Print Page | Close Window

TrainController

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Design, sporplaner og konstruksjon av underbygning
Forum Description: Rommet for å drøfte sporplaner innredning av rom og bygging av underlaget til din modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=3109
Printed Date: 15 mai 2024 at 20:05
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: TrainController
Posted By: jhh61no
Subject: TrainController
Date Posted: 05 desember 2007 at 20:03
Hei
 
Jeg har benyttet TrainController et par år nå og er veldig fornøyd med dette programmet. Er selv med i forumet i Tyskland, men lurer på om det er mange i Norge som benyttet dette programmet. Kanskje en ide å lage et norsk forum ?
 
Noen andre som er interessert ?


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++



Replies:
Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 desember 2007 at 21:13
Leker igrunnen litt med tanken innimellom, men  kommer aldri så langt. På den annen side må jeg vel først få meg noe å styre?Smile

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 05 desember 2007 at 22:34
Hei
 
Er jo fosåvidt ikke så dumt Wink
 
Det finnes jo mange fine startsett med digitalstyring til en fin pris.,..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 05 desember 2007 at 23:36
Har både startsett, digitalsentraler og lok/vogner så det holder. Må bare få satt opp noe til ungene slik at jeg har en unnskyldning til å kjøpe lisensen.
Rocomotion er ikke godt nokLOL

Men den som spiser lever får se.
Har du forresten prøvd å lage egne symboler?


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: BNSF DASH 9
Date Posted: 06 desember 2007 at 00:32
De er 3 stk rundt Mjøsa som prøver og bruke
TrainController så en felles Norsk samlingspunkt
er ingen dum ide.

Lars Erik

-------------
DIGIRAX CHIEF, ZEPHYR, DT400 IR TRÅLØST,JMRI og WiThrottle app.


Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 desember 2007 at 11:48
Hei Dag Cato
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Rocomotion er ikke godt nokLOL 
 
Når du skriver Rocomotion antar jeg at du tenker på det medfølgende programmet til 10785 eller tenker du på hele pakken ? Interface 10785 kan utmerket godt benyttes ifb med TrainController.
 
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Har du forresten prøvd å lage egne symboler?
 
Dersom du tenker på å f.eks lage egne signaler etc så er svaret JA.
 
TrainController kan lastes ned gratis for testing.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 09 desember 2007 at 23:25
Hadde vel tenkt hele pakka

Når det gjelder TC så har jeg den innstalert på maskinen. Har prøvd litt uten noe tilkoblet utstyr.

Liker ikke hvordan TC markerer besatt spor. Vil ha heltrukket linje. Har prøvd og til en viss grad fått til å bruke ruter til det. Blir mye mikkmakk for å få det til mn det lar seg gjøre. Ekstra ille blir det når jeg vil kunne sette opp en togvei for så å delutløse den

Egne symboler har jeg prøvd meg på, men i symbolbibliotelet (der jeg velger) vises bare de gamle originale. Jeg må da huske hva jeg har tenkt å bruke.



-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 10 desember 2007 at 08:59
Hei Dag Cato
 
Ser at vi har starten på et TC forum i gang nå LOL
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Liker ikke hvordan TC markerer besatt spor. Vil ha heltrukket linje. Har prøvd og til en viss grad fått til å bruke ruter til det.
 
Ut fra din relativ korte beskrivelse er det ikke helt enkelt å "se " hva du tenker på Confused
 
I hovedvinduet (Switchboard) setter man inn såkalte Traffic Boxes. Disse er jo mye bedre enn bare å markere linjen, da disse kan inneholde både nummer/navn og bilde av det toget som okkuperer blokken..
 
Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Ekstra ille blir det når jeg vil kunne sette opp en togvei for så å delutløse den
 
Hm.. Det kommer vel an på hvordan du definerer rutene. Ruten i TC er omlegging/låsing av en/flere veksler.
 
Å sette sammen bruken av flere ruter gjøres vha av scheduler som da avhegig av oppsett reserverer rutene.

Originally posted by Dag Cato Dag Cato wrote:

Egne symboler har jeg prøvd meg på, men i symbolbibliotelet (der jeg velger) vises bare de gamle originale. Jeg må da huske hva jeg har tenkt å bruke. 
 
Mener du signaler etc eller symboler ifb lok funksjoner ?
 
 
Send meg gjerne din lille TC fil med beskrivelse på hva du ønsker med beskrivelse så skal jeg prøve å hjelpe deg i gangWink


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: steinkit
Date Posted: 03 januar 2008 at 22:31
Holder på å sette meg inn i Traincontroller.  Har egentlig winDigipet (sybex 8.0) fra før men liker TC bedre så langt.  Trenger imidlertid noen tips:
Hvor lange bør stoppfeltene være og eventuelt også bremsefeltene (minimum).   Har ikke kuttet skinnene for sporfeltene ennå, men like før Smile


Posted By: CS
Date Posted: 04 januar 2008 at 21:03

Har brukt TC nå i ca 3 mnd og er godt fornøyd så langt.

Så et eget norsk forum hadde hvert fint.

 
Christian Skjærvø
Trondheim


Posted By: midnight
Date Posted: 05 januar 2008 at 19:05
Originally posted by CS CS wrote:

Har brukt TC nå i ca 3 mnd og er godt fornøyd så langt.

Så bra da Christian! Da er jo du selvskreven til å være sjefstester for TrainController på Glomfjordbanen versjon 3.
Vi lurer jo fælt på hva vi skal bruke så det hadde vært fint at noen med erfaring fra dette programmet blir med i Trafikkgruppa og/eller Elektrogruppa og deler sine erfaringer med resten av oss.



-------------
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com


Posted By: jhh61no
Date Posted: 05 januar 2008 at 23:28
Hei.
 
Beklager seint svar men jeg har vært offer for snøras på BergensbanenCry
Se bildet  under Andre tema..
 
Originally posted by steinkit steinkit wrote:

Hvor lange bør stoppfeltene være og eventuelt også bremsefeltene (minimum).   Har ikke kuttet skinnene for sporfeltene ennå, men like før Smile
 
Dette er vel et spørsmål som ikke har noe enkelt svarConfused
 
Hastigheten (skala) som toget har når "stopp" signal gies vil jo være avgjørende for hvor lang strekningen bør vætr.. Skal toget stanse med utgangspunkt i en hastighet på 140 km/h må jo denne nødvendigvis være mye lenger enn hvis toget har en hastighet på bare 40 km/h.
 
Selv kjører jeg etter tysk forbilde. Der er det slik at når er skiftespor ligger i avvik er maks hastighet 40 km/h og dette krever jo en forholdsvis kort strekning. Anlegget vårt er delt opp at hvert slik at hvert stasjonsspor er isolert fra resten. Hver av disse strekningene er "matet" via en blokkdetektor av strømføler typen slik at hele sporet overvåkes. I tillegg til dette benytter jeg det som i TC kalles virtuel kontakt (VC). Denne indikatoren finnes bare i programmet men er knyttet til en virkelig indikator. Det vil si at man kan sette opp VC-en slik at denne utløses f.eks 50 cm inne i den virkelige blokken. Dette innebærer at man ikke trenger å kutte skinnestrengen for å lage bremse/stoppavsnittet  Big%20smile, man simpelthen bare flytter avstanden i programmet. MEN disse indikatorene kan bare virke skikkelig dersom loket er skikkelig innkjørt og kalibrert (egenskap for lokomotivet). Jeg har for sikkerhets skyld laget en fysisk stopp detektor i tillegg. Denne er av typen IR (infra rød). Denne indikatoren er montert mellom svillene og monteres lett etter at skinnene er lagt og krever ingen kutting av skinnestrengen.
 
Srlv har jeg har to spørsmål :
  • Er det noen som vet hvorfor varsling av nye innlegg slår seg av ?Jeg har markert varsling men denne varer visst bare en gang. Er dette riktig ?
  • Dersom vi starter eget forum (vi har vel nesten allerede gjort det), skal det være en del av dette forumet eller skal det være et eget forum og hvem skal i såfall være administrator ?


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: steinkit
Date Posted: 06 januar 2008 at 14:07
Takk for delvis svar.  Jeg skal være litt mer presis i spørsmålet og håper du kan hjelpe meg med et mer pressist svar.
 
Jeg kommer til å ha 3 tilbakemeldinger på de stasjonssporene hvor det skal krysses tog i to retninger (slik det er anbefalt).  Kaller de i eksempelet for A, B og C.  jeg har forstått det slik at feltene brukes som følger (når det ikke brukes viruelle kontakter.)  NB: mine krysningsspor er min 2 meter lange for kjøring av nesten like lange tog:
1.  Tog kommer først inn i felt A.  Denne har ikke betydning
2.  Toget kommer så inn i felt B.  Dersom blokke etter stasjoen ikke er klar bremses det her ned (definert som bremsefelt.).  Jeg forutsetter her at lokomotivene er kalibrert i forhold til lengden på dette sporet slik at toget er nedbremset til minimumshastighet.  (Har jeg forstått det rett?)
3.  Toget kommer inn i felt C.  Dette er definert som stoppfelt og skal stoppe toget dersom det ikke er ledig foran.  Det er lengden på dette jeg lurer på, eller sakt på en annen måte får anbefaling av lengden på sånn ca.  (20, 40, 60, 80, 100 cm?.
 
Du skriver at du/dere bruker optisk detektor.  Hvilken type er det?  Kjører Märklin system med S88 (uorginale). 
 
Du skriver og at dere kalibrere lokene.  Er disse kalibrert slik at alle har like lang stopp og bremsestrekning ved samme hastinghet?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 06 januar 2008 at 19:25
Hei "Steinkit" Er dette ditt virkelige navn ?
 
Hvilken skala kjører du ? Det er greitt å vite når avstander skal "defineres" Wink
 
I TC kan du for en stopp indikator angi det som kalles "Ramp". Dette er den lengden et tog bruker på å stanse uavhengig av fart. Maks fart er definert i forhold til neste blokk. Dette innebærer at et lok som kjører 100 km/t vil stoppe på f.eks 40 cm og det samme vil et tog som kjører 30 km/t. På rette strekninger det tillatt hastighet er høy bruker jeg kanskje en stopplengde på 100 cm (skala H0) mens på blokker med lav hastighet mellom 25 og 40 cm.
 
Som du kanskje ser er det ikke noe fasitsvar på disse tingene.
Dersom lokene er skikkelig kalibrert vil lokene vha av VC stoppe innenfor 1-2 cm av definert stopp sted.
 
Mitt forslag er at du setter opp en liten strekning med virkelig blokkdetektor og definerer en VC. Test litt med ulike hastigeter og prøv selv for å se hva som ser naturlig ut.
 
Merk. At du definerer en hastighetsblokk basert på forhold i neste blokk.
Tog kjører blokk A -> B -> C.
 
Hvis maks fart for blokk C for Normal tilstand er 100 km/h og maks hastighet for "avvik" gul fart er 50 km/h.
 
Når toget entrer blokk B vet TC allerede om blokk C er ledig eller opptatt.
 
Om blokk C er opptatt bil toget allerede begynne å senke farten når den indikator som er definert som bremse indikator detektetres i blokk B. Dette innebærer at toget nå vil senke farten ned til "gul" fart, slik at en sjelden vil gå fra full fart til bråstopp.
 
Beklager, dette er litt vanskelig å forklare, men sende meg en PM så skal jeg sende deg mailadressen slik at du kan sende med TC modellen din. Da blir det så mye lettere å forstå hverandre ;=)
 
Hvor i landet bor du forresten ?
 
Når det gjelder optiske detektorer er disse selvlaget etter en oppskrift jeg har fått av en kamerat i Tyskland.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: steinkit
Date Posted: 07 januar 2008 at 22:38
Hei og takk for svar.
 
Er så vant med at signaturen legger seg inn i innleggene at jeg ikke merket det .  Har tidligere brukt forumnavnet steink, men endret pga at den ikke funket på en annen datamaskin.
 
Navn:  Stein Kittelsen
Bor:  Vikeså utenfor Eigersund
Bygger H0 märklin med norsk forbilde (eigersund stasjon og omegn som utgangspunkt.


Posted By: jhh61no
Date Posted: 07 januar 2008 at 22:43
Hei Stein.
 
Håper svarene ellers var noenlunde forståelig..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: steinkit
Date Posted: 10 januar 2008 at 21:07

hei igjen

ja, svarene var gode de Smile


-------------
Stein kittelsen
Märklin digtal H0, Norsk forbilde, Intellibox, Windigipet eller TrainController?


Posted By: GeorgII
Date Posted: 03 november 2010 at 23:52
Hei jeg har et par spørsmål som jeg håper kan passe i denne tråden. Jeg skal snart velge styringssystem og føler at det står mellom Windigipet og Traincontroller.

Såvidt jeg forstår er begge programmene kompatible med de fleste kjente digitalsystemer som og har vært på markedet. Selv er jeg fortsatt i en tidlig fase av anleggsbyggingen og jeg har valgt Lenz og har en LSV100 koblet til PC`n gjennom en USB port.

Jeg har forsøkt Rocomotion som jeg tror er en meget enkel utgave av Traincontroller. Det fungerte svært dårlig, men det kan skyldes RS232/USB adapteren er en ustabil løsning slik noen beskriver i et tidligere innlegg i denne tråden.

Nå har jeg forsøkt meg litt med Windigipet demo og synes i og for seg at det virker greit, men jeg i og med at jeg er i en tidlig fase har jeg ikke brukt annet en grunnleggende funksjoner, kort sagt, kjøre frem og tilbake på et enkelt spor.

Jeg har lest på et eller annet forum at Traincontroller er mer "windows" i funksjonalitet med klipp og lim osv. Det er noe som virker tiltrekkende på meg.

Er det noen som har erfaring med et eller begge programmer og som vil dele disse?


Posted By: Lok123
Date Posted: 05 november 2010 at 17:45

Hei.

Jeg valgte system etter en ganske grundig gjennomgang av flere systemer - både i demo/test versjoner samt leste mange fora som omhandlet disse programmene. De to siste programmnene jeg satt igjen med var TranContloller og WinDigipet. Etter min erfaring gjør disse programmene stort sett det samme, men læringsterskelen var veldig forskjellig.
 
For meg var det viktig å komme fort i gang og få kjørt flere tog selv lenge før banen var ferdig lagt/oppkoblet. Det ble selvsagt mye prøving å feiling, men igjen følte jeg at jeg taklet det ene programmet langt raskere enn det andre.
 
Fant også et skjema hvor 'noen' hadde sammenliknet WD, TC og Railware. Vet ikke hvor objektiv personen som skrev dette var, men etterhvert var jeg ikke veldig uenig i de konklusjonene som ble beskrevet.
 
Uansett er det viktig å teste programmene grundig selv da det kan være veldig forskjellige preferanser man har samt hva slags fabrikat man har på skinner, tog og styring.
 
Jeg falt ned på TC og er så langt kjempefornøyd. Trengte litt support i begynnelsen, men fikk raske svar fra produsenten samt at det er flere fora man kan få hjelp. Så langt kjører jeg 10 tog uten problemer selv om jeg kun har lært meg de grunnleggende funksjonene. Det er mye igjen å studere.
 
Men igjen - det viktigste er å teste programmene grundig selv før du velger.
 
Mvh Kris
 
 


Posted By: ses
Date Posted: 05 november 2010 at 18:42
Kan noen kortfattet fortelle hva disse programmene gjør?

-------------
Svein S


Posted By: Lok123
Date Posted: 05 november 2010 at 19:24
Hei.
Veldig kort :
Du tegner opp banen i programmet og etterpå kan du vha forskjellige funksjoner kjøre flere (mange) tog - og da uten de helt store ulykkene (selv om det også kan skje). Disse funksjonene er fra helt manuelt til faste ruter og timetabeller, men også random. Som jeg skrev tidligere så har jeg sålangt 10 tog som kjører random og da uten noen problemer (etter noen justeringer). Må ha digitalisert 'alt' og feedback er en selvfølge for at programmet i det hele tatt skal fungere.
Mvh Kris.
 


Posted By: ses
Date Posted: 05 november 2010 at 19:33
Det har altså ingen ting med ekte MJ å gjøre? Alt skjer på skjerm? Ingen tilkobling til en faktisk bane? Dataspill, altså?

-------------
Svein S


Posted By: Loco
Date Posted: 05 november 2010 at 20:41
Joda, har med ekte MJ å gjøre. Det er et dataprogram som lar deg styre digitale lok fra datamaskinen. Sensorer i sporene som gir tilbakemelding om hvor lokene fysisk befinner seg, starter & stopper lok, veksler penser og styrer på. Kan kjøres i full auto (=sett deg tilbake og nyt synet med en øl i handa), semi-auto (=du rangerer og koser deg) eller styr alt selv med mus og håndkontrollere. Litt forenklet beskrevet....




-------------
- Loco -


Posted By: GeorgII
Date Posted: 05 november 2010 at 22:18
Hei Lok123, takk for bidraget. Det er alltid nyttig å høre om andres valg og ikke minst om de er fornøyde med beslutningen. Jeg kommer neppe til å ha mer enn 5-6 tog på anlegget ad gangen og begge programmer mer enn dekker mine behov kapasitetsmessig. Det jeg er mest nysgjerrig på er brukervennligheten, da jeg ikke er så interessert i programmering eller programmet i seg selv.

Dette bringer meg videre til et annet spørsmål: Er det slik at man gjennom styring ved hjelp av f.eks. Windigipet eller Traincontroller kan ha blokkstyring og langsom nedbremsing uten at man behøver å lage fysisk isolerte skinneavsnitt og ikke minst kjøpe en haug med bremse- og blokkstyringsmoduler? F.eks. Lenz BM1, 2 eller 3 eller andre fabrikat. Det blir ganske mange penger av alle disse elektronikkmodulene og det forekommer meg at jeg har lest at dette kan ordnes virtuelt.

Hilsen Jørgen




Posted By: ses
Date Posted: 05 november 2010 at 22:35
Nå har jeg vist min totale inkompetanse med hva disse programmene er, så da må det jeg skriver nå tas nettopp på den bakgrunnen hva disse programmene kan. Men siden det er slik som Loco sier at man har "sensorer i sporene som gir tilbakemelding om hvor lokene fysisk befinner seg", så bør et slikt program kunne fikse det med langsom nedbremsing uten noe problem. I hvert fall var jeg "borte i" et program for 15-20 år siden som fikset dette med datidens frontteknologi, og det virker som om det har vært stor utvikling på dette feltet siden. Det som man måtte snekre til selv, både når det gjaldt elektronikken og programvaren, er i dag blir kommersialisert av en rekke leverandører. Jeg antar at de to her nevnte er blant disse. Har man sensorer eller sporfelt som raporterer til programmet hvor tog er, og en mulighet for å styre det samme toget, er resten et spørsmål om software, ikke hardware.

-------------
Svein S


Posted By: GeorgII
Date Posted: 06 november 2010 at 01:46
Hei Svein, din kompetanse på en del vesentlige felter innen vår hobby bør det ikke herske noen tvil om. Jeg vil gjerne benytte anledningen til å takke deg for mange gode artikler i MJ-bladet og også  god lesning signert din hånd andre steder.

Du har helt rett i at det her dreier seg om en videreutvikling av gammel kunnskap. Du er kyndig innen den grunnleggende delen av teknologien, jeg er bare en forbruker og jeg vil ikke programere. Jeg vil klippe og lime og kjøre tog på ekte MJ vis.

Jeg er som sagt ikke kommet så langt, men drømmene er like store eller større enn for 30 år siden. Nå vil jeg sitat Loco, drikke øl og kjøre tog samtidig og kanskje dele sistnevnte oppgave med PC`n når det blir for stritt.

Vennlig og inkompetent hilsen, Jørgen


Posted By: jhh61no
Date Posted: 07 november 2010 at 09:06
Hei Jørgen
Originally posted by GeorgII GeorgII wrote:

Dette bringer meg videre til et annet spørsmål: Er det slik at man gjennom styring ved hjelp av f.eks. Windigipet eller Traincontroller kan ha blokkstyring og langsom nedbremsing uten at man behøver å lage fysisk isolerte skinneavsnitt og ikke minst kjøpe en haug med bremse- og blokkstyringsmoduler? F.eks. Lenz BM1, 2 eller 3 eller andre fabrikat. Det blir ganske mange penger av alle disse elektronikkmodulene og det forekommer meg at jeg har lest at dette kan ordnes virtuelt.
 
 
Det finnes ulike måter å 'dele' opp anlegget på.
 
Alternativ 1 er å benytte  blokker som pr "definisjon" er isolerte skinneavsnitt. Til dette avsnittet kobler man til en eller annen type strømføler som kan lever tilbakemelding til digitalalegget.
 
Alternativ 2  å benytte punktvis tilbakemelding , f.eks reedkontakter eller IR kontakter.
 
Tilbakemelding er nødvending om man ønsker å kjøre hele/deler av anlegget automatisk
 
 
Alternativ 1 er å foretrekke men er dyrere, men mye sikrerere, spesielt om en har motstandshjul på vognene, da vil en vogn som står igjen i blokken synlig for programmet og kan da forhindre at tog entrer blokken som fortsatt er opptatt.  En reedkontakt er avhenging av at utløsende log/vogn har magnet. IR-kontakt 'ser' alt som passerer men bare på dette punktet.
 
Så til det opprinnelige spørsmålet vedr oppbremsing. Når er lokomotiv er i en blokk hvor det skal stanse så er det programmet som reduserer hastigheten, slik at man trenger ikke å dele opp en blokk i bremseavnitt også


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Aavitsland
Date Posted: 07 november 2010 at 21:49
Hei, et lite spørsmål angående alternativ 1

Når et lokomotiv er inne i en blokk hvor toget skal stoppe, hvordan vet digital systemet hvilken dekoder adresse som skal bremses og stoppe ?.


Posted By: GeorgII
Date Posted: 07 november 2010 at 22:01
Hei Jarle, takk for meget nyttige opplysninger.

Om jeg forstår det riktig bør sporet isoleres i avsnitt og hvert avsnitt tilføres strøm slik at man senere kan bruke dem som korte enkeltblokker eller slå dem sammen til en eller flere lengre blokker. Så kan man i neste omgang bruke softwaren til å ordne deteksjon og evt. nedbremsing og stopp for hver blokk uten å installere annen elektronikk enn rene tilbakemeldingsmoduler?!

Hvis det er riktig oppfattet øyner jeg store besparelser både økonomisk og i form av arbeidsinnsats.

Mange takk, det er utrolig hvor nyttig et forum kan være.

Vennlig hilsen Jørgen


Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 november 2010 at 14:35
Hei Jørgen
 
Om det er slik at du holder på å designe et anlegg nå, er det klart en fordel å dele opp i (potensielle) blokker nå.
 
La oss tenke oss en stasjonsblokk som er 200 cm lang. Slik jeg har gjort det er det tilstrekkelig å kun ha dette som en blokk. TrainController (muligens litt avhengig av versjon) er i stand til å beregne hvor langt et lok er kommet inn i blokken selv om dette bare er en blokk. Krever imidlertid at hvert lokomotivs egenskaper er 'gjort kjent' for TrainController(TC). Dette betyr at når loket er kommet inn 150 cm i blokken så bremses loket ned og kjører f.eks 40 cm til for så å stoppe. I noen av blokkene har jeg lagt inn en IR-kontakt som stopp-merke bare for å være sikker på at toget ikke kjører for langt.
 
PS. Tilbakemeldingsmoduler er ofte satt sammen av 2 funksjoner, en rein detektor/sensor (strømføler, IR, reed) og en tilbakemeldingsmodul som kan melde tilbake til digitalsystem og derved også til PC.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: ses
Date Posted: 08 november 2010 at 15:06
Originally posted by Aavitsland Aavitsland wrote:

Hei, et lite spørsmål angående alternativ 1

Når et lokomotiv er inne i en blokk hvor toget skal stoppe, hvordan vet digital systemet hvilken dekoder adresse som skal bremses og stoppe ?.

Det bør systemet kunne vite hvis det vet hvor systemet har sendt loket med en bestemt dekoderadressen hen. Systemet må altså være i stand til å følge et bestemt lok helt fra starten. Systemet må altså nullinnstille eller initiere lok og sted, dvs dekoder og sporfelt.

Men jeg har hørt om noen som bruker strekkodelesere montert på anlegget, og med en strekkode under loket som avleses, vil sted og dekoder matches. Da gjør det ikke noe om systemet har glemt hvor loket er.



-------------
Svein S


Posted By: Lok123
Date Posted: 08 november 2010 at 16:01
Hei Jarle.
Hva slag IR-kontakter er det du benytter ?
Jeg trenger noen ett par steder for sikkerhets skyld.
Bremselengder har jo også med type Dekoder og strømforbruk ellers på banen.
Mvh Kris


Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 november 2010 at 22:53
Hei Kris.
 
Jeg benytter noen som jeg lager selv. Dvs jeg har ikke konstruert dem selv men fremstiller kortet selv og lodder dem sammen
 
Når det gjelder bremselengder så er det en sannhet med modifikasjoner..
Som tidligere nevnt må lokomotivets egenskaper gjøres kjent for TC. Dette gjøres ved hjelp av en innkjøringsprosedyre som programmet styrer selv for hvert lokomotiv. Denne er i utgangspunktet at alle innstillinger i dekoderen mht aksellerasjon/retardasjon er deaktivert. Dette er det programmet som skal holde rede på. Ellers er det en fordel å benytte lastregulerte dekoder. Dette er en fordel fordi de har bedre krypkjøringsegenskaper og programmet ikke trenger å ta hensyn til om en stasjoner er i oppopver eller nedoverbakke.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Lok123
Date Posted: 09 november 2010 at 08:41
Hei Jarle.
Selger du meg noen slike eller . . .
Eller kanskje du har tegning/link eller noe ?
 
Vedr bremselengder så har jeg kalibrert alle lok'ene mine så de stopper noenlunde der det er ment. Men noen ganger skjer det noe rart - spes de med gamle/dårlige decodere, og det er derfor jeg gjerne skulle hatt noen IR-sensorer for sikkerhets skyld (spes der det er vondt å komme til - skyggestasjoner, inni fjell etc, men også ved kryssende spor).
 
Ved endespor går det vel an å legge en ekstra tilbakemelding helt i enden, slik at når toget (med vogner) kommer nærme stoppbommen så gir den et signal om at toget her helt inne og skal stoppe.
 
Eller så er vel IR-sensorer fint der det er kryssende spor for der fungerer jo ikke spor dedektering.
 
Har du noen tips på hvordan du har løst dette ?
 
Mvh Kris


Posted By: jhh61no
Date Posted: 09 november 2010 at 18:11
Hei Kris
 
Jeg må leite litt for å se hva jeg har liggende enten tegninger eller ferdigbygde.
Hvor mange trenger du evt ?
 
Og ja det går an å legge inn en ekstra tilbakemelding helt inne i et endespor, men er vel ikke sikker på at det skulle være nødvendig.
 
Er ikke sikker på hvorfor detektering ikke skulle virke på kryssende spor.. kan du forklare nærmere ?
 
Hvilket digitalsystem bruker du og kjører du 2 R eller 3 R ?
 
Send meg en PM med kontakt info..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: GeorgII
Date Posted: 10 november 2010 at 09:35
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hei
 
Jeg har benyttet TrainController et par år nå og er veldig fornøyd med dette programmet. Er selv med i forumet i Tyskland, men lurer på om det er mange i Norge som benyttet dette programmet. Kanskje en ide å lage et norsk forum ?
 
Noen andre som er interessert ?



Hei, hvordan gikk det egentlig med dette? Nå har det gått noe tid siden innleget over ble skrevet og kankskje det er flere brukere og større interesse nå? Kunne også tenke meg å spørre om noen føler seg så kompetente at de kunne tenke seg å arrangere noe slags kurs eller "workshop" rundt bruken av dette programmet.

Hilsen Jørgen


Posted By: jhh61no
Date Posted: 10 november 2010 at 23:14
Hei Jørgen
 
Noe særlig fres med forum ble det jo egentlig ikkeOuch men jeg kan gjerne holde et kurs/worshop.
 
Det kommer jo imidlertid an på hvor det skal være da.
Jeg bor i Bergen, hvor dere andre bor vet jeg jo ikke..
 
 


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: GeorgII
Date Posted: 10 november 2010 at 23:57
Hei Jarle, det er et generøst tilbud. Jeg holder til litt uten for Oslo og har et lite lokale og anlegg under bygging, men jeg kan selvfølgelig flytte på meg.

Det er vel en fordel selv om det ikke er en absolutt nødvendighet at man gjennomfører det et sted hvor man har et anlegg slik at man ser det i praksis.

Er det flere som kunne tenke seg å delta på et møte/kurs/workshop der formålet er å bli kjent med Traincontroller som verktøy til anleggstyring?

Mvh Jørgen

  


Posted By: jhh61no
Date Posted: 11 november 2010 at 06:41
Hei Jørgen.
Embarrassed
Ja det er definitivt en fordel å ha et anlegg 'for hånden'. Det renger ikke å være mer enn en sirkel med et passeringssport og gjerne et buttspor. Et signal eller to er heller ikke å forakte.
Anlegget må også være av en slik beskaffenhet at det fungerer teknisk, dvs skiftespordekodere og tilbakemeldingsenheter må være på plass og fungere.
 
Ser jo ikke bort i fra at jeg kan ta en tur østover også, men da må jeg nesten få dekket faktiske kostnader ved en slik reise. Tror dette tidligst kan skje etter jul..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: GeorgII
Date Posted: 11 november 2010 at 10:54
Hei igjen, at du får dekket dine reisekostnader og mottar en mindre godtgjørelse ved et evt. arrangement er en selvfølge. Derfor håper jeg at det er flere på østlandsområdet som kunne være interessert, om vi kunne samle 4-5 perssoner blir det ikke de helt store utgiftene for hver enkelt. 

Innen jul bør mitt anlegg være på det nivået du beskriver og jeg har som sagt et eget ikke altfor stort, men ok lokale, men det er kanskje andre muligheter også.

Om ingen andre melder seg tar jeg gjerne en tur til Bergen.

mvh Jørgen


Posted By: Lok123
Date Posted: 11 november 2010 at 15:25
Hei.
Flott tiltak, jeg er med om det passer slik. Jeg holder til ved Gardermoen - kort vei til flyplassen.
Hadde vært fint å utveksle erfaringer "live".
Lurer på mye selv om jeg har holdt på endel.
Og det er alltid noe man sikkert kan og bør gjøre annerledes.
 
Mvh Kris


Posted By: GeorgII
Date Posted: 11 november 2010 at 20:46
Hei, dette er bra. Da er vi allerede to elever og en lærer! Det burde kunne gi elevene en unik sjanse til læring med nok oppmerksomhet og nødvendig arbeidsro.

Om da ikke enda flere vil slutte seg til?

Mvh Jørgen



Posted By: bfr130
Date Posted: 01 april 2011 at 01:29
Heisan. Dette høres intressant ut.
Har selv ett anlegg med 40 blokker og 35 sporvekslere.
Har brukt rocomotion helt til nå, men vurderer å bytte til TC.
Bor rett utenfor oslo jeg også.
Si meg tid og sted.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 01 april 2011 at 21:22
Hei
 
Kanskje vi er i ferd med å passere en "kritisk" masse for å ha en samling Thumbs Up


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: GeorgII
Date Posted: 04 april 2011 at 16:00
Ja, jeg er fortsatt med! 
 
Jørgen


-------------
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP


Posted By: bfr130
Date Posted: 05 april 2011 at 00:59
Har akurat begynnt på den 347 siders manualen. HERRE.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 10 april 2011 at 15:07
Er det noen av dere som kan forklare meg hvordan jeg kan justere dekodren før jeg justerer speed profil. Det står att jeg skal sette voltage så toget går smoothley? Side 112 i instrukjsons boken.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 15 april 2011 at 16:03
Hei
Når jeg skal kjøre inn lokomotiv m/dekoder pleier jeg å følge følgende prosedyre
 
1. Kjør inn lokomotivet
2. Programer dekoder slik at lokomotivet akkurat kjører(jevnt)  på første hastighetstrinn på håndkontroll
3. Fjern alle CV for aksellerasjon og retardasjon
4. Programmer dekoder slik at max hastighet tilsvarer max skalahastighet for lokomotivet
5. Programmer en rett hastigslinje mellom min og max
 
Om du ikke har TrainProgrammer kan du laste ned DecoderPro som er gratis
 
Nå er lokomotiv/dekoder klar for innkjøring i TC.
 


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 19 april 2011 at 10:43
Takker så meget.
Men nå har jeg ett annet problem. Når jeg bruker automatisk speed profil og skal kompansere med bremselengden. jeg setter den blå sliden på halveis full og bruker momentere indikatorer Akselrerer ikke toget. Det går på nesten laveste hastighet. Drar jeg sliden uder halv veis stopper det når det når kontakten. Over stopper den på ca 190 cm som jeg har målt til. Noen forslag


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 27 april 2011 at 01:55
Heisan.
Har litt problemer med att turnouts ikke alltid slår over.
Jeg ser att man kan forandre på "send interval" og "Turnout interval"
Jeg bruker roco sin 10785.
Noen som vet hvor mange millisekunder de to skal stå på"
 
 


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: GeorgII
Date Posted: 27 april 2011 at 11:51
Hei, jeg bruker Toroise og Tillig motorer og de får strøm fra forskjellige avlagte DC veggadaptere fra 7-12V. På de motorene som får lavest spenning (7V) har jeg måttet sette verdien til 500ms for å være sikker på at de slår helt over. På de med litt høyere spenning har jeg satt 2-300ms.

De som har lav spenning går stille og langsomt.

Håper jeg forsto spørsmålet.

Vennlig hilsen Jørgen


-------------
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP


Posted By: bfr130
Date Posted: 15 september 2011 at 03:43
Heisan.
Har ett lite problem. Når jeg får en korslutnning (avsporing eller lekende unger) og slår på strømmen igjen. er det ofte att schedul`n plutselig flytter toget langt fram. Den viser att toget har kommet fram , og da risikerer jeg att ett annet tog starter og de to møtes rett i fleisen på hverandre. Bruker roco sin 10785.
 
Grunnen er nok det att mange av boksene blir røde når strømmen blir koblett til igjen, TC tror att toget har flyttet seg.
 
AngryNoen som har samme problem eller enda bedre en løsning.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 17 september 2011 at 01:45
Ingen som kan hjelpe meg med overstående problem?Cry

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: GeorgII
Date Posted: 18 september 2011 at 19:35
Hei, skulle ønske jeg kunne hjelpe, men jeg har ikke kommet så langt med schedules og automatikk. Håper noen andre kan komme med ideer. Du er sikkert også klar over at det er mye god informasjon på www.freiwald.com Der er mange gode forslag når det gjelder å finne og rette feil som kan oppstå i og utenfor Traincontroller.

Selv har jeg foreløpig nok med å få togene til å gå "riktig" vei når jeg starter en schedule. Det virker som om de alltid stikker i motsatt retning av det jeg forventer. Regner med at det skyldes menneskelig svikt ifbm. oppsett av autotrain.

Lykke til, håper det retter seg.

Mvh Jørgen  

-------------
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP


Posted By: bfr130
Date Posted: 19 september 2011 at 11:30
Heisan.
En Chedul starter alltid den veien du har programert den til, hvis du ikke ber den spesielt om å begynne den andre veien.
Hvis toget begynner å gå feil vei er det forde toget er satt med nesa den veien. Trykk på "revers train orientaisjon".


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 20 september 2011 at 22:37
Hei
 
Om du har mange kortslutninger bør du kanskje gjøre noe med disse...
 
Alternativt kan jo du stanse alle schedules med en gang du starter opp igjen.
 
Hvilken versjon av TC har du ?


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 21 september 2011 at 07:18
Heisan.
Det er ikke kortslutningene som er problemet.
Det kan gå opptil 10 tog på schedules av gangen. på anlegget mitt og når noe skjer må jeg stoppe allt og kjøre allt til bake til begynnelsen av schedulene. Og siden det er fjell og andre skjulte områder og bildene på skjermen har flyttet seg, må jeg finne togene før jeg begynner å kjøre dem på plass.
Laget en liten lyaut med bare 3 bokser først på TC og så på Rocomotion i går.
Når jeg tar en drag and dropp fra 1 til 3 og kortslutter anlegget i boks 2 og starter anlegget igjen (grønn tast med pil i), flytter TC bildet til boks 3 og tror att schedulen er ferdig.
Når jeg gjør samme prosedyre i Rocomotion funker allt fint
Er det en innstilling i TC jeg ikke kjenner til eller er det en feil i TC?
 


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 24 september 2011 at 20:51
Hei
 
Send meg en PM så skal jeg legge inn mailadressen min- Da kan du sende meg filene så kan jeg prøve å finne tid til å se på dem, lettere å følge problemstillingen daWink


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 04 oktober 2011 at 07:50
Halleluja.
Feilen er funnet.
Etter å ha demontert nesten hele anlegget. Fant jeg ut att det var en rift i
den ene ledningen til en feedback modul som ga ett ytterst lite ikke målbart strøm overslag som gjorde att feedback modulen sendte ut en masse feilsignaler.
Nå gjenstår det bare sjekke de andrer 250 ledningene så skall vi være oppe å gå
Jippi. Hakket før jeg ga opp.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 07 november 2011 at 02:14
Heisan.
En liten oppdadetering. Har fått mine 3 første moduler fra Littfinski som gjør roco sin feedbackmodul til en blockdetector. Blir kvitt mine problemer som beskrevet tidliger i linken. Funker som bare det, men har ett problem. En av blockene forblir rød når toget har kjørt ut av blocken. En lang block på ca 25 meter.
Noen som har en ide om hvorfor?


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: EirikS
Date Posted: 07 november 2011 at 03:10
Et par generelle tanker...
Er det noen forskjell i avstander på denne blokken?
Avstand mellom matepunkter, avstand mellom detektor og tilbakemelding og annet, lange kabler, osv?
Husker ikke i farten helt, men en av boksene jeg bruker til deteksjon har vel en blokkengde på maks seks meter, eller var det seks meter kabel..?
Har du prøvd å dele blokken i feks to?
Hvor lang er den lengste blokken som fungerer?
Kabel fungerer som antenner som både plukker opp og genererer støy.
Jo lenger, jo mer støy.
Lenge siden jeg har koblet tilbakemelding for digital nå, men på Märklinsystemet kan det brukes ei diode på kabelen til tilbakemeldingsmodulen for å eliminere svingningene.
(Lærte forrige dagen at det også bidrar til enda bedre strømopptak på 3L)
Det skulle vel ikke være noe annerledes for DCC med denne dioda for å stoppe den negative halvdelen av en svingning, men jeg er ikke sikker, så hør med ekspertene.


Posted By: bfr130
Date Posted: 07 november 2011 at 05:50
Jeg kuttet sport på ca 7 meter. Da funker allt bra, men putter jeg på 7 meter til holder det røde seg intakkt. Deter er 2 helixer så feeder ledningen er ikke på mer en 5 meter og den er på 6 mm, så det burde ikke vere ett problem. Kan skinner som blir så lange produsere ett ett induksjonsfelt eller noe?

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 07 november 2011 at 07:34
Hei Tor og Eirik
 
Litt av noen tidspunkter dere sysler på med MJ på Clap
 
De punktene Eirik nevner er viktige.
 
Blokkdetektorene jobber etter strømføler prinisippet. I praksis vil det si at de registrerer forbruk av strøm/spenning dvs spenningsfall. På 25 meter skal det godt gjøres å ikke få spenningsfall.
 
Selv mater vi opp skinnene med ca 1 meters mellomrom. Jeg kan ikke se om du har beskrevet hvor tett du mater strømmen. Si at du har 25 meters spor så betyr det ca 24 matepunkter.
 
Det er jo mulig at helixen kan lage noe induksjonsfelt men det er jeg ikke den rette til å svare på..
Kanskje det går an å isolere mellom etasjene på en eller annen måte ???


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 07 november 2011 at 07:55
Takker.
Jeg har vel mating hver 2,5 meter. Jeg får kutte opp sporet i litt flere biter og se hvor lang jeg kan lage den. Jeg kunne ha tenkt meg hele lengden da det hadde vert fint hvis man har noen vogner eller annet som blir igjen i tunellene.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 07 november 2011 at 08:51
Hei igjen
 
Prøv å gå inn med mating hver meter. Selv om det første blokken på 7 meter funker så har du nok et spenningsfall også der.. så du må nok mate også den litt oftere.


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: EirikS
Date Posted: 07 november 2011 at 13:29
Jarle, noen må dekke nattskiftet, også for mj Wink

Skinner i kveil over hverandre vil vel bli det samme som en kabel i kveil, altså en god mottager for støy.
Om det er den totale blokklengden, 25m, som skaper problemet, så kan du fint sette opp flere blokker som gir samme tilbakemelding.
Jeg har et par punkter på anlegget jeg setter opp nå der fler blokker tilsammen utgjør en blokkstrekning.
Mener det ble slik under planleggingen pga makslengden jeg nevnte tidligere, og for at jeg enkelt _kan_ endre bruken av blokkene når det en dag settes på tog og en finner ut at det skulle vært andre avstander. Feks pga flyt i kjøringen.


Posted By: bfr130
Date Posted: 08 november 2011 at 03:13
Heisan.
Mener du å sette opp 1 blokk og så putte flere tilbakemeldings punkter i samme blokk. Da må jeg ha enda en tilbakemeldings modul.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 08 november 2011 at 07:54
Hei Tor
 
Antar at Eirik mener det ja, men prøv tettere tilførsel først..


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: EirikS
Date Posted: 08 november 2011 at 10:16
Hmm, ja :)
Men prøv tettere tilførsel først som sagt.


Posted By: bfr130
Date Posted: 09 november 2011 at 04:23
Ja ja.
Jeg får varme opp loddebolten og sette igang. Jeg har en tilførselsledningen er på 6 mm. Det bør vel holde med 1,5mm loddet fast til skinnen.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 09 november 2011 at 07:23
Hei Tor
1,5 mm til skinnen skal være mer enn nok, men det er nok en fordel å holde den tykkelsen så kort som mulig siden du allerede har problemer med falsk detektering


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 10 november 2011 at 02:29
Skal komme med en oppdatering når lodding er ferdig.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 11 november 2011 at 02:30
Heisan. Har loddet en masse nye punkter, men det hjalp ikke. 9 meter med 5 tilførsles punkter går bra. Legg på 3 meter og 2 punkter till og boksen forblir rød når jeg kjører toget ut av den. Er ut til att jeg må kutte opp strekningen i 4 tilbakemeldings punkter og putte det inn i en boks.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 11 november 2011 at 15:11
Hei Tor.
Forstår jeg deg rett når du klarte å øke fra 7 til 9 meter ? Det er jo en forbedring.
Selv har jeg tilførsel hver meter...

Lykke til videre

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 12 november 2011 at 01:29
Heisan.
Er det noen som har klart å få til mer en 9 meter. Snakket med en professor på allt som er rart og han sa att nesten alle matrialer lekker strøm, og siden denne detekterer bruk av strøm så vil det gå over i rødt før eller siden. Selv luft leder.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: EirikS
Date Posted: 12 november 2011 at 01:44
Kikka i papirene til min boks nå, og den spesifiserer en seksjonsengde på ca seks meter for digital.
For analog med pulsdeteksjon som jeg bruker er det ingen makslengde, men mine blokker er maks to meter så lange strekk har jeg aldri prøvd.

Kanskje det står noe i papirene dine også om noen makslengde?
Vil vel tro den ikke er veldig ulik boksene jeg har, da forstyrrelsen kommer fra skinnene.
Men moro å vite hvor lange strekk folk får til, og det skal vistnok være avhengig av skinnetype også iølge blekka jeg har.
Men uansett artig at du har funnet ut hva som er problemet, da kan det jo løses Smile


Posted By: bfr130
Date Posted: 14 november 2011 at 02:37
Fikk en mail fra Peter Littfinski (produsent).
Max lengde er 5 meter, så da må jeg finne på en annen løsning.
Skulle gjerne hatt detektering i hel fjellet uten å måtte kjøpe 2 nye moduler.
 


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: EirikS
Date Posted: 14 november 2011 at 10:12
Makslengden er avhengig av skinnekvaliteten, hvor gode de er på å lede, og har du klart et strekk på ni meter burde du kunne finne en lengde som kan overstige de fem meterne noe.
Skinnedeteksjon fanger jo opp hele toglengden, så å finne en annen deteksjonsform inne i fjellet vil være å gå ned noen hakk i pålitelighet.


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 14 november 2011 at 11:05
En tanke. På mange blokkdetektorer går det an å justere følsomheten. Går det på denne også? I såfall kan du prøve å justere ned følsomheten helt til den ikke detekterer noe mer og så se om den detekterer tog.

-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 14 november 2011 at 13:22
Hei.
Såvidt meg bekjent er ikke dette mulig på en enkel måte.
I så fall må en bytte ut dioder eller lignende.

Spørsmålet er om du kan koble flere GBM utganger (fra ulike soner ) til samme inngang på Roco feedbackenheten. De ville jo kunne spare noen kroner

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 14 november 2011 at 22:54
Har fått ett par løsninger fra en ekspert på strøm som jeg skal prøve ut. En del motstander inne i bildet. Går ikke det skal han lage en detector til meg med samme prinsipp, men ekstremt mye bedre i følge han. Det med flere gbm utganger til samme inngang på feedbackenheten var en lur ide. Skal sjekke ut den.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 18 november 2011 at 07:53
Fant løsningen. Ved kobinasjonen littfinski GBM-8 og roco sin tilbakemeldings modul satte jeg inn en motstand mellom + og canalen jeg brukte (8) på 5K og allt ser ut til å virke.

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: bfr130
Date Posted: 27 november 2011 at 22:51
Er det noen som vet om ett system som snakker direkte med togene. som vet når du setter ett tog inne i en blokk vilket tog som settes der?

-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 28 november 2011 at 19:05
Hei. 

Da bør du ha et system som støtter RailCom.. Eks Lenz

Det finnes andre systemer også f.eks Digitrax. 

Littfinski har også noe som heter HSI. 

Felles for alle løsninger er at de krever ekstra Hardware. 

Benytter du TrainController holder du jo styr på togene om du har tilbakemelding og skiftesporene dine er digitalisert og definert i TC. 

Så med RailCom eller lignende oppnår du at du slipper å fortelle TC hvilket lok du har satt i blokken. 

RailCom kan jo mye mer. .. Tviler på om du kan kombinere så mye av det du har fra Roco med Lenz dersom du skal utnytte RailCom. 

For mitt vedkommende holder TC godt nok kontroll på togene gitt at øvrige ting virker som de skal, primært skiftesporene. 

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 20 oktober 2012 at 22:21
Heisan.
Er det noen som har erfaring med http://www.freiwald.com/pages/traincontroller.htm" rel="nofollow - TrainController  sin SmartHand™ Mobile


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: jhh61no
Date Posted: 21 oktober 2012 at 06:57
Hei

Bare så vidt testet.
Har du sjekket TrainController forumet ?


-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: jonas_sth
Date Posted: 21 oktober 2012 at 11:24

Jag har använt mobile via Android och det fungera utmärkt när man hade en riktig Apps istället som nu köra via web läsaren.

Nu måste man ställa om telefonen varje gång så att strömsparläget inte stänger ned skärmen.

Skulle säga att det är rena katastrofen att använda sig av en webbaserad lösning då man styr något så dyra saker och tappar kontrollen Angry

 
Med olika typer av webläsare som uppdateras med tiden får man en rätt instabil miljö med stora support krav Wacko
 

Titta på Märklin Roco eller andra som tillverkar av styrprogramvaror (Rocrail eller WIN-DIGIPET) så gör man riktiga appar Thumbs Up

 

Gör man rätt med en app behöver man ingen fördröjning i reaktionstiden eller en omställning att strömsparläget på telefonen. 

TC hade en riktig Android App som fungera utmärkt innan mr Freiwald bestämde sig för att sluta utveckla den Thumbs Down Appen går fortfarande att ladda ned men fungerar inte till alla skärmupplösningar....

Jag rekommenderar att inte vara allt för långt borta från riktiga nödstoppet ifall panik stopp behövs Lamp

Man kan ju undra varför man har introduktions pris på just mobile modulen men det är kanske har något med att den inte fungerar till 100%



-------------
modelltag http://www.modelltag.se" rel="nofollow - Forum https://www.facebook.com/groups/2026033354353432" rel="nofollow - Facebook


Posted By: jhh61no
Date Posted: 21 oktober 2012 at 17:37
Hei Jonas

Originally posted by jonas_sth jonas_sth wrote:

TC hade en riktig Android App som fungera utmärkt innan mr Freiwald bestämde sig för att sluta utveckla den Thumbs Down Appen går fortfarande att ladda ned men fungerar inte till alla skärmupplösningar....

Dette er en sannhet med modifikasjoner.

Saken er den at det fantes en App for både Android og for iPhone/iPad men Appstore fjernet den uten noen form for forklaring, til tross for at Freiwald prøvde å oppnå kontakt med dem flere ganger.

Hvorvidt andre app-leverandører har hatt noen innvirkning på dette, vites ikke.

I og med at Freiwald da ikke kunne levere til iPhone/iPad valgte han da en løsning hvor han er uavhengig av APP-distributørene. Å ha flere ulike løsninger er fra et vedlikeholdssynspunkt uhensiktsmessig !

Men når det er sagt synes også jeg at app'en var en bedre løsningWink 



-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: bfr130
Date Posted: 22 oktober 2012 at 00:59
Hmm. Jeg tror jeg venter litt med den.
Jeg bruker en av de første roco motion som bindeledd mellom TC silver og bane. Bør den bytes ut til pro eller Z21. Har en del glitcher med den nå. Ved avbrudd hender det att ett tog blir flyttet flere blokker framover.


-------------
http://www.tors-modelljernbane.com. Multimous, Littfinski, Traincontroller sølv.

MJF byggeblogg "Mitt lille prosjekt"


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 22 oktober 2012 at 23:02
Originally posted by jhh61no jhh61no wrote:

Hvorvidt andre app-leverandører har hatt noen innvirkning på dette, vites ikke.

I og med at Freiwald da ikke kunne levere til iPhone/iPad valgte han da en løsning hvor han er uavhengig av APP-distributørene. Å ha flere ulike løsninger er fra et vedlikeholdssynspunkt uhensiktsmessig !

Men når det er sagt synes også jeg at app'en var en bedre løsningWink 



Eller man kan vri litt på det og si at siden han ikke kunne levere app til I_ett_eller_annet skal ingen andre ha noe bedre tilbud. . . . . . .

Det var dessverre skuffende å høre.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 23 oktober 2012 at 05:59
Hei
Jeg er selv i databransjen og vet at det å ha flere ulike løsninger avhengig av kundens Hardware er enormt med ekstra arbeid   Alle kunder forventer at det fungerer likt og da er det eneste praktiske å ha et produkt.
Synes heller man burde "hakke" AppStore og ikke på Freiwald

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 oktober 2012 at 11:31
Hvorfor skal jeg hacke AppStore? Bruker ikke Appleprodukter.
Det er heller ikke Apple som har bedt Freiwald slutte å utvikle Androidappen.
Nå er ikke jeg softwareutvikler, men jeg har fått det inntrykket at det er store forskjeller mellom å utvikle for Android og å utvikle for Iphone/Ipad og da vil det i utgangspunktet allerede være to forskjellige løsninger.
En annen sak er jo hvor populær de forskjellige appene egentlig var. Da kommer jo spørsmålet om hvor regningssvarende det var å vedlikeholde forskjellige løsninger.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 23 oktober 2012 at 12:32
Hei Dag Cato

Nå har han i alle fall bare en løsning

Ikke misforstå meg, jeg ville mye heller hatt en app

-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++


Posted By: Dag Cato
Date Posted: 23 oktober 2012 at 12:47
Joda, nå har han en løsning.
Men vi brukere har jo alternativer. Billigere ogsåSmile
Om de er bedre vet jeg ikke. Det vil muligens tiden vise.


-------------
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?


Posted By: jhh61no
Date Posted: 28 oktober 2012 at 17:40
Hei Tor

Tilbake til ditt opprinnelige spørsmål vedr +SmartHand

Kan du ikke bare laste ned og teste selv ????

Viktig å lese manualen nøye for det Jonas viser til er IKKE den måten programmet virker optimalt på.

Hastigheten styres best ved å trykke på pil opp for å øke hastighet eller pil ned for å redusere hastigheten.

Du kan også øke hastigheten på samme måte som du forstørrer et bilde - to fingre samtidig som beveges fra hverandre, eller redusere ved å ta to fingre fra hverandre og føre dem sammen.

Som sagt last ned, test men les manualen først !



-------------
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net