MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lommedalsbanen i H0?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lommedalsbanen i H0?

 Post Reply Post Reply
Author
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lommedalsbanen i H0?
    Posted: 11 juni 2011 at 01:12
Hei!
 
Eller Ballangen gruver i H0?
Jeg registrerer at Brimalm har kommet med byggesett av ett smalsporet damplokomotiv av typen Orenstein & Koppel, som kan leveres/modifiseres til sporviddene 10.5mm, 9mm og 6.5mm (H0f). Den er vel ikke helt ulik damplokomotivet brukt på Lommedalsbanen og føre dette hos Ballangen gruver.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Terje Storjord View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 344
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Terje Storjord Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 08:50
Hei Roger. Selskapet het Bjørkaasen Gruber A/S og drev en svovelkisforekomst i Bjørkåsen i Ballangen kommune 4 mil sør for Narvik  Drift fra 1917 til 1964. 500 mann i arbeid. 2,4 km hovedspor fra oppredningsverk til kai.

Må se nærmere på den modellen, skjønt jeg trenger en bygger i tillegg til byggsesettet :-)
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: www.arctictrains.com
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 09:34

Lommedalsbanen i H0 ...

Hvorfor ikke se på Billy fra Roundhouse i livesteam og i 16mm-skala (1:19) ? Tongue

Link til bilde

Based on a design by Arthur Koppel and found in large numbers throughout Europe, locomotives were also built to this design by Andrew Barclay in Scotland and found on narrow gauge lines around the British Isles.

This really is a locomotive that will look at home on any railway around the world.

Technical specifications for 'Billy' :
- 0-4-0 outside framed chassis with two double acting slide valve cylinders operated by simplified Walschaerts type valve gear. 
- Internal gas firing using the ROUNDHOUSE 'FG' gas system. 
- Controls fitted as standard are :- steam regulator, safety valve, pressure gauge, displacement lubricator, gas regulator and reversing gear. 
- Dimensions are :- length 280mm, width 125mm, height 165mm, weight 2.9Kg (with r/c). 
- Full radio control is available for both regulator and reversing valve gear. 
- The wheels are adjustable between 32mm and 45mm gauge.  
Sporvidde 32mm gir en en tilnærmet sporvidde på 608mm
- Also available with insulated wheels. 
- Available in any standard ROUNDHOUSE colour.

For øvrig hadde det vært skikkelig artig med et slikt lok i H0. Hvorvidt sporvidden er 6,5mm (H0f)eller 9mm (H0e) betyr ikke så mye. Det viktigste er at det går pent.



Edited by KjellAn - 11 juni 2011 at 09:42
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 20:57
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Lommedalsbanen i H0 ...

Hvorfor ikke se på Billy fra Roundhouse i livesteam og i 16mm-skala (1:19) ? Tongue

Fordi "Lommedalsbanen" ville blitt drøyt 34 meter lang i skala 1:19, mens den kompromissløst kan modelleres i H0f på bare overkommelige 7.5 meter.
En museumsjernbane er ikke blandt de vanligste "temaene" vi ser modellert, og det er egentlig ganske rart siden de genererer mye (blandet) trafikk i forhold til sin størrelse.
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 22:02

Hei Roger

Min planlagte hagejernbane får en sporlengde på 36,77 meter (i flg plantegningen i WinTrack), så da burde det kanskje nærme seg Lommedalsbanen i skala 1:19. Riktignok er dette inklusive noen krysningsspor, sidespor og vendesløyfer, men det blir da i hvertfall nok spor å kjøre på.

Her er sporplanen slik den ser ut nå. Sporlegging vil skje i løpet av sommeren, og vil være ferdig i god tid til leveringen av Billy. Smile

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 22:23
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Sporlegging vil skje i løpet av sommeren, og vil være ferdig i god tid til leveringen av Billy. Smile
 
Og da blir det kanskje "kranselag"????Wink
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 juni 2011 at 23:01

"Kranselag" og høytidelig åpning av banen med spikring av "the Golden Spike" blir kun åpent for prominente gjester fra hagejernbanens hovedadministrasjon og eventuelle innleide anleggsarbeidere.

Nærmere informasjon om tidspunkt for seremonien kommer senere. 

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 811
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 august 2011 at 22:09
I følge siste Norsk Motor Veteran, så er Bjørkåsen et standard O&K lok. Så da er det bare å løpe og kjøpe hos Brimalm Wink
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 august 2011 at 10:55
Jeg holder på å bygge O&K-loket fra Brimalm.
 
Dette er et byggesett med utrolig fine messingstøpedeler. Så og si alt er støpt i messing!
Presisjonen i denne støping er så god at selv 0,3 mm. huller er støpt!
Byggesettet leveres med en klokkeankemotor med påhengt gearboks og overføring med gummirem.
Det er 4 microkulelager i hjuloppheng og kraftoverføring! Det virker som om hjulaksler er pendelopphengt for optimalt strømopptak? Hjulene er ikke levert - ennå. Dette skyldes at Brimalm måtte lage nye hjul til loket da det lett oppsto kortslutninger på de gamle. Derfor er ikke styring og hjul montert.
 
Dette er imidlertid et byggesett som krever en del av byggeren!
 
Monteringsanvisning er kun i form av CAD-bilder og ikke tekst. Rekkefølge er vel ikke helt gjennomtenkt og forklart, så her bør man ut fra erfaring vurdere om en annen rekkefølge er mer hensiktsmessig? En verbal beskrivelse hadde nok vært ønskelig - men det går.
 
Det følger med en micro-dekoder til byggesettet.
 
Ferdig resultat ser ut til å bli meget bra - også driftsmessig, da loket er ganske tungt pga. måten det er konstruert på!
 
Alt-i-alt er dette en loktype som har gått i Norge en rekke steder langs kysten. Da tenker jeg ikke på faste baneanlegg men på de store festningsanlegg som tyskerene bygget under 2.verdenskrig. De tilhørte tyske entrepenører. De fleste ble nok skipet tilbake vinteren 44-45 men noen ble etterlatt i Norge (kanskje grunnet tilstand)?


Edited by Kjell H. - 30 august 2011 at 13:38
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,059 seconds.