MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Malmtransport og Ofotbanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Malmtransport og Ofotbanen

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Malmtransport og Ofotbanen
    Posted: 06 februar 2013 at 21:07
Siden det kommer masse spennende modeller i år som passer på Ofotbanen, kan det kanskje være interessant å følge med i aktuelle saker derfra?
 
Her er en link om "nye malmtog" som ser ut til foreløpig å være innstillt:
 
- Kanskje det hadde vært noe for det norske oljefond å handle en gruve i Sverige på billigsalg?
LKAB er jo "god butikk" for svenske staten. - Og det drypper visst litt på Narvik og JBV også om dette blir realisert?
Back to Top
Metallurgen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 07 mai 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Metallurgen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 17:12

Da jeg var på metallurgmöte forrige uke i Stockholm, så ble det blant annet holdt et foredrag av Northland Resources. Det meste gikk selvfølgelig på gruvedriften og hvorfor deres jernmalm er bedre enn annen jernmalm ut fra et metallurgisk synspunkt, men det ble også lagt frem en del om hvordan man skal frakte malmen fra gruvene til Narvik, først med store spesiallagde lastbilhengere (5- eller 6-akslet såvidt jeg husker), så omlasting til tog og videre til Narvik.

Deres malmvogner blir konstruert spesielt for dem og ville skille seg klart fra LKAB's vogner, da de ikke vil benytte bunntapping, men kommer til å snu hele vognen tilnærmet opp-ned. Dette gjør de ved at hver vogn har en krok øverst som føres inn i et hengende spor på lossingstasjonen, som så tvinger vognen over på siden ved videre fremdrift. Dette må man gjøre fordi deres jernmalm er så finmalt (<40 µm) at den vil ha problemer med å renne gjennom bunntappingsluker. 

Forstod det slik at det var Green Cargo som skulle kjøre togene, i første omgang to per dag, men man skulle utvide til fire per dag. En annen sak var at deres toglengde måtte holdes rundt 500-600 m kontra LKAB som har toglengder større enn 700 m, fordi sporet på terminalen i Narvik som skulle benyttes ikke var langt nok.

Mvh Metallurgen - Håkon
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2013 at 19:01
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6489747.ece

Her en kort video fra Northlands første ordinære malmtransport til Narvik forleden. I går dukket det første malmskipet opp for lasting, så ting går seg teknisk sett til her oppe.

Det mest spennende nå er om Northland Resources i det hele tatt overlever som selskap, aksjekursen har falt som en stein på grunn av kostnadsoverskridelser på 2-3 milliarder NOK, børsen i Canada stengte handelen i dag, i Luleå har et av de svenske datterselskapene måttet få konkursbeskyttelse, LKAB låner ikke ut taubåtene sine i Narvik sånn at Northland måtte hente opp to helt fra Sandnessjøen.

Merk at Northland bare leier kai på Fagernes i Narvik, hvis selskapet og malmeksporten fra de nye gruvefeltene i Tornedalen er liv laga skal det bygges helt ny malmhavn like øst for Narvik.
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.