Rimelig 3D-printer |
Post Reply |
Author | |
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 15 april 2013 at 11:48 |
Denne 3D-printeren Cube-X fra 3dSystems skal visstnok koste kun 16.990,- fra den norske forhandleren! Edited by Pelle - 15 april 2013 at 11:49 |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(1)
|
Interessant, men 0,1mm oppløsning på Z-aksen er dessverre altfor dårlig for MJ-bruk.
Da er jeg mer spent på printeren til FormLabs. http://formlabs.com Denne har en oppløsning på Z-aksen (dvs. lagtykkelse på 0,025mm). Altså 4 ganger bedre enn CubeX. Med en pris på $3299 er Form 1 klart dyrere enn CubeX, men den har langt større potensiale for modellbyggere. Kjenner et par karer i Norge som har bestilt hver sin Form 1, så jeg håper å kunne formidle førstehåndserfaringer med printeren om ikke så alt for lenge. |
|
Tjetland
Fremo og MjF medlem Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja dette vil jeg gjerne høre mer om!!! |
|
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Snart kan vi hente modellen på hjørnet: http://www.teknofil.no/artikler/denne-automaten-skriver-ut-3d-objekter-til-deg/117580?utm_source=related_articles
Utviklingen innen 3D printere er spennende og fortsatt i stadig utvikling teknologisk og prismessig. Dessverre er det lite som er rimelig i forhold til de kravene som stilles til nøyaktigheten i vår hobby, men jeg tror det bare er et tidsspørsmål før det er kostnadsmessig overkommelig å ha sin egen. Glem dog ikke at produktet fra enhver printer ikke kan bli bedre enn 3D tegningene som blir lastet opp, og vil vi virkelig bli modellbyggere ved tastaturet på PC'en istedenfor på byggebordet med verktøy?
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Betimelig spørsmål Kanskje utviklingen kan gå mot at kopianstaltene (Allkopi etc) sitter med topp avansert maskin hvor en kan få printet sitt produkt. Og at 3D-tegningen er utført av en profesjonell DAK'er dersom en selv ikke kan frambringe et max-resultat I et slikt scenario kan en også se for seg at det blir et marked for tegninger ... Det er jo tydeligvis et marked for 'kåper' selv om dette ikke er så stort. Men jeg tror nok at det i 'all tid' vil finnes selvbyggere, slik som det er mange fine eksempel på i dette forumet |
|
Bjørn Egil
|
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg synes skepsisen til ny teknologi er ganske komisk.
Utfordring: Nevn meg en relevant teknologisk nyvinning som ikke har vært til *fordel* for hobbyen vår. Edited by Håvard H - 16 april 2013 at 13:44 |
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er jo bare en klønete implementert utgave av Shapeways. En dårlig gjennomtenkt gimmick. |
|
Laurenz
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 637 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig der. Ny teknologi er ikke (alltid) noe erstatning for gammal teknologi, det er heller et tilskudd. Og det å sitte og bygge i messing er ikke for alle det heller. Alle har sine preferanser og talenter. Kanskje man er utrolig dyktig til å lage 3d-tegninger men klarer ikke å holde en loddebolt? Det er nok en lang rekke produkter som egner seg godt til printing. Jeg har f.eks. sett nederlandske signaler som ser veldig bra ut, billig også. Selv har jeg sett etter hus-detaljer som vinduer som passer norske hus, disse må være godt egnet til printing.
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg hadde nå litt sans for Bjørn Egils lett kritiske holdning. Men det handler vel ikke om teknologi, Håvard og Laurenz, men heller om håndverk. Det er mye godt, gammelt håndverk som har forsvunnet fordi ny teknologi har tilbudt masseproduserte produkter til lavere pris. Jeg vet ikke om det alltid er et framskritt. Sånn generelt.
|
|
Svein S
|
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ser at mitt innlegg kan tolkes som skepsis til ny teknologi, men jeg ser også frem til at denne teknologien blir mer tilgjengelig, nøyaktig nok og prismessig enda hyggeligere etc. Faktisk har jeg vært så heldig å fått prøvd teknologien på en meget kompleks arkitektmodell med godt resultat, men finishen var fortsatt for dårlig til vellykket bruk i MJ-sammenheng. Imidlertid blir fortsatt ikke resultatet fra disse maskinene bedre enn tegningene som blir lastet opp, og arbeidet med dette kan være svært omfattende og tidkrevende. 3D printere i enhver form er ikke en maskin som produserer drømmer, men derimot dedikert tegnearbeid ved PC-tastaturet. Motor og drivverk til modeller må fortsatt lages med klassiske metoder. Fordelen er selvfølgelig muligheten til å kunne få produsert kompliserte eller utilgjengelige deler til et byggeprosjekt. Eventuelle skepsis til denne teknologien kommer vi helt sikkert til å le høyt av i fremtiden |
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
Håvard H
Post Options
Thanks(0)
|
Nettopp! Mange ser ut til å tro at det med 3Dprintere bare er å trykke på en knapp så spretter det ut ferdige modeller. I tillegg vil det selv med de mest avanserte 3D-printere, CNC-freser, Laserskjærere osv. vil det fortsatt kreve masse arbeid med bygging og maling for å få fine modeller. Og apropos laserskjærere. Hvor mange modellbyggere er i stand til å produsere de filene som er nødvendig for å få skåret deler på en laserskjærer? Og tro meg, det er mye enklere å designe ting for laserskjæring enn 3D-printing. |
|
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg var jo inne på akkurat dette i mitt forrige innlegg .. Svoger bygde en datastyrt (3D) fres ut fra byggebeskrivelse på nettet. Han er ingen DAK'er men en 'datanerd', og resultatene som kommer ut av fresen er upåklagelige. Det er riktig nok større og grovere enheter enn det vi snakker om her, men med en profesjonelt produsert finskalamaskin er det vel i første rekke forståelsen og brukervennligheten til dataprogrammet som styrer maskinen (DAP) som bestemmer resultatet. Dersom DAP'n leser vektorbaserte DAK-tegninger, er det jo ingen sak å få den nøyaktigheten en ønsker. |
|
Bjørn Egil
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |