MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Forbedring Trix/Mä. Stortysker
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Forbedring Trix/Mä. Stortysker

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Forbedring Trix/Mä. Stortysker
    Posted: 22 desember 2013 at 21:44

Mitt "juleprosjekt" for i år ser ut til å bli forbedringer på en Trix Stortysker. Loket ble innkjøpt for et drøyt år siden, og etter noen korte prøvekjøringer ble loket plukket delvis fra hverandre og ble liggende "på vent". Som de fleste MJ-ere har jeg til enhver tid et større antall prosjekter påbegynt eller "på vent". 

Jeg hadde sett meg ut å gjøre flere ting med dette loket, som f.eks. bytte driftsnummer, lage ny hovedlyskaster samt nye markeringslykter foran.

Jeg er nemlig svært misfornøyd med lyktene foran på dette loket. Markeringslyktene er gigantiske, mens hovedlyskasteren er feil og altfor liten. Modellen har faktisk samme størrelse på markeringslykter som hovedlyskaster... Dessuten var det nesten ikke noe lys i det hele tatt ut av hovedlyskasteren, men det lyste ut av skorsteinen LOL

Trix/Märklin-modellen er utstyrt med "Dreilicht-Spitzensignal", som ble innført i Vest-Tyskland først i 1957, så disse lyktene har lite å gjøre på modeller av en stortysker.

Det ble startet med markeringslyktene, og brukt bl.a. dette 1:1 bildet som inspirasjon:

http://pix.njk.no/17/o17574-rmdb_632570.jpg

Disse ble laget av messingrør:

De ser kanskje store ut, men de består av en 1, 25 mm rørbit montert i en 2,5 mm rørbit. Den største rørbiten er filt innvendig for å gjøre veggene tynnere.

Så satte jeg inn 0.5 mm lysledere og fylte innvendig med epoksylim:

Her er originallyktene lagt ved siden av de nye lyktene. De nye lyktene blir her testet ved å belyse enden av lyslederen med en lysdiode.

Hullene i bufferbjelken (etter de gamle lyktene) er tettet med tynne messingplater, og det er boret 0,5 mm hull til lyslederene:

Så ble lyslederne tredd gjennom hullene. Jeg forsøkte først å bøye lyslederne med oppvarming, men det viste seg å være vanskelig å få ordentlig til. De ble derfor kuttet rett på undersiden, og to bittesmå varmhvite LED (SMD 0603) ble påloddet ledninger og  festet på undersiden av hver av lyslederne med en liten dråpe epoksylim.

Så ble delen montert på loket:

Neste trinn blir å male lykter og lysledere, samt koble ledningene til det lille kretskortet som huser dagens frontbelysning.



Edited by Bjørn R Larsen - 26 desember 2013 at 23:44
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 22:19
Interessant prosjekt! Da jeg så innlegget ditt gikk jeg straks bort for å se lykte-målene på min Gützold stortysker. Denne er adskillig mere korrekt en den jeg finner på Trix'en min. Faktisk veldig bra. Dessverre har Gützold en GIGA-svakhet og det er at den er utstyrt med sleidestenger i plast(!). Men jeg trenger en av hver, idet Trix'en har badekar-tender, mens Gützolds har stivramme-tender.

Varianten fra Liliput er for grov i detaljene etter min smak, så den har jeg hoppet kvikt bukk over. Mine dager har akkurat nå gått med til å innmontere sveitsiske Maxxon-motorer og CNC-freste chassis på en NSB-rød "Padde" samt ditto på en SKD 214. Disse ble i sin tid levert av Perl og er karrosserimessig OK, mens de medfølgende strikk-motorene ikke akkurat er up-to-date. Og WOW hvilket resultat. Nå går de to modellene som en drøm og må bare kjøres inn.

Og da gjenstår bare belysning og dekoder. Men det har jeg fagfolk til å hjelpe meg med.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 22:27

Originally posted by Tog Tog wrote:

Da jeg så innlegget ditt gikk jeg straks bort for å se lykte-målene på min Gützold stortysker. Denne er adskillig mere korrekt en den jeg finner på Trix'en min. Faktisk veldig bra. Dessverre har Gützold en GIGA-svakhet og det er at den er utstyrt med sleidestenger i plast(!). Men jeg trenger en av hver, idet Trix'en har badekar-tender, mens Gützolds har stivramme-tender.

Gützold-lyktene er adskillig bedre ja. Og jeg tenker akkurat som deg, må ha en av hver (badekar/stivramme-tender). Wink

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 22:44
Originally posted by Tog Tog wrote:

Og da gjenstår bare belysning og dekoder. Men det har jeg fagfolk til å hjelpe meg med.


Apropos "fagfolk", utbrøt min hulde viv og la til: -Du vet vel at amatører bygde Noahs ark, mens Titanic ble tegnet og bygget av fagfolk....
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 22:56

Originallysdioden til frontlysene er fjernet og ledninger fra de nye lysdiodene er loddet på plass. Lyslederne er malt med hvitt, overmales med sort når hvitfargen er ordentlig tørket:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 23:04
Kjempetips om først å lakke lyslederne hvite. Øker jo helt sikkert lysgjennomgangen. Før de så igjen lakkes svarte oppå det hvite for å illudere lyktebraketter/-stolper, samt hindrer mulig "avfallslys". Standardløsning for MJ-Wiki.

Edited by Tog - 22 desember 2013 at 23:06
Back to Top
Stig80 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 22
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stig80 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 desember 2013 at 23:52
Er det slik å forstå at det ikke skal være gule lys i stortyskeren? Jeg har trix stortysker 63a/br 53, er det noe en kan gjøre for å gjøre det mindre gult? Eller må en bytte dioder?

Edited by Stig80 - 22 desember 2013 at 23:53
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 15:47

Originally posted by Stig80 Stig80 wrote:

Er det slik å forstå at det ikke skal være gule lys i stortyskeren? Jeg har trix stortysker 63a/br 53, er det noe en kan gjøre for å gjøre det mindre gult? Eller må en bytte dioder?

Det var hvite lyspærer i lyktene, og disse ga et gulhvitt lys. Det er dessverre ikke mulig å gjøre lyset fra en gul lysdiode hvitere.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 desember 2013 at 15:54

Neste trinn, hovedlyskaster. Jeg kommer til å lage en lyskaster på samme måte som beskrevet her:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=5350&title=ombygging-av-en-gammeltysker

Først måtte den gamle lyskasteren slipes vekk. Samme vei gikk nummerskiltet, jeg har ennå til gode å se bilde av en stortysker med skiltplate foran. Samtlige har nummeret (dersom det er påmalt) malt direkte på røykskapsdøren.

Slik ser det ut etter en omgang med Dremel:


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 desember 2013 at 15:48

Og så langt kom jeg før julefreden senket seg over heimen:

Lykten er laget av en endehylse med en mikro glødpære inni, innstøpt i epoksylim.

God jul!

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 18:04

Jeg bruker funksjonsutgangen for røykaggregatet til topplyskasteren. Det måtte litt research til for å finne ut hvordan Trix bruker denne utgangen. Det viser seg at funksjonsutgangen ut fra den medfølgende lyddekoderen styrer en optokobler som forsyner spenning til røykaggregatet via en multifuse rett fra strømopptaket. Ledninger ble derfor koblet iht. dette og deretter testet:

Sammensatt ble det slik:

Lyset er ikke så kraftig som bildet viser, men jeg har oppnådd det jeg ville: Minske størrelsen på de nedre lykter, øke størrelsen på hovedlyskasteren samt få denne til å lyse sterkest.

Nå er loket snart klart for prøvekjøring, på DMJKs rom(h)julskjørekveld, må bare få satt på noen TB-koblinger først Wink

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 18:41
God Jul Bjørn Runar!

Sitter og følger denne "byggebloggen" med interesse. Har du planer om å gjøre noe med den høye foten på de nedre lyktene? Ser av bilder av 2770 at det er en X-formet (Ser det ut som) brakett ned mot buffert bjelken. Hva er grunnen til denne tilsynelatende modifikasjonen i forhold til en "standard" Br 52 fra DRG?
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 20:17

God jul, Per Einar!

Jeg har ikke gransket så mange bilder av 2770 (nok den mest fotograferte stortysker), fordi den har andre typer lyktefester og lykter (større?) enn de jeg er ute etter å modellere.

Dette bildet: http://www.jernbane.net/uploadh/11-22-2009_umulig_gaate2.jpg viser ganske tydelig markeringslys på tynne stenger, som jeg har prøvd å etterligne.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 21:54
Kan det være at den avbildede 63'n er i huggemodus? Den mangler jo hovedlykt oppe. Dessuten lurer jeg på om bilene også er slakteferdige. Du har i alle fall ditt på det tørre hva markeringslysenes stolpefester angår.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 22:02

Originally posted by Tog Tog wrote:

Kan det være at den avbildede 63'n er i huggemodus? Den mangler jo hovedlykt oppe. Dessuten lurer jeg på om bilene også er slakteferdige. Du har i alle fall ditt på det tørre hva markeringslysenes stolpefester angår.

Ihvertfall nær hugging, den fikk leve og står i dag på Bressingham Steam Museum i England - med hovedlyskaster oppe igjen. 

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 22:09
Ved nærmere undersøkelse sier Materielldatabasen at 5865 ble bestilt i 1942, Levert i 1944, satt i drift i april 1945, hensatt i 1958 og utrangert i 1970.

Det interessante er som du skriver at 5865 i følge den samme materielldatabasen i mai 2002 befant seg som "Peer Gynt" på Bressingham Steam Museum i England. Når og hvordan hentet engelskmennene dette gigaloket i Norge?

63.5865 i England

Og her sitter jo hovedlykten midt på kjeleskapdøren...

Edited by Tog - 26 desember 2013 at 22:12
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 22:40
Originally posted by Bjørn R Larsen Bjørn R Larsen wrote:

God jul, Per Einar!

Jeg har ikke gransket så mange bilder av 2770 (nok den mest fotograferte stortysker), fordi den har andre typer lyktefester og lykter (større?) enn de jeg er ute etter å modellere.

Dette bildet: http://www.jernbane.net/uploadh/11-22-2009_umulig_gaate2.jpg viser ganske tydelig markeringslys på tynne stenger, som jeg har prøvd å etterligne.



Har ikke bildene her men på et av dem jeg så på Jernbane.net så var det et kryss struktur under, mens andre viser tilsynelatende tynne stenger. Noen har stor hovedlykt på røykkammerdøra, mens andre ikke har det. Mener et av bildene tatt i Motala kort etter krigen viser et blankt lok men uten hovelykt på døra. Kan det være at disse kom etter krigen. Krigen satte vel krav til blending av frontlykter.

Edited by Per Einar Orebe - 26 desember 2013 at 22:41
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 desember 2013 at 23:58

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Mener et av bildene tatt i Motala kort etter krigen viser et blankt lok men uten hovelykt på døra. Kan det være at disse kom etter krigen. Krigen satte vel krav til blending av frontlykter.

Alle de tyske lokene som kom under krigen hadde kun lys nede. Den tredje lyskasteren (oppe) ble innført i på tyske lok (i Vest-Tyskland) først i 1957, så vidt jeg vet.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 10:28
Type 63 nr. 5865 hadde en mellomrevisjon(MR)i desember 1957 i Trondheim.
Det hadde trolig ingen hovedrevisjon (HR)før det ble utrangert?
Jeg har dette revisjonsskiltet som sannsynligvis "forsvant" da loket ble hensatt i Drangsdalen? Det har et blankt felt for HR, så trolig er dette loket ikke revidert siden?
- Fikk skiltet for mange år siden av en eldre NSB-ansatt.

Det skulle derfor ikke forbause om andre deler som frontlykt ble demontert sammen med skiltet?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 17:27
Alle bilder av type 63 i Norge tyder på at de fikk påmontert hovedlykt på røykskapdøra i hvert fall straks etter freden, da man igjen kunne kjøre med ublendede hovedlykter. Nedenstående bilde viser lok 5849 i 1946 på Neslandsvatn stasjon. Det var lokbytte mellom elektrisk og damp der fra 1943 til 1948. Lykta er på plass, som man ser.



5865 var det nest siste loket av BR 52 som kom til Norge, nemlig så sent som i april 1945! Kjelen var ny (første trykkprøve kjel 4136) 30.4.1944.
Det fikk mellomrevisjoner (MR) 28.2.47 (kjelprøvedato), juli 1948 (ikke kjelen, Krossen), 17.8.53 (kjeltrykkdato Grorud), 20.11.57 (trykkprøve på Marienborg).
Hovedrevisjoner (HR) 22.50.1950 (kjelprøve etter kjelbytte til 11581, Sundland, men resten av revisjonen på Grorud), nov.1955 (Grorud, byttekjel 15641 satt inn).
Loket ble hensatt 25.1.1958 i Stavanger distrikt, dvs. høyst sannsynlig i Drangsdalstunnelen med en gang. Loket  fikk altså bare en måneds driftstid etter siste MR.
Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 17:58
Og her har den den første brakett-typen til de nedre lyktene. Men det ser ut til at den senere fikk stolpebraketter. Imidlertid ser det ut til at den hele tiden har hatt midtstilt øvre hovedlykt sentrert på røykskapsdøren. Der skiller den ellers så eminente modell-fornorskningen seg fra forbildet.

For øvrig takk til SES og hans utmerkede kunnskapsbase - både oppe på skuldrene og i MDB.

Edited by Tog - 27 desember 2013 at 18:00
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 20:02
Originally posted by Tog Tog wrote:

Imidlertid ser det ut til at den hele tiden har hatt midtstilt øvre hovedlykt sentrert på røykskapsdøren. Der skiller den ellers så eminente modell-fornorskningen seg fra forbildet.
 

Ikke helt. Plasseringen av frontlykta varierte fra lok til lok. Den laveste plasseringen var midtstilt, men flertallet synes også å ha fått lykta plassert hevet i forhold til midten, f.eks. slik som på 1104:



Se http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&jernb=&art=&type=158


Svein S
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 21:04
Takk for nytt, flott foto. Nå tenkte jeg spesifikt på 5865 når det gjaldt hovedlyktplassering på røykskapdøren. Men selvsagt behøver ikke alle detaljer på modellen å stemme med dette spesifikke loket. Man må finne kompromisser. Det gjør jeg selv på et skiftelok jeg holder på med.
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 desember 2013 at 23:37
Hva var grunnen til stolpebrakettene? Bedre belysningslengde foran loket?
Back to Top
Thobbe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thobbe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 00:00
Jeg foreslår at de står så høyt for å ikke snø ned. Null fakta i dette innlegge, bare synsing.
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 00:27

Originally posted by Per Einar Orebe Per Einar Orebe wrote:

Hva var grunnen til stolpebrakettene? Bedre belysningslengde foran loket?

For at lyktene skulle kunne lyse over stor snøplog, http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=4292&KW=sn%F8plog&PID=17024755&title=stortysker#17024755

Originally posted by Thobbe Thobbe wrote:

Jeg foreslår at de står så høyt for å ikke snø ned. Null fakta i dette innlegge, bare synsing.

QuestionQuestionQuestion


Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 00:31

Originally posted by Tog Tog wrote:

Takk for nytt, flott foto. Nå tenkte jeg spesifikt på 5865 når det gjaldt hovedlyktplassering på røykskapdøren. Men selvsagt behøver ikke alle detaljer på modellen å stemme med dette spesifikke loket. Man må finne kompromisser. Det gjør jeg selv på et skiftelok jeg holder på med.

Jeg bygger ikke modell av 5865. Har ikke helt bestemt hvilket nummer modellen får ennå, men 5865 har aldri vært vurdert.

Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 12:59
Spennende prosjekt du har. Og interessant med poenget om at de høye stolpebrakettene løftet markeringslysene over den store snøplogen. Kjenner du til flere Type 63 enn 5865 med denne løsningen?

Edited by Tog - 28 desember 2013 at 13:00
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 13:24

Originally posted by Tog Tog wrote:

Spennende prosjekt du har. Og interessant med poenget om at de høye stolpebrakettene løftet markeringslysene over den store snøplogen. Kjenner du til flere Type 63 enn 5865 med denne løsningen?

Det ser ut til å være ganske mange. Ta en titt på alle bildene som ligger tilgjengelig på internett, jeg har ihvertfall funnet disse:

(Edit: et nytt søk i bildearkiv gjorde at jeg fant bilder av hele 32 stk. med markeringslys på tynne stolper. Det må sies å være temmelig utbredt mao.)

1101
1104
2293
2570
2572
2843
2863
3437
3832
4830
4832
4834
4835
4839
4929
5032
5116
5397
5606
5839
5841
5843
5844
5845
5850
5852
5854
5855
5857
5865
6204
6266



Edited by Bjørn R Larsen - 28 desember 2013 at 18:39
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 desember 2013 at 16:26
Dessverre er mine litra 4837 (Gützold) og 2843 (Trix). Med Pünthers høyfjellsplog stikker markeringslysene så vidt over toppkanten av plogen på Trix'en. Mens Gützold'ens markeringslys skjules bak en lavere, ordinær stor snøplog. Irriterende. Hmmm...

Edited by Tog - 28 desember 2013 at 16:26
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.