FREMO - Figgjo |
Post Reply
|
Page 123 5> |
| Author | ||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Topic: FREMO - FiggjoPosted: 04 september 2011 at 09:34 |
|
|
Hei folkens Trenger litt byggetips (basic til avansert) på bygging av steinbro. Planlegger 2 moduler (modul 1 har 4 seksjoner) hvorav modul 1 er stasjonsområdet på Figgjo (Ålgårdbanen) og modul 2 er en svingmodul (R300 i 1:1) med steinbro.Edited by Tjetland - 08 april 2013 at 11:00 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 09:40 |
|
![]() Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:21 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 09:41 |
|
![]() ![]() Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:25 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
aha
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 11:09 |
|
|
Hei Espen og alle andre,
Det er i dag åpen dag på Figgjo stasjon "Ålgårdbanens dag" hvor det er innslag med modelljernbane, hvor også Figgjo stasjon bygget som Fremo er utstilt.
Arne Edited by aha - 04 september 2011 at 11:11 |
||
![]() |
||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 13:16 |
|
Tråden til Svein Sando må vel sies å dekke det siste Den "enkle" måten er å støpe en ca. form på brua i gips, og så risse/skjære inn steinene. Jeg laget i sin tid en modul i 0-skala av akkurat denne brua på den måten, modulen ligger muligens fortsatt ut hos 0-skala Vest, men jeg har ikke noe bilde dessverre. Det finnes noen eksempler i denne tråden: Tunnelportaler Men det finnes sikkert andre måter å gjøre det på også. Endring: Lagt til link
Edited by jevistad - 04 september 2011 at 13:21 |
||
![]() |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF
Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 14:21 |
|
|
Jeg brukte en litt annen metode på Nubben. Skar ut delene i styropor for så å sparkle flere strøk,
og deretter risse inn steiner. ![]() Kan og ta o ![]() |
||
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 16:28 |
|
Dette er også en mulig metode. De to sidemurene til venstre ser ok ut, men mønsteret for rissingen av den til venstre under broa tror jeg aldri du vil finne i virkeligheten. I utgangspunktet vil man forsøke å legge steiene i lag på lag, og ikke i skråstilt mosaikk slik det virker som "dine steinhuggere" har strevet med å få til. Ta bilder av en konkret mur, eller finn bilder av en slik på nettet, og modeller deretter. Bruk av bilder av forbildet er viktig for alle modelleringsprosjekter, for hukommelsen viser seg dessverre å være ganske upålitelig når det gjelder slike ting. Nå skal jeg ikke si at det ikke finnes murer med ganskje skjevt lagte steiner, men den er grenser for hva som fungerer og at muren skal være stabil nok for formålet. Oppstår det skjevheter, forsøker man å utligne dette i det opplegget av steiner. Nedenfor er et eksempel på en mur som ikke er helt vannrett i lagene. Detet er også en ganske gammel mur, bygget på 1870-tallet. Murer bygd ca 1900 og senere har langt midnre skjevheter enn denne. Det henger nok sammen med at man på 1870-tallet og tidligere brukte stein som man hadde sprengt ut på stedet eller rett ved. Tilfanget av homogene stein var derfor tilfeldig. Senere benyttet man seg helst av egne steinbrudd der steinene ble hugget etter mål, og så fraktet til byggeplassen. ![]() |
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
Espen
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 255 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 18:32 |
|
|
Hei Svein
Bare sånn til info, så har Øyvind laget denne "nøyaktig" slik den er i 1:1 ![]() |
||
|
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital. |
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 18:48 |
|
Da vil gjerne se bilde av den i 1:1. |
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 19:43 |
|
Du må nok tro på hva folk sier Svein, og ikke gå i den fella å tro at ting ikke finnes selv om du ikke har sett det selv "Det finnes et forbilde for (nesten) alt" ![]() Dette er jo en forblendet betongmur, altså juks. Jeg har også sett betonghvelv med forblending i selve buen, men det var vel kulverten på Figgjo det var spørsmål om her.
Edited by jevistad - 04 september 2011 at 19:44 |
||
![]() |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF
Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 20:50 |
|
|
||
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 04 september 2011 at 22:03 |
|
|
Jaja. Da ble jeg lurt av blendverket til NSB. Jeg holder nå fast ved at
ekte murer lager man ikke på den måten. Jfr. Kolbjørn Heje: Vei og jernbanebygging. Aschehoug, Oslo 1941, s. 222-229.
For øvrig er jeg helt enig at det er store sjanser for at det finnes forbilder for det mest uventede. Mange mer erfarne MJ-ere gjør litt narr av ferdigtunnelene som nærmest ligger rundt sporet og med lite fjell over selve hullet. Men her er faktisk et slikt eksempel i 1:1 - 29 meter lang tunnel rett nord for Ulsberg stasjon. Men det må vel sies at enere veiutvidelser har bidratt til dette. ![]() |
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 september 2011 at 16:40 |
|
![]() Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:39 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 september 2011 at 16:50 |
|
Så var det bygging av denne stasjonsbygningen da..
Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:43 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem
Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 september 2011 at 19:52 |
|
|
Det finnes utallige "print to pdf" printerprogram som man kan laste ned.. Virker som en printer, men printer til en pdf fil i stede. Har man Adobe Reader Proffesional så dukker det opp "pdf" knapper i AutoCad.
|
||
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
![]() |
||
lklende
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 desember 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 79 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 24 september 2011 at 21:36 |
|
|
Jeg bruker følgende gratis pdf-printer: http://www.nitropdf.com/free/index.htm
Men dersom du også trenger et program til å lese CAD-filene, så brukte jeg SolidWorks eDrawings gratisversjonen, før jeg nå har fått AutoCad installert. Se http://www.solidworks.com/sw/support/edrawings/e2_downloadcheck.htm
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 19 november 2011 at 23:01 |
|
|
Fotosession i dag for å få litt detaljemateriell... Bildene viser skinnegangen fra øst mot vest. Sidesporet som i dag er fjernet skal også med!!
![]() Modulene og seksjonene er forøvrig startet på, på Modelljernbaneverket - Vest... Bra tips der fra dyktige karer Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 18:32 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF
Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 november 2011 at 13:29 |
|
|
Viktig med god dokumentasjon av forbilde
|
||
|
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
![]() |
||
Håvard H
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 november 2011 at 19:15 |
|
Det der vil jeg kalle en modell i skala 1:1 av en mur. Og en skikkelig dårlig modell også. For et makkverk. Jeg tipper at det som har skjedd her er at den originale muren har rast sammen, evt. blitt demontert i forbindelse med at det stygge betongtrauet erstattet den originale stålbjelkebrua. Det finnes ikke lenger fagfolk som kan bygge skikkelige natursteinsmurer. Bah. Humbug. |
||
![]() |
||
b e pedersen
Medlem i MJF
Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 20 november 2011 at 23:53 |
|
|
Jeg ser vel ikke helt bort fra at det kan være snakk om en natursteinfolblending av et betonglandkar ... (?)
|
||
|
Bjørn Egil
|
||
![]() |
||
jevistad
FREMO-forummedlem
Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 22 november 2011 at 15:51 |
|
Tipper det er arbeid som er gjort under krigen, det var jo da Jærbanen ble normalsporet. Litt mer soliditet over dette da: ![]() Nord for Slettebø mellom Egersund og Helleland
|
||
![]() |
||
ses
Fremo og MjF medlem
Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 22 november 2011 at 16:31 |
|
|
Det der var ganske voksne steiner, gitt! Betongen på toppen er selvsagt av nyere dato, men tørrmuren er sikkert fra smalsporanlegget på starten av 1900-tallet.
|
||
|
Svein S
|
||
![]() |
||
Asgeir
Fremo og MjF medlem
Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 23 november 2011 at 09:14 |
|
Et eksempel på at det meste finnes i virkeligheten, også feil skala på steinene: hvis man bygger denne undergangen i model vil alle si at den har feil dimensjoner
|
||
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 25 november 2011 at 06:56 |
|
|
Byggingen i gang!! Starter fra øst mot vest. Her blir det en planovergang og et gjennomgående laste/sidespor…
Edited by Tjetland - 30 april 2012 at 21:34 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 01 desember 2011 at 22:21 |
|
|
Liten artig sak... Fått skipsmodeller.com til å lage et godshus identisk med det som som står på Figgjo. Den ligger også ute på deres nettbutikk..
Forbilde Modellen..
For å få det hele mer tidsriktig anno 1960 - 70 skal jeg benytte modellen i hvitt som vist over Edited by Tjetland - 03 mai 2012 at 14:32 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 februar 2012 at 11:23 |
|
|
Liten oppdatering..... endelig.
Kassene til 4 seksjoner er nå ferdig. Ble 4,20 meter så det tar litt plass i garasjen. Klar for skinnelegging før jeg skal demontere igjen.
![]() Edited by Tjetland - 30 april 2012 at 21:28 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Ludefladen
Fremo og MjF medlem
Joined: 04 august 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 31 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 februar 2012 at 11:30 |
|
|
Når tid får vi se dette på et FREMO-treff da? Blir fantastisk.
|
||
|
MJ-hilsen
Ludefladen R.Norheim |
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 05 februar 2012 at 13:47 |
|
|
Tja... det gjenstår 3 meter og 20 cm igjen i en sving på R-300 så jeg håper til høsten.
Legger litt skinner nå og har valgt Tillig så det blir spennende og prøve noe nytt. Skal prøve å oppdatere litt oftere fremover.
Mvh Espen
|
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 22 april 2012 at 07:29 |
|
|
10. Februar 2012 Seksjon 1 har fått grunning med Woodlands undercoat farger. Dette brukte jeg på de to første seksjonene. Planoverganger er i resin fra et plattformsett. ![]() Bildet viser nylagt ballast. Finsiktet fra grustak. Blir ganske mørkt når den er bløt. ![]() Seksjon 2 Edited by Tjetland - 22 april 2012 at 07:42 |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem
Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
Quote Reply
Posted: 22 april 2012 at 07:41 |
|
|
25. Februar 2012
Seksjon 1 og 2 har fått gress og grusvei. Ballasten har også tørket til e fin grusfarge. Bruker stort sett Hekis statisk gress og litt T49 strø. ![]() |
||
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
![]() |
||
Post Reply
|
Page 123 5> |
| Tweet |
| Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |