Bodø stasjon som FREMOdul |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 mars 2011 at 12:19 |
|
Her i Bodø har undertegnede hatt en drøm i mange år. Å bygge Bodø stasjon i modell uten kompromier. Neste år, 2012, den 7 Juni, er det 50 år siden jernbanen mellom Fauske og Bodø og dermed ferdigstillelsen av Nordlandsbanen ble offisielt inviet av Kong Olav. Man hadde tjuvstartet med godstog fra desember 1961 og passasjertog fra februar 1962. I denne forbindelse jobber nå Salten Modelljernbaneklubb med å bygge stasjonen slik den såg ut rundt 70-tallet. Dvs. etter at man fikk bygget kaia rundt 1965 og før man fylte ut Rønvik fjæra på mitten/slutten av 80-tallet. På den tiden var stasjonen minst i areal men med flest spor og trafikk når man tenker på antall vogner. Vi har tenkt å bygge den med delmål for at vi ikke skal miste lysten underveis. Delmål:
Til jubileet neste år satser vi på å ha delmål 2 enten klar eller i hvertfall kjørbar. Delmål 1 skal bygges så fort som mulig slik at vi kan vise den frem for evt. sponsorer. Dette blir en ganske stor, ja faktisk veldig stor, modell. Vi snakker om seksjoner på 120 cm bredde og 80 cm lange. For å lage hele stasjonen trenger vi 16 slike seksjoner. Da er vi oppe i rundt 13 meter. Men i første omgang lager vi 9 seksjoner, dvs. 7,2 m. Undertegnede har i de siste ukene jobbet med underlag på stasjonen og har bygget klokketornet. Hvorfor det ble akkurat klokketornet er fordi at jeg ville prøve noen teknikker før jeg hiver meg på hovedbygningen. Dette projektet har noen av dere sett på Facebook den siste tiden. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
terje-o
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 260 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette høres jo helt sjefs ut
Jeg har ikke vært i Bodø siden jeg var innom med K/V Nordkapp i ca 1987, men dette kan jo gi muligheter for et gjensyn med deler av byen. Tør du gjette når vi evt kan få se de første delene av Bodø på treff? MVH for Modelljernbaneverket Terje O |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tja... Planen er jo at vi skal kunne koble oss på de andre modulene vi har når trinn 2 er bygget. Om vi stiller på et treff beror jo litt på hvor treffet blir. Det blir uansett langt for oss å kjøre. Og så spørs det veldig på når på året det er treff. Å kjøre "E6" mellom Bodø og Tr.heim vinterstid med henger er ikke så veldig fristende. Så jeg kan ikke love noenting. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hva med lokale bomberom? LIten fare for krig i Norge nå for tiden.
|
||
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja et bomberom står høyt på listen. Sporte om det var mulig å bruke bomberommet som finnes i kjelleren på Bodø stasjon men det og alle andre rom på stasjonen var utleid.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Jeg registrerer av Forsvarets ressurser om dagen at det åpenbart er fattet (politisk) vedtak om at "faren for krig i Norge er liten nå for tiden". Den største faren er vel at det mente man fra midten av 1930-tallet også.....
Vedrørende bruk av "bomberom" er det mange som har fått leid slike til forskjellige (fritids-) formål, fordi faren for krig ikke lenger er overhengende. Samtidig ser man av den siste ukes hendelser i Japan, at tilfluktsrom faktisk kan være nyttige selv om krig ikke truer, nettopp fordi de kan beskytte befolkningen mot uønsket eksponering av radioaktive utslipp. - De er jo bygget for dette formål. Kanskje noe å merke seg her til lands, siden vi er omgitt av mer eller mindre umoderne atomkraftverk på Kola, St. Petersburg, Sverige og Storbritannia.
Sorry at jeg gikk litt OT her, men klokketårnet ditt var veldig fint det Claes!
- Hvilke nye konstruksjonsmetoder har du forsøkt på det, med ett slikt resultat???
Det skal bli spennende å følge forsettelsen på prosjektet deres, og jeg håper dere finner ett passende klubb-lokale. - For å avslutte der jeg begynte; Det er jo ikke sikkert at den militære flystasjonen forblir militær i fremtiden, og da kan det jo åpne seg en del muligheter.....
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er tårnet ferdig. Det blir sikkert noen justeringer og tilpasninger når selve stasjonsbygningen skal knyttes til tårnet. Lagde et splitflagg i toppen av flaggstanga. Den har jeg lagd av aluminiumsfolien rundt korken på en vinflaske. Den er betydelig tykkere en husholdningsfoile. Edited by Claes Lislerud - 27 mars 2011 at 21:12 |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
På oppfordring så må jeg legge dagens status på stasjonsbygningen. Har lagd gulv i første og andre etasje. Satt opp en del vegger og pilarer som holder gulvet i 2 etasje. Av veggene er det nord og vestveggen som er utskjært. Alt er montert på en bakside til et kjøkkenskap. Så får vi se hva påsken byr på av ledige stunder. Sven skal tegne en del på projektet de neste ukene slik at vi kan få sendt inn en søknad til pengestøtte fra kommunen før 1 mai, noe vi krysser fingrene på at vi kanskje kan få. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Etter mye jobbing og inni mellom lesing til eksamen er det godt å tenke på noe annet. I løpet av helgen har en av fire inngangspartier blitt bygget. Dette er vindfanget på østsiden av bygget dvs ut mot togene. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig!
Hvordan har du laget bokstavene?
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Eirik
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig! Hvordan er denne laget?
|
||
Svein S
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stemmer det Eirik. Bokstavene kommer fra Plastruct. De er de minste de har, 2 mm høye.
Resten er bygget med Evergreen plastprofiler av ymse slag, likeså "glasset".
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Da er alle fire vindfangene nesten ferdige. Litt arbeid pluss maling gjenstår, men alle bokstavene er i hvertfall på plass. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
hjp
Fremo og MjF medlem Joined: 20 desember 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 24 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Grattis Claes, ser jeg her mye å lære - sees i morra ??
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk Hans-Jakob.
Vi sees etterpå ja. Jeg har nøklene.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Fantastisk kult Claes!!
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
I sommer har det vært nest inntil stillstans i prosjektet vårt, men nå er vi virkelig igang! Vi har nå skjært ut 5 seksjoner og 4 bærebjelker etter "oppskrift" fra Sandnes-gjengen. Disse skal nå monteres sammen og males. På hjemmeverkstedet har det blitt bedrevet litt arbeid på stasjonsbygningen. Status etter i går kveld er dette: Flere oppdateringer kommer med jevne mellomrom i høst! |
||
Modellhilsen
Claes |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stå på! Dette blir spennende
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå er alle i den "harde kjerne" igang med bygginga av stasjonen. Vi har brukt noen ettermiddager og kvelder de siste ukene på å sage, pusse, lime å skru sammen 4 dragere og har til nå sagd ut nesten nok materialer til 5 seksjoner. Vi har til nå brukt brukte kryssfinér plater som vi har fått gratis fra en byggeplass. En av de platene var dessverre noe saget fra før av og det selvfølgelig litt skeivt slik at 3 topp-plater ble rombiske (sirupsnippform), så dem er det bare å sage på nytt. Dette er i hvertfall status etter gårdsdagens jobbing: Hjemme hos undertegnede så støpes det stoppbukker. Forskaling har jeg lagd av store "ispinner", kjøpt på Panduro Hobby. De er saget opp i små plankebiter som jeg så har limt på en liten kasse av laminatgulvbiter. Formen sprayet jeg så med silikonspray og helte i gips. Boret så hull for Weinert buffere. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Knall! Synes jeg drar kjensel på det "understellet der" :)
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, ikke sant. Jeg tenkte også "Sandnes" straks jeg så bildet. Flott prosjekt. Det blir spennende å se om/når den med tid og stunder kommer på et nasjonalt Fremo-treff. |
||
Svein S
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja skal vel ikke stikke under stol at vi har hatt en del kontakt med Jon Einar. Hvorfor finne opp kruttet på nytt? Den metoden synes vi er meget sterk og stabil. I tillegg slipper man masse bein som skal stilles inn. Vi får se om vi får muligheten å ta med oss hele sulamitten på treff i fremtiden. Vi håper jo på et treff i Tr.heim distriktet.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser voldsomt bra ut dette! Bokstavene der må jeg si er som prikken over i`e.
Blir endel avstivning på det bygge der ser jeg... Evergreen er virkelig flott å jobbe med! Blir spennende å følge fortsettelsen på denne! WORK IT... |
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette byggeprosjektet skal jeg følge godt med på!
Det er egentlig fenomenalt mange gode byggeblogger her på forumet, og det finnes litt av hvert som man må prøve å kopiere! Etter å ha lest meg gjennom svært mange verdifulle tips, er frykten for å gå igang med noe stort blitt en smule redusert, selv om jeg nærmer meg prosjektet med en viss ydmykhet. Selv har jeg endelig fått realisert en gammel mj- drøm; Garasje med romslig loft. Jeg får ca 30-35 kvm til disposisjon, så her skal det planlegges. Jeg kan få mye ut av arealet hvis jeg velger de riktige løsningene, og katastrofalt liten utnyttelse om jeg bommer. Nok om det, jeg planlegger å starte en liten blogg når byggingen kommer igang, men det blir ikke før litt ut i 2012. MEN; det jeg ville spørre om i dette innlegget, er understell eller rigg som anlegget kan bygges på. Både på Bodø stasjon og Sandnes stasjon er det valgt en løsning som jeg tror vil være hensiktsmessig for mitt prosjekt, selv om dette i utgangspunktet skal være et fastanlegg. Kan noen fortelle litt om hvilke komponenter understellene er bygget av, en liten handleliste, så og si? Det kommer sikkert flere spørsmål fra denne karen som får mer erfarne mj- byggere til å gapskratte med innslag av oppgitthet... I mellomtiden får jeg isolere mitt etterlengtede garasjeloft, montere en varmepumpe og legge laminat på gulvet. Først da begynner moroa for alvor! Ha en fornøyelig MJ- uke! Vennlig hilsen Trgeir |
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi har faktisk bare brukt 12 mm kryssfinér. Den har vi kappet opp i lengder som er ca 7 cm brede til topp bunn og 12.6 cm brede til den stående delen. Lengden på disse er så lange som mulig. De 12.6 cm platene har vi borer hull med hullsag. Det gjør at bjelkene blir litt lettere men samtidig mye sterkere (merkelig nok). De smale og brede lengdene har vi så limt og skrudd sammen til H bjelker. De blå bukkene kommer fra Biltema og koster 199,- stk. De kan justeres i høyde og bredde. På toppen har vi tatt ut to plastplugger og satt ned justerbare stolpesko, de også fra Biltema. Dem har en mutter som gjør justeringen enkel i høyde. Edited by Claes Lislerud - 18 oktober 2011 at 12:54 |
||
Modellhilsen
Claes |
||
El Loco
Viderekommen Joined: 13 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 35 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Takk for lynraskt svar! Det var den fine finishen som lurte meg! Det høres både gjennomførbart og overkommelig ut, dette! Og ikke minst solid! Og med litt avstand mellom føttene, blir det vel enklere med støvsuging og tilkomst under anlegget! Takk igjen for svaret ditt! Vennlig hilsen Trgeir |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hmm, litt vanskelig å se riktigheten i den påstanden, Claes; rent statisk Riktig nok blir 'en hullete bjelke' så og si like sterk som en uten hull, og siden den blir (som du sier) lettere, kan den således belastes med tilsvarende ekstra ... For øvrig ser det ut til å bli et voksent prosjekt dere er i gang med |
||
Bjørn Egil
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Arbeidet med seksjonene går sin gang her i Bodø.
Flere seksjoner er under bygging på lokalet. På hjemmeverkstedene jobbes det med autocad tegning av skinnegang, uttesting av styringssystemer og bygging av hus og detaljer. I tillegg har Bodø Kommune innvilget en større sum i støtte til prosjektet. Vi er superfornøyde. Nå er det opp til oss å levere varene til jubileet neste år! Edited by Claes Lislerud - 25 oktober 2011 at 23:17 |
||
Modellhilsen
Claes |
||
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer! Flott at Bodø Kommune tydeligvis skjønner at det dere holder på med har en verdi utover ren egenunderholdning. Skal bli spennende å følge framdriften. Husk å dokumentere bygginga skikkelig, dette kan bli en knall artikkel til MJ-bladet. |
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |