Diverse 2014-nyheter |
Post Reply | Page 123 4> |
Author | ||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 24 desember 2013 at 02:37 |
|
Hei!
Da er det snart nytt år, med nye modeller. Først ut denne gang var tydligvis Hornby:
God jul til dere alle, forresten! |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan vel tilføye at NMJ har funnet en ny produsent i Kina for Superline på slutten av 2013! - Kanskje kommer 2014-modellene fra denne produsent?
Det er ikke lenger LiK Enterprises Inc. i Korea som produserer disse for NMJ. - Tror de gikk konkurs tidligere i år? Ny produsent for messingmodeller er: Jiaxing Lianco Precision Models Co. LDT. (også kalt LC Precision) For de nye Superlinemodellene oppgis følgende beskrivelse av produsenten (fritt oversatt): 1. Bør lagres tørt og mørkt. 2. Må håndteres med hansker og holdes rene. 3. Under bruk, unngå kollisjoner for å forhindre skader. 4. Må smøres på aktuelle plasser før bruk. 5. Utfør tidsbasert forebyggende vedlikehold og overhaling etter behov. Advarsel! 1. Dette er utelukkende et samleobjekt for samlere! 2. Ikke egnet for personer under 14 år som leketøy! Edited by Kjell H. - 24 desember 2013 at 13:23 |
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå som de nye Superline godsvognene produserte i Kina er kommet kunne det være interessant å få høre om noen har lagt merke til kvalitetsforsskjeller fra den nye Kina-produsenten kontra NMJ's gamle produsent i Sør-Korea (LIK). Godsvognene er jo i utgangspunktet de samme. Må innrømme at jeg har hørt noen dompaper kvitre i fuglenekene om at den nye Kina-produsenten har adskillig lavere presisjonsnivå...
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser at Airfix kjører stort med D-Day modeller. Ganske naturlig siden det blir 70 år siden Operation Overlord i juni. Vi kommer nok å se flere produsenter med jubileumsmodeller i år. Roco Minitanks kjørte naturligt nok hardt med dette i 1994.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Ser at Airfix også har noe økt fokus på første verdenskrig i 2014 også, noe som sikkert skyldes at det er 100 siden den krigen startet. Med markering av både D-dagen og første verdenskrig, tror jeg ikke det blir feil å legge sommerens motorsykkeltur til området i Normandie, og kjøre gjennom Flanderen på veg til og fra.
Og, 'D-dag' kan være mj-relevant: Normandy may 1944
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Noen som IKKE 'kjører hardt på D-dagen i år' er Peco. De kommer til gjengjeld med servoer for sporvekselstyring (med mer) i sitt Pecolectric-sortiment.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmmm, det der er jeg litt bekymret for også. Er det slik at presisjonen blir redusert, er Superline samlingen komplett for meg. Det finnes en del grums å sette fingeren på når det gjelder detaljer / kvalitetskontroll fra før, og hvis NMJ er slepphendte med kineserne er jeg redd "super’n" er borte... Hører gjerne fra noen som har kjøpt av de siste... |
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tydlig at jeg har sovet i timen........ trodde at NMJ's Korea produsent var oppe og gikk igjen og drev og produserte type 29/39.
Er det noen med kvalifiserte gjettninger over hva som dukker opp i Nurnberg a ?? Jeg tror på at EL-14 kommer snart, damplok type 30 eller 21 i Topline serien....... altså i plastikk og kanskje type 73/74, er det noen andre overmodne hete kandidater montro ?? Man må jo forsøke og gjette seg til ting sett gjennom NMJ's økonomiske øyne, de skal jo tjene penger og da er det modeller som det kan selges masse av som gjelder. Alle modeller som tidligere har vært avertert i åresvis som aldri har kommet..... kommer sikkert ikke nå heller......... og like forbannet er ikke stålvognslerka mi komplett uten Dfo/Fo vogn, den har jeg ventet fælt på i mange år nå. 66 Sett har jeg sluttet og drømme om da de skulle komme som jubileums modell i år 2000, 68 sett og 86/91 vogner i topline er vel også bare utopi, det samme med B-2 serien av vogner. Kanskje en EL-5 i Superline er svanger ?
|
||
Tog
Medlem i MJF Joined: 11 mars 2013 Status: Offline Points: 278 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, tanken har også slått meg at når NMJ først har flyttet produksjonen til Kina - slik K.H. hevder - så ville det kanskje være naturlig at de forsøkte med dampere i plast-materialer. Da er det naturlig å tenke på Type 30, men også håpe på Type 20/21. Andre fabrikanter lager jo dampere i plast så hvorfor ikke? Df 37 står fortsatt på nett-listen til NMJ, så vi kan bare håpe. Finn snakket for mange år siden om en driftsversjon av El 5 så vi får se. Ikke lenge igjen til Nürnberg nå. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg tror situasjonen i Kina og Korea mht. produksjon og utvikling der vil forårsake en lavere takt på utvikling av nye skandinaviske modeller? Dette ser man ellers hos andre kontinentale produsenter som produserer i Østen.
Det er faktisk en tendens siste årene til at mer av denne spesialiserte utvikling og produksjon blir tilbakeført til Europa (og USA). Da jeg "fusker litt med live steam", har jeg fulgt utviklingen til f.eks. Accucraft som produseres i Kina. Her er nyutvikling omtrent stoppet opp og prisene på det amerikanske marked har steget med omtrent 100% de siste par år. Denne tendens er sikkert gjeldende for andre produsenter også? Når man har lest at store produsenter i Kina er konkurs, har problemer med å skaffe billig og stabil arbeidskraft og ellers har problemer med å levere avtalt kvalitet til rett tid, så er kanskje epoken med rimelig og god produksjon av MJ i Østen snart over? I Japan er det vel kun Aster som produserer litt live steam mens Tenshodo og Fomras har gitt opp messingproduksjon. I Korea er vel både Samhongsa og LiK historie? Jeg glemte å nevne at også Ajin pakket sammen i 2008. De har tidligere produsert for både Brimalm, NMJ og sto vel også bak Hølandsbanemateriellet? - Ser på de vogner som nå er kommet fra Kina i Superline at de eksemplarer jeg har fått ikke holder samme høye kvalitet som "Korean Brass" fra LiK Enterprises. Dette ser jeg på detaljer som løse/bøyde rekkverk, skjeve håndtak og stigtrinn og "løse tak" som faller av om vognen blir snudd. - Derfor tror jeg det nok kan ta litt tid før denne fabrikken kan levere et norsk (damp)lok? - Man kan sikkert også diskutere om fremtiden til messigmodeller i små opplag? - Er det snart i det hele tatt noen produsenter tilbake? Edited by Kjell H. - 31 desember 2013 at 11:34 |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Da ble det nytt år, og med det noen flere nyheter for året:
Godt nytt år! |
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Øverst på siden kan man se 2014-nyhetene til Minitrains.
Til tross for mange av de tidligere Minitrainsproduktene later til å være basert Eggerbahnprodukter, ser dette ut til å være basert på Tomix' Dineylandtog i H0e.
Uansett ett morsomt H0e-sett.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Her er 2014-nyhetene til Modellbau-Unikate.
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Foreløping kun rykter, men dette er ryktene om Märklins nyheter, ikke offisielle http://www.magix-website.com/mpo02/50/F71/F71C7740732C11E3A1FCE9D85451D50B.pdf
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Pluggen
Veteran Joined: 09 april 2010 Status: Offline Points: 193 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jepp, kommer DF37 så er det lykke i heimen. Da er det bare å stille opp (den komplette) B3 slerka på hylla. Og skulle det dukke oppe en El14 også - da tar jeg meg en konjakk eller to! Fikk aldri surret meg til å kjøpe en Superline El14 i gammeldesign mens den ennå var hyllevare... Edited by Pluggen - 13 januar 2014 at 06:31 |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Roco nyhetene:
Norge: Teknisk omarbeidet El16 Tbis Sverige: Rc2 Dobbelmodell med Green/Cargo lokomotivene fra jubileet. Mulighens Rc4 i så fall. Dm3 "Gloria" Blå prøvedesign Mas vognene som var annonsert i fjor. To vognpakker med Tågkompaniets vogner. Les mer i lavoppløslig utgave her:
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
krsven
Veteran Joined: 13 juli 2010 Location: N Status: Offline Points: 286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og det ser ut som om det kommer helt nyutviklet Di3 med slepesko! Trekk på fire aksler tyder også på nytt drivverk.
|
||
krsven
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vist nok helt ny kontruksjon. Slik loket var når den ble tatt bilde av hos Nohab 6 april 1965. Gitter fikk den først når den kom til Norge.
Og Di3 kommer også fra Trix, sammen med T44 til MTAS http://catalog.lokshop.de/TRX/Trix_NH2014_de.pdf Edited by Wickerman - 13 januar 2014 at 23:23 |
||
A matter of life and death
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Med en oppgitt lengde på 21,7 cm, som er korrekt for Di3.b og tre av a-lokene, må det åpenbart være en ny konstruksjon. Boggisidene ser også ut til å stemme sånn noenlunde. På høy tid, og et stort fremskritt i forhold til den gamle utgaven! Likevel synd at de dropper gitterne, da det ikke kan ha vært lenge de gikk slik. Jeg tror ennå ikke jeg har sett noe bilde av en rødbrun Di3 med 4 dører uten gitter. Jeg har heller ingen tro på at originalen hadde gule rekkverk ved dørene. Skulle liksom NSBs verksted ha strippet av den gule malingen og forkrommet rekkverkene mens loket var inne for montering av gitter? Ut fra beskrivelsen kan det også se ut som om det ikke er mulig å ha på kun markeringslys (uten den store lyskasteren). Det er uklart om man kan ha på hvite markeringslys i begge ender samtidig; som det var vanlig å gjøre på forbildet. |
||
elpro
Viderekommen Joined: 01 juni 2009 Status: Offline Points: 37 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Her er det bare å kjøpe :-)
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
DI3.624 i Trollhattan, April 1965. Bedre utgave av bilde finner du i boka, Di3 en loklegende. Edited by Wickerman - 14 januar 2014 at 18:00 |
||
A matter of life and death
|
||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
.......... og fremdeles med 4 dører, noe rødbrune Di3 hadde i noen få år midt på 60 tallet og som Marklin lokene har hatt i 40 ? år. Hadde man nå endelig laget en kåpe med 2 dører kunne man jo laget nærmest u-endelig varianter og de ville attpåtil vært korrekte .
Edited by pkonc - 16 januar 2014 at 14:39 |
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for tipset, men finnes det bilder av en Di3 i denne tilstanden fra Norge? Aller helst i et tog... Edited by TorsteinS - 14 januar 2014 at 19:24 |
||
spiderkjetil
Viderekommen Joined: 10 februar 2009 Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kunne ikke finne på noe mer interessant å skrive om enn å negativisere Marklin sine nyheter. For en useriøs mann du er altså! Er jo kjempepositivt at Marklin endelig kommer med ny støp på Di3!
|
||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Når de først slipper en rødbrun variant uten gitter, så skal den ha alle dørene. Men også jeg hadde mye heller sett at de laget en utgave uten høyredører og med gitter. Gitteret ble forresten beholdt i ende 2 på de aller fleste Di3-ene, så en modell helt uten gitter er lite representativt, også i nyere "design". Rocos modell hadde også alle dørene, men de hadde i det minste anstendighet til ikke å male den i "nydesign" eller annen "nymotens" lakkering. Og i hvert fall den utgaven jeg kjøpte (grønn 3.641) hadde gitter i "godteposen". Skal man tette dørene selv, tror jeg det blir en utfordring å få fargen til å matche, om man vil unngå å lakkere hele modellen på nytt. Edited by TorsteinS - 14 januar 2014 at 19:30 |
||
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
Ja, ja, en må alltid lure på hvem som er mest arrogante her i verden.
|
||
SOHo
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(1)
|
|
DI3.630 var den første som fikk panserglass og det i begge ender. 8 Lok ble sendt til Sverige for ombygging. Resterende 12 ble oppgradert på Marienborg.Men hadde passerglass i kun ende nr 1. Man kan se på vinduene(de er ikke like) hvor lokene ble oppgradert. For å kunne lage flere utgaver av en form, er man noen ganger nødt til å inngå komperemis med støpeformer. Var dette bilde jeg vet om fra 1965. Om Marklin har brukt samme bilde som bakgrunn for modellen. Må nesten andre svare på. Men synes det er et sted på rett veg. Selv om jeg heller hadde sett en variant med 2 dører. |
||
A matter of life and death
|
||
Post Reply | Page 123 4> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |