Takproblem |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 juni 2013 at 23:18 |
Her i Bodø jobber vi i klubben javnt å trutt med vår modell av Bodø Stasjon. Nå er modulene opp til svingskiva nest intil klare (det kan jobbes masse mer med dem så klart) å vi jobber med husene som skal være på modellen. Til jubileet i fjor så hadde vi bare lagd mock-up modeller av godshuset og lokstallen. Lokstallen er under produksjon nå i full lengde (pga plassbegrensningen vi hadde ved jubileet i fjor måtte vi forkorte mock-up modellen) og administrasjonsdelen til godshuset er klart.
Men så er det selve godshuset. Etter mange forsøk har vi nå gått tom for idéer. Vi trenger hjelp til å lage dette taket: Jeg har zoomet inn så man kan se litt bedre hvordan denne buede korrugerte platene ser ut. Vet noen om plater å få kjøpt som ser slike ut? De vi har funnet har overlapp for vanlig takfall. Vi vil ikke ha overlapp i det hele tatt, det kan vi jukse til når vi maler taket. En idé, om vi finner slike plater i polystyren plast, er å lage en buet form å så varme opp platene og presse de til riktig bue. Vi har prøvd med wellpapp som ikke er enkelsidig men den går ikke å forme til denne buen. Å støpe de i resin frykter jeg blir for tungt eller for tynt å dessuten blir det dyrt. Taket vi modellerer er nesten dobbelt så stort enn hva det som vises på bildet er. Man rev nemlig ca halve godshuset på slutten av 90-tallet. Om ikke rillene blir helt 100 % skalariktige gjør ikke noe. Her er det visualiseringen som er det viktige.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med en plate av papp hvor den ene flaten er fjernet? Da sitter du igjen med den riflete midten samt den andre flate siden, som du igjen kan bøye til riktig kurve?
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Ole P
Medlem i MJF Joined: 28 september 2006 Location: Bergen Status: Offline Points: 194 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei !
Hva med å bruke et fleksibelt elektriker eller VVS rør. Lik dette på Biltema http://biltema.no/no/Bygg/VVS/Ror-og-rordeler/Fleksibel-uttrekkbar-avlopsslange-869006/ og kløyve det i to.
Alternativt å ta en silikonavstøpning av rører og støpe det i lettgips.
|
|
Mvh le
|
|
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg mener at SLVF har tynne styren plate i korrugert utførelse. Sjekk med dem!
|
|
ArneGH
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med denne:
http://www.industrinett.no/tess/frontend/mediabank2/10320/10703-_l.jpg http://www.industrinett.no/tess/frontend/mediabank2/10320/10703-_l.jpg Finnes i mange dimensjoner Leverandør er Tess http://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=662 |
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som jeg skrev i første inlegg, Magne, vi har prøvd papp men det fungerer ikke.
Slanger blir litt bel out of scale, og de blir veldig vanskelige å jobbe med er jeg ganske sikker på. Å bøye plastplater trur jeg blir det beste. Skal kontakte SLVF å høre med dem.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg fant denne pdf fila hos SLVF. Det kan jo hende at art.nr. 0436 kan passe for oss.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hmmm det taket er en utfordring!
Du nevner at resinstøp blir for dyrt, men jeg tror nå det er veien å gå. Selv om dere finner en plastplate som kan bøyes er det stor sannsynlighet for at mange like buer ved siden av hverandre er litt forskjellige, og man får et bølgende tak i stedenfor den strenge rytmen som er på bildet. Som master kan dere selvfølgelig bruke en plastplate som er bøyd til, og dere lager formen så lang at en takdel støpes i sin fulle lengde. Et alternativ til master er muligens en gjengestang i korrekt diameter. Jeg synes korrigeringen på bildet ser ganske moderne og kantete ut i motsetning til de klassiske mer myke bølgene i gamle bølgeblikkplater. Blir morsomt å se hva dere får til.
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gjengestang... Ja hvis modellen hadde vært i skala 1:400 kanskje. Hver bue er ca 10 cm bred og blir ca 30 cm lang.
Har fått et tips på mail om å se om Walthers har kornsiloer som kan passe. Skal sjekke det opp.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva er "bølgelengden" på korrugeringene?
Om denne ikke er større enn klassisk bølgeblikk ville jeg vurdert å lage et bilde i photoshop av taket sett rett ovenfra. Altså et 2-dimensjonalt "billedtapet". En Photoshop-kyndig person vil kunne lage dette helt fra scratch med utgangspunkt i de bildene du har postet. Printet på helt matt papir og smusset lett etter montering tror jeg dette kan gi et overbevisende resultat. Husk at alle mursteinsbygningene på Troels Kirk sitt anlegg er lagd på denne måten, det er ingen relieff i mursteinene. Undertaket ville jeg lagd av laserskårede profiler (feks i 2-3 mm MDF) og tynn styrenplate. Noe ala dette. Design laserdelene slik at der kan ha en ribbe på tvers i bunnen av alle korrugeringene. Designer dere skikkelig med tapper og slisser vil dere få en stabil konstruksjon til å lime styrenplata mot. Kjøp styren hos en proff-leverandør slik at dere får en stor plate som dekker hele taket. Ikke bruk for tykk styren. 0,5 mm bør være nok med profiler for hver 10.cm. Korrugeringene gir jo mye stivhet. Når styrenplata skal limes til ribbene trengs det like mange lengder med rundstokk (helst halvrund når jeg tenker meg om) som det er korrugeringer. Disse trenger dere til å klemme ned styrenplata i bunnen. Rundstokken skal ha en diameter på litt mindre enn diameteren på korrugeringen. Husk at der trenger mange limklemmer: 2 X antallet korrugeringer. Begynn med den midterste korrugeringen og jobb mot endene. Det bør holde å lime i bunnen av korrigeringene. Jeg ville prøvd normal aralditt. Tar du korrugering for korrugering blir det ikke så mye stress. Bruk en styrenplate som er litt lengre enn det du har beregnet at den trenger å være. Lettere å renskjære til slutt enn å skjøte på... Etter at undertaket er helt ferdig monteres fototapeten. Jeg ville brukt spraylim. Spray limet på taket, ikke tapeten. Til dette arbeidsmomentet trengs 3 mann: To til å holde orden på hjørnene av tapetflaket, og en til å plassere tapetet på taket. Tapeten glattes på plass med en av rundstokkene som ble brukt som limklemme. Til slutt smusses taket lett med airbrush. Lykke til! Edited by Håvard H - 13 juni 2013 at 20:53 |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden for en oppskrift Håvard! :)
Å printe ut taket har vi ikke snakket om. Det er jo helt klart en mulighet. Skal tenke på det og diskutere med de andre.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skal taket ha en korrugert overflate, mener jeg at noen ECCO-skoesker kunne gi materiale til taket?
De fåes gratis i en skobutikk!
Dersom man fukter pappen som har slik finbølget overflate og lar den tørke på et rør som har riktig diameter for takbuen, burde det være mulig å lage en slik for hver bueseksjon.
Da må de males etterpå.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her må man jo gjøre tester før man bestemmer seg! Spesielt fototapetløsningen må vurderes i "real life". Ingen vits i å se på bilder av bilder! Disse ideene med papp fra skoesker osv. tror jeg har lite for seg. Bølgelengdn er sannsynligvis alt for stor. Dette bygget er ikke noe nedfallsobjekt, taket har en temmelig homogen overflate. Dette må modellen gjenspeile. Det må overhodet ikke være noen brudd, sprekker eller andre uregelmessigheter i takflaten. Undertaket er også superviktig. Det ferdige taket blir ikke skarpere enn underlaget. Derfor mitt forslag om laserkuttede ribber. Å skjære noe slikt på en båndsag er mye arbeid, og vil neppe bli like perfekt. Men jo mer jeg kikker på dette taket, jo sikrere blir jeg på at bølgelengden er langt større enn på vanlig bølgeblikk. Sammenlign feks. med taket på containeren som står ved veggen. Blir veldig nysgjerrig på hva slags takplater dett er. tror du må komme deg opp på det taket med tommestokk og kamera! Edited by Håvard H - 13 juni 2013 at 23:03 |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hva med å bruke kornsiloer fra Walthers?
Elementer som er buet og med simulert bølgeblikk. Lenker m forslag - søk på "grain bin": http://www.walthers.com/exec/productinfo/628-305 http://www.walthers.com/exec/productinfo/628-304 http://www.walthers.com/exec/productinfo/933-3123 Edited by KnuT - 14 juni 2013 at 00:23 |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men disse løser bare toppen av bølgene. Hva med bunnen? Og det ville blitt mange siloer og mange skjøter... |
|
hjp
Fremo og MjF medlem Joined: 20 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei alle sammen
Det er gøy å se at Claes har fått i gang en fin diskusjon om dette taket. Til Håvard H - ideen er jo flott i utgangspunktet, MEN det er noe Claes IKKE har sagt, nemlig- Det skal være åpent mest mulig inne i huset med inventar og åpne dører, vi hadde også tenkt oss en eventuell truck som "rasre rundt, og i tillegg går det jo to lastespor inn nesten til enden. Dette er jo med på og gjøre konstruksjonen enda mere innviklet. Konstruksjonen må jo også være så sterk at den kan flyttes for den totale lengden på "huset" er over en meter samt at det skal brukes på modeulanlegget og må tåle flytting. Jeg ønsker og takker alle for gode innspill som vi tar imot med takk.. Hans Jakob
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ahhh. The plot thickens! Post gjerne tegninger/nøkkelmål så kommer det nok flere innspill! Spesielt korrugeringenes form og størrelse er avgjørende for hvordan dette taket kan bygges. Edited by Håvard H - 14 juni 2013 at 10:38 |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Selve taket er ganske enkelt å få til stabilt og tynt, det er korrigeringens form og at det er fryktelig mange av dem som gjør det vanskelig.
Har lagd stabile kompliserte takformer i tynn plast ved vakumtrekking, men da trengs det en negativ form. Jeg kommer ikke på noen god måte å lage den enkelt / kjapt med alle disse rillene, og baksiden av vakumtrekkte former er av erfaring alt for lite skarp i detaljene (dvs. at det er vanskelig å vakumtrekke dette taket over en positiv form). Tilbake til master: mitt forslag til å bruke gjengestang var jo skivebom mht. størrelsen på buene (de var mye større enn jeg så for meg), men master kan da lages i en dreiebenk med litt størrelse. Et rundt emne i et passende materiale (kan f.eks være i messing eller faktisk plast), diameter og spennes opp, og passende riller dreies inn i nøyaktig avstand fra hverandre. Enklest er å finne et dreiestål som gir korrekte riller i korrigeringen.
Edited by Asgeir - 14 juni 2013 at 12:50 |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hater å være en gledesdreper, men hvor mye glede har du egentlig av en dreid master? Jeg tror vi snarere snakker en fresejobb her. CNC sådan. Først freses emnet på tvers, de store korrugeringene. Da kan man kjøre med et temmelig stort fresebor. Men det må være en rund "nese" på det, slik at man får en fin avrunding i bunnen av korrugeringen. Ideelt er jo et fresebor med samme radius som bunnen av korrugeringen. Når man har de store korrugeringene på plass er det lett match å lage de de langsgående, små korrugeringene i selve takplateene. Siden man da bare skal frese ned et par mm kan man kjøre en CNC-fres på full fart. Dette hadde vært en perfekt jobb for min gamle venn mr. Datron! Bare så synd at våre veier skilte lag da jeg var ferdig på NTNU... Men seriøst, jeg ville satset på CNC-fresing i en passende hardhetsgrad "Kjemisk tre". Om man så skulle vakuumtrekke en styrenplate er jeg ikke helt sikker på. Kan jo at det er flere som er interessert i et slikt bygg, da er det fint å kunne lage flere tak på en enkel måte. Om man freser en positiv eller negativ form er ett fett for fresen. |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ingen har nevnt det, så det er kanskje ikke en mulighet...
Men hva med 3D- print? |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
[/QUOTE] Hater å være en gledesdreper, men hvor mye glede har du egentlig av en dreid master?[/QUOTE]
Tja såvidt jeg kan se er taket sammensatt av helt sirkulære seksjoner med en form for enkel sammenføyningskonstruksjon i mellom (I-bjelker?). I midt hode er disse seksjonene bare en del av en stor sirkel med fast radie, ergo kan en master dreies ut. Hvis imidlertid disse takbuene ikke har en fast radie / har et mer bølgende utseende jfr. din 3D tegning lengere opp (et utseende jeg ikke klarer å se ut fra bildene), blir en dreid master nok en skivebom. Spørsmålet for min del er hvordan effektivt bruke denne masteren til å replikere flere tak. CNC-fresing og NTNU trodde jeg var litt i overkant mtp. at resinstøping ble ansett som for dyrt, men er selvfølgelig den ultimate løsningen. Å lage et verktøy for at flere kan få disse takene tror jeg ikke er veldig viktig eller avgjørende (markedet må da være forsvinnende lite), men jeg har da tatt feil før........
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Håvard, hvor finner man slike:
"Kjøp styren hos en proff-leverandør slik at dere får en stor plate som dekker hele taket." Dvs hva må vi søke på for å finne de? |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Plastkompaniet i Oslo
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
I Trondheim er det Hatlen som gjelder, Han selger i stort, men om du spør pent får du kjøpe sånn passe mengder. |
|
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
Astrup er fin og handle med hvis du skal ha litt mengder:
Plastkatalog: Med du trenger et org nr for å handle der.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Absolutt mulig å printe et slikt tak. Men det ville blitt forferdelig dyrt å printe et så stort tak. Så det mest realistiske med 3D print er å printe noen støpemastere. Med god planlegging er det ikke sikkert man trenger så mange forskjellige mastere. Kunne sikekrt også vært en idé å lage deler med "puslespill"funksjon for mer presis bygging. Mange spennende innfallsvinkler når det gjelder å få bygget dette taket! |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tips om leverandører for plast.
Regner med at det hadde almenn interesse. |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Referansen til NTNU var bare mimring over en svunnen tid da jeg hadde hatt muligheten til å frese et slik tak uten å betale for annet enn materialene... Men om man begynner å lete litt i bekjentskapskrets og kontaktnett kan det finnes uante muligheter. Er ikke Claes flymekaniker? Da har han kanskje kontakter med adgang til slike artige maskiner? |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du verden for en respons det har blitt her. Lenge siden vi hadde en slik tråd på dette forumet.
Undertegnede har vært helt uten internett i flere dager etter en langweekend i Nice, så dette var artig å komme hjem til. Hans-Jakob (HJP) lagde en mockup av godshuset til jubileumsutstillingen i fjor. Den ble lagd med vegger av Capa-skiver og med tak av papp. Mener det var noen reklameplakater som ble brukt. De ble fuktet med en lakk(?) og lagt rundt et rør. Dette var en ok metode for denne mockupen men milevis fra det resultatet vi ønsker på den riktige modellen. Her er et bilde av modellen der man også kan se åpningen på baksiden for innsyn. Som flymekaniker, har vi en del utstyr på jobb ja, men vi har ingen CNC fres og tilgangen på de andre maskinene er meget begrenset. Vi har fått brukt CNC dreiebenken til å frese ut foringer til seksjonene, men det tok over et år før alle var ferdige pga at verkstedet har enorme arbeidsmengder. Jeg ønsker ikke å benytte meg av dem igjen. |
|
Modellhilsen
Claes |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde et beslektet problem da jeg bygde plattformtakene på Oslo S på Gardermobanemodellen og trengte et stort antall (ca 50) krumme elementer ikke ulike de på godshuset på Bodø, men snudd motsatt vei (og i tillegg krummet i lengderetningen). Der brukte jeg plastrør med passende diameter som jeg skar opp på langs ved en snekkersag med fintannet blad. Hvis man bruker Håvards tapetmetode som toppdekke, er man kanskje der? |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |