Flombelyst førerhus på CD312 |
Post Reply |
Author | |
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 januar 2013 at 17:30 |
Hei
Satte akkurat min CD312 fra Südekspress på "spisebordsbanen" for en liten innkjøring, foreløpig analogt, bare for å oppdage at førerhusene på dette loket helt bokstavelig er flombelyst ved kjøring. Er de virkelig slik, eller er det uteglemt en avskjerming innvendig i mitt eksemplar?. mvh Bjørn
|
|
mvh
Bjørn |
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
På min, som jeg har montert dekoder i, kan det slåes på og av. På en analog er det godt mulig at det er vanskeligere ja.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Er det kjørelyset som skinner inn i hytta, eller er det førerromsbelysningen som står på i analogdrift?
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk, det trøstet! Da får vi svaret når jeg får satt dekoder i loket, men regner vel med at det dreier seg om en førerromsbelysning som virker kontinuerlig i analog modus. Men han far blir skikkelig solbrent, ikke mye behov for solarium for Hr. løkfører Preiser.mvh Bjørn
Edited by Bhal - 29 januar 2013 at 18:35 |
|
mvh
Bjørn |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det stemmer at det er lys i førehuset. På digital versjon er det gjennom skinn av kjøre lys på tak pluss det kan settes på førekabin lys i tillegg ( flomm belysning )
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en liten lyslekkasje i lyslederen til topplyskasteren som forårsaker et svakt skinn i førerhuset.
Er det generende, kan lyslederen skjermes med litt aluminiumstape. - Ellers kjører analogversjon med tennt føreromsbelysning.
Vær obs at ved digitalisering, så skal dette loket ha MTC-21-dekoder med "Märklin-standard" og ikke NEM. (Hvorfor kan ikke produsentene gå over til PLUX som er mer entydig!)
F1 brukes ikke. F2 slår av topplys og F3/F4 er føreromsbelysning i hver ende (3V logikkutgang).
Jeg tror at loket har feil lys etter norsk forbilde?. Det har nedre nærlys som er koblet sammen med markeringslys som sitter innenfor disse. De aktiveres samtidig men har separate lysdioder.
Mener de med fordel kunne vært splittet og markeringslysene kunne kobles til den ledige F1-utgangen?
Med en motstand på 50 - 100 Kohm i tillegg til topplyskasteren, vil den også kunne lyse svakt slik at det blir 3 markeringslys i endene.
Skal gjøre dette når jeg får tid.
|
|
Bhal
Medlem i MJF Joined: 05 november 2004 Status: Offline Points: 189 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk til alle for innspill.
Har satt i lyddekoder, ESU 54499 og lastet inn OEM lydfila EU4000_8Short_v1.2.esux. Har ikke noe annet å prøve den på enn 48cm programeringsspor i øyeblikket, men har i det minste sett at det virker. Lys: Som antatt var "lyshavet" i førerhuset et analogfenomen. Digitalt kan dette skrus av, men det er den nevnte lyslekasjen fra signallampene. Får se å gjøre noe med tiden. Om lysbildet er riktig eller ikke vet jeg ikke. Her kunne med fordel noen med lett tilgang på loktype og førere sjekke. Lyd: En tornado av lyd. Har satt den ned fra 192(max) til 40, og videre ned til 25(31.01.13), på CV63. Her blir det nok lydmekking, er ikke helt fornøyd med lydbalanse etc. men trenger å kjøre den litt før jeg gjør noe mer. Til Kjell H. Skjønte ikke dette med Märklin-standard. Hva mener du, og hvilke CV-verdier gjemmer dette seg i? Er det Mârklin Delta modus i CV49 eller M4 protokoll i CV47 eller? Satt ESU LS4 dekoderen inn, lastet inn lydfila og hos meg styrer F1 lyd av/på, F2 og F3 er tyfon, førerromslyset styres med F13 og Topplyskasteren med F15.
Edited by Bhal - 31 januar 2013 at 05:41 |
|
mvh
Bjørn |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er 2 typer dekodere som passer i MTC-21-plugg.
Man må derfor ha "tungen rett i munnen" når man skal velge ut dekoder til lok som har denne pluggtype. Det er slett ikke sikkert at forhandleren vet hvilken type som passer, slik at du får rett type?
Jeg har tidligere skrevet noe om dette i denne linken: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen
Det som er en av forskjellene, er spenningsnivået på Aux. #3 og #4. Her definerer NMRA-standard "normale" utganger (open collector) mens Märklin, ESU m. fl. har typer der disse har 3V logikknivå.
Man må vite hvilken type som er korrekt for loket. Det buker heller ikke å stå i bruksanvisningen.
Südexpress bruker altså ikke NMRA-standard men "Märklin-standard". Da skal en ESU passe inn. Edited by Kjell H. - 31 januar 2013 at 17:05 |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som jeg påpekte i linken du refererte til, så definerer NEM660D Aux 3 og 4 med logikknivåer, ikke "open collector". Den utgaven som ligger hos MOROP (fra 2012) har presisert nivåene noe i forhold til en utgave fra 2010 som jeg lastet ned en gang (også 660D!), men prinsippet er det samme. Om MOROP har spesifisert "open collector" i eldre utgaver, vet jeg ikke. Derimot sa NMRA-standarden som jeg refererte til i den linken, at alle AUX-utgangene var av samme type, dvs. "open collector". Så ESU følger altså NEM-standard. Strengt tatt burde vel europeiske modell-produsenter holde seg til denne? Uansett er det svært uheldig at MTC21 ikke er et entydig grensesnitt, men dekkes av ulike standarder som tildels er inkompatible. Edited by TorsteinS - 31 januar 2013 at 17:50 |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager at jeg i farten byttet om NMRA og NEM! - Det er nå rettet!
Dersom man ser på relativt nyleverte lok som DH500 fra ADE, så er dette loket etter tidligere NMRA-standard mht. MTC21. Nå har NMRA imidlertid forlatt denne standarden men fortsatt leveres nye lok etter NMRA som er med til å opprettholde forvirringen.
NEM 660D finner jeg ikke. Var heller ikke klar over at NEM nylig hadde revidert NEM 660 standarden.
|
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Her: http://www.morop.eu/de/normes/nem660_d.pdf Den er hentet herfra, hvor du også finner resten av NEM-normene (tyske utgaver): http://www.morop.eu/de/normes/index.html |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |