Koblinger |
Post Reply ![]() |
Author | |
Roger ![]() Fremo og MjF medlem ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Posted: 05 november 2011 at 19:42 |
Hei!
Skiftevennlige sentralkoblinger som passer i NEM-sjaktene har allerede eksistert på markedet en stund fra Kadee.
Nytt av året er at Peco relanserer en forbedret utgave av sine Magni-Simplex koblinger, som også skal passe inn i NEM-sjaktene. Disse er på mange måter relativt like og har relativt lik funksjon som Kadee-koblingene, men jeg vil anta at de ikke er kompatible.
Jeg lurer samtidig på om noen har erfaringer og bedre kjennskap til disse koblingene og deres bruk på europeisk materiell med NEM-sjakter. Jeg tenker spesiellt på hvem av disse koblingene som vil være å foretrekke i NEM-sjakter for en problemfri drift, og hvem som kobler "tettest", og om noen av de har lettere for å "ombuffre" enn andre?
Her kan man se noen bilder av Peco sine nye Magni-Simplex koblinger.
|
|
Med vennlig hilsen
R ![]() “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
![]() |
|
GETEL57 ![]() Veteran ![]() Joined: 29 juli 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 275 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har en del vogner med Kadee koblinger. Har brukt en kombinasjon av Kadee #17 og #18 for NEM sjakt. To stk. #18 sammen blir for langt visuelt, to stk #17 sammen blir i korteste laget og får fort ombufring. Ved mye skifting og vendesløyfer på anlegget så blir det bli litt bal med #17 møter #17 feks... Lok har #18. Har ikke driftserfaring enda, bare prøvekjøring med disse Kadee'ene
|
|
Terje
|
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1181 |
Da kunne det også vært interessant å vite hvilke kurveradier du bruker. |
|
![]() |
|
ArneGH ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 242 |
Jeg har 30 års gode erfaringer med Kadee. Varierer mellom 17, 18, 19 og 20 på europeisk materiel. Eneste problemet på en del vogner, er at Nem holderen er for slapp. Den henger for mye og da kobler de av. Må lage en tråd som holder koblingen på plass. Kadee kan trygt anbefales.
|
|
Arne Heggeseth
Hellbanen,HO, DCC www.heggeset.no |
|
![]() |
|
TorsteinS ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 25 januar 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 1181 |
Det er nok et like stort problem med europeiske koblinger. |
|
![]() |
|
Kjell H. ![]() Medlem i MJF ![]() Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Problemet med Kadee, er at den lar seg dårlig kombinere med kulissekoblinger (med NEM-lomme).
dette er fordi den ikke er "stiv" i horisontalplan (som bøylekoblinger av Märklin-type).
Ellers kan den lett forårsake avsporinger på middels- og lange togstammer da Kadee tillater kulissen å bevege seg sideveis når koblingene belastes.
Man er med Kadee, avhengig av å låse kulissen. Da får man problemer med lange, europeiske 2-akslede vogner og normale radier på et hjemmeanlegg.
derimot er den yppelig til malmvogner (som jeg bruker denne koblig til).
|
|
![]() |
Post Reply ![]() |
|
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions ![]() You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |