FREMO-dobbeltspor |
Post Reply | Page 12> |
Author | ||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 23 august 2011 at 23:01 |
|
Det ryktes at på treffet i Kristiansand vil bli noen meter med dobbeltspor.
Modelljernbaneverkets hovedkontor i Sandnes vil bidra med ca 6 meter av disse, hvorav 2,4 m ikke er helt ferdige ennå.
Men i kveld ble de kjøreklare, dvs. de er ferdig skinnelagt og koblet elektrisk.
Så heretter er det bare kosearbeid igjen, og jeg vil i denne tråden formidle progresjonen frem mot landskapsmessig ferdig (håper jeg) modul til treffet.
På den ene modulen med det foreløbige navnet "Bru over Åna" er nettopp sporene svertet, og arbeidet med brukarene vil fortsette.
Endring: Rettet skrivefeil Edited by jevistad - 24 august 2011 at 08:43 |
||
jevistad
FREMO-forummedlem Joined: 02 november 2004 Location: Norge Status: Offline Points: 1286 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
29. august 2011Dobbeltspormodul nr. 2 begynner å få kjøtt på beinet.
Så var det dette med å lage en enkel strekningsmodul da... En gammel gruve har fått plass med rester av lasteanlegg og nedlagt sidespor. Sidesporet ble nedlagt ifb. med dobbeltsporbyggingen Det kan kanskje bli litt overlesset med slike installasjoner, men tanken er at det skal bli nokså gjengrodd rundt dette sidesporet etterhvert slik at det ikke vil dominere.
|
||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir utrolig flott. Gleder meg til å se disse på treffet.
|
||
Eirik
|
||
helleland
Nykommer Joined: 31 mai 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 485 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spennende... Kan like!
|
||
Mvh
Stein Helleland ~ DIESEL ONLY, PLEASE ~ |
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
mega tøft! du er jo helt ekstrem i landskapsbygging!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
3.september 2011Det begynner å grønnes, og modulen er klar for ballastering.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ser skummelt bra ut!
|
||
Mvh stian |
||
Øyvind Ø.
Medlem i MJF Joined: 08 juli 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 156 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Meget bra Jon Einar.
Ting skjer jammen raskt i togkjelleren. |
||
Mvh Øyvind
Reinspikka Norsk mæ ymse avvik.......? |
||
aom2
Viderekommen Joined: 22 mars 2009 Status: Offline Points: 48 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det gresset, er det sånn statisk? Som man legger på med en sånn strømsak.....hva heter det igjen?, husker ikke;-)
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Grass Master heter Noch sin variant, andre merker finnes også tror jeg. Gresset er fra Heki og Woodland Scenics Her har jeg også eksperimentert med diverse matter fra ModelScene
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
4. september 2011
Elveskråninger og jernbanefyllingene på "Åna" er ferdig, det neste blir vegetasjon.
|
||
Tjetland
Fremo og MjF medlem Joined: 10 mai 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 221 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Legger du skinnene i bad med ME eller bare pensler du over etter legging for å smusse?
|
||
http://aalgaardbanens-venner.com/
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg pensler etter at jeg har loddet på ledningene, da jeg synes det er vanskelig å få fine loddinger etter at de er svertet.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Vi prøvde pensling på nedlagte skinner i TMJK, men synes ikke resultatet ble så bra som når vi legger skinnene ned i bad og lar det ligge der noen minutter. Hva slags uttynning bruker du? Forbehandler du skinnene med noe, noe slags rensing f.eks.?
|
||
Svein S
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, det blir nok bedre med å legge de i bad, men som sagt så blir de vanskelige å lodde på. Jeg pusser de med en messingbørste og vasker med rødsprit, og jeg tynner ikke ut svertevæsken. Jeg anser det kun som en slags grunning, da jeg farger skinnene etterpå med airbrush.
|
||
Snikkaren
Medlem i MJF Joined: 11 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 716 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Imponerende stykke arbeid.
Og med dette tempoet må vel Faster than the speed of the Night passe bra... Synd jeg ikke får tid til Kr.sand-treffet... |
||
Ove
No problem is so big or so complicated that it can't be run away from! - Charles M. Schulz |
||
morten.h
Medlem i MJF Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1363 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
imponernde stykke "speed bygging" før FREMO treff ( som vanlig).....men jeg bekymrer meg litt for fremdriften til Stambanen,den støver vel snart ned?
|
||
"tog skal gå på skinner, ikke stå på hylla"
"the items falling off my car,are of genuine british craftmanship" (Lord Fauntleroy Esq.) Morten Hagen |
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja den er under en hver kritikk, men disse dobbeltspormodulen blir de siste FREModulene jeg bygger på en lang stund, og Sandnes er ferdig med unntak av KL-anlegget. Så i løpet av høsten og vinteren vil det nok skje noe på Stambanen
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Takk for tipset. Da er det kanskje håp for alle de metrene med spor vi la ned før vi begynte brunere sporet i bad. Når det gjelder problemet med lodding av ledninger til skinnen, så har vi ikke hatt problemer med det. Men da lodder vi på undersiden av skinnefoten, og der er det enkelt å file det rent. Det ville jeg gjort om de ikke var brunert også. |
||
Svein S
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
5.september 2011
Sporene på modulen "Skjerpet" er ballastert og smusset. Litt busker og trær har også kommet til. På modulen "Åna" er det lagt ut noen matter som jeg har hatt liggende lenge, og som måtte brukes opp. Den til venstre heter "Moorboden" fra Heki, og den ble ganske fin synes jeg. Ellers er det gjort klart for tradisjonell bruk av grasmaster i andre enden av modulen, småsteinene blir "tuer" når de belimes og dekket med statisk gress. Bildet av denne modulen er tatt i vanlig lysrørlys, derfor virker fargene en smule annerledes.
Edited by jevistad - 05 september 2011 at 23:28 |
||
Stian
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg er mektig imprignert!
|
||
Mvh stian |
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Et spørsmål til fra TMJK til metoden: Hva slags messingbørste bruker du eller hvordan bruker du den? Den teoretiske frykten er at slik børsting kan gå ut over skinnefestene? |
||
Svein S
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Flott!!
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
|
Lækkert! Bærre lækkert... Men kunne du tatt et bilde inn mot kulverten der? Likt å sett hvordan det skal se ut!
|
||
Mvh
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg bruker en børstepenn, en slik som også er beregnet for glassfiberbørste. Det viktigeste er nok allikevel at man sauser godt inn med svertevæske og gnir det inn med en svamp/skumgummibit
|
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Denne:? Det mangler litt "vann" inntil videre...
|
||
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der ja! Vakkert... Bruker du ekte grus/steiner over der? Altså sånne man finner ute i naturen!
Edited by helleland - 06 september 2011 at 17:16 |
||
Mvh
||
jevistad
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, legger først et tykt lag med vegglim (helst våtromstype da denne tørker matt) og strør deretter steinene i dette. Man kan gjerne male underlaget svart først, da vises ikke eventuelt manglene steiner så lett De største steinene nederst og finere til høyere opp i fyllinga man kommer. Bløter så det hele opp med "vått" vann og drypper på uttynnet lim av samme type
|
||
ses
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nettopp! Det jeg tenkte på med messingbørste var noe langt større, så da skjønner jeg bedre at dette går helt utmerket. Ellers er det som vanlig helt fantastiske ting du får til! Takk for at du deler dette med oss. Det er til megen inspirasjon. |
||
Svein S
|
||
helleland
Post Options
Thanks(0)
|
|
Mvh
||
Post Reply | Page 12> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |