| Sporplan hjelp / tips | 
| Post Reply   | 
| Author | |
| stigne   Viderekommen     Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Topic: Sporplan hjelp / tips Posted: 06 september 2013 at 12:47 | 
| 
   hei  Slik er banen nå,men har litt lyst til å forandre litt på den  for å få kjøre flere tog samtidig. her kommer et forslag, men kom gjerne med innspill  Det mangler jo penser kryss osv.. trenger litt innputt   Dette blir en bra jobb pga det meste er ferdiglaget men men det er jo en hobby  | |
| 
     Stig R Nekstad Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm | |
|  | |
| Toftebanen   Medlem i MJF     Joined: 30 august 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 september 2013 at 00:59 | 
| 
   Hei Jeg bare lurte på hvilke program du har tegnet i? | |
| 
     Jarle
     | |
|  | |
| stigne   Viderekommen     Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 september 2013 at 01:58 | 
| 
   Hei Jarle Jeg Brukeranyrail.com mvh | |
| 
     Stig R Nekstad Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm | |
|  | |
| Svein_H   Fremo og MjF medlem   Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 september 2013 at 07:25 | 
| 
   Hvis du tenker å beholde sporplanen slik den er, og kun utvide for å få økt kapasitet, er vel dobbeltspor slik du har skissert det eneste reelle alternativet. Da lurer jeg på hvordan du liker det oppsettet med tre stasjoner som du har nå, syns du det funker bra? En annen innfallsvinkel er jo å rive hele eller deler av anlegget og starte delvis fra scratch igjen. Når sporplanen ikke fungerer slik man ønsker (i ditt tilfelle er kapasiteten for liten) er det ikke gitt at det vil bli så mye bedre kun ved å pøse på med flere spor, kanskje det da hadde vært bedre med en helt annen plan enn å flikke på noe som i verste fall aldri vil bli optimalt..? Når du sier at det meste er ferdiglaget, mener du da at det er ferdig med landskap og alt annet, eller er det kun rammeverk og skinnelegging du sikter til? Hvis rammeverket er bra bygget kan jo det kanskje brukes som det er, mens skinner og skinneunderlag fjernes for å gi plass til en ny plan. Har du noen bilder av anlegget slik det ser ut i dag? Svein | |
| 
     H0, norsk på 50-tallet en gang Min hjemmeside www.hjemstad.no ble dessverre drept av Pro ISP da one.com overtok. | |
|  | |
| ses   Fremo og MjF medlem     Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 september 2013 at 11:18 | 
| 
   Dette har med hva slags MJ-er man er. Dersom det er viktig å kjøre flere tog på en gang, er nok dobbeltspor hele veien den enste løsningen innenfor den plassen. Men samtidig tar du jo da bort alle de trafikkmessige gjøremålene som er knyttet til kryssing av tog. Sett fra mitt ståsted og min MJ-type, blir hele driftsopplegget da betydelig kjedeligere. Ut fra min typologi i den artikkelen jeg lenker til, er jeg da "Lokomotivføreren", men det kan hende at du er "Togkjøreren". Sånn er vi forskjellige, men det kan hende at vi har flere preferanser enn bare én for vår hobby, så jeg vil anbefale deg å lese artikkelen min og tenke litt over hva du vil med MJ-hobbyen, for det påvirker nemlig hva slags anlegg som passer best for en. | |
| 
     Svein S
     | |
|  | |
| bqg   Viderekommen     Joined: 25 oktober 2011 Location: Danmark Status: Offline Points: 9 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 september 2013 at 19:17 | 
| 
   I stedet for et dobbelt spor hele vejen rundt, ville du få mere glæde af en skjult banegård hvor togene kunne byttes ud.  Du skriver ikke noget hvilken skinnesystem du bruger. Hvad er målene på din bane. 3m x 3,8m? | |
| 
     Hans Kurt Hansen
   | |
|  | |
| rebelego   Veteran     Joined: 16 juli 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 228 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 09 september 2013 at 13:28 | 
| Siden ønsket er å kjøre flere tog samtidig, så er nok dobbeltspor tingen. Skjult banegård er fint om man ønsker variasjon i togene som kjøres eller trenger mer oppstillingsplass. Anbefaler å lese artikkelen til Svein Sando og reflektere litt over hva man liker. Jeg leste en tilsvarende artikkel på engelsk for en tid tilbake, men det var ikke NMRA-artikkelen eller noen referanse til den. Finnes også lignende artikler med andre navn på arketypene for andre hobbyer og aktiviteter. Hovedpoenget er at folk kan ha veldig forskjellige interesser og tilnærminger til det som tilsynelatende er samme hobby/aktivitet. Selv er jeg Togkjøreren med sterkt innslag av Elektronikeren eller Automagikeren, som jeg kaller det, siden programmeringa er mer interessant enn selve elektronikken. Jeg ville nok foretrukket å beholde enkeltsporet og automatisert for å kjøre 4-5 tog samtidig, kanskje 6.  | |
|  | |
| stigne   Viderekommen     Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 10 september 2013 at 14:02 | 
| 
   Hei Beklager at jeg svarer så sent har vert litt syk, skal legge ut noen bilder i kveld:-) Så får vi høre hva dere mener. | |
| 
     Stig R Nekstad Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm | |
|  | |
| stigne   Viderekommen     Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 10 september 2013 at 18:02 | 
| 
   Hei Legger ut to bilder av anlegget slik det er i dag. Prøver å få hele til å bli mest mulig computer styrt. med lyd,  lys og trafikk.   | |
| 
     Stig R Nekstad Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm | |
|  | |
| royter   Viderekommen     Joined: 20 desember 2014 Location: Norge Status: Offline Points: 32 |  Post Options  Thanks(0)  Quote  Reply  Posted: 07 desember 2015 at 16:23 | 
| 
   Hei. Har kikket mang en gang på annlegget ditt, som er en stor motivasjon for meg. Har anlegget hatt noen progresjon siden disse bildene? Har du noen flere bilder? | |
|  | |
| Post Reply   | |
| Tweet | 
| Forum Jump | Forum Permissions  You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |