Print Page | Close Window

Togsammenstning Nordlandsbanen

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6932
Printed Date: 23 november 2024 at 12:57
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Togsammenstning Nordlandsbanen
Posted By: hilljens
Subject: Togsammenstning Nordlandsbanen
Date Posted: 16 mai 2012 at 18:01
Hvilke person- og godsvogner gikk med Di3 som drivkraft på Nordlandsbanen i slutten av 1990-tallet?

-------------
Mvh Arne Hill-Jensen
Skreiabanens materiell epoke II og III



Replies:
Posted By: Wickerman
Date Posted: 16 mai 2012 at 20:23
Originally posted by hilljens hilljens wrote:

Hvilke person- og godsvogner gikk med Di3 som drivkraft på Nordlandsbanen i slutten av 1990-tallet?
 
søk på forumet så finner du mye om evnet. De byttet om ca 1998.
 
Tog 471: Di4,Bc5,Fr3-2,BFC13, Bc3,B3,B3(Seinere ble Bc3 satt bakerst)
Di3 ble brukt når man ikke hadde Di4 tilgjegelig og gjerne 2 Di3.
Ole Tobias gikk med 2 B3 og Bf vogn i samme periode. Ekstra B3 sommer.
 
Bc5 og Bc3 finnes i modell. Men du må på bruktmarkedet hvis du ikke allerede har de. Fr3-2 er en ombygget Br kafeteriavogn som NMJ har. Denne B3 vogna er fremdeles i drift på Norlandsbanen fram til 7 juni ca  da man setter inn B5 i 471(samme dag som banen ble offisielt åpnet til Bodø for 50 årsiden). http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=351_250_338&products_id=3057&osCsid=34a02d3674ffc96e26d3fa3c92a822bc - http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=351_250_338&products_id=3057&osCsid=34a02d3674ffc96e26d3fa3c92a822bc
 
 
Føre 98 hadde man en stamme som besto av 8 vogner.


-------------
A matter of life and death


Posted By: ses
Date Posted: 17 mai 2012 at 00:02
Når det gjelder godstogene, så var nok Bodø/Fauske-togene allerede da blitt containertog og dertil hørende containervogner, mens Mo i Rana-togene hadde en noe mer assortert sammensetning. Du finner noen bidler fra sent 1990-tall på nettisdene mine om jernbanefotografier sortert etter tognummer:  http://sando.co/togfoto/tf.php?tog=-1 - http://sando.co/togfoto/tf.php?tog=-1 Mo-i-Rana-togene finner du på 5780-tallet, mens Fauske/Bodø-togene er på 5790-tallet. F.eks. dette bilde av 5781 viser et ganske assortert vognpark så sent som i 1999. (Ikke heng deg opp i at det er Di 8 her. Det kunne gå Di 3 en annen dag.)


Jeg har et filmopptak fra 2000 som viser dobbel Di 3 i 5791. Da var det bare containervogner:
http://youtu.be/lHY8hUe4cVs - http://youtu.be/lHY8hUe4cVs


-------------
Svein S


Posted By: Wickerman
Date Posted: 17 mai 2012 at 12:55
Togene til Mo i Rana hadde med seg skrapjernvogner fra Oslo som ble lastet over på vognbjørn og trukket opp til Jernverket.
 
Det gkkk godstog Trondheim-Mo i Rana. Hvor de hadde med lok til maltogene Mo i Rana-Ørtfjell og Lokalgodstoget Mo I Rana-Bodø. Mo i Rana toget sto vell i Mo på dagtid hvis jeg ikke tar helt feil, da gikk togloket en vending på dagtil til Bodø. Så mange vogner var det ikke å se i dette toget. I dag sendes vogner til og fra Bodo-Mo i de andre togene. Seinere gik det Di8+Cd66 i til Mo i Rana. Di8 ble brukt i malmtogene og Cd66 ble brukt i lokalgodstoget til Bodø.
 
 
 
Så hadde man Trondeim-Bodø. Man kunne  se 2xDi3. men også 2xDi8 i togene. Det ble også brukt Di4 i godstogene.Det har også vært brukt enkel Di8, men trur det var mere vanlig med 2xDi8. Siste godstog på Norlandsbanen med Di3 gikk i januar 2001 med Di3 og Di4 Bodø-Trondheim.


-------------
A matter of life and death



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net