MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Skreiabanen
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Skreiabanen

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Skreiabanen
    Posted: 21 april 2012 at 18:24

Hei igjen!

Skal vi restaurere eller rett å slett bygge opp igjen, den fine tråden om Skreiabanen, nå som forumet er åpnet igjen?
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 08:04
Originally posted by Grønd Grønd wrote:

Hei igjen!

Skal vi restaurere eller rett å slett bygge opp igjen, den fine tråden om Skreiabanen, nå som forumet er åpnet igjen?
 
Som opprinnelig trådstarter (og datamann) ser jeg det nesten som en skandale at slikt som dette kan skje i 2012. All den supre info'en som var samlet i denne tråden kan vel bli vanskelig å rekonstruere.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 april 2012 at 21:17
Det er tragisk og flere er berørt, men Håper du allikevel kan legge ut en oppsummering så vi kan fortsette diskusjonene!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 08:54
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Det er tragisk og flere er berørt, men Håper du allikevel kan legge ut en oppsummering så vi kan fortsette diskusjonene!
 
Det kan vel bli vanskelig å rekonstruere hele tråden, men for meg var det en særdeles viktig informasjonskilde som grunnlag for å finne ut hvilke damplok, motorvogner og diesellok som trafikkerte strekningen Reinsvoll-Skreia. Trekkraften er vel så noenlunde klarlagt og det samme kan sies om godsvogner. Det jeg ikke helt har fått klarlagt er hvilke personvogner som ble benyttet i starten av banens liv.
Jeg har så smått begynt å skaffe meg noe av det materiellet som utvilsom har vært benyttet på denne banen eks vis et damplok type 18 og type 26.411. Høyt på ønskelisten står forøvrig en konduktørvogn for godstrafikken i 60-, 70- og 80-årene og et dieselok av typen Di 2. Teakvogner for personelltransport og flisevogner er også noe jeg ønsker å skaffe meg. Motorvognene som ble benyttet kan vel bli vriene å få fatt i, men vi får se! Kanskje en "fornorsket" versjon av VT 137 kan spille rollen som Bmdo type 9.
Når materiellet er på plass, er den langsiktige planen å bygge en modell av Skreia stasjon. 
 


Edited by hilljens - 02 mai 2012 at 13:13
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 09:59

Du trenger vel ikke fornorske en VT137 så den blir en norsk type 9 så mye. Dette var jo et krigsetterlatenskap, og jeg tror ikke NSB gjorde store endringene på de vognene, om noen, utover noen påskriftsendringer.

Når det gjelder spørsmålet om personvogner, så svarte jeg vel på det et stykke på vei. Det kan ha vært spesielle vogner som "bodde" på banen i lange perioder, men det er også god grunn til å anta at banen brukte mye av det materiellet som Oslo distrikt disponerte av teakvogner. I den første tiden var det nok bare Gjøvikbanens egne vogner, og de kan vi sette opp detaljerte lister over. Men i forhold til tilgjengelig MJ-modeller, så er det Rocos sittevogner i teak som peker seg ut som de mest sannsynlige som kunne ha gått på banen. 

Så er det nevnt BF3/CF3-vogner, ombygning fra C3 av den typen tyskerne etterlot seg, "Donnerbüchsen" som det kalles (Ci-29 m.fl), som det finnes mange som har laget MJ-modeller av:

[Foto:  Sam Gamdschie, GNU Free licence, Wikipedia]

Hvis du ikke får tak i ferdig ombygde slike, eller BFo-vogner av teak som også bør være interessant til persontogene (og godstogene som en variant til BF3-typen), er det ikke så vnakselig å ombygge en av Rocos teakvogner litra Bo2 til BFo2. Det mener jeg å ha beskrevet ie t innlegg, men det er muligens blant dem som er gått tapt.

Nå vet ikke jeg hva du tenker om å gjøre ombygginger selv, men for mange av oss var ønsket om en bestemt vogntype som ikke fantes, veien inn til å starte med ombygginger selv". Mange tenker at det får jeg ikke til", men det tror jeg mange gjør bare de våger å prøve, og er villig til å gjøre flere forsøk. Ingen er født som modellbygger, men mange kan bli gode modellbyggere ved trening. Learning by doing, sa den amerikanske psykologen og filosofen John Dewey  (han sa egentlig "learn to know by doing and to do by knowing") .



Edited by ses - 23 april 2012 at 10:00
Svein S
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 10:46
Tja, da får vi begunne på nytt igjenSmile
 
Min Cmdo Type 9 er fornorsket på følgende punkter:
 
Ny norsk topplampe (dreid ms-rør)
Nye norske markeringslamper (dreid ms-rør)
Færre antall ventilatorer på taket
Takrenne på begge sider med 2 avløpsrør (o,5 mm ms. tråd filt flat)
Postkasse, som sees foran første dør til høyre (lagd av ms. tråd i forskjellige dimensjoner)
Speil (lagd innslagsbare, siden de står veldig langt ut pga formen på motorvogna)
Norske signallampe holdere (bittesmå firkanter ved første kupevindu i hver ende)
 
Egentlig skulle fronten vært gjort om litt ved at takkanten skulle vært hevet, sammen med topplampa, og toppen av frontveggen skulle gått i liv med sideveggene.
 


Edited by Asgeir - 23 april 2012 at 10:57
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 10:52
Asgeir,
 
er dette en modell du har bygd selv?
 
Hvis jeg får tak i en VT 137 er det kanskje tilstrekkelig å male den om i NSB's rødbrune farge og som SES sier litt annen tekst på vognen.
 
Vil en VT 137 kunne trekke en baggasjevogn ala den som NMJ selger til modell 86?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 11:01
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Asgeir,
 
er dette en modell du har bygd selv?
 
Hvis jeg får tak i en VT 137 er det kanskje tilstrekkelig å male den om i NSB's rødbrune farge og som SES sier litt annen tekst på vognen.
 
Vil en VT 137 kunne trekke en baggasjevogn ala den som NMJ selger til modell 86?
 
Ja jeg har knotet den sammen fra byggesettet til Westmodel.
 
Hvor mye man ønsker å endre og fornorske, er helt opp til den enkelte.
 
Det finnes bilde av Cmdo type 9 med Gx (Baggasjevogn) på Skreiabanen, så dette er helt etter forbildet.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 11:05

Hvor mye man vil fikse på en slik modell avhenger selvsagt av hvilket nivå man legger seg på i detaljlikhet, og hva man vil legge vekt på og bruke tid på når det gjelder MJ. Det er faktisk et valg.

Når det gjelder de små Gx-vognene, "koffert" som du henviser til, så var de bygget for type 7/87 (ikke type 6/86) som ikke hadde eget godsrom. Type 9 har vanlig buffere og kobbel, så hvis man med den hadde behov for ekstra godsplass, så kunne man etterhenge en ordinær G-vogn. Jeg vet ikke en gang om Gx teknisk lot seg henge på annet materiell enn type 7.

Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 11:10
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Asgeir,
 
er dette en modell du har bygd selv?
 
Hvis jeg får tak i en VT 137 er det kanskje tilstrekkelig å male den om i NSB's rødbrune farge og som SES sier litt annen tekst på vognen.
 
Vil en VT 137 kunne trekke en baggasjevogn ala den som NMJ selger til modell 86?
 
Ja jeg har knotet den sammen fra byggesettet til Westmodel.
 
Hvor mye man ønsker å endre og fornorske, er helt opp til den enkelte.
 
Det finnes bilde av Cmdo type 9 med Gx (Baggasjevogn) på Skreiabanen, så dette er helt etter forbildet.

Interessant. Da vet du tydeligvis om flere bilder av type 9 enn dette ene som jeg tenker på:

[Skreia? 1. juni 1954, Foto: Meulman]

Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 12:08
Fra min tid som reisende på Skreiabanen (slutten av 1950-tallet) mener jeg å huske at denne spesielle baggasjevognen ble brukt.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 12:12
Da har du jo førstehånds kjennskap til mye av det du spør om selv.
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 12:18
Originally posted by ses ses wrote:

Da har du jo førstehånds kjennskap til mye av det du spør om selv.
 
Jo, noe er det nok mye man husker fra barndommen, men en av grunnene til at jeg spør om råd er jo det at denne baggasjevognen er relativt kostbar hos NMJ, og jeg vil jo ikke kjøpe den før jeg er rimelig sikker på at den vil passe inn på Skreiabanen, enten etter Bmdo 9 eller type 86.
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 13:15
Originally posted by ses ses wrote:

Interessant. Da vet du tydeligvis om flere bilder av type 9 enn dette ene som jeg tenker på:

[Skreia? 1. juni 1954, Foto: Meulman]

 

Jeg har funnet 3 bilder av disse vognene:

18293 i 1954 på Skreia: På Sporet 26/s.4, Glemte Spor s.44, Norges Statsbaner og deres personale s.90. (Samme bildet, men best gjenngitt i de 2 siste bøkene). Dette bildet er også på NJK Materielldatabase.

18293 i 1950 på Reinsvoll: På Sporet 26/s.5 og 72/s.39 (siste er best gjengitt)

18292 ca. 1950 på Skreia: På Sporet 23/s.12

I tillegg har jeg funnet et bilde av typen i en tysk bok.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 13:19
Da får vi prøve å finne underlaget for disse bildene og få de også inn i MDB. Takk for informasjonen. Da er det også godtgjort at Gx kan etterhenges "vanlig" materiell slik jeg var usikker på.
Svein S
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 17:04
Da får også jeg bidra med gjenopprettelsen. (Gubben venter på ferdigstillelse av kulldepot, der kølet skal bestå av knuste grillbriketter. Skikkelig polsk køl må til. Ikke no' Svalbard-skit.) Ellers er å si at det er usikkert om noen nier på Vossebanen eller Flåmsbanen hadde C3 og Bfv 19921 etter seg.
 


Edited by MJ - 23 april 2012 at 17:06
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 19:04
BÅDE Cmdo type 9 ("oksen" fra Skreiabanen, OG Cmdeo type 10 ( den andre tyske motorvognen som etter det jeg vet gikk i Bergen og Trondheim distrikt etter krigen og som Collector Modell har laget en norsk modell av) er kategorisert som tidligere tysk DR VT 137. Selv om front og bakpart snevret inn på type 9-versjonen.
 
I modell er type 10 lett å få fatt i, mens type 9 ser ut til å være uhyre sjelden. Westmodell annonserer at modellen "for tiden" er utsolgt. Men er det mange nok som forespør vil de muligens reprodusere den. Men Westmodell lager ikke billigmodeller - hverken som byggesett eller ferdigmodeller.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 23:19

Originally posted by ses ses wrote:

Så er det nevnt BF3/CF3-vogner, ombygning fra C3 av den typen tyskerne etterlot seg, "Donnerbüchsen" som det kalles (Ci-29 m.fl), som det finnes mange som har laget MJ-modeller av:

[...]

Linker til info om BFV1 og ombygging av  "Donnerbüchse"-modell:

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2594

http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=6434

Om utgangspunktet er Skreiabanen fra tiden det ennå var persontrafikk, bør man neppe gjøre en så omfattende ombygging som den som beskrives i På Sporet nr. 35 (eller det første bildet i MJs innlegg). Jeg vil tippe at messingbyggesettene som ble solgt for en del år siden også var av en for modernisert utgave.

I artikkelen "De tyske personvognene ved NSB" i På Sporet nr. 33, av Thor Bjerke, er det bilde av BF3 19914 fra 1970, der den fortsatt har åpen endeplattform i begge ender, originale vinduer, originale takventiler og synlige langbjelker. Av modifikasjoner ser jeg at den har fått godsdører, takrenne (?) over og ved siden av konduktørvinduet, nye gitter ved overgangslemmene og nye batterikasser. Jeg synes også det kan se ut som den har fått endedør med stort vindu i B-enden.

Denne BF3-en var av type 1 (19900, 19902-09, 19911-16, 19920-21), som i følge artikkelen fikk innebygget plattform i B-enden i tiden ca. 1968-1971. Type 2 (kun 19901) skal ha ved ombygging til konduktørvogn ha fått innebygget plattform i F-enden (og senere i B-enden), mens type 3 (19918-19920, for Bergensbanen) fikk innebygget plattform i begge ender.

Konduktør- og reisegodsavdelingen skal ha kommet i tiden 1956-1960.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 april 2012 at 23:51
Liste over vognene og bilder, finnes på NJKs MAterielldatabase: http://forsk.njk.no/mdb/mdb.php?allefoto=1&hid=1675&jernb=&art=&aut=
Svein S
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2012 at 10:16
Et raskt søk på ebay.de etter "Donnerbüchse" ga meg mange svar. Er det noen modeller som er bedre egnet for ombygging enn andre? Jeg spør dere som har gjort en slik jobb tidligere, for det er jo ingen grunn til "finne opp kruttet på nytt".
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2012 at 10:52
Hei

Det finnes flere produsenter som har laget denne modellen. Personlig har jeg kun benyttet Roco sin modell. Denne finnes i flere modellvarianter, men den som er best, og korrekt er den med hel 3dj kl. evt. 2.kl.
Et bilde sier mer enn tekst, se på http://www.roco.com/products/Roco/44201.aspx
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2012 at 14:08
Originally posted by PR PR wrote:

Hei

Det finnes flere produsenter som har laget denne modellen. Personlig har jeg kun benyttet Roco sin modell. Denne finnes i flere modellvarianter, men den som er best, og korrekt er den med hel 3dj kl. evt. 2.kl.
Et bilde sier mer enn tekst, se på http://www.roco.com/products/Roco/44201.aspx
 
Bifalles!
Pass på at det er en variant med åpne plattformer, og heller bygge inn den ene enden (hvis du velger å lage en slik variant).
 
Det er helt sikkert mulig å få kjøpt brukt en ferdig norsk variant som Roco har levert flere ganger (de er vel merket som C3), men hold deg unna den versentlig mindre hobby-varianten som kom en gang.


Edited by Asgeir - 24 april 2012 at 14:10
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 april 2012 at 18:43
For ordens skyld legger jeg ut svaret fra Westmodell. De er villige til å sette VT 137 (Type 9/Skreiabanen) i nyproduksjon om de får tilstrekkelig interessenter.
 


"Wenn noch einmal genügend Bestellungen zusammen kommen, kann das Modell
nochmal aufgelegt werden.
Zur Zeit ist es noch nicht soweit.
Wenn Sie bestellen wollen, geben Sie bitte an, welche Ausführung (VT 137
oder VT 65 oder VT 62), ob Bausatz oder Fertigmodell und welche Räder Sie
wünschen.


mit freundlichen Grüßen

westmodel
Karin
(Wirtz-Bachmann)"
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 09:30
Dette er muligens et dumt spørsmål, men i min oppdragelse fikk jeg alltid høre at det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, så jeg våger meg:
 
Kan alle vogner (IKKE LOK!) brukes både på 2-skinners og 3-skinners spor?
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 09:47
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Dette er muligens et dumt spørsmål, men i min oppdragelse fikk jeg alltid høre at det finnes ingen dumme spørsmål, bare dumme svar, så jeg våger meg:
 
Kan alle vogner (IKKE LOK!) brukes både på 2-skinners og 3-skinners spor?
 
På 2-ledervogner er det ene hjulet isolert fra det andre på samme aksel fordi en 2-leder jo tar opp henholdsvis pluss og minus fra de to skinnene. Slike isolerte akslinger går greit på både 3-leder og 2-lederanlegg.
 
Dersom akslingene ikke er isolerte vil de gå greit på 3-skinneanlegg, men vil kortslutte på 2-lederanlegg.
Å bytte akslinger er en lett oppgave, men det kan være greit å klargjøre med en eventuell selger om vognenes akslinger er isolerte eller ikke. Det koster jo litt for nye akslinger.
 
 
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 13:54
Kan disse vogntypene vært brukt i banestrekningens tidlige år?
 
Back to Top
MJ View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 03 september 2011
Status: Offline
Points: 237
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote MJ Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 15:28
De spesifikke 1890-talls boggievognene av første generasjon som Finn Moe selger er litramessig linket av NMJ til Eidsvold - Otta-banen, Kongsvinger - Flisen-banen og Smålensbanen (Østfoldbanen mot Sverige).Ettersom Skreiabanen kom i 1902 kan man ikke se bort ifra at en og annen av disse første boggievognene kan ha vært innom også Skreiabanen - uten at jeg kan slå dette fast.
 
Disse vognene kom aller først med stafferinger. Etter relativt kort tid ble de etter det jeg vet malt om uten stafferinger. Aspenbergs bok om Gjøvikbanen viser en hel del lignende vogner - dog med teak-kledning skal man tro tegningene bak i boken. Om de første platekledte boggievognene senere fikk teak-kledning vet jeg ikke. Tegningene bak i boken er uten unntak av teakvogner - om de er korrekt gjengitt. Men i boken om Gjøvikbanen (Aspenberg/Baneforlaget) er det på side 115 og 116 fotos av slike platekledte vogner uten stafferinger i banens første år. Og ettersom disse vognene er fotografert på Gjøvikbanen, så er det vel ikke umulig at de også sneiet innom Skreiabanen. Også karetvogner trafikkerte Gjøvikbanen, noe boken viser fra Eina stasjon på side 97.
 
Klisterhjernene på Norsk Jernbaneklubbs forum vet kanskje mest om slikt. Så selv om spesifikke litranummer av NMJ's fantastiske vognserie ikke nødvendigvis har rullet på Skreiabanens skinner, så passer de  tidsmessig perfekt inn i banens første år.
 
 
Har du ikke noen av disse vogn-klenodiene synes jeg du straks bør kjøpe deg en vogn-slerke før de blir utsolgt. Og en NMJ type 18 vil jo være perfekt som trekkraft. Eller Steinar og Steinars versjon av type 21. Og VA har faktisk en slik vogn rimelig til salgs her på forumet akkurat nå.


Edited by MJ - 25 april 2012 at 15:52
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 16:35

Jeg er uenig at disse tidlig 1890-tallsvognen passer utmerket til type 18. Dette var vogner med kort levetid som slike. De fleste ble ombygget med bredere teak vognkasse etter relativt få år. Krøderbanens CDFo 295 er en slik. Stilmessig peker de bakover og passer best til lok av type 9 (2'B-2), 11 (1'C-2) og 13 (2'B-2). 

NMJ sier at disse vognene passer utmerket til type 15 (1'C-3). På sett og vis, men type 15 peker framover og er temmelig lik type 21. Hvis god match skulle være målet, burde de etter min mening heller ha kommet med en av de tre andre nevnte typene. 

Type 18 var en moderne loktype for sin tid og pekte framover, hvorfor også typen var i drift helt til 1969. Til Gjøvikbanen ble det levert vogner som også var moderne for sin tid. Det var teakvogner med 2100-boggier (1850 på de eldre platekledte) og takoppbygging. Takoppbygingen gikk i 1900 ennå ikke helt ut til endene slik den gjorde fra ca 1910, og fortsatt var det små vinduer for 3.klasse, men gjerne parvis for å gi noe mer lysutbytte enn 90-tallsvognene.

Men som alltid i MJ så finnes det et forbilde for det meste i 1:1. Det meste har skjedd av uventede ting, så man skal selvsagt ikke si at type 18 aldri har vært brukt foran slik vogner. Men ofte kan det ikke ha vært. Men siden noen av disse vognene ble levert til Smålensbanen (og lignende til Kongsvingerbanen) kan en og annen ha vært en tur på Gjøvikbanen og kanskje Skreiabanen også.

Men at de platekledte vognene er flotte å se på, er jeg helt enig i. Virkelig smykker, men de koster også deretter.

Svein S
Back to Top
jhv View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 januar 2006
Status: Offline
Points: 209
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhv Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 16:51
Back to Top
hilljens View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 22 april 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 106
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hilljens Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 april 2012 at 17:46
Originally posted by MJ MJ wrote:

For ordens skyld legger jeg ut svaret fra Westmodell. De er villige til å sette VT 137 (Type 9/Skreiabanen) i nyproduksjon om de får tilstrekkelig interessenter.
 


"Wenn noch einmal genügend Bestellungen zusammen kommen, kann das Modell
nochmal aufgelegt werden.
Zur Zeit ist es noch nicht soweit.
Wenn Sie bestellen wollen, geben Sie bitte an, welche Ausführung (VT 137
oder VT 65 oder VT 62), ob Bausatz oder Fertigmodell und welche Räder Sie
wünschen.


mit freundlichen Grüßen

westmodel
Karin
(Wirtz-Bachmann)"
 
Hvis en slik VT 137 skal bygges om til norsk Cmdo 9, vil det da lønne sg å kjøpe byggesettet eller ferdig modell?


Edited by hilljens - 25 april 2012 at 17:46
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.