Diesellok Svenskt Nohab Strukton TMY |
Post Reply |
Author | |
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 juni 2012 at 20:10 |
Trainshop
Modell: Med mfx-digitaldekoder, inställbar högeffektsdrivning, ljusfunktioner och ljudmodul. Telex-koppel på båda sidor. Drivning på 3 axlar. Slirskydd. Frontstrålkastarna samt varningsljusen kan tändas och släckas vid digital drift. Varningsljusen regleras parvis. Separat monterade handräcken och stegar av metall. Totallängd 20,5 cm. Highlights: • I en begränsad och numrerad upplaga av 599 stycken, med loket följer ett signerat certifikat • Det första svenska loket utrustat Telex-koppel på båda sidor • Utrustat med en mfx-fulljudsdekoder • Lok i metallutförande, både under & överdel i metall. • Belysning fram och bak, samt 4 st fungerande varningsljus på taket • Lokets förlaga Strukton AB:s "TMY 9505" • Planerad leverans januari - februari 2013 Edited by jonas_sth - 11 juni 2012 at 20:14 |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir vel den gamle mærklin formen de bruker ja. synd at de ikke kan fornye den... den har vel betalt seg opp x antall ganger nå.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nok en variant med 4 dører, men forbilde har noe annet.
|
|
A matter of life and death
|
|
TeVe
Veteran Joined: 08 desember 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 604 |
Post Options
Thanks(0)
|
Originalen har også 4 dører, men plassert ganske så annerledes enn på Märklin-kassen. Altså nok en fiktiv lakkeringsvariant på denne gamle lokkassen. Tror Märklin ville tjent godt på å gjøre nytt verktøy for Di3 modellen.
Terje Edited by TeVe - 14 juni 2012 at 12:53 |
|
Terje V.
|
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det mest rare synes jeg er at folk faktisk kjøper disse modellene........ finnes det så dårlig utvalg på markedet at man virkelig må akseptere leketøysmodeller som dette........ Anundsens nydesign Di3 er om mulig enda værre, når man er i det herrnes år av 2012 så vet jeg ikke helt om man skal le eller gråte..... tragisk er det uansett. Det værste er at Marklin har mang en gang bevist at de kan lage flotte modeller, men dette er kun og maksimere profitten på en gammel spiker, snakk om og ødelegge egen anseelse.
|
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er en av grunnene til at jeg anser mærklin som leketøy. de er kompetente nok til å lage en del flotte modeller. men dette blir bare for dumt...
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Metallurgen
Medlem i MJF Joined: 07 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
At Märklin sin Di. 3 form ikke stemmer er noe alle vet, men er det nødvendig å påpeke det hver eneste gang? Går det ikke an å glede seg over eller gi blaffen i at det kommer nye utgaver med forskjellig forbilde/lakkering? For mange kan det være mer enn godt nok å ha en modell som har riktig fasong og lakkering, mens detaljer som antall dører/antenner... er noe som spiller mindre rolle. Misforstå meg rett, jeg syntes absolutt at Märklin burde ordne til en ny form som stemmer mer med forbildet, men så er vel også problemet at de gjerne vil bruke samme form for norsk/dansk/belgisk forbilde samt alle andre land hvor disse lokene har vært i trafikk. Det gjør selvfølgelig at man må gjøre noen kompromisser. Man skal også huske på at det ikke er lenge siden Märklin hadde store økonomiske problemer, så nyutviklingen av en eksisterende form er ikke nødvendigvis hva man ønsker/har råd til å bruke penger på, ihvertfall ikke så lenge modellen fortsatt selger. Jeg ønsker ikke å starte noen diskusjon, da vi nok alle er skjønt enige om at Märklins form trenger en oppdatering, men jeg håper folk kan holde seg for gode til å besvare et hvert innlegg som omhandler Märklins Di. 3 med kun negative ting som har blitt tatt opp i det uendelige. Når det gjelder modellen i seg selv så syntes jeg det er artig at det kommer alternativer for de som samler på moderne svenskt materiell, men jeg kommer nok ikke til å kjøpe den da den faller utenfor mitt samleområde som allerede er alt for stort. Forøvrig så staves navnet på produsenten Märklin, ikke Mærklin. Edited by Metallurgen - 15 juni 2012 at 00:03 |
|
Mvh Metallurgen - Håkon
|
|
EirikS
Veteran Joined: 23 februar 2010 Status: Offline Points: 449 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvis man mener noe mangler, eller blir feil som igjen gjør at man ikke skriver seg på kundelisten så er et hett tips å sende produsenten noen ord.
Om de ikke er klar over at man gjerne vil kjøpe men velger å la vær fordi man ikke er fornøyd uten å gjøre produsenten oppmerksom på det så vet de jo ikke at du er der med dine meninger. Kundeservice hos Märklin bruker ikke å være treige med respons, og de kommuniserer både på tysk, fransk og engelsk. Jeg har selv oppnådd å få løst flere "problemer" i z-skala på den måten. |
|
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så lemge Marklin bare fortsetter og håne folk med denne forlengst utgåtte støpeformen så ser jeg absolut ingen grunn til IKKE og påpeke feilene HVER ENESTE GANG de kommer ut med en ny modell av støpeformen som var utgått for sisådær 30 år siden. Hadde modellene blitt solgt for 500 kroner stykket og blitt presentert som lekemodeller til minsten eller i startsett for og vekke interessen så greit nok, men det er langt i fra hva Marklin her bedriver. Jeg anser det som et dirkete hån mot modelljernbane folket det Marklin her gjør. Hvis noen er fornøyde med disse tragiske modellene så kunne man vel like godt malt om alle Marklin lokene være seg det er f.eks italienske, østeriske eller franske i NSB farger og solgt de som Norske modeller....... for skal man først drite i det ene ...... så kan man jo like godt gi f'en i allt annet også. Desto oftere man påpeker dette.... uansett hvor kjedelig Marklin klanen synes det er... så kanskje Marklin blir tvunget til og gjøre noe med problemet istedet for og svare med standardsvaret de utarbeidet vedr dette tema for 25-30 år siden og som de har brukt hver gang de får en henvendelese vedr temaet.
Så lenge Marklin fortsetter og presentere "negative" leketøys-modeller må de også tåle og høre det. Presenterer de en 2012 modell i ordentlig 1-87 skala med riktige detaljer skal jeg være den første til og juble...... og ikke minst handle alle sammen, men for det tralet de leverer nå....... YEAH RIGHT.
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Enig at støpeformen forlengst er utgått på dato. - Imidlertid er den ikke mer "tragisk" enn at man kunne beholdt formen og rustet opp detaljer som åpenbart er feil - og ikke koster like mye som en ny støpeform å utbedre.
Da tenker jeg på "plugger" for å tette igjen dører som er fjernet og ikke minst korrekte boggisider!
At loket en noe for kort, kan forsvares med at mange andre produsenter i dag forkorter vogner til 1:92 i lengdemål i stedet for 1:87. Faktisk ser et tog med slike forkortede vogner mer korrekt ut i noe forkortet utgave enn korrekt målestokk når man ser det på så krappe kurver som er vanlig på MJ-anlegg? Uten å ha målt, mener jeg at forkortingen til NoHAB-formen er noe rundt 1:90?
Loket ser da velproposjonert og riktig ut sammen med andre vogner med samme forkorting.
Dessuten har både Heljan, roco og NMJ modeller av dette loket for de som er opptatt av korrekt lengde.
Mht. Märklin og deres kundebehandling, er jeg mer irritert over at de fortsatt hevder at de lager vekselstrømstog! Det er noen år siden Märklin (motvillig?) gikk over til likestrøm. Dessuten setter jeg liten pris på den manglende informasjon om at nye og gamle tog fra Märklin ikke lenger uten videre er kompatible. Dette burde de understreke og skrive mye tydeligere enn i en "kamuflert setning" på side X i bruksanvisningen (som sjeldent blir lest). Tror nok mange har fått spolert gleden ved å kjøpe et nytt lok med kort varighet til "sin barndoms bane" med blå trafo?
En annen side ved Märklin og deres kundebehandling som jeg heller ikke setter pris på, er at de lar kunden være skadelidende eller "prøvekanin" når de utvikler ny teknologi. En ny og utprøvet teknologiplattform bør ha en varighet på 20 - 30 år. Dette er viktig for andre (som f.eks. NASA). Deretter kan man foreta et kvantesprang mht. oppdatering.
Både Motorolasystemet, CS1, SDS-motorene og en del av nybegynnersortimentet har hatt kortere levetid. - Man sier at man selger tradisjoner! - Kanskje dette er en sannhet med modifikasjoner? Edited by Kjell H. - 15 juni 2012 at 16:58 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |