lenke Ø2 vogner, tatt i april 1969.
|
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sett en tank på vogna og en dieselpumpe på enden så har du akkurat det jeg tenkte på.
Men om det har vært noe slikt på Rødberg må andre svare på. Den avbildete "skrothaugen" kan jo ha vært hva som helst. mvh Bjørn
|
||
mvh
Bjørn |
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble brukt Skd i godstogene. Godt mulig det gikk Di2 også. Men vill tru skd var stasjonert Kongsberg, og gikk opp ved behov?. Ellers gått både Di3,Tmy,Di8 og TMZ opp til Svene(pukk) eller Flesberg(tømmer) |
||
A matter of life and death
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Di 2 til Rødbørg? Neppe. Det må i tilfelle ha vært langt senere enn på 1970-tallet og banen må ha blitt forsterket. Ble den det? Det var en grunn til at Numedalsbanen var den med damplok lengst i drift, og det var på grunn av det lave akseltrykket. Type 21 gikk i godstogene helt til sommeren 1970. Da overtok Skd 220.
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Banen har ikke blitt forbedret til å tåle større akselsstrykk lenget enn til flesberg. Videre oppover til Rødberg er det ikke gjort noen slike utbedringer. Etter det jeg vet har det aldri gått Di2 til Rødberg.
|
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skd 220c 202 har vært så langt nord som Gvammen med kipptog i 1988.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Skd 220 har vært helt opptil rødberg, det er det bilder på i boka fra numedalsbanen.
Etter litt nærmere sjekking av papirene mine så har både skd214, 220 og 221 vært på numedalsbanen. Bm86,87,91. Y7 og Cmb 13,14,15 og 16 har vært på besøk Edited by kokken - 20 juli 2014 at 12:32 |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg fant, jeg fant osb----.
På NJK,s forum, i underforaet Quistværelset er det en tråd fra 8.nov 2009 som heter "Stasjonsvogn." Langt nede i denne tråden er det bilde av dieselfyllingsanlegget på Rødberg, tatt av Rool i sept 1988, "Tankvogna for 21 år siden". Stasjonsvogn X 15539 med påmontert tank og dieselpumpe. Litt lenger ned i tråden under "Dieselfylling" er det bilde av skd 220.202 som slukker tørsten. Nå er det bare å sette igang å bygge Kokken. mvh Bjørn Edited by Bhal - 20 juli 2014 at 23:22 |
||
mvh
Bjørn |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Direkte link: http://medlem.njk.no/forum/forum.php?modul=innlegg&innl=35010&rom=29 |
||
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for linken! Må nok skjerpe meg litt med sånt.
Det eneste er at bildene, og et annet fra Rødberg tatt av Erik Borgersen viser at "tankvogna" står på en sporstump til venstre for tørnsporet, ikke til høyre som jo var det sporet kokken spurte om i trådstarten. fortsatt i hyttemodus Bjørn
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette var ny informasjon for meg, det er slike detaljer som er morsomme å finne ut av når man begynner og modellere ting. Bildene er nå dokumentert og ligger klare til byggingen. Den vogna som tanken ligger på, er det en t3??
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dieselokene har nok ikke gått lenger enn til Flesberg. Mens SKD har gått helt til Rødberg. Men å huske at det er et bilde i et av på sporet med SKD og vogner. Sånn ca nord for Veggli?? Har du ikke prøvd dressin, er Numedal en fin anledning. Tågab på Flesberg i sept 2009. Edited by Wickerman - 21 juli 2014 at 14:26 |
||
A matter of life and death
|
||
kokken
Fremo og MjF medlem Joined: 24 mars 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 728 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dressin har jeg prøvd der for mange mange år siden. Nå stopper sporet rett før broen inn til rødberg sentrum
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som sagt, Skd 220 overtok for damplokene i godstogene fra 1970, godstogene til/fra Rødberg, altså. Men det var vel bare ett godstogpar i uka. |
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |