Søkes: Forbilde veibro |
Post Reply |
Author | |
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 oktober 2013 at 08:55 |
Jeg er på jakt etter et forbilde for en veibro på ca 9-10 meter.
Ønsker en litt mer interessant konstruksjon enn en ren plate/bjelkebro. Noen som har bilder av mulige forbilder? |
|
Thobbe
Veteran Joined: 17 september 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det finnes en gammel steinbro på Kalbakken i Oslo. Det finnes sikkert bilder av den på nett.
Her var et bilde. http://no.m.wikipedia.org/wiki/Kalbakken Jeg kan ta noen bilder jeg også. Bor i nærheten. Edited by Thobbe - 11 oktober 2013 at 15:51 |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, det kunne fungert med en steinbru. Flere bilder er det nok flere som er interessert i! Men vi trenger mange små veibruer til TMJK sitt anlegg, så om noen har andre forslag er vi klart interessert! |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
Drev litt research selv i kveld, og kom over en side med fantastiske mengder bruer, både veibroer og jernbanebroer: historicbridges.org
Gjorde et søk på veibroer i fagverkskonstruksjon og fikk over 1500 treff. Mange korte og spinkle broer, og skulle gjerne visst om det finnes en norsk bro som ligner på denne: Foto: historicbridges.org Edited by Håvard H - 12 oktober 2013 at 01:28 |
|
_marius
Veteran Joined: 20 oktober 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 265 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter litt googling har jeg kommet over noen her:
Grettefoss Lågendalen Lunde Løkke bru Sandvika Nesøya bru Rødberg bru Sjøforsen Skodjebruene Torp bru Hallingdal Veggli bru Åmfoss bru |
|
Marius
|
|
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
Interessant tema, men det kan vel bli vanskelig å finne noe interessant i den spennvidden du etterspør.
Likevel har jeg noen bilder som kanskje kan inspirere: I Fyresdal i Telemark ligger det som skal være Norges første betongbru: Juvbru, Hegglandsgrend i Fyresdal Denne fant jeg i boka "Bruer, en kulturskatt" av Svein Magne Olsen, Rogaland Forlag 2004, denne ble bygget i 1894 og dessverre revet i 1968. Juvastøl bru, Sauda, foto Statens Vegvesen (J.L.A. Bassøe 1900) I Rogaland er det mange steinhvelvbruer for korte spenn, Haarr bru på Jæren er litt spesiell: Edited by jevistad - 13 oktober 2013 at 21:31 |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mange fine og inspirerende bilder!
Men er sannelig ikke helt sikker på hva slags brotype jeg kommer til å velge. Edited by Håvard H - 13 oktober 2013 at 23:45 |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Denne ligger i Giljajuvet, og brolengden er 22,5m Denne ble nok ikke brukt av kjøretøy, kun hest og kjerre....... http://www.rogafjell.net/Pictures/Kammen/kammenfrabruavedragsvatnet.jpg Denne ligger i enden av Ragsvatnet, usikker på lengden... |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du finner maken type på Dovrebanen flere steder, men da litt mer forsterket, men i prinsippet lik. Bro over Leirelva ved Prøven/Forsøket f.eks.
|
|
Svein S
|
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lengst sør på tertittlinja, rett nord for Skulerud, er det også en slik bru. Etter at skinnene ble fjernet er traseen der gjort om til grusvei.
|
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, jeg vet at det finnes en rekke jernbanebruer i fagverkskonstruksjon. Men jeg var på jakt etter bilder av en kort fagverksveibru for å sannsynliggjøre å en lignende i modell.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Poenget mitt var at denne veibroa og bro over Leirelva er så like i konstruksjonsmåte og detaljer, at dette tydeligvis var en slags standardkonstruksjon som kunne brukes både for vei og bane. Altså går det an å se til jernbanebroene, som det finnes tilgjengelige tegninger av, og bruke litt spinklere profildimensjoner, dersom man ikke får tak i tegninger av veibroa.
|
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vi vet dessuten at en rekke jernbanebroer som ble skiftet ut med en kraftigere, fikk forlenget liv som veibro andre steder.
|
|
Svein S
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selv om dette ikke er en tidligere jernbanebro (den virker for spinkel til det) så undrer jeg på om den kan ha blitt flyttet fra et annet sted.
Stikker den ikke unødig langt inn på landkaret til venstre? Har den vært brukt til et litt lengre spenn et annet sted tidligere? Noen som vet? |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard, jeg bor 3 km fra brua så jeg har forutsetninger for noen bilder vil jeg tro....
Sender over noen i en PM. Den orginale brua ble fjernet rundt ca '93, litt usikker om hvorfor. Men lokale ildsjeler klarte å spore opp ei nokså lik bru som den orginale. Den kom på plass ca '96. Det stemmer nok at den orginale brua var noe kortere enn dagens bru. |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Jolsen
Medlem i MJF Joined: 19 januar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 103 |
Post Options
Thanks(0)
|
Snakket med nevnte Svein Magne Olsen. Han bekreftet Snikkaren sin historie. Dagens bru er den opprinnelige Holla bru? fra Telemark. Den skal være identisk m den som var der før, bortsett fra som Håvard har observert, ca 50 cm kortere.
John |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tusen takk for alle bidrag til det som ble en mye mer spennende tråd enn jeg hadde våget å håpe på!
Spesielt takk til Snikkaren for veldig fine bilder og tegning! Et spørsmål til: Hva slags vei var det som gikk over brua? Den gamle stamveien eller en sidevei? |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her er forøvrig lokasjonen som trenger en snasen bro:
|
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg vet ikke når kjerreveien var i bruk, men vil tro det kun var hest og kjerre som trafikkerte denne brua. Men kjerreveien var nok byttet ut med en ny vei, som stod ferdig før Maudal Kraftstasjon ble tatt i bruk. Den startet produksjonen i 1930. I indre Gjesdal var det nok ikke mange biler på den tida.... Kjerreveien var en del av veien mellom Gilja og Byrkjedal. I Byrkjedal lå det ett ysteri som var i drift fram til begynnelsen av '70 tallet.
Brua og kjerreveien: Kjerreveien: Dette bilde er tatt fra gamleveien. Her er restene av brua som i sin tid stod på østsida av Giljajuvtunnelen, (den Kvida bruå står på vestsiden). Den forsvant i en flom. Til venstre er østre tunnelportal på RV45 Gamleveien er ikke stort bedre farbar... Kjerreveien, med den Kvida Bruå langt der framme, og gamleveien på vemstre side. Kart over Giljajuvet, gamleveien (Dirdalsveien) er ikke stiplet inn, men den går mellom RV45 og elva. Her får en litt mer oversikt om hvor kjerreveien har gått. Håper det ikke blei for kjedelig.... |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvordan går det med denne brua, Håvard?
Tyskerne har trolig kjørt over den originale brua under krigen, ifølge ett bilde: Ett bilde til fra krigens dager, dette er tatt ned mot Giljajuvet. I bakgrunnen ser man Kvitlandsfjellet: |
|
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |