MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp med utstyr til märklin HO
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp med utstyr til märklin HO

 Post Reply Post Reply
Author
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp med utstyr til märklin HO
    Posted: 22 oktober 2012 at 20:27
Lurer på om det er mulig å kjøpe lokomotiv og vogner uten å tenke på om det er til Märklin HO M-skinner C-skinner eller K-skinner? Selv så har jeg M-skinner.
Back to Top
Traveller View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 07 februar 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 148
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Traveller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 20:37
Ja, Märklin går stort sett bra på Märklin!Smile

Det eneste man skal tenke på er at nyere, lange personvogner kan henge seg fast i lyssignalkassene (de sorte, vridbare firkantene som viser "pil eller stolpe") til virkelig gamle M-skinnesporveksler . Nyere M-skinneveksler har mindre signalkasser (av samme type som K-skinnene) og gir ikke problemer med noe materiell.

Mvh P.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 oktober 2012 at 20:43
Husk også du trenger ikke bare kjøpe märklin, det er masse lok å få tak i fra andre leverandører. Bare pass på at det er AC Digital, ang koding av nye lok kan du spørre butikken om de kan kode dette til den koden du ønsker, pleier ikke å være vanskelige.
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 17:31
Hm, takker for svar! Men etter som jeg har skjønt, så er det jo forskjell på digitalt og ikke digitalt. Hvis jeg vil kjøpe et damp lokomotiv som ikke er digitalt, hva skal jeg da se etter?  
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 18:14

---



Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:36
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 18:26
oki, selv så handler jeg helst hos www.amundsenhobby.no
Back to Top
tognybegynneren View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 12 juli 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 43
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote tognybegynneren Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 18:33
Så lurer jeg på enda en ting! Diesel lokomotiver, går de på skikkelig diesel? Og blir de drevet på dette?
Og går damplokomotiver på vann eller det som lager damp, og blir de drevet av dampen? Kansje et dumt spørsmål menEmbarrassed
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 18:41
Originally posted by tognybegynneren tognybegynneren wrote:

Så lurer jeg på enda en ting! Diesel lokomotiver, går de på skikkelig diesel? Og blir de drevet på dette?
Og går damplokomotiver på vann eller det som lager damp, og blir de drevet av dampen? Kansje et dumt spørsmål menEmbarrassed

Hvis det er forbildet du spør om og ikke modellene (dumt spørsmål sikkert), så er svaret ja på begge spørsmålene. Diesellokene bruker diesel som brennstoff, og damplokomotivene koker vann på den lange kjelen som dermed lager damp under høyt trykk, som så slippes ut i sylinderene som får hjulene til å gå.
Svein S
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 22:23
Diesellokomotivene har en dieselmotor som driver en elektomotor som igjen driver loket frem. I denne linken kan du finne ut mer om di forskjellige loktypen som har vært eller er i drift i Norge i dag. Det er bare å kikke i nedre del av siden for å finne andre loktyper http://no.wikipedia.org/wiki/Di._3

Edited by hamoell - 28 oktober 2012 at 22:28
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 oktober 2012 at 22:53
Originally posted by hamoell hamoell wrote:

Diesellokomotivene har en dieselmotor som driver en elektomotor som igjen driver loket frem. 


For dieselelektriske lokomotiver er det korrekt, men det finnes mange dieselhydrauliske lokomotiver også.

Eksplosjonsmotorer som arbeider innenfor et viss turtallsområder må kobles på en eller annen måte til hjulene som jo er stillestående før start. Til å begynne med benyttet man mekanisk utveksling (gear) slik som på biler, men det egner seg bare for små motorytelser pga clutchen. Noe særlig ytelse på diesellokomotivene ble det først når man koblet dieselmotoren til en generator som kunne produsere strøm, og så benyttet teknikken fra elektriske lok, eller via en hydraulisk veksel som på den måten dannet en "myk" overgang fra dieselmotorens relativt konstante turtall og hjulenes høyst variable turtall. Amerikanerne satset først og fremst på diesel-elektrisk løsning, mens tyskerne biro sterkt til diesel-hydraulisk løsning. Dette gjenspeiles i norske loktyper ved at Di 3 er dieselelektrisk (GM-teknologi) og Di 2 er dieselhydraulisk (MaK-teknologi).
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.