Diverse 2013-nyheter |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Author | |||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 21 desember 2012 at 01:10 |
||
Hei!
Jeg lager en ny tråd her hvor dere kan poste 2013-nyhetene fortløpende etterhvert som de dukker opp. Foreløpige 2013-nyheter er:
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei!
Her følger noen nyheter fra Piko. Morsomt med CargoLink-lokomotiv i H0:
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei!
Plastbyggesett-prudusenten Revell har også noen nyheter i år, enten om man bruker produktene som tilbehør i diverse (mj-) skalaer, eller som statiske modeller (plastlokomotiv i 1:87).
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
ESU kommer til høsten med en CargoNet utgave av CD66!
Den blir sikkert interessant for oss her hjemme!
Håper bare på at de har med de typisk norske detaljer!
31053 Diesel loco, H0, C66 Cargo Net 66404, grey, EP VI, Sound+Smoke, AC/DC Q3/13
|
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Her er noen nyheter på traktorfronten som kanskje kan interessere?
En MF-traktor var vel ganske vanlig her hjemme?
Ellers en aldeles nydelig liten Borgward-bus. - Slike gikk det mange av her hjemme - men gikk det noen Borgward, mon tro?
|
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei!
Jeg registrerer at Dm3 og El.12 fra Roco har fått egen tråd i dette forum. Det artige er jo at disse lokomotovene i år kommer i H0 i AC og DC fra Märklin og Trix respektive, med dertilhørende malmvogner. De blir sikkert rimelig masive i metallutførelse. Her kan man se de øvrige Märklin og Trox nyhetene:
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Øyvind Erik ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det er gledelig at Märklin har fått med seg at rekkverkene ved stigtrinnene i endene skal være av en annen utforming på den rødbrune utgaven enn det var på den grønne. De gule varselstripene på disse rekkverkene og stigtrinnene ser ut til å mangle - det er kankje vrient å få til? Strengt tatt burde stigtrinnene også vært endret noe - de ble i likhet med rekkverkene byttet/modifisert på slutten eller midten av 60-tallet. Noe som budre være overkommelig å fikse, er å fjerne det ene høyspent-symbolet. Det skal bare være ett på den siden som vises i bildet av modellen. På motsatt side skal det være to. Om det skulle være for sent for Märklin-utgaven, kan de kanskje ordne det til Trix-utgaven? I beskrivelsen står det "Betriebszustand Ende 1960er/Anfang 1970er Jahre". Om jeg tolker billedteksten i linken under rett, var det neppe noen El 10 som var malt rødbrune før i 1970? (Jeg ser bort fra at de kan ha hatt en rødbrun farge før de ble grønne - da var ikke rekkverkene endret.) Link: http://forsk.njk.no/mdb/visbilde.php?id=17058 |
|||
![]() |
|||
jonas_sth ![]() Viderekommen ![]() ![]() Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Hei!
Ja, og ikke bare B1. På bilde 1, ser det jammen ut som om det er en (for lengst utgått) F1 som står nærmest den grønne Di3'en.
|
|||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Av en eller annen årsak kommer ikke de 2 utgavene av El10 i Trix-utførelse for 2-skinnedrift.
- Er årsaken til det at forrige utgave av Trix-varianten var temmelig tungsolgt på Kontinentet, slik at restpartiet ble solgt til dumpingpris?
- Ellers må Märklin gjerne komme med en ny Di3 - dersom de lager en ny og mer tidsmessig støpeform!
Trolig venter de med dette til seinere? 3 lok samme år for Norge, er trolig mer enn markedet tar unna?
|
|||
![]() |
|||
MJ ![]() Nykommer ![]() Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Nürnberg-messen er ikke langt unna, og jeg tipper at Finn Moe & co denne gangen har følgende nyheter for nostalgikere:
Topline: El 14 (Evnt. El 11 av salgstaktiske hensyn) Superline: Damper Type 21 (Evnt. Type 30 der produksjonsgrunnlaget jo foreligger) Grusvogn type Ø2 Kjølevogn type H3 14-maskinen går vel fortsatt og det gir økt salg i seg selv. Gamle Lima har en grei lok-kåpe for selvbygger-detaljering, men trenger avløsning nå. Motorer fra SG Modellbau er dessuten dyre, og tiden er moden for en Topline-variant av 14-maskinen fra Superline, som også hadde en del barnesykdommer. Elver'n er annonsert fra HobbyTrade, og derfor kan det jo hende at NMJ vil komme i forkjøpet atter en gang. Håper imidlertid ikke at dette vil gå ut over kvaliteten, slik de første 13-maskinene bar bud om. Med en 21-maskin ved siden av de eksisterende modellene av 15, 18, 26, 30, 31, 32 og 49 fra NMJ og 24 fra Brimalm har du dekket det viktigste av norsk mellomkrigs- og etterkrigs damphistorie når du dessuten supplerer med 61 og 63. Mission complete! Vi mangler helt klart en liten damp-skiftemaskin, men må nok foreløpig greie oss med Tigerlien fra Liliput som til nød kan illudere 25/43-maskinene. Har forstått det dithen at det koster like mye å utvikle en liten maskin som en stor, men at folk kanskje psykologisk ikke helt tar inn over seg dette og er villige til å betale like mye for en liten som en stor damper. Dessuten står det vel også litt på trekk-kraften i H0. Den nye Superline-serien med godsvogner tror jeg ble en kjempesuksess. Et par høvdinger for så filigrane og flotte vogner skremmer ikke. Derfor tror jeg kjølevogner fra midt i perioden for slike - H3 - gjerne med varianter med påskriften Frische Fische aus Norwegen - vil treffe midt i blinken. Med og uten hus for bremseren. Grusvogner av typen Ø2 eller nyere er også et lenge savnet materiell. Greit å kjøre pukk og grus med flatvogner med lave lemmer, men med Ø2 får vi jo the real thing. Andre har kanskje flere tips? Og jeg har selvsagt ikke tatt med nyere skinnehermetikk eller Finns nye vekstmarked - Sverige. PS! I sin tid snakket Finn Moe om en plast El 5'er, men dette har han vel puttet i arkivet?
Edited by MJ - 15 januar 2013 at 18:46 |
|||
![]() |
|||
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Fleischmann kommer med et par norske vogner i N-skala!
- Ellers en link til 2013-nyhetene:
|
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
I tråden "ENDELIG - EL 12!" var richardvoorhaven så vennlig å poste en link til Rocos nyhetskatalog i PDF-utgave: http://www.roco.cc/index.php?id=846 Greit for de av oss som hater den Flash-baserte jævelskapen til bl.a. lokshop.de. Høydepunkter for de som er ute etter norske og svenske modeller: S. 52: NSB El 12. (Jfr. diskusjon i annen tråd.) S. 54-56: SJ DM og Rc6, LKAB IORE. S. 58-59: Denne sveitsiske snøplogen er påfallende lik NSBs/Jernvaneverkets DiR3. Av forskjellene jeg kan se, er ventilasjonsgitterne på det jeg antar er motorrommet, og stigene til taket, jfr. bildene i NJKs materielldatabase. Her kan det godt ha skjedd noen ombygginger i årenes løp. Dette burde vel være en god kandidat for fornorsking? S. 86: NSBs teakvogner er tilbake! Riktignok ser det (foreløpig?) ut til at sittevognene kun kommer med tønnetak og sovevognen kun med takoppbygning. S. 90: Svenske passasjervogner. S. 116: Norsk kjølevogn + 2-akslet tankvogn. Den første var vel en av de tyske vognene som ble overtatt etter krigen? Er det noen som vet noe om forbildet til tankvognen? S. 117: NSBs bunntømmingsvogner (sett med 2) er tilbake. Har vognene fått nye nummer? Utenlandske piggybackvogner med norske containere/trailere. S. 124-126: Svenske godsvogner, inkl. to sett med malmvogner. Vedrørende spesialutgaven av Dm (s. 54) så skjønner jeg ikke helt vitsen - betaler man fire ganger så mye for å få en skinnestubb, en sokkel og en koffert på kjøpet? Edit: Vedrørende "skinnestubben", så er visst dette en form for tredemølle eller rullende fortau, av Roco kalt smartRail, slik at loket kan kjøre uten å flytte på seg. Billig var det ikke, uansett! Om man kombinerte dette konseptet med en LCD-skjerm som viste et bevegelig landskap, kunne det blitt interessant for et "anlegg" på svært liten plass. Edited by TorsteinS - 17 januar 2013 at 18:08 |
|||
![]() |
|||
Stian ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
oisann! blir dyrt dette her! mangler bare å se hva nmj kommer med nå!
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Dette er er to piggybackvogner der trailerne er norske (hhv. Bring og Nor-Cargo, s. 76) - men hva med selve vognene? Uansett en positiv nyhet - norske modeller fra "Kjøttmannen" har det vært svært få av. Det er også et par svenske piggybackvogner på den neste siden. De kommer også med BR52 med badekartender og røykskjermer i N-skala, se s. 46 + 48. Er det håp om en norsk utgave etterhvert? Den tyske utgaven ser til og med til å være uten skapet rett foran førerhuset, i underkant av kjelen, så denne burde være et bedre utgangspunkt for type 63 enn enkelte andre modeller av BR52. |
|||
![]() |
|||
Lars Gjertsen ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Ikke bare malmvogner - på s. 26 er det bilde av en Sdggmrs(s) - av en type som ser ut til å kunne konverteres til den mest typiske norske godsvogn av moderne type, den som CargoNet benytter. Det er i så fall en stor og god nyhet! |
|||
![]() |
|||
Svein ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 249 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Bare for og kommenteer Torstein S.
Hvis du ser på siden med teakvogner så er det 2 varenummere på kupevognen,
dt vil si at jeg regner med at de kommer med en av hver taktype.
|
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Joda, det var en grunn til at jeg brukte flertall om sittevognene og entall om sovevognen. Men for den andre sittevognen står det kun (oversatt) "vogn med endret driftsnummer", og ikke noe om at taket er annerledes. Jeg håper likevel at du har rett, eller at Roco kommer med flere varianter enn i nyhetskatalogen. Jeg håper også at de legger ved takventilene løse denne gangen, siden plasseringen ikke stemmer.
|
|||
![]() |
|||
Laurenz ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 650 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Åiåiåi, slikt har jeg ventet lenge på. Jeg har som deg tatt en raskt titt og den ser utrolig likt ut. På modellen ser det også ut til å være en slags plattform oppå plogen som ikke NSB/JBV har på sin. Jeg tror disse tingene kan fikses forholdsvis enkelt og da er det for min del bra nok til fremstå som norsk. |
|||
![]() |
|||
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1180 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Kanskje Skala Design eller Scandinavian Miniatures etterhvert kommer med dekaler og detaljer for ombygging? ... om nå ikke Roco kommer med en norsk utgave til neste år, da. Edited by TorsteinS - 17 januar 2013 at 20:25 |
|||
![]() |
|||
hakhe ![]() Medlem i MJF ![]() ![]() Joined: 30 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 86 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Dette liker man. Er en vogn som har vært savnet, var flere utgaver for forskjellige selskap. Man kan håpe på en CN variant etterhvert kanskje? |
|||
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
|
|||
![]() |
|||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Nært, men ikke helt. På side 117 vises en Sdggmrs utleid fra AAE til Cargonet. Personlig håper jeg på en tilsvarende vogn utleid fra AAE til Cargolink ![]() |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
![]() |
|||
Dag Cato ![]() FREMO-forummedlem ![]() ![]() Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Det er inkludert en innebygd Z21 digitalsentral i sokkelen . . . . |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|||
![]() |
|||
Wickerman ![]() Veteran ![]() ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
|
|||
A matter of life and death
|
|||
![]() |
Post Reply ![]() |
Page 123 5> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |