Kjetils tråd |
Post Reply | Page 12> |
Author | |
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 22 januar 2012 at 20:51 |
I dag var jeg og hentet mye gammelt Märklin-utstyr hos bestefaren min som jeg lekte med da jeg var yngre. Målet er å få satt opp en liten bane her i stua, så nå må jeg bare få tegnet opp og planlagt litt.
Utstyret har desverre stått stille og for det ubrukt i kjelleren hans de siste 5-10 årene, så det var ikke så mye fart i togene, og det kommer en del små gnister fra hjulene mens togene kjører, så jeg vil anta at dette er et tynt lag rust som har bygd seg opp over tid? Uansett er det et morsomt prosjekt å sette meg inn i. Dette er lokene jeg fikk med, i tillegg fikk jeg en drøss med vogner og noen gamle hus/bygninger. |
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Rust og smørningstørt ja.... Jeg ga opp, og pakka bort alt gammelt märklinutstyr, og handla nytt digitalt. Men for all del, -det skulle vært morsomt å se et nytt anlegg med gamle märklinbiter!
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
En rask overgang med 800-sandpapir på testskinnene mine løste problemet ganske effektivt ja, men hører at det er en del av lokene som må smøres.. Nytt utstyr har jeg desverre ikke råd til per nå, og så er det jo litt sentimental verdi i dette her ;)
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Puss og bygg i vei! Kanskje får jeg dårlig samvittighet, og finner frem fordums herligheter av ren inspirasjon! |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
He he, får se hva det blir til.
Det blir nok en del leting av informasjon her etter hvert, har masse penser og slikt som må kobles opp riktig og, samt en transformator til å drive dem. Fartskontrolleren er Märklin 280, så den er jo ikke helt oppdatert..
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå har jeg tegnet litt i XTrackcad og kommet opp med en foreløpig sporplan: Banen blir 1,2 x 2,3 meter, med litt klaring på sidene.
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Og litt mer utvikling:
Hadde visst noen kryss og, er jo ingen grunn til å ikke bruke dem :)
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Etter litt om og men kom jeg frem til at et litt mindre bord var det eneste jeg fikk inn i bilen, så jeg endte opp med en bane på 1,5x1,3 meter (foreløpig)
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke verst på så begrenset plass. Har du mulighet for å kjøre mellom ytter og innerring? Prøv så å heise ytteringen litt mot veggen hvis det er mulig med hensyn til veksler, så har du plutselig litt mer "terreng". Bruk WODST1412 eller noe lignende fra Woodland. Fåes hos NMJ.no.
Edited by Overkonduktøren - 26 januar 2012 at 23:54 |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
rosenblad
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 294 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er hyggelig å se at du koser deg med de gamle nostalgiske Märklin modellene! Takk for at du deler med oss!
|
|
---------------------------------
Roco Z21, British OO |
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det kommer mer nostalgi, blant annet noen fine bygninger.. ;)
Jeg kan heise baksporet ja, har en del saker som fulgte med en gammel fagverksbro som bør fungere til det. Fant også noe som så ut som pappmache eller noe slik i original Märklin-pakke, men tror den er litt over bruksdato ;)
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lokstall med to tog i, kirke med fungerende klokke i klokketårnet ved siden av |
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
To "lokomotiver" er korrekt. "Tog" blir det først når det er mer enn to toaksla vogner, eller en boggivogn, som er satt sammen bak lokomotiv for fremføring mellom stasjoner. "Stasjon" er sted langs linjen som sender og mottar togmelding....-men det kan vi ta mer om en annen gang.
Edited by Overkonduktøren - 28 januar 2012 at 11:07 |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Beklager, det var sent ;) Jeg er fullt klar over forskjellen
Stasjonen kommer opp den og..
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Credit
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Definisjoner på tog pg stasjon. muligens ikke helt ordrett Tog er et trekkraftkjøretøy med eller uten vogner med ett tognummer i en rute fra et bestemt avgangsted til ett bestemt ankommsted. og en stasjon er et område på banestrekningen avgrenset av en eller flere stasjonsgrenser, der utkjørhovedsignal på strekning med fjernstyring og togmelding på strekning uten fjernstyring viser om blokkstrekningen er klar for tog. En stasjon kan ha plattform for av/påstigning
Edited by Credit - 28 januar 2012 at 20:14 |
|
Truls Rasmussen
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg gjorde enda en endring for å ha muligheten til å bytte kjøreretning uten å måtte snu alt manuelt, så nå er innersporet byttet ut med en liten svingkrets, samt at noen av bygningene har kommet omtrent der jeg vil ha dem. |
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Credit
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 36 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser bra ut dette, muligens få plass til et sidespor til slik at det blir mere muligheter for skifting? F.eks ut til høyre for stasjonsbygningen?
|
|
Truls Rasmussen
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det var en god ide, skal se hva jeg får på plass :)
Gammelt NSB diesellok med to personvogner med lys og passasjerer i:
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, -det har vel blitt nye jernbaneforskrifter nå, siden jeg tok sikkerhetstjenestekurs sist i 1999. Mulig definisjon av tog og løsslok er forandret.
Ellers ser arbeidslayoutet morsomt ut!
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
Steen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 60 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei KjetilV Dette bringer gode minner opp fra dengang jeg bare satte opp banen når det var leilighet til dette og M-Skinnene ble lagt rundt på gulvet - ikke minst å se alle de originale lokomotiver som du disker opp med ! Stå på dette er modelltog når det er best Lykke tilEdited by Steen - 28 januar 2012 at 22:16 |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ja, -leken er nok blitt mye borte med nye "krav" til utforming og at "voksne mannfolk leker ikke". Eller noe sånt.... Kanskje jeg tør å dra frem mitt Märklin anlegg for påkommende tilfeller også. Märklin M er jo solid som rakkern; - pussing av skinner og litt olje på lokomotivene ordner sikkert resten.
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pussing av skinnene løste strømproblemet ganske effektivt ja, skulle ikke mye til heller
Noen av lokene ble også betydelig bedre av olje, men det er ett jeg fortsatt sliter med. Det er et av de eldste der man må ha to "pulser" for å skifte retning. Det vil ikke skifte retning, men låser seg bare i nøytral hvis man skulle komme til å glemme seg, i tillegg til at det også låser seg på samme måte til tilfeldige tider. For å få loket i gang igjen må jeg ta av overbygningen og rotere akselen inni tre hakk (1. hakk så går den bakover, så to hakk for å få den fremover igjen). Det virker for meg som at det er alt for mye slark i den lille metallplata øverst på skiftemekanismen, er det noen som har erfaring med sånne problemer? |
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Noen av omskifterreléene fra 50/60-tallet, trenger to pulser for å skifte retning. Det er ikke noe feil med loket av den årsak.
Dersom du oljer for mye på omskifterreléet, kan dette henge i oljefilmen. Den lille metallplaten på toppen og den platen på siden som elektromagneten trekker til seg, bør være helt reine for olje. Ellers kan reléet henge slik som du beskriver. Platen på toppen skal være helt løs.
Det er fjærstramingen som bestemmer hvilken spenning reléet skal trekke til på. Her er det en arm som holder fjæren på ene side. Ved å bøye på den, kan man justere omskifterreléet slik at det trekker til på "rett" spenning. Blir fjæren for slakk, risikerer man at reléet trekker til ved full fart - og ikke ved omskiftepuls. Edited by Kjell H. - 29 januar 2012 at 11:58 |
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for det Kjell H. Problemet var at fjæra var borte, så jeg tok det fra et annet lok som mangler noen andre deler og. Er det mulig å få tak i nye av disse fjærene noe sted?
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
janingar
Nykommer Joined: 30 april 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 33 |
Post Options
Thanks(0)
|
Har sett på tråden og bildene. Er morsomt å se et slikt anlegg igjen Har selv et gammelt Märklin-anlegg med M-spor stuet bort i et par kasser. En stund siden sist det var satt opp. Om jeg får lov kan jeg gjerne legge ut et bilde av det sist det stod oppe?
For min del har jeg tenkt å legge bort Märklin og gå over til 2-skinnedrift med digital startpakke når økonomien tillater det. Tror det blir mer kostnadseffektivt og lettere å gjøre naturtro enn om jeg må blande Märklin M-spor og C-spor. Angående de fjærene skal det vel ikke være helt umulig å få tak i nye. Vet ikke om NMJ på Strømmen har sånne deler, men muligens Amundsens Hobby i Oslo. Var der jeg fikk smådeler til de gamle Märklin-lokene mine. |
|
Jan Ingar
Mitt galleri |
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
Om du finner delene her: https://www.maerklinshop.de/index.php?sid=2209e55afed7c34d6c51052d5f28b683&cl=sparepartslists&gaugeid=2&pagenr=1 , skulle det vel la seg gjøre å bestille direkte eller fra din lokale Märklinforhandler.
Jeg mener at jeg byttet hele omskiftermekanismen et par ganger. Edited by Overkonduktøren - 29 januar 2012 at 12:42 |
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
KjetilV
Nykommer Joined: 22 januar 2012 Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
takk for det :)
|
|
Besøk gjerne mitt fotogalleri og meg på Facebook
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
At voksne mannfolk ikke leker er en myte som denne artikkelen i MJ-bladet er en motvekt til: "I lekens vold" |
|
Svein S
|
|
Overkonduktøren
Veteran Joined: 24 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 168 |
Post Options
Thanks(0)
|
OK, Svein, -menn tåler å høre at vi leker med tog. Men kvinnfolka! Dulgte kommentarer og blikk som forteller alt....vi ikke vil høre.... "Slutt å leke med det toget, og luft undulaten, og få med deg søpla og posten tilbake", uttalt hurtig og med høy pitch -litt satt på spissen.
Tilbake til topic.....
|
|
Modelljernbanebloggen:http://runekleven.blogspot.no/
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så trenger kvinnfolka litt voksenopplæring. Så vidt jeg har observert på dette forumet har mange faktisk gode erfaringer med kvinner som nettopp finner modellbygging fascinerende, særlig når det kommer landskap på anlegget. Det fortelles om en MJ-ere i Arendal som på offentlig messer kommer særlig damer i tale når han viser fram sine klenodier av modeller med masse småscener og detaljer. |
|
Svein S
|
|
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |