Print Page | Close Window

Flombelyst førerhus på CD312

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7541
Printed Date: 23 november 2024 at 09:39
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Flombelyst førerhus på CD312
Posted By: Bhal
Subject: Flombelyst førerhus på CD312
Date Posted: 29 januar 2013 at 17:30
Hei
Satte akkurat min CD312 fra Südekspress på "spisebordsbanen" for en liten innkjøring, foreløpig analogt, bare for å oppdage at førerhusene på dette loket helt bokstavelig er flombelyst ved kjøring.
 
Er de virkelig slik, eller er det uteglemt en avskjerming innvendig i mitt eksemplar?.
 
mvh
Bjørn


-------------
mvh
Bjørn



Replies:
Posted By: Claes Lislerud
Date Posted: 29 januar 2013 at 18:29
På min, som jeg har montert dekoder i, kan det slåes på og av. På en analog er det godt mulig at det er vanskeligere ja.

-------------
Modellhilsen

Claes


Posted By: EirikS
Date Posted: 29 januar 2013 at 18:33
Er det kjørelyset som skinner inn i hytta, eller er det førerromsbelysningen som står på i analogdrift?


Posted By: Bhal
Date Posted: 29 januar 2013 at 18:35
Takk, det trøstet!
Da får vi svaret når jeg får satt dekoder i loket, men regner vel med at det dreier seg om en førerromsbelysning som virker kontinuerlig i analog modus. Men han far blir skikkelig solbrent, ikke mye behov for solarium for Hr. løkfører Preiser.
 
mvh
Bjørn


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: hamoell
Date Posted: 29 januar 2013 at 21:06
Det stemmer at det er lys i førehuset. På digital versjon er det gjennom skinn av kjøre lys på tak pluss det kan settes på førekabin lys i tillegg ( flomm belysning )


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 januar 2013 at 23:41
Det er en liten lyslekkasje i lyslederen til topplyskasteren som forårsaker et svakt skinn i førerhuset.
Er det generende, kan lyslederen skjermes med litt aluminiumstape. - Ellers kjører analogversjon med tennt føreromsbelysning.
Vær obs at ved digitalisering, så skal dette loket ha MTC-21-dekoder med "Märklin-standard" og ikke NEM. (Hvorfor kan ikke produsentene gå over til PLUX som er mer entydig!)
F1 brukes ikke. F2 slår av topplys og F3/F4 er føreromsbelysning i hver ende (3V logikkutgang).
 
Jeg tror at loket har feil lys etter norsk forbilde?. Det har nedre nærlys som er koblet sammen med markeringslys som sitter innenfor disse. De aktiveres samtidig men har separate lysdioder.
Mener de med fordel kunne vært splittet og markeringslysene kunne kobles til den ledige F1-utgangen?
Med en motstand på 50 - 100 Kohm i tillegg til topplyskasteren, vil den også kunne lyse svakt slik at det blir 3 markeringslys i endene.
Skal gjøre dette når jeg får tid.


Posted By: Bhal
Date Posted: 30 januar 2013 at 19:49
Takk til alle for innspill.
 
Har satt i lyddekoder, ESU 54499 og lastet inn OEM lydfila EU4000_8Short_v1.2.esux.
Har ikke noe annet å prøve den på enn 48cm programeringsspor i øyeblikket, men har i det minste sett at det virker.
 
Lys: Som antatt var "lyshavet" i førerhuset et analogfenomen. Digitalt kan dette skrus av, men det er den nevnte lyslekasjen fra signallampene. Får se å gjøre noe med tiden. Om lysbildet er riktig eller ikke vet jeg ikke. Her kunne med fordel noen med lett tilgang på loktype og førere sjekke.
 
Lyd: En tornado av lyd. Har satt den ned fra 192(max) til 40, og videre ned til 25(31.01.13), på CV63.
Her blir det nok lydmekking, er ikke helt fornøyd med lydbalanse etc. men trenger å kjøre den litt før jeg gjør noe mer. 
 
Til Kjell H.
 
Skjønte ikke dette med Märklin-standard. Hva mener du, og hvilke CV-verdier gjemmer dette seg i?
Er det Mârklin Delta modus i CV49 eller M4 protokoll i CV47 eller?
 
Satt ESU LS4 dekoderen inn, lastet inn lydfila og hos meg styrer F1 lyd av/på, F2 og F3 er tyfon, førerromslyset styres med F13 og Topplyskasteren med F15.


-------------
mvh
Bjørn


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2013 at 09:27
Det er 2 typer dekodere som passer i MTC-21-plugg.
Man må derfor ha "tungen rett i munnen" når man skal velge ut dekoder til lok som har denne pluggtype. Det er slett ikke sikkert at forhandleren vet hvilken type som passer, slik at du får rett type?
 
Jeg har tidligere skrevet noe om dette i denne linken: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen
 
Det som er en av forskjellene, er spenningsnivået på Aux. #3 og #4. Her definerer NMRA-standard "normale" utganger (open collector) mens Märklin, ESU m. fl. har typer der disse har 3V logikknivå.
Man må vite hvilken type som er korrekt for loket. Det buker heller ikke å stå i bruksanvisningen.
Südexpress bruker altså ikke NMRA-standard men "Märklin-standard". Da skal en ESU passe inn.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 januar 2013 at 14:08
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg har tidligere skrevet noe om dette i denne linken: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen" rel="nofollow - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6092&KW=MTC21&title=mtc21-interface-igjen
 
Det som er en av forskjellene, er spenningsnivået på Aux. #3 og #4. Her definerer NEM-standard "normale" utganger (open collector) mens Märklin, ESU m. fl. har typer der disse har 3V logikknivå.[...]
Som jeg påpekte i linken du refererte til, så definerer NEM660D Aux 3 og 4 med logikknivåer, ikke "open collector". Den utgaven som ligger hos MOROP (fra 2012) har presisert nivåene noe i forhold til en utgave fra 2010 som jeg lastet ned en gang (også 660D!), men prinsippet er det samme.  Om MOROP har spesifisert "open collector" i eldre utgaver, vet jeg ikke. Derimot sa NMRA-standarden som jeg refererte til i den linken, at alle AUX-utgangene var av samme type, dvs. "open collector".

Så ESU følger altså NEM-standard. Strengt tatt burde vel europeiske modell-produsenter holde seg til denne?

Uansett er det svært uheldig at MTC21 ikke er et entydig grensesnitt, men dekkes av ulike standarder som tildels er inkompatible.






Posted By: Kjell H.
Date Posted: 31 januar 2013 at 17:04
Beklager at jeg i farten byttet om NMRA og NEM! - Det er nå rettet!
Dersom man ser på relativt nyleverte lok som DH500 fra ADE, så er dette loket etter tidligere NMRA-standard mht. MTC21. Nå har NMRA imidlertid forlatt denne standarden men fortsatt leveres nye lok etter NMRA som er med til å opprettholde forvirringen.
 
NEM 660D finner jeg ikke. Var heller ikke klar over at NEM nylig hadde revidert NEM 660 standarden.


Posted By: TorsteinS
Date Posted: 31 januar 2013 at 17:54

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

NEM 660D finner jeg ikke. [...]

Her:

http://www.morop.eu/de/normes/nem660_d.pdf" rel="nofollow - http://www.morop.eu/de/normes/nem660_d.pdf

Den er hentet herfra, hvor du også finner resten av NEM-normene (tyske utgaver):

http://www.morop.eu/de/normes/index.html" rel="nofollow - http://www.morop.eu/de/normes/index.html





Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net