Hjelp med utstyr til märklin HO |
Post Reply |
Author | |
tognybegynneren
Viderekommen Joined: 12 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 oktober 2012 at 20:27 |
Lurer på om det er mulig å kjøpe lokomotiv og vogner uten å tenke på om det er til Märklin HO M-skinner C-skinner eller K-skinner? Selv så har jeg M-skinner.
|
|
Traveller
Veteran Joined: 07 februar 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 148 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, Märklin går stort sett bra på Märklin!
Det eneste man skal tenke på er at nyere, lange personvogner kan henge seg fast i lyssignalkassene (de sorte, vridbare firkantene som viser "pil eller stolpe") til virkelig gamle M-skinnesporveksler . Nyere M-skinneveksler har mindre signalkasser (av samme type som K-skinnene) og gir ikke problemer med noe materiell. Mvh P. |
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Husk også du trenger ikke bare kjøpe märklin, det er masse lok å få tak i fra andre leverandører. Bare pass på at det er AC Digital, ang koding av nye lok kan du spørre butikken om de kan kode dette til den koden du ønsker, pleier ikke å være vanskelige.
|
|
tognybegynneren
Viderekommen Joined: 12 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hm, takker for svar! Men etter som jeg har skjønt, så er det jo forskjell på digitalt og ikke digitalt. Hvis jeg vil kjøpe et damp lokomotiv som ikke er digitalt, hva skal jeg da se etter?
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
--- Edited by KjellAn - 25 januar 2013 at 20:36 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
tognybegynneren
Viderekommen Joined: 12 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
oki, selv så handler jeg helst hos www.amundsenhobby.no
|
|
tognybegynneren
Viderekommen Joined: 12 juli 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 43 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lurer jeg på enda en ting! Diesel lokomotiver, går de på skikkelig diesel? Og blir de drevet på dette?
Og går damplokomotiver på vann eller det som lager damp, og blir de drevet av dampen? Kansje et dumt spørsmål men
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis det er forbildet du spør om og ikke modellene (dumt spørsmål sikkert), så er svaret ja på begge spørsmålene. Diesellokene bruker diesel som brennstoff, og damplokomotivene koker vann på den lange kjelen som dermed lager damp under høyt trykk, som så slippes ut i sylinderene som får hjulene til å gå. |
|
Svein S
|
|
hamoell
Veteran Joined: 10 juni 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 146 |
Post Options
Thanks(0)
|
Diesellokomotivene har en dieselmotor som driver en elektomotor som igjen driver loket frem. I denne linken kan du finne ut mer om di forskjellige loktypen som har vært eller er i drift i Norge i dag. Det er bare å kikke i nedre del av siden for å finne andre loktyper http://no.wikipedia.org/wiki/Di._3
Edited by hamoell - 28 oktober 2012 at 22:28 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
For dieselelektriske lokomotiver er det korrekt, men det finnes mange dieselhydrauliske lokomotiver også. Eksplosjonsmotorer som arbeider innenfor et viss turtallsområder må kobles på en eller annen måte til hjulene som jo er stillestående før start. Til å begynne med benyttet man mekanisk utveksling (gear) slik som på biler, men det egner seg bare for små motorytelser pga clutchen. Noe særlig ytelse på diesellokomotivene ble det først når man koblet dieselmotoren til en generator som kunne produsere strøm, og så benyttet teknikken fra elektriske lok, eller via en hydraulisk veksel som på den måten dannet en "myk" overgang fra dieselmotorens relativt konstante turtall og hjulenes høyst variable turtall. Amerikanerne satset først og fremst på diesel-elektrisk løsning, mens tyskerne biro sterkt til diesel-hydraulisk løsning. Dette gjenspeiles i norske loktyper ved at Di 3 er dieselelektrisk (GM-teknologi) og Di 2 er dieselhydraulisk (MaK-teknologi). |
|
Svein S
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |