Print Page | Close Window

Glimt fra TMJK-anlegget

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8264
Printed Date: 23 november 2024 at 06:24
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Glimt fra TMJK-anlegget
Posted By: ses
Subject: Glimt fra TMJK-anlegget
Date Posted: 11 desember 2013 at 08:05

Vi hadde sist torsdag det årlige felles julemøte mellom foreningene med interesse for det skinnegående i Trondheim, NJK Trøndelag, SHF og TMJK. Det var http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - TMJK s tur i år, og vi var nødt til å sette anlegget i stand slik at det gikk an å kjøre på det (ellers bygger vi bare). I etterkant benyttet vi anledningen til å ta litt bilder av tog på anlegget. Her er ett av dem, fra et parti der landskapet begynner å ta form.




-------------
Svein S



Replies:
Posted By: Bjørn R Larsen
Date Posted: 11 desember 2013 at 08:28
Herlig! TMJK bygger anlegg med en grundighet som er imponerende. Clap

-------------
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com" rel="nofollow - http://bjornrl.wordpress.com


Posted By: ses
Date Posted: 11 desember 2013 at 08:44

Og framdriften er deretter når det meste gjøres 2-3 ganger.

Det nærmere seg at vi kan begynne med trafikkspill på anlegget, som består av en punkt-til-punkt bane med 5 underveisstasjoner av ulik størrelse (fra 2 til 10 spor i bredden) og 2 skyggestasjoner (7 spors monstre på henimot 5 meters lengde, men flyttbare). Det har tatt 6 år å komme dit. Planen er at det skal bygges en sidelinje ut fra den største underveisstasjonen, men det ligger nok noen år fram i tiden før vi vil begynne med den, for først må vi få det vi har begynt med operativt og landskapsmessig rimelig fullført.

Vi er veldig åpne for flere aktive deltakere i dette prosjektet. La deg ikke skremme av grundigheten vår. Vi gjør ting om igjen for nettopp å lære oss teknikker som vi ikke kunne på forhånd, så mye av dette er eksperimentering. For å få til noe, må man prøve seg fram. Dette er håndverk som den eneste måten å bli bedre på, er å praktisere det.

Hvis du er nysgjerrig på dette, så har vi klubbkvelder hver tirsdag mellom 19 og 23 på Nidarvoll skole i Trondheim, i nærheten av Sluppen og Kroppanbroa. Send gjerne en PM på forhånd for flere detaljer om hvor nøyaktig vi er.



-------------
Svein S


Posted By: Svein_H
Date Posted: 11 desember 2013 at 09:07
Jeg driver og leser meg opp på bloggen deres, veldig interessant og masse matnyttig info som jeg kan bruke selv, bare i mindre omfang. Imponerende anlegg dere setter opp!Thumbs Up


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Håvard H
Date Posted: 11 desember 2013 at 10:01
Kan bare slutte meg til Sveins apell til potensielle byggere.
Det er mye å ta fatt på!



-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: jhv
Date Posted: 11 desember 2013 at 17:45
Er det mulig å håpe på at den frentidige sidelinjen kan ha en overgang til FREMO ?


Posted By: ses
Date Posted: 11 desember 2013 at 18:40
Originally posted by jhv jhv wrote:

Er det mulig å håpe på at den frentidige sidelinjen kan ha en overgang til FREMO ?


Interessant synspunkt! Det krever at man har et passende sted med skinnehøyde over gulv på 130 cm. Det ligger midt mellom de to nivåene nå, men man kan jo også tenke seg noen overgangsmoduler på vei mot Fremo-standarden.


-------------
Svein S


Posted By: Henning L
Date Posted: 11 desember 2013 at 18:59
Jeg har vel egentlig mer tro på at vår ytre gang kunne blitt oppstillingsplass for Fremomoduler, hele vegen ut i festsalen! Det er vel rundt tretti meter, og i salen er det plass til mye mer. Det er jo planlagt en diger stasjon ute i vår indre gang, Rivesund, men den kommer neppe på lenge ennå, først skal oppstillingsstasjonene ut hit - mulig vi kunne lage noeslags snikeforbispor?

-------------
mvh

Henning L

http://blog.tmjk.no" rel="nofollow - "It ain"t bragging if you've done it!"


Posted By: jhv
Date Posted: 11 desember 2013 at 21:46
Takker for svar.

Så litt til MJ-Filosofi:

Noen drømmer om et størst mulig anlegg, hvor de kan sitte bak en "stillpult" eller PC og sende tog - rundt og rundt.
Andre liker "wakaround!-prinsippet, hvor en er "lokfører" - og følger sitt tog.

En hver må følge sine drømmer - for å trives med hobbyen.
- Intetet alternattiv er bedre enn det andre !

Savner kanskje litt om hvordan TMJK ligger i dette landskap.


Posted By: ses
Date Posted: 11 desember 2013 at 22:14
Originally posted by jhv jhv wrote:

Takker for svar.

Så litt til MJ-Filosofi:

Noen drømmer om et størst mulig anlegg, hvor de kan sitte bak en "stillpult" eller PC og sende tog - rundt og rundt.
Andre liker "wakaround!-prinsippet, hvor en er "lokfører" - og følger sitt tog.

En hver må følge sine drømmer - for å trives med hobbyen.
- Intetet alternattiv er bedre enn det andre !

Savner kanskje litt om hvordan TMJK ligger i dette landskap.


Planen er at anlegget skal tilfredsstille flere måter å drive jernbane på. P.t. er det bar walk-around som er mulig, og stasjonene må styres lokalt. Men det er meningen at hovedlinjen skal kunne styres av en fjernstyringssentral i eget avlukke. Denne sentralen blir selvsagt datamaskinstyrt. Deler av elektronikken som skal håndtere dette er bygget. For demoformål er tanken at maskinen også skal kunne kjøre togene også. Så om man vil kan da være observatør bare til at anlegget driftes. Vi har lagt inn to vendesløyfer for at togene skal kunne vende av seg selv, siden banen ellers er punkt-til-punkt.


-------------
Svein S


Posted By: paolsen
Date Posted: 11 desember 2013 at 23:40
Originally posted by ses ses wrote:


Interessant synspunkt! Det krever at man har et passende sted med skinnehøyde over gulv på 130 cm. Det ligger midt mellom de to nivåene nå, men man kan jo også tenke seg noen overgangsmoduler på vei mot Fremo-standarden.


Nå er det vel ikke sånn at Fremo-moduler slutter å fungere dersom skinnehøyden ikke er eksakt 130 cm over gulv... 😜 Og ikke er det så vanskelig å få til heller, bare å justere litt på ben-lengden 😄

-Pål-


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 desember 2013 at 16:36
Pål har et godt poeng. Når Grimstad kobles til mitt fastanlegg, så er den plutselig 10 cm lavere. Bruker samme ben uten modifisering :)



-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Steinar Snøtun
Date Posted: 12 desember 2013 at 19:05
Tore har en glimrende løsning på benene til Grimstad stasjon. Han kappet 10cm av benene i den ene enden. Når han da monterer stasjonen med den korte enden på benet ned kommer overkant spor på 120cm, mens på fremotreff bruker han den andre enden på benet og da får han 130cm som er FREMO høyde på stasjonen. Helt genialt.


-------------
Steinar


Posted By: ses
Date Posted: 12 desember 2013 at 20:59
Nå forstod jeg vel spørsmålet om Fremo-tilknytning slik at det var spørsmål om Fremo-moduler kunne kobles til fastanlegget. Dersom det skal være Fremo-moduler generelt, og ikke en enkelt eller to spesialbygget for akkurat en slik tilkobling, så må jo grensesnittet tilfredstille Fremo-standarden for høyde over gulvet. Men overganger er selvsagt mulig for å nå riktig høyde. Nivå 2 ligger på ca 150 cm, og nivå 1 på rundt 100 cm, så antagelig er det enklest å komme seg ned fra 150.



-------------
Svein S


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 12 desember 2013 at 22:27
Godt forklart Steinar. Det er et sinnrikt system

-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 13 desember 2013 at 08:21
Det går jo ikke å kappe av beina i ene enden å så snu den så er den 10 cm lenger! Den er jo fortsatt kort! Confused

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: Svein_H
Date Posted: 13 desember 2013 at 08:28
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det går jo ikke å kappe av beina i ene enden å så snu den så er den 10 cm lenger! Den er jo fortsatt kort! Confused


Hehe, jeg tenkte akkurat et samme da jeg leste det!LOL Men så kom jeg til å tenke på selve festepunktet for beinet. Hvis det er ovale hull, det ene plassert 10cm lenger ut mot enden, og modulen har plass nok innvendig i høyden, vil man kunne snu beinet og få to ulike høyder på modulen. Vet ikke om det er slik han har gjort det..?


-------------
H0, norsk på 50-tallet en gang
http://www.hjemstad.no" rel="nofollow - Min hjemmeside


Posted By: Mr Bridger
Date Posted: 13 desember 2013 at 11:15
Les innlegget til Steinar igjen, og tenk deg en blinkesmiley på slutten av setningen...  ;)


-------------
Tore Hjellset, Tønsberg

http://grimstadline.blogspot.com" rel="nofollow - Grimstadbanen     



Posted By: Dag Cato
Date Posted: 13 desember 2013 at 12:52
Rent teknisk er det mulig å konstruere et slikt system. Om du lar modulen hvile på tverrstag på beina og så justerer plasseringa av tverrstaget i begge ender av beina så det passer med de to ønskede høydene. . . .


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: Dan Rasmussen
Date Posted: 14 desember 2013 at 16:26
@ Steinar  :-) Morsomt indlæg :-)

God jul

Dan


-------------
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk




Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net