Print Page | Close Window

Hjelp med utstyr til märklin HO

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 3-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til 3-skinne systemet/Märklin
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=7217
Printed Date: 06 mai 2024 at 01:28
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Hjelp med utstyr til märklin HO
Posted By: tognybegynneren
Subject: Hjelp med utstyr til märklin HO
Date Posted: 22 oktober 2012 at 20:27
Lurer på om det er mulig å kjøpe lokomotiv og vogner uten å tenke på om det er til Märklin HO M-skinner C-skinner eller K-skinner? Selv så har jeg M-skinner.



Replies:
Posted By: Traveller
Date Posted: 22 oktober 2012 at 20:37
Ja, Märklin går stort sett bra på Märklin!Smile

Det eneste man skal tenke på er at nyere, lange personvogner kan henge seg fast i lyssignalkassene (de sorte, vridbare firkantene som viser "pil eller stolpe") til virkelig gamle M-skinnesporveksler . Nyere M-skinneveksler har mindre signalkasser (av samme type som K-skinnene) og gir ikke problemer med noe materiell.

Mvh P.


-------------
Det finnes to typer strøm: rød og gul.

Brun er jord.

Blå strøm er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun.

Min Flickr sid


Posted By: hamoell
Date Posted: 22 oktober 2012 at 20:43
Husk også du trenger ikke bare kjøpe märklin, det er masse lok å få tak i fra andre leverandører. Bare pass på at det er AC Digital, ang koding av nye lok kan du spørre butikken om de kan kode dette til den koden du ønsker, pleier ikke å være vanskelige.


Posted By: tognybegynneren
Date Posted: 28 oktober 2012 at 17:31
Hm, takker for svar! Men etter som jeg har skjønt, så er det jo forskjell på digitalt og ikke digitalt. Hvis jeg vil kjøpe et damp lokomotiv som ikke er digitalt, hva skal jeg da se etter?  


Posted By: KjellAn
Date Posted: 28 oktober 2012 at 18:14

---



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: tognybegynneren
Date Posted: 28 oktober 2012 at 18:26
oki, selv så handler jeg helst hos www.amundsenhobby.no


Posted By: tognybegynneren
Date Posted: 28 oktober 2012 at 18:33
Så lurer jeg på enda en ting! Diesel lokomotiver, går de på skikkelig diesel? Og blir de drevet på dette?
Og går damplokomotiver på vann eller det som lager damp, og blir de drevet av dampen? Kansje et dumt spørsmål menEmbarrassed


Posted By: ses
Date Posted: 28 oktober 2012 at 18:41
Originally posted by tognybegynneren tognybegynneren wrote:

Så lurer jeg på enda en ting! Diesel lokomotiver, går de på skikkelig diesel? Og blir de drevet på dette?
Og går damplokomotiver på vann eller det som lager damp, og blir de drevet av dampen? Kansje et dumt spørsmål menEmbarrassed

Hvis det er forbildet du spør om og ikke modellene (dumt spørsmål sikkert), så er svaret ja på begge spørsmålene. Diesellokene bruker diesel som brennstoff, og damplokomotivene koker vann på den lange kjelen som dermed lager damp under høyt trykk, som så slippes ut i sylinderene som får hjulene til å gå.


-------------
Svein S


Posted By: hamoell
Date Posted: 28 oktober 2012 at 22:23
Diesellokomotivene har en dieselmotor som driver en elektomotor som igjen driver loket frem. I denne linken kan du finne ut mer om di forskjellige loktypen som har vært eller er i drift i Norge i dag. Det er bare å kikke i nedre del av siden for å finne andre loktyper  http://no.wikipedia.org/wiki/Di._3" rel="nofollow - http://no.wikipedia.org/wiki/Di._3


Posted By: ses
Date Posted: 28 oktober 2012 at 22:53
Originally posted by hamoell hamoell wrote:

Diesellokomotivene har en dieselmotor som driver en elektomotor som igjen driver loket frem.  http://no.wikipedia.org/wiki/Di._3" rel="nofollow -


For dieselelektriske lokomotiver er det korrekt, men det finnes mange dieselhydrauliske lokomotiver også.

Eksplosjonsmotorer som arbeider innenfor et viss turtallsområder må kobles på en eller annen måte til hjulene som jo er stillestående før start. Til å begynne med benyttet man mekanisk utveksling (gear) slik som på biler, men det egner seg bare for små motorytelser pga clutchen. Noe særlig ytelse på diesellokomotivene ble det først når man koblet dieselmotoren til en generator som kunne produsere strøm, og så benyttet teknikken fra elektriske lok, eller via en hydraulisk veksel som på den måten dannet en "myk" overgang fra dieselmotorens relativt konstante turtall og hjulenes høyst variable turtall. Amerikanerne satset først og fremst på diesel-elektrisk løsning, mens tyskerne biro sterkt til diesel-hydraulisk løsning. Dette gjenspeiles i norske loktyper ved at Di 3 er dieselelektrisk (GM-teknologi) og Di 2 er dieselhydraulisk (MaK-teknologi).


-------------
Svein S



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net