Beste CE 119? |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 04 januar 2012 at 16:50 |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei!
Har en liten samling av modelltog (3 stk), og kommer til å kjøpe flere, men jeg luren på hvilken CargoNet CE 119 som er best? Hvilken bør jeg kjøpe?
Kjører AC (Märklin 3-skinne) -Småen Edited by Småen - 05 januar 2012 at 14:06 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Metallurgen
Medlem i MJF Joined: 07 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 6 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hei. Nummer 1 og 3 på listen din er i utgangspunktet samme lokomotiv, da Trix er 2-leder utgaven (DC) av Märklin materiell Det er dog allikevel 3 forskjellige CE 119 på markedet:
Hvilken man bør kjøpe er vel avhengig av detaljnivå og pris man ønsker. Prismessig er Märklin sin billigst, men hvordan detaljnivå er på denne kontra de to andre modellene kan jeg ikke uttale meg om. Jeg mener også å ha hørt at det er avsatt plass til høyttaler i Märklins utgave, mens det i A.C.M.E utgaven ikke er plass, eller er dårlig med plass. Må poengtere at dette er ting jeg har hørt, ikke ting jeg har sett selv. Ellers så skulle vel denne vært postet under "HO 3-skinne" da det er Märklin (AC) du kjører. Personlig kommer jeg nok til å gå for Märklins utgave da denne er meget prisgunstig og skal ha mulighet for å kunne bygge inn lyd, men både ROCO og A.C.M.E utgavene ser meget bra ut og kan kanskje overtale lommeboken etterhvert. Mvh Metallurgen - Håkon Jørgensen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Klart nöjd med mitt nya Roco lok något dyrare men har alla detaljer som Märklin inte har
Tyvärr så går det inte att länka bilder i detta forum så här kommer en länk. Här en länk med nya norska modeller från Roco 2012
Edited by jonas_sth - 04 januar 2012 at 19:16 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Takk for linken! Det var jo kjekt at Roco kommer med nytt opplag av Green Cargo vognene. Og så håper jeg at det er en feil i katalogen når det gjelder "Hbikks-vogna" (Katalognr 67334) Den typen vogn har vel aldri NSB hatt? Litt synd hvis de trykker NSB logoer på den, da de allerede har den korrekte grunnvogna Noen som kan avklare hvor korrekt den 6-akslede conteinevogna er?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jøss, kommer Roco med EL16 igjen nå... Men lækre vogner på vei ser jeg!
CE119 ja... Personlig ville jeg valgt A.C.M.E Edited by helleland - 04 januar 2012 at 20:37 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg har fått inn Loksound i ACME sin BR185 / CE119. Det er trangt, men det går. Høyttaler må det lages en ramme til, slik at den kan plasseres over den ene boggien. Kanskje jeg kan få tid til en artikkel i MJ-bladet om hvordan jeg gjorde det, nå som jeg ikke er redaktør lenger...
Edited by trulss - 04 januar 2012 at 20:53 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Truls Slevigen
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nok en nohab i samlingen er jeg ikke lei meg for
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
En CE 119 fra Nyquist & Holm AB? (jfr trådens emne) Tilbake til traxx-modellene: Jeg har selv en ACME modell, og denne går svært pent, nydelig gange. En hyggelig overraskelse er også Pikos modell av Re, Green Cargos traxx. Den kommer i Expertutførelse, og jeg må si finishen overgår Trix sin. særlig tydelig synes det på håndtaket i frontene som er relativt grove, og stigtrinnene i fronten mangler helt hos Trix/Marklin. Prisen på Pikos modell var omkring 890,-. Absolutt mye for pengene, håper på en Pikomodell av CNs CE 119 også.
Edited by Lars Gjertsen - 04 januar 2012 at 22:11 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oh yes, men den boggievogna (Rilns) trenger et strøk med gråmaling på endeveggene og understellet.
Ja, i så fall en helt unødvendig modell.
Jeg går ut fra at det er det samme understellet de har hatt i sortimentet i en årrekke. Og det er ikke helt korrekt.
Og hvorfor kan ikke noen snart lage 24/25 fots containere??
Ellers så var det jo mye godbiter her. Edited by J-I Hansen - 05 januar 2012 at 00:13 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den er korrekt nok for meg Littera er forøvrig feil. Det er en Sggmrs, Sdggmrs er ei vogn for frakt av semihengere. Bildet nedenfor viser ei av Cargolinks Sggmrs-vogner innleid fra nettopp AAE. legg merke til fargen på sidene |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eller var det muligens denne som var forbilde mon tro? De hadde sikkert ikke helt korrekte containere å sette på. . . . . Edited by Dag Cato - 05 januar 2012 at 01:09 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bare må elske dette forumet!!! Det ene tar bare det andre... Flott!!!
CE119 kan suppleres med flotte vogner iallefall... |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Overasket på antall svar!
Har aldri fått så mange svar på så kort tid på noen som helst forum. Men fortsatt usikker hvilken CE 119 jeg bør velge. Edit: Märklin er ute av bildet, siden det mangler detalier. Tror nok jeg kjøper Roco! Tusen takk alle sammen! Nå na jer har en tråd her, så lurer jeg også på godsvogner. Hvilke bør jer kjøpe for a få et realistisk moderne norsk godstog? -Takk! -Småen
Edited by Småen - 05 januar 2012 at 14:11 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Hvis du spør etter passende godsvogner til en CE119 fra CargoNet finnes det noen - men det er svært mye å ønske seg. Ovenfor er det omtalt en Sggmrs fra Roco, men denne benyttes bare av CargoLink?
KombiModell (www.kombimodell.eu) har lenge annonsert de doble, 6 akslede brønnvognene som CargoNet benytter til container- og trailertransport. De lar imidlertid vente på seg. Status på hjemmesiden er følgende:
Gult felt betyr "begrenset tilgjengelighet", og "I.V" = Ins Vorbereitung, altså under forberedelse. Ikke så veldig klargjørende, men den er i alle fall ikke lagt på is. Det savnes også litra Lgjs, en toakslet containervogn med plass for 2 24 fots containere. I Norge benyttes bil ofte til containertransport, og 24-fot er praktisk format på containerne der. Transport av containere på jernbane reflekterer dette, og 24 fot er det aller vanligste formatet - i tillegg til 40-fot(Eller er det 48? Korriger meg her.) En stund ble det lansert noen containervogner med norske containere litra Lgjs. Disse vognene er ikke helt korrekte (bl.a. har de bunn som skal være av treverk, mens Lgjs har åpent rammeverk), containerne er 20-fot istedet for 24. Detaljeringen er imidlertid fin. Så, skal du ha et moderne godstog med CE 119 i front er kompromisser helt nødvendig.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nei, denne vogna brukes ikke av verken CargoNet eller Cargolink. Men er nærmest en mellomting mellom de to som brukes. Ligner mest på en Sdggmrs, men er en Sggmrs.
Derimot har vogntypen blitt brukt i Norge, men da blåmalt med "Kombiwaggon/DB AG"- påskrifter. (Som forøvrig finnes i Rocos sortiment fra flere år tilbake.)
Disse vognene ble brukt for Euroshuttle mellom Berg og Sverige/Tyskland før Hector Rail tok over kjøringen der.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Småen
Medlem i MJF Joined: 05 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Har aldri hørt om 24 fots og 48 fots containere. Kun (hørt om) 20, 30, 40 og 45 fot (20 og 40 fots er mest vanlig). Takk for svar. Har du link til noen norske nettsider som selger noen godsvogner som brukes i Norge? -Småen |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er 24fots som brukes i norge på bil og bane, ikke 20fots som mange andre plasser. Derfor er det som regel alltid feil containere på vognene som selges.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som SveinR sier er 24 fot det mest vanlige. Imidlertid må jeg korrigere meg selv på makslengde; det er ikke 48 fot, men 45.
Jeg leste litt på Wikipedia om containere, og av såkalte isocontainere er det 20, 30, 40 og 45 fot som er standard. Av såkalte cenconcainere synes 24 (7,45 meter) fot å være mest vanlig. Det finnes 24 fots H0-containere med norske forbilder å få tak i hos tilvirkere av vogntog-modellene. Jeg har ikke sett dem til salgs løse, men mulig de kan bestilles fra forhandler. (Posten, Bring, DSV, etc.) edit: rettet skrivefeil Edited by Lars Gjertsen - 05 januar 2012 at 16:30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 17:00 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ja ser det, hadde faktisk åndsnærværelse nok til å ta bilde av en mens det fremdeles gikk vognlast til Jæren
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
jonas_sth
Viderekommen Joined: 27 desember 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 93 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
B-models kommer också ut med två stycken Rilns vagnset under 2012
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TorsteinS
Medlem i MJF Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1178 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Gjelder det også for 80-tallet, eller kun for de senere år? Om det siste er tilfelle, i hvilken periode var det 24-fots containere overtok? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISO normen for Conteiner er 10",20",40". Man finner også 45" De mest vanlige over Oslo Havn (og andre havner på østlandet) er 20" og 40". Men det går også en del 45" også. I tilegg finner man Reefer(Kjølekonteinere) på 20 og 40" feks fra Maersk i Danmark. Høyden på Conteiner (40") er også forskjellig. De høyeste er såkaldte HC(high cube) Mens 20" finnes i bare en høyde. Man får også Tank.
Disse er tilpasset Amerika, men brukes over hele verden. Men siden de ikke har plass til 3 paller i bredden så har man i Norge(og andre Erupeiske land) Conteinere som er bedre kjent som vekselflak som tar 3 paller i bredden.
Over Oslo Havn går det mye Maersk, Hanjin, Cosco(China shipping) MSC (Merdittian, Shipping mye til Follum) osv. Finnes flere her. Selv om man ser logoen på en conteiner kan den være kjøpt opp av andre(Feks Trinton). Noe sendes videre feks med Schenkertoget(Til Narvik) som lastes av Cargolink på Alnabru.
Så det går mest i 20,40 og 45". 24" har jeg aldri hørt om. Heller ikke sett disse verken hos Cargolink eller Cargonet når jeg har lastet/losset der eller på havene.
Kjører semitrailer(med conteinere) med utganspunkt fra Oslo Havn.
Edited by Wickerman - 05 januar 2012 at 21:30 |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jeg husker med gru en tidligere diskusjom om utseende på tømmervogner Lars, men drister meg likevel til å forsøke igjen... Se på dette bildet til Dag Cato Lars:
Containeren på venstre side av vognen regner jeg med er en 40fot sjøcontainer, men hva med de to du ser på høyre side av vognen? De er til sammen mye lengre enn den på venstre side som slutter et stykke fra enden, så de to ser vel ut til å være 48fot til sammen mot den ordinære 40foteren til venstre, eller hva?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Når går toget fra Skråvika?
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Er du sikker på at du ikke har sett slike containere før da Lars? Dette er "standard" 24-fots containere til bruk i Norge og Sverige. Ifølge wikipedia kalles de Cencontainere. Schenkertoget har også et antall slike containere som last. Sammen med semihengere og det vi kaller skipscontainere. Standard iso-containere er det vi kaller skipscontainere og de er mye mindre enn Cencontainere. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
A matter of life and death
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag Cato
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 874 |
Post Options
Thanks(0)
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det kan nok være som du sier at du aldri har hentet disse på havna. Jeg tror disse kun går innen Norege og Sverige og da kun på lastebil eller tog.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
MVH
DC Steinsnes? Hvilken Steinsnes? |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |