Togsammenstning Nordlandsbanen |
Post Reply |
Author | |
hilljens
Veteran Joined: 22 april 2012 Location: Norge Status: Offline Points: 106 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 16 mai 2012 at 18:01 |
Hvilke person- og godsvogner gikk med Di3 som drivkraft på Nordlandsbanen i slutten av 1990-tallet?
|
|
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III |
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
søk på forumet så finner du mye om evnet. De byttet om ca 1998. Tog 471: Di4,Bc5,Fr3-2,BFC13, Bc3,B3,B3(Seinere ble Bc3 satt bakerst) Di3 ble brukt når man ikke hadde Di4 tilgjegelig og gjerne 2 Di3. Ole Tobias gikk med 2 B3 og Bf vogn i samme periode. Ekstra B3 sommer. Bc5 og Bc3 finnes i modell. Men du må på bruktmarkedet hvis du ikke allerede har de. Fr3-2 er en ombygget Br kafeteriavogn som NMJ har. Denne B3 vogna er fremdeles i drift på Norlandsbanen fram til 7 juni ca da man setter inn B5 i 471(samme dag som banen ble offisielt åpnet til Bodø for 50 årsiden). http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=351_250_338&products_id=3057&osCsid=34a02d3674ffc96e26d3fa3c92a822bc Føre 98 hadde man en stamme som besto av 8 vogner.
Edited by Wickerman - 16 mai 2012 at 20:25 |
|
A matter of life and death
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder godstogene, så var nok Bodø/Fauske-togene allerede da blitt containertog og dertil hørende containervogner, mens Mo i Rana-togene hadde en noe mer assortert sammensetning. Du finner noen bidler fra sent 1990-tall på nettisdene mine om jernbanefotografier sortert etter tognummer: http://sando.co/togfoto/tf.php?tog=-1 Mo-i-Rana-togene finner du på 5780-tallet, mens Fauske/Bodø-togene er på 5790-tallet. F.eks. dette bilde av 5781 viser et ganske assortert vognpark så sent som i 1999. (Ikke heng deg opp i at det er Di 8 her. Det kunne gå Di 3 en annen dag.)
Jeg har et filmopptak fra 2000 som viser dobbel Di 3 i 5791. Da var det bare containervogner: http://youtu.be/lHY8hUe4cVs |
|
Svein S
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
Togene til Mo i Rana hadde med seg skrapjernvogner fra Oslo som ble lastet over på vognbjørn og trukket opp til Jernverket.
Det gkkk godstog Trondheim-Mo i Rana. Hvor de hadde med lok til maltogene Mo i Rana-Ørtfjell og Lokalgodstoget Mo I Rana-Bodø. Mo i Rana toget sto vell i Mo på dagtid hvis jeg ikke tar helt feil, da gikk togloket en vending på dagtil til Bodø. Så mange vogner var det ikke å se i dette toget. I dag sendes vogner til og fra Bodo-Mo i de andre togene. Seinere gik det Di8+Cd66 i til Mo i Rana. Di8 ble brukt i malmtogene og Cd66 ble brukt i lokalgodstoget til Bodø. Så hadde man Trondeim-Bodø. Man kunne se 2xDi3. men også 2xDi8 i togene. Det ble også brukt Di4 i godstogene.Det har også vært brukt enkel Di8, men trur det var mere vanlig med 2xDi8. Siste godstog på Norlandsbanen med Di3 gikk i januar 2001 med Di3 og Di4 Bodø-Trondheim.
|
|
A matter of life and death
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |