"Vestlandsbana" - Nytt anlegg! |
Post Reply | Page 123 11> |
Author | |
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 januar 2011 at 09:32 |
Hei mine “nye” venner.
Da vil jeg få lov å presentere meg selv. Gutt på 41 fra Bergen, som ble bitt av galskapen for ett år tilbake! Turen med “Bergensbanen minutt for minutt” utgjorde nok denne smitten, men det er en meget behagelig smitte vil jeg si! Vil ikke bli kvitt den!!! Nå er det tid for å bygge meg mitt første anlegg, og vil gjerne dele det med dere her underveis må vite. "Ta plass!!! Dørene lukkes… " Har handlet inn en del på dette ene året, og er meget fornøyd med gutta på Strømmen. Her handler jeg alt som jeg trenger. Meget bra service hos NMJ så langt vil jeg påstå!!! Denne 4. uken i januar begynner jeg innkjøp av div. til montering av selve anlegget, som skal festes på veggen, og på en øy midt i rommet. Gleder meg sykt kan dere tro! Endelig skal JEG begynne på denne reisen mot en modelljernbane som jeg stolt kan vise frem! Her blir nok nøysomheten min satt på en skikkelig prøve vil jeg tro, men gleden er selvsagt på min side! Er tidligere møbelsnekker, og kjenner selv at jeg har et meget godt lag med ideer og utforming. Dette blir gøy! Håper dere vil slå følge på reisen, og kom gjerne med innspill er dere snill! “Vestlandsbana” skal ha innslag av steder langs Bergensbanen, Flåmsbana og litt jernbanearkeologi fra Hardangerbana. Meget synd (les: jeg er rasende) sistnevnte ble lagt ned i sin tid! Det blir i hovedsak norske lok og vogner jeg skal kjøre/drifte på dette anlegget mitt. Bilde av rom er underveis med Bring! "Kjør…" Takk for oppmerksomheten! Mvh Stein “Hellis” Helleland |
|
Mikael Järn
Veteran Joined: 23 januar 2010 Status: Offline Points: 249 |
Post Options
Thanks(0)
|
VELKOMMEN Stein! Før du setter igang kan du kanskje tenke litt på FREMO-moduler. Da kan du nemlig ta med deg enkeltmoduler og være med på treff rundt om i landet. Som tidligere møbelsnekker stiller du jo med forsprang på modulfronten. Ellers er det bare å si at du har fått deg en kjempehobby. Den lille sidebanen Flåmsbana har jo vært ekstra heldig på MJ-fronten ettersom det er produsert en rekke modeller som var typiske for nettopp denne strekningen.
El 9,BM 64, El 17 og B3-vogner i grønne utgaver pluss pluss. BM 64'en gikk jo dessuten på Hardangerbana.
I MJ-verdenen kan du for øvrig være akkurat så avansert som du selv vil. Landskapsbygging, modellbygging av lok og vogner, bygging av forbilledlige banestrekninger og stasjoner, elektronikk på høyt nivå, stemmestyring m.m.
Lykke til med din variant av "sykdommen" og bare spør her på forumet om det er noe du lurer på. Glem forresten ikke å abbonere på MJ-bladet! Det har bare blitt bedre og bedre og er et MUST!
Mikael
|
|
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stein. Du kan jo ta turen til Nærbø om ca 3 uker på FREMO-treff.... http://fremo.famut.no/
Her vil det være tog for kjøring og masse tips å få med seg...
|
|
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker og bukker, Mikael!
Tror jeg satser på dette fastanlegget i første omgang, men hvem vet om jeg kommer draskende med ett FREMO en gang? Ja, jeg skal grave og spørre om alt mulig jeg etterhvert vettu!!! Fått med meg mye her inne på ett års tid nå... Fantastisk gøy dette!!! Ørjan: Ja kanskje eg tar turen, men vil kræsje med noe annet tror jeg... |
|
Sven Ole
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 241 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Det skal bli moro å følge deg fremover. Kun et spørsmål. Ønsker du å lage banen etter en bestemt tidsepoke, eller blir den etter en vid tidshorisont?
|
|
SOHo
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Sven Ole.
Vel, blir vel over en videre tidshorisont tenker jeg. Det blir strømførende master iallefall... Men akkurat nå ligger det fine saker som venter på å få kommet på skinner! Blir nok bra greier skal du se!!! Får ikke lagt ut noe bilde her enda, men det kommer tegning av plan over rom osv. Hyggelig at du vil stikke innom Sven O. Stein |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei! om du holder til i Bergen, så kan du jo ta turen til NJK lokalavdeling Bergen? http://www.njk.no/bergen/ Her er vi hver onsdag fra kl 19.00 og utover.
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker for det Stian, og jeg er vel endelig på vei ned for å hilse på dere! Vet om dere |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Utforming.
Ang. bygging av terreng/fjell: Noen som har erfaring med EPS80/XPS200(Isopor/Styrofoam) vs. Fugeskum? Og hvor godt festes da skinner til dette evnt.? Lange spiker vil jeg tro... Kommer tilbake med bilder, så snart dette lar seg gjøre her på forumet... Grrr... Ellers er jeg kommet i gang med festene til vegg! Riktig god helg! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
en ide er å stifte fast skinnene til underlaget. og dra stiftene opp atter at du har limt fast ballasten.
Personlig synest jeg styorofoam er det beste å jobbe med. det smuldrer ikke noe ut av de platene og de er trolig greie å jobe med. |
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
Svein_H
Fremo og MjF medlem Joined: 22 februar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 2110 |
Post Options
Thanks(0)
|
T-nålene til Woodland Scenics er veldig fine til å feste skinnene midlertidig til XPS-plater. De holder skinnene godt på plass så du kan teste ut sporplanen og kjøre litt, og evt gjøre endringer før du fester skinnene permanent med f.eks fugemasse. Press pinnene skrått ned i platene, rett på yttersiden av skinnene slik at toppen av nåla holder svillene på plass.
Svein |
|
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside |
|
AT
Medlem i MJF Joined: 21 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 121 |
Post Options
Thanks(0)
|
Feste fleksiskinner(sviller) direkte til styrofoam permanent?
Dra ei rasp eller tennene på ei fintanna sag over styrofoamen. På ei ru flate er det større hefteareal. Så brukar eg vintertrelim. Opplever den som seigare i legge sporet i. Gir deg og nok tid til justering.
Vintertrelimen er utan vatn og tåler frost. Dermed skal den ikkje la seg bløyte opp når ein legg ballast seinare med vannfortynnande trelim. Edited by AT - 29 januar 2011 at 12:02 |
|
AT
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg har forsøkt å legge skinner rett på Styrofoam, men endte opp med å ta det bort for så å legge tradisjonelt underlag av finér. Angret ikke på dette! Det ble en voldsom resonans i styrofoam-platene når togene kjørte på dem!
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men dersom du bruker vintertrelim så vil det nettopp IKKE kunne bløtes opp dersom du så ønsker å ta opp sporet. Det kan det være behov for ved justering eller for ombruk av sporet dersom anlegget rives eller endres. I alle de årene jeg har brukt vanlig hvitt snekkerlim til å lime plastspor med og også festet ballasten med vanntynnet lim (snekkerlim, acryl medium, o.l.), har jeg noen gang opplevd at dette har påvirket negativt festet av sporet til underlaget. Ballasten med lim er i seg selv med til å stabilisere det hele, samt at når vannet tørker, så gjenvinnes efaringsmessig tilstrekkelig med festestyrke i det nederste limlaget. Teknikken med å raspe ned og skape en ru overflate, høres derimot ut som et godt tips for å skape heft. For å skape enda bedre heft, ikke minst under selve leggeprosessen, har vi i TMJK erfart at papirunderlag er utmerket. Papiret må selvsagt være godt festet til underlaget, men når det først er gjort, så oppstår en veldig god sugeeffekt mellom plastspor, hvitlim og papiret slik at man i limets "åpningstid" (ca 5 minutter) kan justere sporets plassering samtidig som justeringeringene "sitter" hele tiden. Vi har erfaringer med Peco code 70 fleksispor og det var knapt behov for tegnstifter el.l. til å holde sporet på plass horisontalt. Det må da sies at vi bruker ikke kurveradier normalt under 75 cm, så behovet for bedre forankring enn vått lim med mindre radier kan nok være til stede. Vi oppdaget dette tilfeldig fordi papir ble limt på underlaget fordi det inneholdt et plott for hvor sporet nøyaktig skulle gå, slik bildet fra vår blogg viser: |
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takker så mye for tips! Mye å "gå" etter her med tanke på feste og funksjonen for skinner!
Kommer nok til å satse på XPS for terreng og fjell. Men jeg skulle hatt en kai, det var derfor jeg tenkte på å legge skinner direkte på XPS for så og få høyde på kaia liksom! Har en annen plan for det nå. Skjærer meg bare ned i selve hovedplaten og bygger opp nedenfra! God helg! Edited by helleland - 29 januar 2011 at 14:38 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei igjen.
Er det noen som kan anbefale maling jeg kan smøre inn remmeverk og underlagsplate med? Holder vannbasert, med tanke på heftevnen? Det bilr vel svart eller grønt vil jeg tro... Og hva er max anbefalt stigning på skinner? Bildene uteblir Ha en trivelig og innholdsrik MJ søndag! |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Maling av rammeverk++: Fremo Skaarerbanens Venner vet jeg maler alt under til slutt for å forsegle. De færreste bryr seg om å male det ingen ser, men maler anleggskanten utvendig. Fremo anbefaler oljemaling pga håndtering og at moduler ikke skal klebe seg til hverandre. For andre formål trenger man neppe oljebasert i dag.
Du skriver om å male og heft, men er det noen grunn til male noe som du skal noe annet oppå? (Bortsett fra landskapsmaling, da, men det er et stort tema i seg selv som det er skrevet bøker om.) Når det gjelder stignig, så er det flere tråder om dette nylig på dette forumet. Oppsummert: For lok uten hefteringer fungerer stigninger over 3 % dårlig. 3 % vil si 3 cm opp på 100 cm bortover. Prototyp-stigninger fungerer ok for MJ også. NSB/JBV har normalt 2,5 % som maks, men Flåmsbana har 5,5 %, men har også spesialutrustet materiell. |
|
Svein S
|
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
En ting til: Hvis du med underlagsplate mener en hel plate som anlegget står på, så ville jeg vurdert heller å bruke en åpen løsning. Plate er nødvendig/nyttig akkurat på de partiene landskapet skal være helt flatt, og som sporunderlag. Utover det er plata bare i veien og gir unødig vekt og bortkastet plate.
|
|
Svein S
|
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Den er grei, Svein! Takker for informasjon!
Tenkte bare å male alt, men holder vel med kanten ja! Det blir noe høydeforskjell her, men tror jeg løser det fint med noe heving+før stigning. XPS plater blir vel greit å bruke, men ser Tore sier de svikter. Men de tåler jo 1 tonn pr. kvm har jeg lest. Kankje en tynn finerplate på toppen ville hjelpe?! Finner nok ut av det! Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg ville gått for 9 eller 12mm finer. Det er vel det som er oftest brukt på mj anlegg og?
|
|
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jepp, går for 12.5mm OSB! Lette plater |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Plantegning over Vestlandsbana. Noen endringer er det blitt: 2.70 blir 3.40 og 0.45 blir 0.50m
Høydeplan 1.40 Nivå 2 blir 1.30m Skinneplan er i hodet mitt! Vestlandsbana Voss St. og Eide kai (Granvin) blir på høre side. Urdland St. blir på Nivå 2. Verkstedsområde og lokstall til venstre. Håper dere fikk litt mer intrykk av hvordan dette blir! Stein Edited by helleland - 10 februar 2011 at 15:33 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siste endringer og forbedret tegning. Eide Kai blir på 1.20 Nivå 1. Edited by helleland - 18 februar 2011 at 11:42 |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg trenger noen mål på denne tegningen. Spesielt avstand til strøm-mast og signal fra skinne. Spiller mindre rolle om det er 1:1 eller 1:87 Stein |
|
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
For avstanden mellom kontaktledning og midtpunktet mellom skinnetoppene bør en vel holde seg til normene fra MOROP: http://www.morop.eu/de/normes/index.html I dette tilfellet vil det si NEM 201, som for H0 normalspor sier minimum 60 mm, normalt 69 mm og maksimum 73 mm. NEM 201 finnes på tysk og fransk, men så vidt jeg kan se ikke på engelsk. |
|
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
Når det gjelder signalenes plassering i høyden, kan kanskje denne være relevant: http://mjwiki.no/wiki/Selvbygging_av_signaler Mål for flere typer signaler finnes på en tegning av Svein Sando i NJK's H0-fortegnelse. Jeg vet ikke om tegningen finnes på nett, men siden Svein er svært aktiv her på forumet, håper jeg at han kan svare på det. Hverken linken over eller den nevnte tegningen sier noe om sideveis plassering av signalene, eller hvor høyt sokkelen bør stå i forhold til skinnene. Når det gjelder sideveis plassering, må du i hvert fall holde dem utenfor frittromsprofilen, jfr. NEM 102 og NEM 103 i linken fra mitt forrige innlegg. Edit: Svein Sandos tegning i H0-fortegnelsen refererer faktisk høyde-målene i forhold til skinne-overkant. Mitt eksemplar av H0-fortegnelsen var ajourført 1/7-1980, så det kan tenkes at det er kommet til mer relevant info siden. Edited by TorsteinS - 15 februar 2011 at 01:57 |
|
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
Men min tegning sier ikke noe om signalenes avstand fra sporet. Men generelt gjelder at dette er faste installasjoner som må holde seg utenfor frittromsprofilet. Jon Einar Jevistad vil jeg tro kan svare på alt dette, både ut fra sin dyktighet som MJ-bygger og ut fra sin profesjon. Edited by ses - 15 februar 2011 at 10:40 |
|
Svein S
|
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg anskaffet noen signaler fra skala-design, og der er det oppgitt 29mm avstand fra spor midt til signal. Så får du kurveutslagene i tillegg. (NEM 103) |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ses
Hva slags plate bruker du til den blå bagrunnsplata på bildet?
finèr? huntonitt?
Jeg lurte også på om jeg skulle lage en hel innramming (dvs 'tak' 50-60 cm over anlagget med samme form som rammeverket under).
Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 12:44 |
|
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
Legger du sporene rett på finèren, eller satser du på noe mellomlag?
Edited by ØysteinF - 15 februar 2011 at 17:26 |
|
Post Reply | Page 123 11> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |