MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - Helix
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Helix

Post Reply Post Reply
Author
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Helix
    Posted: 17 april 2013 at 16:34
Går med tanker om å lage helix og lurte på om det holder med 120cm i diameter?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
Dan Rasmussen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 18:05
For materiel med A-kobling eller korkobling går 120 cm fint. 

Fungerer fint og med Roco standard skinneradius 60 cm er der ingen problemer.  Flexskinner kan give sig sideværts, hvis underlaget er for bevægeligt pga. fugt og svingende temp.

Jeg tror derimod ikke det går med bøjlekobling, med mindre der er et større slip mellem vognene, end normalt. (og så er der jo ingen ide i at køre med bøjlekobling).

Mvh
Dan
En dansker som ofte befinder sig i Norge :-)

Medlem af Fremo, MJF, NJK og www.nmjk.dk

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 18:44
Jeg skjønner ikke hvorfor noen koblinger skulle ha problemer i 60 cm radius? Hva forresten en A-kobling, og hva mener du med bøylekobling?
Svein S
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 19:03
A - kobling = almindelig standardkobling med lang afstand mellem vognene
Kortkobling = som skrevet står, tæt koblet
Bøjlekobling = (TB kobling eller Gøteborgkobling eller Fremo)

Lange personvogne og 60 cm radius med små runde puffere, kan i visse tilfælde betyde at kortkoblinger, i kurven kobler så tæt, at pufferne sakser sig ind i hinanden og kan forårsage afsporinger.

Alt skrevet - udelukkende fra eget erfaringsgrundlag.

Dan

Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 19:15
Så kan man jo begynde at diskutere hvilket fabrikat materiel og koblinger er.  
- Og om der findes mere end et fabrikat materiel på anlægget (det gør der sandsynligvis)
- Og om vogne har samme koblinger (det har de sandsynligvis ikke)
- Og om man kører med udslået overgangs bælg mellem vognen (så øges risikoen for afsporinger)
osv.

Jeg vil hævde: 
- At 60 cm R er den mindste radius man skal benytte i en Helix 
- Så bør den være skjult (det er den snadsynligvis) 
- Og så er det kun lige at materiellet kører ordentligt. 

Man skal huske at jo mindre radius jo større rullemodstand og dermed større risiko for afsporinger, specielt med lange tog.

Dan  

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 22:06
I min enfoldighet har jeg alltid trodd at det du plutselig kaller et A-kobbel heter Bøylekopling, og at det du kaller bøylekopling er det som heter TB-kobbel eller trådkobling.

Og jeg akter å fortsette å være enfoldig
mvh
Bjørn
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 22:13
Det drejer sig ikke om enfoldighed, men mig som formenlig har udtrykt mig forkert Cry

Det ændrer forhåbentlig ikke på meningen med mit indlæg.

Undskyld.

Dan

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 22:26
Helt greit det. Og Helixproblematikken akter jeg ikke å mene noe om, for Helixer vet jeg ikke noe om.

En fortsatt god kveld
mvh
Bjørn
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 april 2013 at 22:32
Med oppklaringen din Dan, har jeg ingen innvendinger. Bortsett fra at jeg ikke har testet trådbøylekoblingen i 60 cm, så det vet jeg ikke. Men jeg har bygget en helix med minste radius 55 cm, og det gikk nå helt greit, men det var lenge før jeg ble kjent med TB-koblingen.
Svein S
Back to Top
kokken View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kokken Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 07:18
Så det kan fungere greit med 60cm radius, men det er ønskelig med litt større radius? Har jeg forstått det riktig da?
Mvh

Tom-Andrè Engebretsen
http://www.kokken.mj-blogger.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 07:23

Ja. 

Fra en side sett er det alltid ønskelig med større radius, helix eller vanlig kurve. Men det må balansere mot at store radier tar stor plass, i hvert fall når man skal minst 180 grader rundt slik som i en helix.

Svein S
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 07:24
Ja, det fungerer -  men har du mere plads og mulighed, så ville jeg foreslå ca. 70 cm R. Thumbs Up

Med mj hilsen
Dan

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 16:29
Originally posted by ses ses wrote:

....., i hvert fall når man skal minst 180 grader rundt slik som i en helix.
.. eller 360 .. Wink
Bjørn Egil
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 17:24
Originally posted by b e pedersen b e pedersen wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

....., i hvert fall når man skal minst 180 grader rundt slik som i en helix.
.. eller 360 .. Wink

Ventet meg nesten en slik innvending. Men maksimal bredde på kurven gitt av kurveradien har du oppnådd etter 180 grader. En 60 cm kurve bygger 120 cm i bredden enten du går 180 grader eller 360, eller så mange runder man vil i helixen for den saks skyld. Nemlig WinkWink

Svein S
Back to Top
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dan Rasmussen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 17:39
Math ! the old fashion waySmile

Dan

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 18:00
I tillegg til kurveradien bør man kanskje også beregne effektiv stigning, hvertfall om man planlegger å kjøre lengre tog gjennom helixen. Jo mindre kurveradius dess krappere effektiv stigning. Det finnes vel en formel eller tabell for dette, hvor mye de ulike radiene tilsvarer av økt stigning, men finner ikke igjen den i farta.

Svein
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 april 2013 at 22:15
John Allen lagde en gang en formel og en tabell for å tilpasse stigninger i kurver:
"Grade Compensation for Curved Track"
Jeg fant denne tabellen på en tråd på MRH-forumet om nettopp dette.

På mitt eget US-anlegg har jeg tenkt å unngå helix siden den ville komme i den smaleste kurven p anlegget, som har en 61 cm kurveradius (24").
I stedet har jeg lagt sterkere stigninger i slakkere kurver, og gått ned til 2,5 % stigning i denne kurven som er litt over 180 grader.
I følge John Allens tabell tilsvarer min 2,5 % stigning i denne kurven 3,25% (1,3 x 2,5).
Min teststigning er drøye 3,5 %, som faktisk ikke er langt unna forbildet på "min" strekning.
Jeg har bygget en teststrekning, og forøvrig erfart det jeg har lest om, at man ikke bare skal tenke på hvor bratt stigning et eller to lok kan trekke, men også hvordan lok og vogner oppfører seg nedover bakken.

Husk også at om kurven har en radius i skinnemidte på 60 cm, vil du likevel trenge ca 4 cm på utsiden for skinner, sviller, banelegeme og den plassen ikke minst lange vogner tar pga utslag i endene. Da blir diameter 128 cm.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,076 seconds.