MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Roco NSB El.12
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Roco NSB El.12

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
richardvoorhaven View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 oktober 2011
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 99
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote richardvoorhaven Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Roco NSB El.12
    Posted: 17 april 2013 at 18:28
check out the Roco site 
and you will note that loco 72528, The NSB El.12 with sound, is stated as "verfügbar"- available. Shouldn't be too long before the loco is available in the shop Smile
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 09:02
10, 9, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2........
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 16:34


Edited by VA - 28 september 2014 at 19:01
MVH

VA
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 17:01
Originally posted by VA VA wrote:

Er det noen som vet hvilken epoke denne modellen er fra. Tenker på de blanke vindusrammene?


Vestfold Modelljernbane Import hadde med seg en ny rødbrun Dm til messen på Jevnaker. Bildet av dobbelt-loket utenpå esken viser en Dm med blanke vindusrammer. Stor var derfor tilfredsstillelsen da jeg åpnet esken og det viste seg at loket inni hadde svarte gummi-illuderende vindusrammer. La oss håpe at også tvillingen El 12 har det på samme måten og at vi får gummilister rundt vinduene på vår modell også.

De små sidevinduene foran vil vi neppe unngå. Men det blir spennende å se om Roco supplerer med takstige med sikkerhetsdeksel i forhold til Dm'en.
Back to Top
protter View Drop Down
Nykommer
Nykommer
Avatar

Joined: 24 juni 2009
Location: Germany
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote protter Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 20:01
Hei, min forhandleren Memoba i Wien har fat sin første EL12
http://www.memoba.at/bilder/roco_ro72527.htm
Det ser ut at takstige med sikkerhetsdeksel er supplerert.



Back to Top
jonas_sth View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 27 desember 2010
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jonas_sth Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 22:46

Blev bonus med nedre dörrhantag också Geek

modelltag Forum Facebook
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 23:47
Ser ikke ut til at Roco har klart røde hjulringer.
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 08:19
El 12 har nå vært i salg i Tyskland i en uke i følge min hjemmelsmann. Pussig at den ikke kommer for salg samtidig i Norge - ettersom den norske modellen naturlig nok har størst interesse her. Kan det skyldes co-produsenters ønske om å "vente litt" for å få solgt ut annen vare?
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 10:24
Originally posted by Tog Tog wrote:

El 12 har nå vært i salg i Tyskland i en uke i følge min hjemmelsmann. Pussig at den ikke kommer for salg samtidig i Norge - ettersom den norske modellen naturlig nok har størst interesse her. Kan det skyldes co-produsenters ønske om å "vente litt" for å få solgt ut annen vare?
Det skyldes nok heller det faktum at det er vesentlig kortere transportveg fra Rocos lager i Bratislava til Tyskland enn det er til Norge...
 
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 12:01
Betyr det at modellen er under transport til en hobbyforhandler nær meg?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 12:12
Originally posted by Tog Tog wrote:

Kan det skyldes co-produsenters ønske om å "vente litt" for å få solgt ut annen vare?
Hva menes med dette??? Det er da nyhetene som selger og får kunden til butikken. Det gjelder å få nyhetene så tidlig som mulig.
Originally posted by eika eika wrote:

Det skyldes nok heller det faktum at det er vesentlig kortere transportveg fra Rocos lager i Bratislava til Tyskland enn det er til Norge...
 
 
 
eller importen er enklere og tar kortere tid innad EU enn til Norge..........
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 15:57
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

eller importen er enklere og tar kortere tid innad EU enn til Norge..........
Nei. Her er det bare transporttiden. Roco/Fleischmann sender og ordner all fortolling mens pakkene er underveis slik at de går rett ut til forhandlerene når de kommer inn til landet.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
VA View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 231
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote VA Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2013 at 22:14


Edited by VA - 28 september 2014 at 19:02
MVH

VA
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 08:55
"Asgeir skrev: Hva menes med dette??? Det er da nyhetene som selger og får kunden til butikken. Det gjelder å få nyhetene så tidlig som mulig."
 
Tror ikke alltid dette medfører riktighet. At nyhetene er presentert å skulle komme trigger riktignok kjøpsinteressen. Men deretter vil nok strategiske valg også kunne prege lanseringsdatoene. Slike som datoene for utbetaling av skattepenger, feriepenger og lønnsutbetalingsdatoer. Nedsalg av andre nylige lanseringer er nok også viktig. Målgruppen er ikke overvettes stor, og det ville være dumt å pøse på med for mange nyheter på en gang. Dette skaper hyllevarmere, noe som binder likviditeten til lagervarer. Jeg sier ikke at det nødvendigvis er slik i tilfellet El 12, men enhver kremmer vil måtte ta hensyn til det ovennevnte.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 12:16

Quote Tror ikke alltid dette medfører riktighet. At nyhetene er presentert å skulle komme trigger riktignok kjøpsinteressen. Men deretter vil nok strategiske valg også kunne prege lanseringsdatoene. Slike som datoene for utbetaling av skattepenger, feriepenger og lønnsutbetalingsdatoer. Nedsalg av andre nylige lanseringer er nok også viktig. Målgruppen er ikke overvettes stor, og det ville være dumt å pøse på med for mange nyheter på en gang.

 

Nå tror jeg ikke roco har den minste bekymring for når vi i lille Norge får lønninger eller feriepenger jeg da... Det de derimot tar hensyn til er hvor mange forhåndsbestillinger de har fått fra forhandlerene. Få forhåndsbestillinger betyr at en modell skyves nedover i produksjonskøen eller i værste tilfelle kanseleres.

Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 13:01
Vel, NMJ er ikke en ordinær forhandler i dette tilfellet. Som det fremgår på NMJ's egne hjemmesider:
 
" Roco kommer endelig med malmbanelokomotivet NSB El12 til en meget hyggelig pris. Nykonstruksjon. NMJ har vært en viktig medhjelper på dette prosjektet og en stor pådriver for modellen. Vi har bidratt med tegninger, bilder og annen informasjon som gjør dette eventyret mulig."
 
Uten at jeg kan slå noe definitivt fast i den ene eller den andre retningen er det all grunn til å tro at NMJ har betydelig større gjennomslagskraft overfor Roco enn en hvilken som helst "brød"-forhandler. Det er rørende å tro på det absolutt gode i mennesket, men i krig, business og kjærlighet er dessverre det meste tillatt. I mellomtiden får vi håpe at loket dukker opp i Norge også - til uken. Så andre enn bare vi som henter loket i utlandet også kan få glede av det.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 13:10
Quote Vel, NMJ er ikke en ordinær forhandler i dette tilfellet. Som det fremgår på NMJ's egne hjemmesider:
 
" Roco kommer endelig med malmbanelokomotivet NSB El12 til en meget hyggelig pris. Nykonstruksjon. NMJ har vært en viktig medhjelper på dette prosjektet og en stor pådriver for modellen. Vi har bidratt med tegninger, bilder og annen informasjon som gjør dette eventyret mulig."
 
Nuvel...dette er vel da omtrent det samme bidraget en av Norges minste forhandlere (www.vmji.no) i fjor ga roco med dokumentasjon/bilder av CargoLinks ellok det da.
 
 
Alle norske forhandlere som besitter kontakter og dokumentasjon på potensielle modeller vil da naturligvis bidra det de kan for å få flere slike modeller på markedet. Og det er da bare naturlig at NMJ som Norges eldste/største forhandler har den største kontaktflaten.
Du får meg likevel ikke et minutt til å tro at Roco lar seg diktere angående leveringstider på sine modeller av en norsk forhandler av den grunn.
 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 13:26

NMJ , som du selv sier er Norges største i bransjen, har en ganske annen posisjon hos Roco enn Vestfold-

"kiosken".Dette samarbeidet har utviklet seg over tid og har blant annet resultert i felles startsett. Men når det er
 
sagt så håper heller ikke jeg at det skal ta særlig mye lenger tid med å få tolver'n ut i hyllene.
 
Mitt poeng var derimot at NMJ/Roco heller burde ha lansert EL 12 med brask og bram
 
først i Norge og gjort stas på det norske publikummet. Skulle den - mot formodning - først dukke opp om noen
 
dager under åpningen av NMJ's nye store hobbysenter på Ensjø , så....
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 18:45

Server Error

Eller gjøre som EMI, de får produsert cder i Holland for Europa. Cdene blir sendt til EMi Norge som har de på lager. Så får feks Platekompaniet de inn på lager uka føre. Normalt blir de lagt for salg på mandager, noen ganger også fredag. Butikken får beskjed at de ikke får lov å selge de i butikken føre datoen som Artisten har bestemt sammen med plateselskap.

Har selv fått beskje at de har varen på lager, men får ikke lov å selge føre mandag. På den måten slipper en CD samtidig i hele Europa.
A matter of life and death
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 19:26


Jeg aner jo ikke hva som er fasiten men det er ikke tvil om at forholdet mellom NMJ og Roco er ganske tett og har vært det i flere år. Et meget godt eksempel på det er at Roco har solgt NMJ sine B3 i Roco-esker med Roco-nummer. Det er jo ganske så spesielt. Så jeg er ikke i det minste tvil om at NMJ kan påvirke produksjon/leveranse tidspunkt av enkelte modeller til Roco.
Men når El. 12 nå tydeligvis blir levert ut til enkelte forhandlere i utlandet så regner jeg med at den snart er å finne i Norge også. Skattepenger og feriepenger er en ting men det kommer mange nyheter i år så det er vel så viktig å spre det utover året.

Jeg er mest spent på hvilken som blir best av Roco og Märklin. Smile
Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 19:47
Hadde jeg vært Finn Moe hadde jeg i alle fall ventet med å åpne for salget av El 11 til feriepengene kommer. Type 29/39 er et helt annet segment. Velholdne gamle oldboys kjøper seg limiterte  Superlinere like økonomisk ubesværet som Hvermansen stanser i en pølsebod. Leste i Kapital at det var 163 milliardærer i Norge i 2010. Og da er det vel unntatt smågutter som bare har fra ett hundre til 900 millioner kroner gjemt i halmen. Artig å se multimillionæren Støre holde hånd med Stoltenberg ved åpningen av AP's landsmøte mens de sang "Opp alle jordens bundne treller".Wink
Back to Top
pkonc View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 juni 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 208
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote pkonc Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 20:43

Server Error

NMJ's nye butikk på Ensjø ??????.................... fortell.
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 21:11
Han sikter vel til at Small Size Hobbyland åpner en ny butikk der. http://shop.smallsize.no/
Men de fører ikke modelljernbane.
Back to Top
Thomas F View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Thomas F Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 21:41
Mener jeg leste ett sted at NMJ skal ha butikk der og? Eller var det kun ett utstillings anlegg de skulle ha der?
Toget går alltid på Indre Enfold-banen.
HO-skala, Code 75, Norskt matriell
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 april 2013 at 23:26
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Han sikter vel til at Small Size Hobbyland åpner en ny butikk der. http://shop.smallsize.no/
Men de fører ikke modelljernbane.
Et google søk på "Norsk Modelljernbane" Ensjø gir diverse treff på NMJs facebook-side, med bl.a. denne teksten på søkesiden:

Sammen med SmallSize Hobbyland AS åpner vi Norges største fullsortiments hobbybuytikk [sic] på Ensjø i Oslo.

Om jeg følger noen av linkene til facebook-siden og søker på Ensjø, får jeg imidlertid ingen treff.

Back to Top
Tog View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 11 mars 2013
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tog Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 09:48
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

Han sikter vel til at Small Size Hobbyland åpner en ny butikk der. http://shop.smallsize.no/
Men de fører ikke modelljernbane.
Et google søk på "Norsk Modelljernbane" Ensjø gir diverse treff på NMJs facebook-side, med bl.a. denne teksten på søkesiden:

Sammen med SmallSize Hobbyland AS åpner vi Norges største fullsortiments hobbybuytikk [sic] på Ensjø i Oslo.

Om jeg følger noen av linkene til facebook-siden og søker på Ensjø, får jeg imidlertid ingen treff.

 
Ikke bare det TorsteinS siterer fra Facebook, men også resten av setningen:
 
"Sammen med SmallSize Hobbyland AS åpner vi Norges største fullsortiments hobbybuytikk på Ensjø i Oslo. 750 kvadratmeter fullspekket med modelljernbane, radiostyrte artikler og plastbyggesett. Forventet åpning er Mai 2013."
 
Så her kommer nok det nye Mekka for MJ'ere om noen dager. Moe akhbar!


Edited by Tog - 22 april 2013 at 09:49
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 09:59
Originally posted by Tog Tog wrote:

 
Så her kommer nok det nye Mekka for MJ'ere om noen dager. Moe akhbar!

MJ-religionen, ja. Det var vel det vi visste. Wink

Svein S
Back to Top
Kleindorf View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 20 desember 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 122
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kleindorf Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 11:41
Jeg trodde at flere visste at NMJ åpner en større avdeling på Ensjø samtidig med Smallsize ?
Butikken på Strømmen kommer fortsatt til å være der, men med et mer spesialisert tilbud iflg. en av deres ansatte ...
Your mind is like a parachute - it doesn"t work before it is open : Frank Zappa (norsk HO, Fremo, US O skala)
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 12:41
"Moe akhbar"
 
Fullstendig offline:
Akkhbar mener jeg betyr nyhet eller oppslag
 
Så Moe akhbar betyr vel noe som "Moe nyheten"
Det var jo ganske treffende sagtLOL
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2013 at 13:23
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

"Moe akhbar"
 
Fullstendig offline:
Akkhbar mener jeg betyr nyhet eller oppslag
 
Så Moe akhbar betyr vel noe som "Moe nyheten"
Det var jo ganske treffende sagtLOL

"Akhbar" med 1 h betyr som du sier nyhet. "Akbar" uten h betyr stor. 
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.