MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - TrainController
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

TrainController

 Post Reply Post Reply Page  123 4>
Author
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: TrainController
    Posted: 05 desember 2007 at 20:03
Hei
 
Jeg har benyttet TrainController et par år nå og er veldig fornøyd med dette programmet. Er selv med i forumet i Tyskland, men lurer på om det er mange i Norge som benyttet dette programmet. Kanskje en ide å lage et norsk forum ?
 
Noen andre som er interessert ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 21:13
Leker igrunnen litt med tanken innimellom, men  kommer aldri så langt. På den annen side må jeg vel først få meg noe å styre?Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 22:34
Hei
 
Er jo fosåvidt ikke så dumt Wink
 
Det finnes jo mange fine startsett med digitalstyring til en fin pris.,..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 desember 2007 at 23:36
Har både startsett, digitalsentraler og lok/vogner så det holder. Må bare få satt opp noe til ungene slik at jeg har en unnskyldning til å kjøpe lisensen.
Rocomotion er ikke godt nokLOL

Men den som spiser lever får se.
Har du forresten prøvd å lage egne symboler?
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
BNSF DASH 9 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 05 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 59
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote BNSF DASH 9 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 desember 2007 at 00:32
De er 3 stk rundt Mjøsa som prøver og bruke
TrainController så en felles Norsk samlingspunkt
er ingen dum ide.

Lars Erik
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 desember 2007 at 11:48
Hei Dag Cato
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Rocomotion er ikke godt nokLOL 
 
Når du skriver Rocomotion antar jeg at du tenker på det medfølgende programmet til 10785 eller tenker du på hele pakken ? Interface 10785 kan utmerket godt benyttes ifb med TrainController.
 
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Har du forresten prøvd å lage egne symboler?
 
Dersom du tenker på å f.eks lage egne signaler etc så er svaret JA.
 
TrainController kan lastes ned gratis for testing.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 874
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 desember 2007 at 23:25
Hadde vel tenkt hele pakka

Når det gjelder TC så har jeg den innstalert på maskinen. Har prøvd litt uten noe tilkoblet utstyr.

Liker ikke hvordan TC markerer besatt spor. Vil ha heltrukket linje. Har prøvd og til en viss grad fått til å bruke ruter til det. Blir mye mikkmakk for å få det til mn det lar seg gjøre. Ekstra ille blir det når jeg vil kunne sette opp en togvei for så å delutløse den

Egne symboler har jeg prøvd meg på, men i symbolbibliotelet (der jeg velger) vises bare de gamle originale. Jeg må da huske hva jeg har tenkt å bruke.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 desember 2007 at 08:59
Hei Dag Cato
 
Ser at vi har starten på et TC forum i gang nå LOL
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Liker ikke hvordan TC markerer besatt spor. Vil ha heltrukket linje. Har prøvd og til en viss grad fått til å bruke ruter til det.
 
Ut fra din relativ korte beskrivelse er det ikke helt enkelt å "se " hva du tenker på Confused
 
I hovedvinduet (Switchboard) setter man inn såkalte Traffic Boxes. Disse er jo mye bedre enn bare å markere linjen, da disse kan inneholde både nummer/navn og bilde av det toget som okkuperer blokken..
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Ekstra ille blir det når jeg vil kunne sette opp en togvei for så å delutløse den
 
Hm.. Det kommer vel an på hvordan du definerer rutene. Ruten i TC er omlegging/låsing av en/flere veksler.
 
Å sette sammen bruken av flere ruter gjøres vha av scheduler som da avhegig av oppsett reserverer rutene.

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Egne symboler har jeg prøvd meg på, men i symbolbibliotelet (der jeg velger) vises bare de gamle originale. Jeg må da huske hva jeg har tenkt å bruke. 
 
Mener du signaler etc eller symboler ifb lok funksjoner ?
 
 
Send meg gjerne din lille TC fil med beskrivelse på hva du ønsker med beskrivelse så skal jeg prøve å hjelpe deg i gangWink
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 januar 2008 at 22:31
Holder på å sette meg inn i Traincontroller.  Har egentlig winDigipet (sybex 8.0) fra før men liker TC bedre så langt.  Trenger imidlertid noen tips:
Hvor lange bør stoppfeltene være og eventuelt også bremsefeltene (minimum).   Har ikke kuttet skinnene for sporfeltene ennå, men like før Smile
Back to Top
CS View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote CS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 januar 2008 at 21:03

Har brukt TC nå i ca 3 mnd og er godt fornøyd så langt.

Så et eget norsk forum hadde hvert fint.

 
Christian Skjærvø
Trondheim
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 19:05
Originally posted by CS CS wrote:

Har brukt TC nå i ca 3 mnd og er godt fornøyd så langt.

Så bra da Christian! Da er jo du selvskreven til å være sjefstester for TrainController på Glomfjordbanen versjon 3.
Vi lurer jo fælt på hva vi skal bruke så det hadde vært fint at noen med erfaring fra dette programmet blir med i Trafikkgruppa og/eller Elektrogruppa og deler sine erfaringer med resten av oss.

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 januar 2008 at 23:28
Hei.
 
Beklager seint svar men jeg har vært offer for snøras på BergensbanenCry
Se bildet  under Andre tema..
 
Originally posted by steinkit steinkit wrote:

Hvor lange bør stoppfeltene være og eventuelt også bremsefeltene (minimum).   Har ikke kuttet skinnene for sporfeltene ennå, men like før Smile
 
Dette er vel et spørsmål som ikke har noe enkelt svarConfused
 
Hastigheten (skala) som toget har når "stopp" signal gies vil jo være avgjørende for hvor lang strekningen bør vætr.. Skal toget stanse med utgangspunkt i en hastighet på 140 km/h må jo denne nødvendigvis være mye lenger enn hvis toget har en hastighet på bare 40 km/h.
 
Selv kjører jeg etter tysk forbilde. Der er det slik at når er skiftespor ligger i avvik er maks hastighet 40 km/h og dette krever jo en forholdsvis kort strekning. Anlegget vårt er delt opp at hvert slik at hvert stasjonsspor er isolert fra resten. Hver av disse strekningene er "matet" via en blokkdetektor av strømføler typen slik at hele sporet overvåkes. I tillegg til dette benytter jeg det som i TC kalles virtuel kontakt (VC). Denne indikatoren finnes bare i programmet men er knyttet til en virkelig indikator. Det vil si at man kan sette opp VC-en slik at denne utløses f.eks 50 cm inne i den virkelige blokken. Dette innebærer at man ikke trenger å kutte skinnestrengen for å lage bremse/stoppavsnittet  Big%20smile, man simpelthen bare flytter avstanden i programmet. MEN disse indikatorene kan bare virke skikkelig dersom loket er skikkelig innkjørt og kalibrert (egenskap for lokomotivet). Jeg har for sikkerhets skyld laget en fysisk stopp detektor i tillegg. Denne er av typen IR (infra rød). Denne indikatoren er montert mellom svillene og monteres lett etter at skinnene er lagt og krever ingen kutting av skinnestrengen.
 
Srlv har jeg har to spørsmål :
  • Er det noen som vet hvorfor varsling av nye innlegg slår seg av ?Jeg har markert varsling men denne varer visst bare en gang. Er dette riktig ?
  • Dersom vi starter eget forum (vi har vel nesten allerede gjort det), skal det være en del av dette forumet eller skal det være et eget forum og hvem skal i såfall være administrator ?


Edited by jhh61no - 05 januar 2008 at 23:31
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 14:07
Takk for delvis svar.  Jeg skal være litt mer presis i spørsmålet og håper du kan hjelpe meg med et mer pressist svar.
 
Jeg kommer til å ha 3 tilbakemeldinger på de stasjonssporene hvor det skal krysses tog i to retninger (slik det er anbefalt).  Kaller de i eksempelet for A, B og C.  jeg har forstått det slik at feltene brukes som følger (når det ikke brukes viruelle kontakter.)  NB: mine krysningsspor er min 2 meter lange for kjøring av nesten like lange tog:
1.  Tog kommer først inn i felt A.  Denne har ikke betydning
2.  Toget kommer så inn i felt B.  Dersom blokke etter stasjoen ikke er klar bremses det her ned (definert som bremsefelt.).  Jeg forutsetter her at lokomotivene er kalibrert i forhold til lengden på dette sporet slik at toget er nedbremset til minimumshastighet.  (Har jeg forstått det rett?)
3.  Toget kommer inn i felt C.  Dette er definert som stoppfelt og skal stoppe toget dersom det ikke er ledig foran.  Det er lengden på dette jeg lurer på, eller sakt på en annen måte får anbefaling av lengden på sånn ca.  (20, 40, 60, 80, 100 cm?.
 
Du skriver at du/dere bruker optisk detektor.  Hvilken type er det?  Kjører Märklin system med S88 (uorginale). 
 
Du skriver og at dere kalibrere lokene.  Er disse kalibrert slik at alle har like lang stopp og bremsestrekning ved samme hastinghet?
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 januar 2008 at 19:25
Hei "Steinkit" Er dette ditt virkelige navn ?
 
Hvilken skala kjører du ? Det er greitt å vite når avstander skal "defineres" Wink
 
I TC kan du for en stopp indikator angi det som kalles "Ramp". Dette er den lengden et tog bruker på å stanse uavhengig av fart. Maks fart er definert i forhold til neste blokk. Dette innebærer at et lok som kjører 100 km/t vil stoppe på f.eks 40 cm og det samme vil et tog som kjører 30 km/t. På rette strekninger det tillatt hastighet er høy bruker jeg kanskje en stopplengde på 100 cm (skala H0) mens på blokker med lav hastighet mellom 25 og 40 cm.
 
Som du kanskje ser er det ikke noe fasitsvar på disse tingene.
Dersom lokene er skikkelig kalibrert vil lokene vha av VC stoppe innenfor 1-2 cm av definert stopp sted.
 
Mitt forslag er at du setter opp en liten strekning med virkelig blokkdetektor og definerer en VC. Test litt med ulike hastigeter og prøv selv for å se hva som ser naturlig ut.
 
Merk. At du definerer en hastighetsblokk basert på forhold i neste blokk.
Tog kjører blokk A -> B -> C.
 
Hvis maks fart for blokk C for Normal tilstand er 100 km/h og maks hastighet for "avvik" gul fart er 50 km/h.
 
Når toget entrer blokk B vet TC allerede om blokk C er ledig eller opptatt.
 
Om blokk C er opptatt bil toget allerede begynne å senke farten når den indikator som er definert som bremse indikator detektetres i blokk B. Dette innebærer at toget nå vil senke farten ned til "gul" fart, slik at en sjelden vil gå fra full fart til bråstopp.
 
Beklager, dette er litt vanskelig å forklare, men sende meg en PM så skal jeg sende deg mailadressen slik at du kan sende med TC modellen din. Da blir det så mye lettere å forstå hverandre ;=)
 
Hvor i landet bor du forresten ?
 
Når det gjelder optiske detektorer er disse selvlaget etter en oppskrift jeg har fått av en kamerat i Tyskland.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 22:38
Hei og takk for svar.
 
Er så vant med at signaturen legger seg inn i innleggene at jeg ikke merket det .  Har tidligere brukt forumnavnet steink, men endret pga at den ikke funket på en annen datamaskin.
 
Navn:  Stein Kittelsen
Bor:  Vikeså utenfor Eigersund
Bygger H0 märklin med norsk forbilde (eigersund stasjon og omegn som utgangspunkt.
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 januar 2008 at 22:43
Hei Stein.
 
Håper svarene ellers var noenlunde forståelig..
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
steinkit View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 21 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 15
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinkit Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 januar 2008 at 21:07

hei igjen

ja, svarene var gode de Smile
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2010 at 23:52
Hei jeg har et par spørsmål som jeg håper kan passe i denne tråden. Jeg skal snart velge styringssystem og føler at det står mellom Windigipet og Traincontroller.

Såvidt jeg forstår er begge programmene kompatible med de fleste kjente digitalsystemer som og har vært på markedet. Selv er jeg fortsatt i en tidlig fase av anleggsbyggingen og jeg har valgt Lenz og har en LSV100 koblet til PC`n gjennom en USB port.

Jeg har forsøkt Rocomotion som jeg tror er en meget enkel utgave av Traincontroller. Det fungerte svært dårlig, men det kan skyldes RS232/USB adapteren er en ustabil løsning slik noen beskriver i et tidligere innlegg i denne tråden.

Nå har jeg forsøkt meg litt med Windigipet demo og synes i og for seg at det virker greit, men jeg i og med at jeg er i en tidlig fase har jeg ikke brukt annet en grunnleggende funksjoner, kort sagt, kjøre frem og tilbake på et enkelt spor.

Jeg har lest på et eller annet forum at Traincontroller er mer "windows" i funksjonalitet med klipp og lim osv. Det er noe som virker tiltrekkende på meg.

Er det noen som har erfaring med et eller begge programmer og som vil dele disse?
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 17:45

Hei.

Jeg valgte system etter en ganske grundig gjennomgang av flere systemer - både i demo/test versjoner samt leste mange fora som omhandlet disse programmene. De to siste programmnene jeg satt igjen med var TranContloller og WinDigipet. Etter min erfaring gjør disse programmene stort sett det samme, men læringsterskelen var veldig forskjellig.
 
For meg var det viktig å komme fort i gang og få kjørt flere tog selv lenge før banen var ferdig lagt/oppkoblet. Det ble selvsagt mye prøving å feiling, men igjen følte jeg at jeg taklet det ene programmet langt raskere enn det andre.
 
Fant også et skjema hvor 'noen' hadde sammenliknet WD, TC og Railware. Vet ikke hvor objektiv personen som skrev dette var, men etterhvert var jeg ikke veldig uenig i de konklusjonene som ble beskrevet.
 
Uansett er det viktig å teste programmene grundig selv da det kan være veldig forskjellige preferanser man har samt hva slags fabrikat man har på skinner, tog og styring.
 
Jeg falt ned på TC og er så langt kjempefornøyd. Trengte litt support i begynnelsen, men fikk raske svar fra produsenten samt at det er flere fora man kan få hjelp. Så langt kjører jeg 10 tog uten problemer selv om jeg kun har lært meg de grunnleggende funksjonene. Det er mye igjen å studere.
 
Men igjen - det viktigste er å teste programmene grundig selv før du velger.
 
Mvh Kris
 
 


Edited by Lok123 - 05 november 2010 at 19:16
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 18:42
Kan noen kortfattet fortelle hva disse programmene gjør?
Svein S
Back to Top
Lok123 View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 29 juli 2010
Status: Offline
Points: 13
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lok123 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 19:24
Hei.
Veldig kort :
Du tegner opp banen i programmet og etterpå kan du vha forskjellige funksjoner kjøre flere (mange) tog - og da uten de helt store ulykkene (selv om det også kan skje). Disse funksjonene er fra helt manuelt til faste ruter og timetabeller, men også random. Som jeg skrev tidligere så har jeg sålangt 10 tog som kjører random og da uten noen problemer (etter noen justeringer). Må ha digitalisert 'alt' og feedback er en selvfølge for at programmet i det hele tatt skal fungere.
Mvh Kris.
 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 19:33
Det har altså ingen ting med ekte MJ å gjøre? Alt skjer på skjerm? Ingen tilkobling til en faktisk bane? Dataspill, altså?
Svein S
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 20:41
Joda, har med ekte MJ å gjøre. Det er et dataprogram som lar deg styre digitale lok fra datamaskinen. Sensorer i sporene som gir tilbakemelding om hvor lokene fysisk befinner seg, starter & stopper lok, veksler penser og styrer på. Kan kjøres i full auto (=sett deg tilbake og nyt synet med en øl i handa), semi-auto (=du rangerer og koser deg) eller styr alt selv med mus og håndkontrollere. Litt forenklet beskrevet....


- Loco -
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 22:18
Hei Lok123, takk for bidraget. Det er alltid nyttig å høre om andres valg og ikke minst om de er fornøyde med beslutningen. Jeg kommer neppe til å ha mer enn 5-6 tog på anlegget ad gangen og begge programmer mer enn dekker mine behov kapasitetsmessig. Det jeg er mest nysgjerrig på er brukervennligheten, da jeg ikke er så interessert i programmering eller programmet i seg selv.

Dette bringer meg videre til et annet spørsmål: Er det slik at man gjennom styring ved hjelp av f.eks. Windigipet eller Traincontroller kan ha blokkstyring og langsom nedbremsing uten at man behøver å lage fysisk isolerte skinneavsnitt og ikke minst kjøpe en haug med bremse- og blokkstyringsmoduler? F.eks. Lenz BM1, 2 eller 3 eller andre fabrikat. Det blir ganske mange penger av alle disse elektronikkmodulene og det forekommer meg at jeg har lest at dette kan ordnes virtuelt.

Hilsen Jørgen


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3922
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 november 2010 at 22:35
Nå har jeg vist min totale inkompetanse med hva disse programmene er, så da må det jeg skriver nå tas nettopp på den bakgrunnen hva disse programmene kan. Men siden det er slik som Loco sier at man har "sensorer i sporene som gir tilbakemelding om hvor lokene fysisk befinner seg", så bør et slikt program kunne fikse det med langsom nedbremsing uten noe problem. I hvert fall var jeg "borte i" et program for 15-20 år siden som fikset dette med datidens frontteknologi, og det virker som om det har vært stor utvikling på dette feltet siden. Det som man måtte snekre til selv, både når det gjaldt elektronikken og programvaren, er i dag blir kommersialisert av en rekke leverandører. Jeg antar at de to her nevnte er blant disse. Har man sensorer eller sporfelt som raporterer til programmet hvor tog er, og en mulighet for å styre det samme toget, er resten et spørsmål om software, ikke hardware.
Svein S
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 november 2010 at 01:46
Hei Svein, din kompetanse på en del vesentlige felter innen vår hobby bør det ikke herske noen tvil om. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke deg for mange gode artikler i MJ-bladet og også  god lesning signert din hånd andre steder.

Du har helt rett i at det her dreier seg om en videreutvikling av gammel kunnskap. Du er kyndig innen den grunnleggende delen av teknologien, jeg er bare en forbruker og jeg vil ikke programere. Jeg vil klippe og lime og kjøre tog på ekte MJ vis.

Jeg er som sagt ikke kommet så langt, men drømmene er like store eller større enn for 30 år siden. Nå vil jeg sitat Loco, drikke øl og kjøre tog samtidig og kanskje dele sistnevnte oppgave med PC`n når det blir for stritt.

Vennlig og inkompetent hilsen, Jørgen
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2010 at 09:06
Hei Jørgen
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:

Dette bringer meg videre til et annet spørsmål: Er det slik at man gjennom styring ved hjelp av f.eks. Windigipet eller Traincontroller kan ha blokkstyring og langsom nedbremsing uten at man behøver å lage fysisk isolerte skinneavsnitt og ikke minst kjøpe en haug med bremse- og blokkstyringsmoduler? F.eks. Lenz BM1, 2 eller 3 eller andre fabrikat. Det blir ganske mange penger av alle disse elektronikkmodulene og det forekommer meg at jeg har lest at dette kan ordnes virtuelt.
 
 
Det finnes ulike måter å 'dele' opp anlegget på.
 
Alternativ 1 er å benytte  blokker som pr "definisjon" er isolerte skinneavsnitt. Til dette avsnittet kobler man til en eller annen type strømføler som kan lever tilbakemelding til digitalalegget.
 
Alternativ 2  å benytte punktvis tilbakemelding , f.eks reedkontakter eller IR kontakter.
 
Tilbakemelding er nødvending om man ønsker å kjøre hele/deler av anlegget automatisk
 
 
Alternativ 1 er å foretrekke men er dyrere, men mye sikrerere, spesielt om en har motstandshjul på vognene, da vil en vogn som står igjen i blokken synlig for programmet og kan da forhindre at tog entrer blokken som fortsatt er opptatt.  En reedkontakt er avhenging av at utløsende log/vogn har magnet. IR-kontakt 'ser' alt som passerer men bare på dette punktet.
 
Så til det opprinnelige spørsmålet vedr oppbremsing. Når er lokomotiv er i en blokk hvor det skal stanse så er det programmet som reduserer hastigheten, slik at man trenger ikke å dele opp en blokk i bremseavnitt også
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Aavitsland View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 10 desember 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Aavitsland Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2010 at 21:49
Hei, et lite spørsmål angående alternativ 1

Når et lokomotiv er inne i en blokk hvor toget skal stoppe, hvordan vet digital systemet hvilken dekoder adresse som skal bremses og stoppe ?.
Back to Top
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 november 2010 at 22:01
Hei Jarle, takk for meget nyttige opplysninger.

Om jeg forstår det riktig bør sporet isoleres i avsnitt og hvert avsnitt tilføres strøm slik at man senere kan bruke dem som korte enkeltblokker eller slå dem sammen til en eller flere lengre blokker. Så kan man i neste omgang bruke softwaren til å ordne deteksjon og evt. nedbremsing og stopp for hver blokk uten å installere annen elektronikk enn rene tilbakemeldingsmoduler?!

Hvis det er riktig oppfattet øyner jeg store besparelser både økonomisk og i form av arbeidsinnsats.

Mange takk, det er utrolig hvor nyttig et forum kan være.

Vennlig hilsen Jørgen


Edited by GeorgII - 07 november 2010 at 23:22
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 november 2010 at 14:35
Hei Jørgen
 
Om det er slik at du holder på å designe et anlegg nå, er det klart en fordel å dele opp i (potensielle) blokker nå.
 
La oss tenke oss en stasjonsblokk som er 200 cm lang. Slik jeg har gjort det er det tilstrekkelig å kun ha dette som en blokk. TrainController (muligens litt avhengig av versjon) er i stand til å beregne hvor langt et lok er kommet inn i blokken selv om dette bare er en blokk. Krever imidlertid at hvert lokomotivs egenskaper er 'gjort kjent' for TrainController(TC). Dette betyr at når loket er kommet inn 150 cm i blokken så bremses loket ned og kjører f.eks 40 cm til for så å stoppe. I noen av blokkene har jeg lagt inn en IR-kontakt som stopp-merke bare for å være sikker på at toget ikke kjører for langt.
 
PS. Tilbakemeldingsmoduler er ofte satt sammen av 2 funksjoner, en rein detektor/sensor (strømføler, IR, reed) og en tilbakemeldingsmodul som kan melde tilbake til digitalsystem og derved også til PC.
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 4>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.