Cmdo 10 |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 april 2008 at 21:12 |
|
Jeg ble betatt av de to motorvognene som gikk i persontogene på sidebanene under FREMO treffet i Arendal, og sto egentlig med et Liliput DB Motorvognsett VT 25 (som utgangspunkt) i hånden da noen fortalte at dører skulle fjernes og vinduer tillegges før den kunne omlakkeres til en norsk modell.
Er det noen som ha bilder av Cmdo 10 og/eller noen som kan forklare forskjellen mellom den orginale tyske og de vognene som gikk i Norge etter krigen? Materielldatabasen til NJK ga meg ingen svar.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er litt usikker på om det er den du mener, men det står en Xco18297 i Egersund som skal hugges i disse dager.
Jeg har et bilde av denne som er helt ferskt, send meg en PM med din e-post adresse, så får du det i full oppløsning.
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ingen som vet hva som kan brukes som lyd-dekoder i en slik? Skulle gjerne hatt en i min...
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
aha
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Slik jeg forstår det så er Cmdeo en VT137 med 12 sylinder diesel.
ESU har lyd til en SVT 137 / VT 08 som du sikkert kan bruke uten at noen bemerker det (52450). Lyden kan høres her LINK
Arne Edited by aha - 01 april 2008 at 22:46 |
||
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Du kan se forsjellen mellom Liliputs modell og den ombygde fra CollectorModel på disse to linkene:
http://www.cmb.no velg CMs modell museum i menyen til venstre og bla deg ned til nr. 21.
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vet man nok om disse motorvognene til å kunne fastslå at noe må fjernes eller legges til for at de skal bli korrekte? Hvorfor ble de isåfall bygget om her hjemme? De var jo bare i drift i en begrenset periode.
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
jeg begyner å klø meg i hue....... hvis du skal bygge Xco,må du gjøre om.....hvis du skal bygge Cmdeo,er det kun en ren omlakkering,ingen vinduer skal flyttes eller dører blokkes igjen.........hvis du tar en nærmere titt på den tyske motorvogna(styrevogna må ikke blandes inn) og den øverste varianten av de 3 Cm modellene.....finner du kun en forskjell og det er fargen......
Edit: mail er sendt til Riksantikvaren angående hugging av Xco, dette er den eneste som er igjen av de tyske motorvognene her i Norge(selv om den er bygd om)...... Edited by morten.h - 02 april 2008 at 15:04 |
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
JanT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ser ut som om CM"s modell (den øverste) er modifisert. Se på de bakerste vinduene på motorvogna. Originale vinduer bak midtdør: Smalt-stort-stort-dør med smalt vindu. CM: Smalt-stort-stort-stort (ingen dør).
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
ahhh.....spottet forskjellen......
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Slik gikk det i hvertfall med Xco"en i dag
MMS-foto Sverre Bekken JBV Edited by jevistad - 02 april 2008 at 15:14 |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
faen,faen,faen.......kriminalitet på det værste.....
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
.....
... var det ingen som kunne/ville forbarmet seg over den stakkar motorvognen?
Ben
|
||
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi i NJK-verkstedavd. Egersund har ikke sett noen i hvertfall Edited by jevistad - 02 april 2008 at 16:05 |
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser ut til å være sulten den Komatsuen...
ve
|
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nei.
Så lenge jeg har hatt kjennskap til de miljøene som bevarer rullende materiell i Norge, dvs. siden 1970, har det aldri vært foreslått å bevare denne vogna. Og grunnen er enkel: dette er en vogntype som har hatt minimal betydning for norsk jernbanestell.
De kom til Norge under Krigen på grunn av generatorenes del. De ble brukt av tyskerne til avmagnetisering av ubåter, i hvert fall i Trondheim og visstnok også i Bergen. Det dreiet seg om seks vogner som ble overtatt av NSB etter Krigen og istandsatt til vanlig drift fordi materiellsituasjonen var svært prekær i 1945 med masse nedslitt materiell. Dette var vogner av rimelig ung alder den gangen. De fikk ikke lang driftstid, mellom 8 og 13 år.
I bevaringskretser er det nå beinahrd prioritering om hvilket materiell som skal tas vare på. Vi kan ikke bare sette til side uten at man har plass til de, helst under tak. Forfallet er stort på materiell som bare må stå ute og ikke brukes. Enten må materiell brukes og ha jevnlig vedlikehold, eller det må stå innendørs i påvente av senere vedlikehold/restaurering.
Egentlig er jeg overrasket over at vogna fortsatt eksisterte. Det er i tilfelle en feil i NJKs materielldatabase, for der står det at alle er hugget. Hva var nummeret på denne vogna? Er det en av de som har vært i Stavangerområdet i mange tiår nå? Jeg observerte 18297 på Heskestad eller Moi 17.9.71 og 7. augst samme år en annen av disse vognen på Egersund, men det er antagelig en annen vogn for den virker mindre shabby og jeg ser ikke noe lesbart nummer på den:
Edited by ses - 02 april 2008 at 16:29 |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg har lastet opp to bilder av vogntypenen på NJK MDB nå, men dette er alle som Rco-vogner, dvs. etter at de var tatt ut av vanlig drift. Jeg har muligens en gang sett et dårlig driftsbilde av en slik vogn. Hva CM har brukt som kilder for sin versjon, vet jeg ikke. Kanskje de gjettet bare de også.
|
||
Svein S
|
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Har visst om vognen lenge,men ikke at den skulle hugges! regnet med at den var "fredet" siden den har stått så lenge.....ellers hadde jeg stått på barikadene for lenge siden.....
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er såpass usikkert at det holder for meg. Min H0-versjon blir derfor bare omlakkert, og overdradd til Grimstad Frolandsbanen (GFB) som sikret vogna videre liv også etter 1955... |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
siden vi er inne på utrydningstruede motorvogner......Noen som vet hva som kommer til å skje med BFM 66.01? Blir den også hugget?
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den eies av Jernbanemuseet, og er tatt ut for bevaring. Den er slik sett i en helt annen kategori. |
||
Svein S
|
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Som Svein sier, så er det beinhard prioritering på hva som skal vernes, og skulle vi lokalt forbarmet oss over den tyske motorvogna måtte disse stått ute: Og dét vil vi vel ikke?
87-vogna trenger en oppgradering både utvendig og innvendig, dessuten har vi et type 26c damplokomtiv som skal settes sammen.
Og med 3-4 mann(på det meste) som stiller på dugnad, sier det seg selv at en lite utbredt tysk motorvogn ikke er det som frister mest å gå løs på. Edited by jevistad - 02 april 2008 at 20:00 |
||
asai
Medlem i MJF Joined: 27 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 254 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Foregår alt arbeid på dugnad?
Hvordan finansieres arbeidet? Skjønner veldig godt prioriteringen. Det er viktig å ta vare på den mest betydningsfulle delen av norsk jernbanehistorie før man eventuelt tar vare på det mindre viktige. Det får jo eventuelt bli en bonus. |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nummeret på vogna i Egersund er (var) Xco 18297
Den var jo egentlig bare et skall, siden den var ombygd til "snekkervogn" Edited by jevistad - 02 april 2008 at 20:22 |
||
steinkit
Viderekommen Joined: 21 desember 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 15 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Var tilfeldigvis i Egersund i dag og så vogna var satt ut på annet spor. Tok et par mobilbilder av den i tilfelle den kunne bli aktuell som modell og viste ikke at den ble hugget 5 timer senere. Den så ikke ut til å være noe å ta vare på
Edited by steinkit - 02 april 2008 at 20:27 |
||
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController? |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tilbake til hva tråden startet med; Cmdo 10 i modell. Er det noen som vet om det er produsert dekaler til denne modellen?
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vis jeg ikke husker feil, så tror jeg Electradeshop har dekaler...
|
||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
||
Daniel Aune
Medlem i MJF Joined: 11 august 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 379 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Amundsen Hobby har dekaler fra Rms.
Tror de har lagd dekaler til denne vogna, er ikke 100% sikker. |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Husker jeg ikke helt feil, så tror jeg at Skala Design også har slike, men om de har på lager vites ikke akkurat nå
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Snus 87 vogna ofte på skiva? Ser at den står andre veien her.
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne BM87 som står i Egersund er kansje gamle 87.01 som er omlitterert til før 1956? Denne vogna har etter min vurdering en "ganske utypisk" ramme med vertikale spiler foran kjølersjalusiet. Er det noen som vet om flere vogner hadde denne detaljen og event. når den ble montert?
Jeg husker at alle de 3 BM87 som var stasjonert i Flekkefjord på 50- og 60-tallet ikke hadde denne detaljen (men så var de av type 1 med Deutz-motor).
Håper at modellen fra SkalaDesign blir med løst gitter slik at dette blir en valgfri detalj. Gleder meg til den kommer!!
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |