MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - di2 vs di5 vs skd224
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

di2 vs di5 vs skd224

 Post Reply Post Reply
Author
Fenriken View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 13 juli 2013
Status: Offline
Points: 25
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Fenriken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: di2 vs di5 vs skd224
    Posted: 10 november 2013 at 08:39
Har et kjappt spørsmål, hvilkene av disse er mest vanlig som skiftelok idag ?
Eventuelt er det styrt hvor i landet mann befinner seg ? Er interisert i nordlandsbane.

Mvh morten
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 09:08
Di 2 og Di 5 er ikke i bruk lenger, mens 6 stykker av Skd 224 brukes av CargoNet per 1.1.2013. Skiftelok/traktorer brukes i utgangspunktet lokalt, og da i samband med de få godsteminalene som er igjen i Norge.
Svein S
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 09:12
Da må vi nok skuffe deg en god del.
Skifting med skiftelok er jo til en stor grad nedlagt i dette landet. F.eks. her i Bodø er det toglokene selv som utfører den lille skifting som er igjen. Det er strengt tatt bare bilvogner som blir skiftet ut og plassert på eget spor. Ellers så går det jo kun containertog her oppe og de vognstammene gjøres det ikke noe med her. Lokene går bare rundt til andre enden.
Dette er grunnen til at vi i Salten Modelljernbaneklubb ikke kjører moderne tog. Vi holder oss til storhetstiden rundt slutten av 70-tallet til midten av 80-tallet.
Da ble det brukt Di2 her i Bodø og Skd 220c på Fauske/Rognan.
Di5 tok over for Di2 her på slutten av 80-tallet og var vel i drift til rundt 1995. 
Skd224 er den eneste som delvis er i drift idag, men til den lille skiftingen som er idag er det spesielt Skd226 som brukes, og dem er det CargoNet som har. Bl.a. brukes de i personvognsskiftningen i Trondheim. NSB kjøper de tjenestene av CargoNet. 
Hvordan skiftingen utføres i sørnorge får andre svare på.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 11:52
Skd 224 har i alle år vært i bruk på Østlandet. Skd 226(finnes ikke i modell) brukes til skifting i Trondheim for NSB. På helligdager hvor det ikke går godstog(vet ikke om det fortsatt er slik) Så bruker man togloket til skifting.
A matter of life and death
Back to Top
Stian View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 04 januar 2007
Location: Bergen
Status: Offline
Points: 1451
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Stian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 16:45
Må nok arestere deg der Lars, For jeg har sett 226 modell. resin sett som ble laget av en svenske mener jeg.
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 17:41
Allerede i 2008 kunne man se Skd 226 i modell, bilde finnes her http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3810&PN=2&title=velkommen-til-kristiansand
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 november 2013 at 18:13
Det er riktig at det er en svenske som har lagd modellen i noen få eksemplarer. 
Han kaller seg for Affetuff på forumet http://motessparet.se.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 november 2013 at 21:10
Se der ja Smile
A matter of life and death
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.