NMJ nyheter |
Post Reply | Page 123> |
Author | |||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 30 januar 2012 at 20:31 |
||
Noen som tør å spå hva som slippes av nyheter på onsdag?
Jeg kan starte med noen egne forslag... Bm 69 eller el 11 topline leveringsklar i salg. Motorvognssett (type 65/67/68????) i superline. Damplokomotiv i superline (har for lite greie på Damplokomotiv og vet ikke hvilke som er mest aktuelt..) El 14 topline i løpet av året? Noen som har andre forslag? |
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
MJ
Nykommer Joined: 03 september 2011 Status: Offline Points: 237 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Tipper også El 11, eller muligens El 14 - begge i Topline. Så tror jeg at damper Type 21 ligger i løypa. BM 69 MÅ jo komme nå - 8 år etter annonsering. Superline godsvogner tror jeg ble en suksess og flere ligger nok i løypa. Foruten Topline grusvogn (Ø2 eller Ø3 og kjølevogn) Kommer det et lite damplok ala Type 43a/25e vil mange bli glade.
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
type 21/20, el14, teakvogner, bm65, og noen godsvogner.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Per-Inge-2613
Veteran Joined: 14 desember 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 153 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Jeg tipper:
Topline El11 Superline type 20 Tror også det blir en "BM69-revolusjon" med ørten nummervarianter og fargevarianter..
|
|||
MvH
Thomas Olsen |
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Vet at NMJ hadde samlet mye dokumentasjon til en Type 24 - før Brimalm kom dem i forkjøpet.
Hadde ikke blitt forbauset om de tok fram gamle dokumenter og blåste støv av dem?
Det som taler mot, er at Brimalm slet lenge med å bli kvitt sine utgaver. Kanskje derfor en Type 24 i TopLine-utgave?
Ellers hadde det vært hyggelig med Type 20/21! NMJ må vel ha blitt oppmuntret av salget av Type 18 som også er et lite lok?!
El 14 er vel bare et tidsspørsmål om når kommer i TopLine? - Lok som er i drift i dag selger bedre enn "historiske modeller".
Skal vi i samme omgang gjette på en Di8?
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
i følge finn moe så er det umulig å lage damplok i plastikk! spurte han når det kom lok i plast og det var svaret jeg fikk. er rart roco, fleishman, hornby osv får dette til da....
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Trur nok Finn følger med og ser hva som folket ønsker seg av modeller. At Skaladesign bare laget 20 stk av Di8 og disseble solgt raskt, viser at markedet vill ha flere Di8. Både Di8 og EL14 er modeller vill kunne selge i flere varianter. Av Di8 har man NSB nydesign,Cargonet Nydesign(uten nsb logo) og Cargonet design. Og i flere nr varianter. El14 kan man lage enda flere varianter av. Blir ikke overasket hvis et nytt topline lok står på programet. Di8 brukes jo også i sverige, og nå i England.
|
|||
A matter of life and death
|
|||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
De laget nok ganske mange flere enn 20 stk. |
|||
Grønd
Fremo og MjF medlem Joined: 05 mai 2006 Status: Offline Points: 27 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hva med flere type 18c i andre nummer varianter?
|
|||
Roger Andre
Medlem i MJF Joined: 23 februar 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 120 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Så kom NMJ Med DI 8...
Sånn i første øye kast er jeg glad skaladisign har laget sin model.
|
|||
Mvh Roger Andre
Valdresbanen"s materiell alle epoker |
|||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Da er nyhetene sluppet. Di 8 og el 2 var for meg noen store overraskelser!!
|
|||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hadde personlig ventet noe annet, men er jo typisk at NMJ slipper noe som andre enten skal slippe eller har sluppet...
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
var ikke akkurat mye intresant der, kansje kbps med tømmerlast, men det var det.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Di8 i 4 varianter så jeg skal ikke klage over det, så her blir det kjøp nå de kommer i butikken. Har vært borti lok fra flere produsenter som ikke enten har vært slurverte satt sammen (Di6, hobbytrade) Og EL18(roco, manglet ploger osv) Så jeg venter til de kommer i butikken. Sjekker altid modellenen føre jeg går ut fra butikken. Håper Di8 ruller bedre enn El13. Samt Rocos Nohaber må jeg nok ha. Spørsmålet er når DI8 kommer. De har vist prototype av Skd 224 og type 69. Ingen har kommet ennå. Blir vell innkjøp av DHL conteinervogna siden jeg har jobbet for de. men får passe på at conteinervognene ikke har for moderne conteinervogner slik at de kan henge bak de lok jeg bruker(diesel)
|
|||
A matter of life and death
|
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Bra de solgte flere enn de 20 stk. Jeg har ingen Di8 og foretrekker ferdigmodell. Så her blir det innkjøp. NMJ har nok fått med seg at markedet etterspør flere Di8 lok. Er nok grunnen til at disse kom. Hadde Skaladesign kommer med flere og gjerne som ferdig modeller, tviler jeg ikke på at de hadde gått unna de også. Og det lenge føre NMJ kom med sine Modeller.
|
|||
A matter of life and death
|
|||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Wickerman De produserte laaaaangt mer enn 20stk. i 3 forskjellige nr.... Og det byggesettet er en fryd!
|
|||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|||
Per Einar Orebe
FREMO-forummedlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 333 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
|
|||
pkonc
Veteran Joined: 23 juni 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 208 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Så ble det Di8 i begge fargevarianter, EL-2 i 2 varianter, BM69 og SKD 224 i gammel design er straks klare for levering, Di8 er vel rett rundt hjørnet.
Det var ikke mange som gjettet på at det var EL-2 som kom i Superline
|
|||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Javel?
Jeg har akkurat vært hos NMJ nå, og fikk vel ikke inntrykket av "straks klar for levering" på noen av de modellene. Men jeg kan jo ha oppfattet feil ...
|
|||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Overraskende at de vil lage en El 2! - Et lok som har hatt begrenset utbredelse - både i antall og innsatsområde.
Da er det sikkert et "håp" for både El 3 og El4 en gang i fremtiden?
Di8 var ikke uventet - og den hadde jeg gjettet på.
Ellers var det lite formnyheter i år fra NMJ - mest "etterheng" fra tidligere år. Synes det er bra at man ikke "reserverer seg forbilder" mange år i forveien men heller forsøker å levere det som allerede er annonsert!
|
|||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det mest interessante i mine øyne er norske 23- og 24-fots containerefra Posten, Linjegods og DHL. Tidligere har vi bare hatt ommerkede 20-fots containere.
Ellers var det tynt sett ut fra forhåndshypen fra NMJ. |
|||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
|||
Øyvind Erik
Medlem i MJF Joined: 25 mai 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 248 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Veldig bra for 0-kjørerne at de kompletterer med B10 og DF37, så man kan kjøre realistiske tog, ikke bare slerker med kun annenklasse sittevogner. Det er synd at alle spesialvognene i Topline B3-serien tydeligvis ikke kommer (for ikke å snakke om BF14 som ferdigmodell; er det i det hele tatt noen fjerntog som ikke går med B7-materiell som ikke har en BF14 med??)
Di8 i flere nummervarianter er bra synes jeg. Ferdigmodeller har et annet marked enn byggesett
|
|||
Øyvind Erik
Planlegger H0 - AC, men med en liten DC-bane i tillegg. NSB diesel/damp. Driftsår 1960 og 2000. |
|||
Tom Lynga
Medlem i MJF Joined: 18 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 39 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Hei,
El 2 var for meg en stor overraskelse... Blir spennende å se hvordan den blir. Må vel ha ett eks av den og. Di 8 har jeg nettopp fått som byggesett, men ser ikke bort fra at det blir en ferdigmodell fra NMJ og. Ellers blir det vel en tur til Strømmen for å sikre seg den nye katalogen, og en hyggelig prat!
MJ-Hilsen
Tom Lynga
|
|||
Det enkle er ofte det beste...
|
|||
VA
Veteran Joined: 09 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 231 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Edited by VA - 28 september 2014 at 18:50 |
|||
MVH
VA |
|||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Flott at det igjen kommer noen "ekte" norske 2-akslede containervogner i modell, i stedet for omlitrerte utenlandske fra bl. a. Electrotren. Det begynner å bli en del år siden siden NMJ og Polar Modell hadde noen (som jeg tror var produsert av UGJ). Jeg håper imidlertid de nye containervognene fra NMJ har en mer presis kortkoblingskulisse enn de gamle. Og så spørs det hvordan 2-akslede vogner med så lang akselavstand (10 m i 1:1) oppfører seg i de trange radiene man gjerne benytter på et hjemmeanlegg. Det hadde vært kjekt om NMJ kunne lagt ut litt info om når de aktuelle container-typene var i trafikk. |
|||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Det er lenge siden de første prototypene av SKD 224 kom. Og selv om man har prototypebilder av Di8 katalogen betyr det ikke at de kommer føre sommeren. Snakker vi høsten blir jeg ikke overasket men det er lov å håpe.
|
|||
A matter of life and death
|
|||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Ser kanskje ut til at NMJ satser på å spre modellene litt utover året. Både av hensyn til produksjon og av hensyn til godtfolks lommebøker. Tror heller ikke HobbyTrade skal føle seg trygg for at ikke deres annonserte El 11 møter en Topline-elver som kommer til neste Nürnberg-slipp. Reprise på El 13 med andre ord. Først av alle er vel SkalaDesigns 11-versjon som etter hvert som Di8'ern deres er utsendt kan få full oppmerksomhet fra gutta i Bergen.
|
|||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Du mener vel "litt utover årENE" ?
Hverken 69-sett eller 224 fortjener å stå i noen nyhetskatalog i år, siden det jo er modeller som er annonsert som nyheter tidligere
|
|||
Når går toget fra Skråvika?
|
|||
Mini
Nykommer Joined: 04 april 2010 Status: Offline Points: 99 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
Katalogen er vel ment å dekke A) de modellene som er ferdigproduserte og fremdeles tilgjengelige, samt B) modeller som skal produseres etter hvert som de kan ferdigstilles fra Kina/Korea. Det var jo uheldig at Hobby Trade ødela salget av Superline Di6 med sin billigmodell av samme lokomotiv. Slikt skjer. Det opplevde Brimalm og Modelljernbaneforeningen med sin Type 31 også da NMJ kom samtidig med sin utgave. Og altså nå NMJ's El 13 som kuppet markedet for Hobby Trade. Finn Moe velger for tiden å holde kortene tett til brystet om nye modeller før de ligger i løypa. BM 69 ble vel en vekker - om enn av ymse årsaker. Hobby Trade derimot velger fortsatt å gå ut for å lodde interessen før de starter utvikling og produksjon. Da viser de forretningsmessig "svakhet" allerede på et tidlig tidspunkt. I dagens businessverden er ikke alltid det så lurt på sikt. De store kan alltids vise "nåde" overfor små underdogs de liker (småprodusenter), men overfor de andre store som de ikke samarbeider med gjelder loven om høk over høk. Eller Darwin-kapitalismen som vi kan kalle det. Stadig flere nordmenn blir oppdratte til snillistisk godtroenhet og forstår ikke at verden kan være så "stygg og slem". Men for en som vil være stor og mektig gjelder kun tyngdeloven og survival of the fittest.
|
|||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
||
ang nmj og el13 virket det som om det bare var for å ødelegge for hobbytrade, det er jo masse slurvefeil på det loket, og ting som lett kunne vert ungått! nei om jeg skal ha el13 blir det hobbytrade sin. og for meg så virker det som at nmj kopierer det som andre kommer med. feks 224, skaladesign kommer med, nmj kommer med, hobbytrade el13, nmj el13, skaladesign di8, nmj di8. greit nok at det kommer med godt mellomrom noen ganger, men det er egentlig unødvendig.
|
|||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |