Hjelp til signaler |
Post Reply |
Author | |
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 november 2012 at 12:36 |
Hei
Har laget en layout som ser slik ut: Det jeg lurer på er hvilke signaler jeg skal bruke hvor? Og noen tips om digitalstyring av signalene.
|
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Du har 3 stasjoner. Da trenger du 6 innkjørhovedsignaler med forsignal for utkjør. Hvert av innkjørhovedisignalene trenger et forsignal. Så trenger du 5 utkjørhovedsignaler som kan vise klart over rett streking, og 7 utkjørhovedsignaler som viser klart over avvikende veksel. Sidesporene trenger et dvergsignal hver seg; 2. Og 8 dvergsignaler for de andre vekslene. Det ble mye.
Du kan gjøre det enklere ved å ha enkelt innkjørsignalapparat på stasjonene. Da trenger du bare et ved hver ytterste sporveksel på hver stasjon. Eller ingen i det hele tatt, -da kjører du som flaggstasjon. Alt er fullt mulig etter det gamle reglementet til NSB. Men du kan som baneeier gjøre som du vil, -bare det passer for deg. F.eks. ha et innkjørhovedsignal fra hver ende inn på stasjonene, og ingen ut. Eller legge til et på hver ende ved utgang. |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mye bra i det Overkonduktøren sier. Men plass til forsignaler er det vel ikke på den sporplanen? Dvergsignaler er vel heller ikke direkte lett tilgjengelige. Så vidt jeg vel må de lages selv hvis de skal være etter norsk standard? Litt utfyllende - eller mer generelt: Hvis man skal følge norsk praksis kan man velge tre forskjellige nivåer: Stasjon med enkelt innkjørsignalapparat. Da beskytter man bare stasjonen mot tog utenfra. Det betyr ett innkjørsignal utenfor hver av de to ytterste vekselene plassert slik at tog må stoppe utenfor stasjonen eller kan kjøre inn. Signalet kan være 3-lys (grønn-rød-grønn) der 1 grønn vises for innkjøring til avvikende spor, 2 grønne ved innkjøring uten avvikende togvei, 1 rød ved stopp. Signalet kan også være et 2-lys med 1 rød og 1 grønn. Disse var gjerne mindre og lavere enn de "vanlige" NSB-signalene vi kjenner i dag. Totalt behov: 2 signaler Stasjon med fullt sikringsanlegg etter før-CTC-utgave. 5-lys innkjørsignal (de to nederste er forsignal for utkjørsignalene). Plassering et stykke utenfor ytterste veksel, for det skal være mulig for skifting på stasjonen innenfor innkjørsignalene som beskytter all bevegelse innenfor stasjonsområdet definert av innkjørsignalene. I tillegg et felles utkjørsignal for hver retning. De plasseres slik at dekker alle togsporene. For en stasjon med to togspor, vil 1 grønn vise klart for avvikende spor og 2 grønne klart for ikke-avvikende spor, akkurat som beskrevet lenger opp. (Slike stasjoner har i tillegg gjerne både dvergsignaler og togsporsignaler, men disse er ikke handelsvarer, meg bekjent.). Totalt behov: 4 signaler. Stasjon med fullt sikringsanlegg med CTC/ATC/DTAC (fjernstyring), dvs. det mest vanlige i dag. Som ovennenvte stasjon, men hvert enkelt togspor har sitt eget utkjørsignal. Spor over avvikende togvei har kun 2-lys. Totalt behov: 6 signaler (2 togspor) eller 8 (3 togspor). Nedenstående skisse viser prinsippet for en slik stasjon. (Den inneholder koblingsskjema for strømmating ved analog-drift, med sporfeltdetektorer m.m. som er overflødig ved digitaldrift. Skissens nytte her er signalplasseringen.) |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Se også MJ-wiki om signaler: http://mjwiki.no/wiki/Signaler_og_bestemmelser
|
|
Svein S
|
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Takk for svar, fikk litt å tygge på nå. Men på øvre plan er det tre spor,hvordan blir det der da? hmm... Vet dere om det finnes noen rimelige signaldekodere som passer for DCC, gjerne byggesett. |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enten blir det et ekstra signalsett (etter CTC-modellen) for det sporet, eller du behøver ikke la det være et togspor, men et sidespor til avstilling av godsvogner. |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror i det hele tatt at jeg ville utnyttet den gode plassen du faktisk har til rådighet ved den øvre stasjonen til flere sidespor. Et par spor kan brukes til å stille opp godstog på, og så et par til til industri, godshus o.l. Da har du mulighetene for trafikkspill med frakt som går mellom denne stasjonen og resten av sidesporene ellers på banen (denne stasjonen inkludert). Kanskje hadde det gått an med dobbeltspor mellom de to stasjonene på øvre nivå. Da sparer du litt signaler og det er så kort avstand mellom de to stasjonene at det virker veldig kunstig. Her har jeg gjort en rask skisse. Jeg har snudd på sidesporene og fått i 5 mottagere/sendere av godsvogner. Det er plass til flere om man ønsker. Røde firkanter er stasjoner, blå er industri, godshus. Signaler er også plassert inn. På dobbeltsporet dog ikke for uriktig spor. Det var plass til ett forsignal, og siden hovedsignalet der ligger inne i tunnelen så er det veldig greit å ha et forsignal å kunne se på. |
|
Svein S
|
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for svar
Det er et lite problem med å legge om banen som er ferdig lagt, det skal opp et faler car sysem også da blir det litt begrenset plass, får se etter at dette er på plass:-)
|
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok. Da misforsto jeg litt. De fleste som legger ut sporplaner her gjør det nemlig mens anlegget er under planlegging. Da har du kanskje et bilde eller to av anlegget å vise oss?
Men eksempel på plassering av norske signaler kan jo være nyttig for noen. |
|
Svein S
|
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Her er noen bilder: Tips mottas med takk.
|
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
steinbp
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Stig, flott anlegg du bygger.
Plassering av signaler er en ting, men hvordan skal du styre anlegget rent generellt? Det finnes systemer som ved hjelp av PC lager enkelt de flotteste blokksystemer, og da kan du plassere signalene der det er riktig etter reglene. Jeg vil gjerne høre hvordan du tenker om dette. Skal du kjøre manuellt, så er det bare å sette opp riktige signaler.
|
|
Stein Johannessen
NJK Kråkstad |
|
stigne
Viderekommen Joined: 12 desember 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 88 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei
Jeg kjøre via pc, legger til et par bilder av dette |
|
Stig R Nekstad
Midsund Roco,multiZENTRALEpro, TrainController silver, TrainProgrammer,+4DSound mm |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |