Print Page | Close Window

Malmtransport og Ofotbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Forbildet til mj: Ekte jernbane
Forum Description: Alt om jernbane i 1:1, forbildet for modelljernbane kan leses og postes her
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7565
Printed Date: 25 november 2024 at 18:35
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Malmtransport og Ofotbanen
Posted By: Kjell H.
Subject: Malmtransport og Ofotbanen
Date Posted: 06 februar 2013 at 21:07
Siden det kommer masse spennende modeller i år som passer på Ofotbanen, kan det kanskje være interessant å følge med i aktuelle saker derfra?
 
Her er en link om "nye malmtog" som ser ut til foreløpig å være innstillt:
http://e24.no/makro-og-politikk/narvik-frykter-ikke-northland-konkurs/20331681" rel="nofollow - http://e24.no/makro-og-politikk/narvik-frykter-ikke-northland-konkurs/20331681
 
- Kanskje det hadde vært noe for det norske oljefond å handle en gruve i Sverige på billigsalg?
LKAB er jo "god butikk" for svenske staten. - Og det drypper visst litt på Narvik og JBV også om dette blir realisert?



Replies:
Posted By: Metallurgen
Date Posted: 12 februar 2013 at 17:12

Da jeg var på metallurgmöte forrige uke i Stockholm, så ble det blant annet holdt et foredrag av Northland Resources. Det meste gikk selvfølgelig på gruvedriften og hvorfor deres jernmalm er bedre enn annen jernmalm ut fra et metallurgisk synspunkt, men det ble også lagt frem en del om hvordan man skal frakte malmen fra gruvene til Narvik, først med store spesiallagde lastbilhengere (5- eller 6-akslet såvidt jeg husker), så omlasting til tog og videre til Narvik.

Deres malmvogner blir konstruert spesielt for dem og ville skille seg klart fra LKAB's vogner, da de ikke vil benytte bunntapping, men kommer til å snu hele vognen tilnærmet opp-ned. Dette gjør de ved at hver vogn har en krok øverst som føres inn i et hengende spor på lossingstasjonen, som så tvinger vognen over på siden ved videre fremdrift. Dette må man gjøre fordi deres jernmalm er så finmalt (<40 µm) at den vil ha problemer med å renne gjennom bunntappingsluker. 

Forstod det slik at det var Green Cargo som skulle kjøre togene, i første omgang to per dag, men man skulle utvide til fire per dag. En annen sak var at deres toglengde måtte holdes rundt 500-600 m kontra LKAB som har toglengder større enn 700 m, fordi sporet på terminalen i Narvik som skulle benyttes ikke var langt nok.



-------------
Mvh Metallurgen - Håkon


Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 12 februar 2013 at 19:01
http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6489747.ece" rel="nofollow - http://www.fremover.no/lokale_nyheter/article6489747.ece

Her en kort video fra Northlands første ordinære malmtransport til Narvik forleden. I går dukket det første malmskipet opp for lasting, så ting går seg teknisk sett til her oppe.

Det mest spennende nå er om Northland Resources i det hele tatt overlever som selskap, aksjekursen har falt som en stein på grunn av kostnadsoverskridelser på 2-3 milliarder NOK, børsen i Canada stengte handelen i dag, i Luleå har et av de svenske datterselskapene måttet få konkursbeskyttelse, LKAB låner ikke ut taubåtene sine i Narvik sånn at Northland måtte hente opp to helt fra Sandnessjøen.

Merk at Northland bare leier kai på Fagernes i Narvik, hvis selskapet og malmeksporten fra de nye gruvefeltene i Tornedalen er liv laga skal det bygges helt ny malmhavn like øst for Narvik.


-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net