Sære lokomotivkonstruksjoner |
Post Reply |
Author | |
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 november 2013 at 23:04 |
Heller sære saker. Lysten og aksepten for å eksperimentere må ha vært større før.
her Edited by TeVe - 23 november 2013 at 23:04 |
|
Terje V.
|
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
På 0:56 sees en "tigerli" fra SBB (Sveits), et treakslet damplok - med strømavtaker! Jeg antar bildet er fra 40- 45 da kullmangelen var stor på grunn av 2. verdenskrigs herjinger med kontinentet utenfor sveits. Følgelig monterte man en strømavtaker for å erstatte kulldrevet oppvarming med elektrisk oppvarming av kjelen.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Joda, det var noen rare konstruksjoner, men også en rekke "ordinære" og ikke minst kjente konsruksjoner også. Tror den som har satt sammen disse bildene egentlig ikke har så mye greie på jernbanetrekkraft.
|
|
Svein S
|
|
knum66
Viderekommen Joined: 14 november 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 3 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bildet av SBB E 3/3 "Tigerli" med strømavtager er sært, men ikke noen forsinket aprilsnar. Det er riktig at bildet er fra 2. verdenskrig da det hersket kullmangel i Sveits. Heldigvis var mesteparten av jernbanenettet allerede elektrifisert eller i ferd med å elektrifiseres, men noen linjer gjenstod fremdeles. Det hersket også lokmangel slik at SBB måtte kjøre damplok også på elektrifiserte strekninger. Mht. til kullsparingen var det ikke gunstig, og det ble derfor gjort forsøk med å montere elektrisk fyring på de to Tigerli-lokene 8521 og 8522 i 1943. Det var fremdeles mulig å fyre lokene med kull på normal måte når de ikke hadde tilgang på elektrisitiet. Forsøket var vellykket, men det ble ikke videreført på flere lokomotiver. Den elektriske fyringen ble fjernet på 8522 i 1951 og på 8521 i 1953. 8522 er bevart som en vanlig kullfyrt E 3/3 på Sursee–Triengen-Bahn, http://www.dampfzug.ch/
Mer informasjon om dette forsøket finnes her: http://www.douglas-self.com/MUSEUM/LOCOLOCO/swisselec/swisselc.htm Edited by knum66 - 24 november 2013 at 22:08 |
|
Knut M
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |