MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av Tortoise slow motion switch machine
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av Tortoise slow motion switch machine

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av Tortoise slow motion switch machine
    Posted: 23 september 2013 at 10:26
Det føles som jeg holder på med fagbrev i elektro og det er en stund igjen før jeg forstår hva som foregår. Nå forsøker jeg å få en Tortoise til å fungere. Jeg skal ha på bryter og grønn/rød ledpære . I første omgang har jeg forsøkt med bryteren. Jeg bestilte DPDT brytere og har koblet etter bruksanvisningen. Jeg hører at det er strøm i servoen, men det er ingen respons når jeg bruker bryteren. Jeg har forsøkt 2 forskjellige brytere. Ledningen fra bryteren går til punkt 1 og 8 i Tortoise servoen.
 
Det er flere instruksjonsvideoer på youtube og i mitt hode har jeg gjort det samme.
 
Hva er galt her?
 
 
 
 
 
 
 
 
Marius
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 11:30
Det ser ut som det er en roco-enhet du bruker som spenningsforsyning. Er det likestrøm eller vekselstrøm du får ut av den? 

Edited by eika - 23 september 2013 at 11:31
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 11:36
Hvis du flytter den røde og svarte til midten av bryteren, der de to hvite til tortoisen er, og flytter de hvite som går til Tortoisen til der den røde og svarte er bør det vel virke.
Altså bytte om de to hvite med de to som er svart og rød.

Tore
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:26
Originally posted by eika eika wrote:

Det ser ut som det er en roco-enhet du bruker som spenningsforsyning. Er det likestrøm eller vekselstrøm du får ut av den? 
 
ehh...det er strøm. 2-skinnesystem. El13-startsett fra nmj.
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:27
Originally posted by Toko Toko wrote:

Hvis du flytter den røde og svarte til midten av bryteren, der de to hvite til tortoisen er, og flytter de hvite som går til Tortoisen til der den røde og svarte er bør det vel virke.
Altså bytte om de to hvite med de to som er svart og rød.

Tore
 
Det skal jeg prøve, men bruksanvisningen og videoer på youtube viser at de midterste skal gå til tortoisen.
Marius
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2103
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:30
De midterste skal nok gå til Tortoisen ja, men på en DPDT-bryter må du da krysskoble de to polene på hver side. Dvs den øverst til venstre skal kobles til den nederst til høyre og omvendt. På den måten får du "snudd" strømmen når du slår over bryteren.

Edit: Når jeg ser på bildet kan det se ut som om det faktisk er det du har gjort, stemmer det?


Edited by Svein_A - 23 september 2013 at 12:33
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Toko View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2005
Status: Offline
Points: 32
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toko Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:34
Bare glem forslaget mitt!

Det er nok riktig koblet, sålenge du har likespenning som strømforsyning.

Tore
Back to Top
Bjørn R Larsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 864
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bjørn R Larsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 12:36
Bryteren ser riktig koblet ut den, men det spørs om det ikke er vekselspenning du har koblet til Tortoisen. Da vil den ikke virke.
Med vennlig hilsen,

Bjørn Runar Larsen

http://bjornrl.wordpress.com
Back to Top
lklende View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 09 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lklende Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 14:54
Ja, det er nok vekselstrøm til skinnestrøm som kommer ut av den boksen du har. 

Det lønner seg å bruke en egen strømforsyning til Tortoisene. Tortoisene  bruker svært lite strøm, så en gammel lader til en telefon vil kunne drive mange Tortoiser, Riktig nok går de litt seint på 5V, men på 12V går de vel egentlig litt for fort i forhold til forbilde. 8 til 10 volt er ganske ideelt.

mvh Leif Kåre


Edited by lklende - 23 september 2013 at 15:04
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 16:34

 

Veldig bra. Nå trenger jeg en dings. Har dere en link til strømforsyningen jeg trenger? Antar at det da er noe videre fiksing og triksing for å få det til å fungere så da trenger jeg mer linker til det som er nødvendig!

Svein, jeg har krysskoblet. Loddingen ser kanskje ikke så elegant ut, men det er fordi jeg ikke har dyr nok loddestasjon enda ;-)
Marius
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 17:28
Du kan feks bruke denne: http://www.clasohlson.com/no/Batterieliminator,-20-W/36-4219

Denne blir det samme, kun 9V, og betydelig billigere: http://www.ebay.com/itm/221253424674

Ser du bruker endehylser, plusspoeng for det.
Fikk i dag en pose med 1000 nye i posten, kostet hele 60kr.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 17:45
Takk! Hva for noe mer trenger jeg for å koble tortoisene til disse? Jeg har sikkert en gammel mobillader liggende og.
 
Marius
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 17:49
Du trenger ikke mer.
Plugg inn den nye trafoen i wagoen istedet for tilkoblingen til den trafoen du har prøvd.
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 18:12

 

Nå kom det en barnslig innvendig glede. Fant en gammel mobillader og nå går tortoisen! Det gjenstår å få rød/grønn led lampene til å fungere så jeg får satt opp et stillverk.

 
Eirik, hvor handler du endehylser?
Marius
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 18:50
Alltid gøy når ting rusler i gang ;)

http://stores.ebay.com/coolcheapworld søk på ferrules.
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 september 2013 at 23:37
Rød/grønn kobles vel enklest med relékontaktene på tortois'n ....
Bjørn Egil
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 11:38
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Rød/grønn kobles vel enklest med relékontaktene på tortois'n ....
 
Når du er inne på tema...Jeg har fortsatt noe igjen av egenstudiet om dingser og elektro.
 
Rød/grønne led kjøpte jeg fra Litchfieldstation. Jeg kjøpte 5 mm 2 lead bipolar, men tror 3 mm er en bedre størrelse. Skal man bestille 3 mm følger det plutselig med en ekstra tråd fra ledpæren (altså 3 totalt) og det øker vanskelighetsgraden med koblinger.
 
Vet noen om hvor man får tak i 3 mm rød/grønn 2 lead bipolar med hylse (hylsen tenkte jeg å feste på stillverksplaten slik at ledpæra bare kan settes på plass) eller har noen en enkel skisse på hvordan man kobler 3 lead..et eller annet?
 
Marius
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 13:17
Hmm...jeg skjønner at strømmen til pensen ikke kan kobles via tortoisen som nå får strøm fra en gammel mobillader. Det gjør at hjertestykket i pensen heller ikke får strøm da denne skulle vært koblet til punkt 4 i tortoisen. Jeg forstod det som at alt kan gå gjennom tortoisen. Det stod ikke noe om dette i egenstudiet. Hvordan skal alt kobles - og gjerne inkludert hvordan ledlysene kobles!
 
Her er noe slikt jeg har tenkt til å lage fra youtube.
Marius
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 14:30
i tillegg til strømtilførselspunktene på pensemotor'n, er det påloddingspunkter for 2 stk innebygde relé.
Det ene reléet kan du benytte for å polvending av vekselen, det andre for å gi strøm til lysdiodene.
Strømtilførsel og hver av reléene er helt adskilte.

Reléene er bistabile og virker slik at det er vekselvis forbindelse mellom "midtkontakten" og to "sidekontakter". For kjørestrøm koples "midtk" til de delene av vekselen som skal skifte polaritet og "sidek" til henholdsvis den ene og den andre skinnestrengen.

(Kanskje med en egen strømforsyning kan) diodene koples på tilsvarende måte.
Den ene strømforsyningsledningen (fx +) til diodene koples til "midtk" og fra "sidek" til hver diodes (+) bein.
Bjørn Egil
Back to Top
Per Einar Orebe View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 333
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Einar Orebe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 15:07
En kan også koble lysdioder rett inn på strømkablene til Tortoise motoren.  Denne trekker så lite at det ikke skaper noe problem for diodene.  Legges 2 stk "anføttes" så vil de lyse hver sin veg.
 
Opplysinger fra SLVF herved brakt videre.
 
Korreksjon:  De må stå i SERIE med motoren, ellers ryker de! Wink


Edited by Per Einar Orebe - 24 september 2013 at 15:12
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 17:00
De 8 koblingspunktene til Tortoisen har jeg sett fordeler seg slik:
1: Strøm til Tortoisen
2: Strøm til pensskinnegang +/-
3: Strøm til pensskinnegang +/-
4: Strøm til hjertestykket i pensen
5:
6: Strøm fra Tortoise til ledbelysnning
7: Strøm fra Tortoise til ledbelysning
8: Strøm til Tortoisen
 
Nå får Tortoisen strøm fra en gammel mobillader. Da fungerer ikke strømtilførsel fra Tortoise til skinner pga feil type strøm (får for øvrig ikke ledlysene til å fungere heller)
 
Dersom Tortoisen får strøm fra Rocoboksen som fulgte med startsettet, fungerer ikke Tortoisen pga feil type strøm.
 
Betyr det at Tortoisen punkt 1 og 8 skal få strøm fra mobilladeren mens øvrig punkter 2- 7 skal få strøm fra Rocoboksen som fulgte med startsettet?
 
 
 
Marius
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 19:04
Strøm til hjertestykket må være digitalstrømmen du har koblet til skinnene.
Strøm for LED kan være fra samme trafo som styrer vekselmotoren.


Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 19:42

Når det gjelder Tortoisens 5-6 og 7, er det mulig å koble signaler til de, slik at rød og grønn skifter med vekselens stilling, 5 til samme trafo som styrer vekselen(bruker selv en 10v trafo). Har forøvrig et spørsmål vedr. blokkstyring, (har funnet ut at pc styring er for komplisert for meg på nåværende tidspunkt i opplæringen, det blir på en måte for meg å begynne der Grieg sluttetSmile). Vet det finnes noe som heter reed kontakter som styres av magneter under lokomotivet. hva trenges utover disse reedkontaktene for å få dette til å fungere?

Mvh
JAN
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 19:44
Hvordan får du strømmen fra din 10V trafo til å bli kompatibel med strømmen som går i skinnene?
Marius
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 19:58
Strømmen på 5,6,7 er ikke koblet til skinnene men en 10v trafo ,samme trafo som 1 og 8 er tilkoblet
Mvh
JAN
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 20:03
Hva med nummer 4, hvordan gir du strøm til hjertestykket?
Marius
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 20:26
Strømmen til hjertestykket kommer fra skinnene på 2og 3, se på tegningen lenger oppe.
Tortoisen styres med en på-på bryter, den får du i togbutikken:)
 
Mvh
JAN
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 20:48
Nja...jeg har problemer med å forstå dette. Jeg bruker Peco electrofrog. Der er det en wire til hjertestykket. Slik jeg forstår det, lodder man på en ledning til denne (grønn farge er standard?). Den grønne ledningen  skal til funksjon nr 4 i Tortoisen. Tortoisen sørger da for å gi riktig strøm til hjertestykket når det penses slik at kortslutning unngås. Sort og rød ledning loddes til skinnestokkene på pensen og disse skal til funksjon 2 og 3 i Tortoisen.
Så lenge tortoisen er matet med  strøm fra en ekstern trafo, i mitt tilfelle - en mobillader, kan ikke tortoisen gi strøm til skinnegangen.
 
Tortoisen med bryter fungerer fint med strømmen fra mobilladeren - det er bare alt det andre som ikke fungerer.  
 
Jeg leter  etter en instruksjonsvideo på youtube som avslører mysteriet.
Marius
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 20:58
Jeg kjører DCC multimaus, det er denne strømmen du kobler fra f.eks skinnen før vekselen.
du må ha riktig bryter og denne skal brokobles på kryss fra de fire ytterste loddepunktene, de to i midten går til mobilladeren din.
 
Mvh
JAN
Back to Top
_marius View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 20 oktober 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 265
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote _marius Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 september 2013 at 22:06

Takk for at dere forsøker å hjelpe. Et bilde forklarer vel enklere det jeg skrev.  Jeg skjønner at dere skriver at svart, rød og grønn strømledning fra pensen skal til Rocoboksen. Men slik ser jeg på instruksjonsvideoer at det kobles. Ledpærene har jeg ikke koblet sammen og loddet på noen ledning enda. Bryteren fungerer fint.

 
 
 
Marius
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.