MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Tanklaster
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Tanklaster

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Tanklaster
    Posted: 15 mars 2014 at 10:19
Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?

Edited by Morten Jacobsen - 15 mars 2014 at 10:31
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 16:59
Skulle tro at det lå en del på Digitalmuseet, men det eneste jeg fant var fra Høvringen i Trondheim:
 
 
Shell hadde et distribusjonsanlegg på Otta der vogner ble tømt, men har ikke funnet noen bilder av dette. Tror vognene ble tømt innedørs
 
 
Mulig det finnes bilder fra Sjursøya og tankvogner
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 17:15
Et interessant tema, dette med tanklaster!

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.

For å få losset tjæren i tankbiler, ble den varmet med store propanbrennere. Tankvognene hadde en fyrgang nede og gjennom tanken. - Mener Roco har en slik norsk vogn?

Ellers var det relativt lite transport av bensin/diesel og fyringsolje i Norge sett i forhold til utlandet. Dette forekom helst på Østlandet og de daler som hadde jernbane. - Andre byer som i Norge oftest ligger langs kysten, ble forsynt av små produkt-tankere og ikke jernbane.

En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
- Ellers er jo transporter på Rjb et eget kapittel som sikkert andre kan mer om?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 17:38
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

På 50 og 60-tallet da asfaltering av riksveinettet var under arbeid, var mange transportable asfaltverk i virksomhet. Veinettet var så dårlig at det da ikke var aktuelt å transportere asfalten lange strekningen. På den tiden ble ofte tjære transportert i isolerte tankvogner til slike asfaltverk som ble oppretter her og der.
- Således er det ganske godt belegg for å ha slik transport til en hvilkensomhelst Fremo-stasjon.
Det var gjerne 2-3 slike 2-akslede tankvogner oppstilt på slike stasjoner.



Her kan man se en slik vogn.
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 18:31
Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.

Litt på siden:
En klassekamerat på Maritime skoler, kom en mørk vintermorgen forbi.
Han hørte et "plopp" i snøfonna ved siden av.
I et rundt hull fant han en helflaske 60% sprit.
Da han tittet opp, så han et ansikt som hastig lukket et vindu.
- Er vel tvilsomt om den var tiltenkt en tilfeldig forbipasserende skoleelev.

Tjæretankvogner som linket til, ble også losset ved Nordenfjeldske Destillasjonsverks
takpappfabrikk i Nedre Ila. Men var Svenske, så vidt jeg minnes. (Nynäs).
Back to Top
Sven Ole View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 241
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Sven Ole Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2014 at 21:54
I Mysen var det også et mottaksanlegg for fyringsolje, muligens også andre oljeprodukter fra tankvogner.
Rester av sporet inn til dette anlegget ligger der fortsatt.
SOHo
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2014 at 10:29
Originally posted by jhv jhv wrote:

Vinmonopolet hadde i sin tid tankvogner for sprit.

I Trondheim ble slike vogner losset ved Polets fabrikasjonsanlegg i Strandveien.
På behørig inngjerdet område. Tror spriten kom fra Hamar.




Lossing av Vinmonopolets tankvogn på Hamar stasjon
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2014 at 21:03
Originally posted by Morten Jacobsen Morten Jacobsen wrote:

Det finnes en del tankvogner i FREMO miljøet. Hvem mottok lastene fra disse vognene på 50 - 60 tallet? Og hva slags innretninger ble brukt til tømming (evt fylling)?


Litt sør for Tynset (km 345,3) var det et sidespor hvor det stod tankvogner. Se flyfoto:

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00030_NB_WF_TYB_091224

http://urn.nb.no/URN:NBN:no-nb_digifoto_20140206_00031_NB_WF_TYB_091225

Bildene har veldig god oppløsning, og du kan zoome.

Mvh
Ove

Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 13:18
Du store allverden! Det var jo en perfekt MJ-industri. Fritt for å bygge den Hug

Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?


Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 18:10
Så jo akkurat ut som en Fremo modul det:)
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Ove T View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 januar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 17
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Ove T Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 19:40
Originally posted by Mr Bridger Mr Bridger wrote:



Har du noe mer informasjon om dette sidesporet?




Ikke så mye. Bildene er datert til 1955, og det ser ut som anlegget er under bygging. Jeg vet at bygningen og sidesporet var intakt på begynnelsen av 80-tallet, så det er ca tidsperioden som det kan passe i. Det var kippen fra Tynset (det var Skd der) som betjente sidesporet. Den gikk også til Alvdal, og skiftet ved Alvdal skurlags sidespor syd for Alvdal.

Bildet viser kippen fra Tynset på vei sydover, like nord for Alvdal. Det var også et tankanlegg ved Auma mellom Tynset og Alvdal, jeg vet ikke hvilket anlegg disse vognene hadde vært på.




Edited by Ove T - 19 mars 2014 at 19:43
Back to Top
Jacob View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 23 september 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 35
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jacob Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 20:05
Artig bilde fra Tynset. Huset står ennå tror jeg, det fins på Finn kart mellom Hansmoen og Sandbakken, ved Kvenstøen.
Mvh Knut
Back to Top
jevistad View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1286
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jevistad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 20:22
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


En del tankvogntransport forekom mellom større industribedrifter med gass/kjemikalier. F.eks. hadde Falconbridge i KRS stor transport av SO2 til treforedlingsbedrifter på Østlandet (ble brukt til bleking av cellulose). De hadde "egne" vogner.
Bilder fra Falconbridge i Kristiansand:


Edited by jevistad - 19 mars 2014 at 20:25
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 21:56
Hepp.


Jeg tror dette var forsvaret sitt anlegg.
Jeg har vært mange ganger på naboeiendommen. Mener å huske at det var elektrisk gjerde rundt. Høyspenning livsfare osv.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mars 2014 at 22:06
Artig bilde.
Når er det tatt?
Jeg fikk styre skifteloket fra Auma til Tynset under arbeidsuka i 1988. Da hentet vi først vogner på industriområdet på tynset, parkerte de på stasjonen, kjørte til Auma, hentet tømmervogner og leverte de på sagbruket på alvdal, og tok med et par vogner fra Alvdal til Tynset.  
Brukte en halv dag på det. Det var ganske mange ansatte på Tynset på den tida. Både på stasjonen og folk som kjørte skd-en og bestyrte ankommende tog.

mener at tankanlegget var der da. også til litt utpå 90-tallet (men muligens ikke i bruk?), men var borte da sporene ble lagt om på Tynset i slutten av 90-tallet eller begynnelsen av 2000
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.