Glimt fra TMJK-anlegget |
Post Reply |
Author | |
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 desember 2013 at 08:05 |
Vi hadde sist torsdag det årlige felles julemøte mellom foreningene med interesse for det skinnegående i Trondheim, NJK Trøndelag, SHF og TMJK. Det var TMJKs tur i år, og vi var nødt til å sette anlegget i stand slik at det gikk an å kjøre på det (ellers bygger vi bare). I etterkant benyttet vi anledningen til å ta litt bilder av tog på anlegget. Her er ett av dem, fra et parti der landskapet begynner å ta form. |
|
Svein S
|
|
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
Herlig! TMJK bygger anlegg med en grundighet som er imponerende.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og framdriften er deretter når det meste gjøres 2-3 ganger. Det nærmere seg at vi kan begynne med trafikkspill på anlegget, som består av en punkt-til-punkt bane med 5 underveisstasjoner av ulik størrelse (fra 2 til 10 spor i bredden) og 2 skyggestasjoner (7 spors monstre på henimot 5 meters lengde, men flyttbare). Det har tatt 6 år å komme dit. Planen er at det skal bygges en sidelinje ut fra den største underveisstasjonen, men det ligger nok noen år fram i tiden før vi vil begynne med den, for først må vi få det vi har begynt med operativt og landskapsmessig rimelig fullført. Vi er veldig åpne for flere aktive deltakere i dette prosjektet. La deg ikke skremme av grundigheten vår. Vi gjør ting om igjen for nettopp å lære oss teknikker som vi ikke kunne på forhånd, så mye av dette er eksperimentering. For å få til noe, må man prøve seg fram. Dette er håndverk som den eneste måten å bli bedre på, er å praktisere det. Hvis du er nysgjerrig på dette, så har vi klubbkvelder hver tirsdag mellom 19 og 23 på Nidarvoll skole i Trondheim, i nærheten av Sluppen og Kroppanbroa. Send gjerne en PM på forhånd for flere detaljer om hvor nøyaktig vi er. |
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg driver og leser meg opp på bloggen deres, veldig interessant og masse matnyttig info som jeg kan bruke selv, bare i mindre omfang. Imponerende anlegg dere setter opp!
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kan bare slutte meg til Sveins apell til potensielle byggere.
Det er mye å ta fatt på! |
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det mulig å håpe på at den frentidige sidelinjen kan ha en overgang til FREMO ?
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant synspunkt! Det krever at man har et passende sted med skinnehøyde over gulv på 130 cm. Det ligger midt mellom de to nivåene nå, men man kan jo også tenke seg noen overgangsmoduler på vei mot Fremo-standarden. |
|
Svein S
|
|
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har vel egentlig mer tro på at vår ytre gang kunne blitt oppstillingsplass for Fremomoduler, hele vegen ut i festsalen! Det er vel rundt tretti meter, og i salen er det plass til mye mer. Det er jo planlagt en diger stasjon ute i vår indre gang, Rivesund, men den kommer neppe på lenge ennå, først skal oppstillingsstasjonene ut hit - mulig vi kunne lage noeslags snikeforbispor?
|
|
jhv
Veteran Joined: 19 januar 2006 Status: Offline Points: 209 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for svar.
Så litt til MJ-Filosofi: Noen drømmer om et størst mulig anlegg, hvor de kan sitte bak en "stillpult" eller PC og sende tog - rundt og rundt. Andre liker "wakaround!-prinsippet, hvor en er "lokfører" - og følger sitt tog. En hver må følge sine drømmer - for å trives med hobbyen. - Intetet alternattiv er bedre enn det andre ! Savner kanskje litt om hvordan TMJK ligger i dette landskap. |
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Planen er at anlegget skal tilfredsstille flere måter å drive jernbane på. P.t. er det bar walk-around som er mulig, og stasjonene må styres lokalt. Men det er meningen at hovedlinjen skal kunne styres av en fjernstyringssentral i eget avlukke. Denne sentralen blir selvsagt datamaskinstyrt. Deler av elektronikken som skal håndtere dette er bygget. For demoformål er tanken at maskinen også skal kunne kjøre togene også. Så om man vil kan da være observatør bare til at anlegget driftes. Vi har lagt inn to vendesløyfer for at togene skal kunne vende av seg selv, siden banen ellers er punkt-til-punkt. |
|
Svein S
|
|
paolsen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er det vel ikke sånn at Fremo-moduler slutter å fungere dersom skinnehøyden ikke er eksakt 130 cm over gulv... 😜 Og ikke er det så vanskelig å få til heller, bare å justere litt på ben-lengden 😄 -Pål- |
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pål har et godt poeng. Når Grimstad kobles til mitt fastanlegg, så er den plutselig 10 cm lavere. Bruker samme ben uten modifisering :)
|
|
Steinar Snøtun
FREMO-forummedlem Joined: 22 september 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 143 |
Post Options
Thanks(1)
|
Tore har en glimrende løsning på benene til Grimstad stasjon. Han kappet 10cm av benene i den ene enden. Når han da monterer stasjonen med den korte enden på benet ned kommer overkant spor på 120cm, mens på fremotreff bruker han den andre enden på benet og da får han 130cm som er FREMO høyde på stasjonen. Helt genialt.
|
|
Steinar
|
|
ses
Post Options
Thanks(0)
|
Nå forstod jeg vel spørsmålet om Fremo-tilknytning slik at det var spørsmål om Fremo-moduler kunne kobles til fastanlegget. Dersom det skal være Fremo-moduler generelt, og ikke en enkelt eller to spesialbygget for akkurat en slik tilkobling, så må jo grensesnittet tilfredstille Fremo-standarden for høyde over gulvet. Men overganger er selvsagt mulig for å nå riktig høyde. Nivå 2 ligger på ca 150 cm, og nivå 1 på rundt 100 cm, så antagelig er det enklest å komme seg ned fra 150.
|
|
Svein S
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Godt forklart Steinar. Det er et sinnrikt system
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det går jo ikke å kappe av beina i ene enden å så snu den så er den 10 cm lenger! Den er jo fortsatt kort!
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hehe, jeg tenkte akkurat et samme da jeg leste det! Men så kom jeg til å tenke på selve festepunktet for beinet. Hvis det er ovale hull, det ene plassert 10cm lenger ut mot enden, og modulen har plass nok innvendig i høyden, vil man kunne snu beinet og få to ulike høyder på modulen. Vet ikke om det er slik han har gjort det..? |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Mr Bridger
Post Options
Thanks(0)
|
Les innlegget til Steinar igjen, og tenk deg en blinkesmiley på slutten av setningen... ;)
|
|
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rent teknisk er det mulig å konstruere et slikt system. Om du lar modulen hvile på tverrstag på beina og så justerer plasseringa av tverrstaget i begge ender av beina så det passer med de to ønskede høydene. . . .
|
|
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|
Dan Rasmussen
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Denmark Status: Offline Points: 1123 |
Post Options
Thanks(0)
|
@ Steinar :-) Morsomt indlæg :-)
God jul Dan
|
|
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)
Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |