MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Signal hjelp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Signal hjelp

 Post Reply Post Reply
Author
Jonas View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 november 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 416
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jonas Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Signal hjelp
    Posted: 19 mars 2014 at 23:34
Hellu. Hva slags signal har jeg rota meg borti her? Og hvordan i hule heite skal jeg koble dette? Og hva kan jeg bruke som strømforsyning?

:)


H0 - Tysk-Svensk-Norsk
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 23:51
http://www.viessmann-modell.com/shop/product_info.php?info=p776_H0-Licht-Vorsignal-.html
Der kan du laste ned bruksanvisning om du ikke fikk med den i pakken.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 00:44
Det der er et tysk forsignal til hovedsignal. Et forsignal er et signal som står endel hundre meter foran hovedsignalet som forbereder lokføreren på hva hovedsignalet vil vise. Forsignalet viser gult eller grønt lys.
Hvis du ikke har tyske hovedsignaler, eller ikke har plass til et forsignal noen meter (i H0) foran hovedsignalet, så er ikke det signalet noe du kan bruke.
Svein S
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 01:05
Ikke hør på Svein du, du kan selv bestemme hva som er lov på din egen bane Wink
Forsignalet kan stå mye nærmere hovedsignalet enn flere meter....
Om du har bremsestrekke før hovedsignal så er det overhodet ikkeno i veien om det står rett før bremsestrekningen heller.
Det kan også stå rett foran hovedsignal for å vise hva neste hovedsignal viser.

Hvorfor skal noen alltid fortelle andre helt bastant at dette kan man ikke gjøre?
Min beskrivelse over er den mest vanlige bruken når man krydrer med feks forsignaler. Ikke alle kan bygge tre meter ekstra banelengde for hvert signal for å få godkjentstempel i nagletellerklubben.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 06:47
Hei
Som Svein skriver er dette tysk forsignal.
Signal bilde :
Grønt - grønt    Hovedsignal grønt
Grønt - gult      Hovedsignal grønt - gult dvs redusert/sakte fart
Gult - gult        Hovedsignal rødt

I de tilfeller forsignal til neste signal er festet mot stolpen på et hovedsignal skal forsignal slås helt av om hovedsignaletpå stolpen er rødt.
Lykke til med koblingen. Her er det enklest med digital og signaldekoder ..


Edited by jhh61no - 20 mars 2014 at 06:48
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 08:39
Originally posted by EirikS EirikS wrote:

Ikke hør på Svein du, du kan selv bestemme hva som er lov på din egen bane Wink
Forsignalet kan stå mye nærmere hovedsignalet enn flere meter....
Om du har bremsestrekke før hovedsignal så er det overhodet ikkeno i veien om det står rett før bremsestrekningen heller.
Det kan også stå rett foran hovedsignal for å vise hva neste hovedsignal viser.

Hvorfor skal noen alltid fortelle andre helt bastant at dette kan man ikke gjøre?
Min beskrivelse over er den mest vanlige bruken når man krydrer med feks forsignaler. Ikke alle kan bygge tre meter ekstra banelengde for hvert signal for å få godkjentstempel i nagletellerklubben.

Som om jeg ikke både vet og mener høyt at man kan selv bestemme hva som er lov på ens eget MJ-anlegg: http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0 

Men slik trådstarter formulerte seg, trodde jeg det var for å få litt faktakunnskap, og i dette tilfellet hva denne modellen representerer i 1:1. Du må gjerne kalle faktainformasjon for bastant, men ved å dele ut slike karakteristikker synes jeg du forsurer samtalen på syltynt grunnlag. Det hadde holdt lenge å problematisere avstanden mellom forsignal og hovedsignal som jeg kom til å angi til å burde være flere meter:

For de kan jeg godt gå tilbake på. Flere meter er unødvendig og vanskelig å få til på et mindre hjemmeanlegg, men en viss avstand bør det være hvis man skal sette opp slik i noenlunde samsvar med forbildet. I 1:1 er vel avstanden rundt en kilometer. Så får man selv vurdere hvor mye man vil kompromisse fra det. Det vil avhenge av banens kurvatur. Rettstrekning krever nok større avstand enn ved kurver, siden poenget med forsignal er å varsle om hovedsignalets bilde før man kommer nær nok til å se det.

Selvfølgelig kan et forsignal som EirikS sier stå umiddelbart foran et hovedsignal for å vise neste hovedsignals bilde, men det berører da ikke spørsmålet om avstanden mellom forsignalet og det hovedsignalet forsignalet er for. Der må det være en viss avstand som begrunner et forsignal hvis man skal ha en oppstilling som har noe med virkeligheten å gjøre.

Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 18:24
Originally posted by Jonas Jonas wrote:

[...] Og hva kan jeg bruke som strømforsyning?
Teksten nederst på emballasjen oversatt fra tysk: "For 16 - 19 V like- eller vekselspenning".

Originally posted by ses ses wrote:

Hvis du [...] ikke har plass til et forsignal noen meter (i H0) foran hovedsignalet, så er ikke det signalet noe du kan bruke.
Det er vel ikke noe i veien for at forsignalet kan gjelde en stasjon eller blokk som er tenkt å ligge utenfor anlegget, evt. en skyggestasjon. Da trenger man altså ikke hovedsignalet.

Apropos tyske signaler: Da jeg besøkte MiWuLa (Miniatur Wunderland) i Hamburg, la jeg merke til at de karakteristiske tyske signalene også var brukt i den skandinaviske delen av anlegget.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 18:42
Originally posted by ses ses wrote:


Som om jeg ikke både vet og mener høyt at man kan selv bestemme hva som er lov på ens eget MJ-anlegg: http://sando.co/index.php?aut=&vis=203&nid=3&engelsk=0 

Du må gjerne kalle faktainformasjon for bastant, men ved å dele ut slike karakteristikker synes jeg du forsurer samtalen på syltynt grunnlag. Det hadde holdt lenge å problematisere avstanden mellom forsignal og hovedsignal som jeg kom til å angi til å burde være flere meter:

Ja jeg vet du har laget en norsk versjon av hvordan man kan definere seg som MJ-jernbanemann og det er en fin side det!

Og om vi skal være åpne for at vi kan gjøre som vi selv vil uten å bli målt av noe modelljernbanepoliti så får vi være såpass flinke at vi ikke kommer med så bastante utsagn som at nei, dette kan du ikke gjøre.
Burde være i alles interesse å ordlegge seg på en slik måte at også nyankomne seinere som søker opp gamle tråder ikke får et inntrykk av at de hvertfall ikke her inne vil være velkomne om de ikke ønsker å bygge 100% forbildetro.

Selv bygger jeg både detaljert, teknikken er ganske så avansert når det kommer til automatisering, og jeg tar også noen snarveier.
Summen av dette gjør at jeg ikke viser eller diskuterer noe av mitt her inne.
Jeg gidder rett og slett ikke mange lange og totalt uinteresante svar om at sinuskurver på strømmen kunne hatt finere buer, at en motstand skulle vært endret to mikrohakk for å oppnå noe helt likt, at en signalmast skulle vært sideveis forskjøvet i horisontalplanet minst to mm når den er plassert slik den er fordi vekselmotoren under plata er i veien for riktig plassering osv...
Slike innspill burde hver gang vært veid opp mot feks alle unntaksbestemmelser i 1:1-reglementene og tilpasninger ellers i det virkelige liv. Det finnes et forbilde for alt er det en god regel som heter, og det er faktisk sant.

Og nå kan vi bare beklage til trådstarter at tråden ble utsatt for litt støy, og håpe han har fått de svarene han trenger Smile
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mars 2014 at 20:43
Hei


[...] Og hva kan jeg bruke som strømforsyning?

Legg merke til at i LED verden er ofte "jord" eller felles positiv og ikke negativ som en gjerne er vant til.
Dette gjelder selvfølgelig bare om du koplet signalet til likespenning
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.