Print Page | Close Window

Lommedalsbanen i H0?

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: H0 2-skinne
Forum Description: For spørsmål relatert til H0/1:87 DC
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6303
Printed Date: 27 november 2024 at 07:55
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Lommedalsbanen i H0?
Posted By: Roger
Subject: Lommedalsbanen i H0?
Date Posted: 11 juni 2011 at 01:12
Hei!
 
Eller Ballangen gruver i H0?
Jeg registrerer at Brimalm har kommet med byggesett av ett smalsporet damplokomotiv av typen http://www.brimalm.com/index.php?option=com_content&view=article&id=144&Itemid=184&lang=sv - Orenstein & Koppel , som kan leveres/modifiseres til sporviddene 10.5mm, 9mm og 6.5mm (H0f). Den er vel ikke helt ulik damplokomotivet brukt på http://www.lacktain.net/lommedalsbanen/images/stories/tog/lba-g83-84-85-86.jpg - Lommedalsbanen  og føre dette hos Ballangen gruver.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”



Replies:
Posted By: Terje Storjord
Date Posted: 11 juni 2011 at 08:50
Hei Roger. Selskapet het Bjørkaasen Gruber A/S og drev en svovelkisforekomst i Bjørkåsen i Ballangen kommune 4 mil sør for Narvik  Drift fra 1917 til 1964. 500 mann i arbeid. 2,4 km hovedspor fra oppredningsverk til kai.

Må se nærmere på den modellen, skjønt jeg trenger en bygger i tillegg til byggsesettet :-)


-------------
Mvh Terje S
H0 S/N/US Ep.III DCC MBV-Små Tog
Bilder/video Ofotbanen: http://www.arctictrains.com -


Posted By: KjellAn
Date Posted: 11 juni 2011 at 09:34

Lommedalsbanen i H0 ...

Hvorfor ikke se på Billy fra Roundhouse i livesteam og i 16mm-skala (1:19) ? Tongue

http://www.roundhouse-eng.com/pics/billyb.jpg - Link til bilde

Based on a design by Arthur Koppel and found in large numbers throughout Europe, locomotives were also built to this design by Andrew Barclay in Scotland and found on narrow gauge lines around the British Isles.

This really is a locomotive that will look at home on any railway around the world.

Technical specifications for 'Billy' :
- 0-4-0 outside framed chassis with two double acting slide valve cylinders operated by simplified Walschaerts type valve gear. 
- Internal gas firing using the ROUNDHOUSE 'FG' gas system. 
- Controls fitted as standard are :- steam regulator, safety valve, pressure gauge, displacement lubricator, gas regulator and reversing gear. 
- Dimensions are :- length 280mm, width 125mm, height 165mm, weight 2.9Kg (with r/c). 
- Full radio control is available for both regulator and reversing valve gear. 
- The wheels are adjustable between 32mm and 45mm gauge.  
Sporvidde 32mm gir en en tilnærmet sporvidde på 608mm
- Also available with insulated wheels. 
- Available in any standard ROUNDHOUSE colour.

For øvrig hadde det vært skikkelig artig med et slikt lok i H0. Hvorvidt sporvidden er 6,5mm (H0f)eller 9mm (H0e) betyr ikke så mye. Det viktigste er at det går pent.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Roger
Date Posted: 11 juni 2011 at 20:57
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Lommedalsbanen i H0 ...

Hvorfor ikke se på Billy fra Roundhouse i livesteam og i 16mm-skala (1:19) ? Tongue

Fordi "Lommedalsbanen" ville blitt drøyt 34 meter lang i skala 1:19, mens den kompromissløst kan modelleres i H0f på bare overkommelige 7.5 meter.
En museumsjernbane er ikke blandt de vanligste "temaene" vi ser modellert, og det er egentlig ganske rart siden de genererer mye (blandet) trafikk i forhold til sin størrelse.


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: KjellAn
Date Posted: 11 juni 2011 at 22:02

Hei Roger

Min planlagte hagejernbane får en sporlengde på 36,77 meter (i flg plantegningen i WinTrack), så da burde det kanskje nærme seg Lommedalsbanen i skala 1:19. Riktignok er dette inklusive noen krysningsspor, sidespor og vendesløyfer, men det blir da i hvertfall nok spor å kjøre på.

Her er sporplanen slik den ser ut nå. Sporlegging vil skje i løpet av sommeren, og vil være ferdig i god tid til leveringen av Billy. Smile



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: Roger
Date Posted: 11 juni 2011 at 22:23
Hei!
 
Originally posted by KjellAn KjellAn wrote:

Sporlegging vil skje i løpet av sommeren, og vil være ferdig i god tid til leveringen av Billy. Smile
 
Og da blir det kanskje "kranselag"????Wink


-------------
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”


Posted By: KjellAn
Date Posted: 11 juni 2011 at 23:01

"Kranselag" og høytidelig åpning av banen med spikring av "the Golden Spike" blir kun åpent for prominente gjester fra hagejernbanens hovedadministrasjon og eventuelle innleide anleggsarbeidere.

Nærmere informasjon om tidspunkt for seremonien kommer senere. 



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: MY1201
Date Posted: 25 august 2011 at 22:09
I følge siste Norsk Motor Veteran, så er Bjørkåsen et standard O&K lok. Så da er det bare å løpe og kjøpe hos Brimalm Wink

-------------
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 30 august 2011 at 10:55
Jeg holder på å bygge O&K-loket fra Brimalm.
 
Dette er et byggesett med utrolig fine messingstøpedeler. Så og si alt er støpt i messing!
Presisjonen i denne støping er så god at selv 0,3 mm. huller er støpt!
Byggesettet leveres med en klokkeankemotor med påhengt gearboks og overføring med gummirem.
Det er 4 microkulelager i hjuloppheng og kraftoverføring! Det virker som om hjulaksler er pendelopphengt for optimalt strømopptak? Hjulene er ikke levert - ennå. Dette skyldes at Brimalm måtte lage nye hjul til loket da det lett oppsto kortslutninger på de gamle. Derfor er ikke styring og hjul montert.
 
Dette er imidlertid et byggesett som krever en del av byggeren!
 
Monteringsanvisning er kun i form av CAD-bilder og ikke tekst. Rekkefølge er vel ikke helt gjennomtenkt og forklart, så her bør man ut fra erfaring vurdere om en annen rekkefølge er mer hensiktsmessig? En verbal beskrivelse hadde nok vært ønskelig - men det går.
 
Det følger med en micro-dekoder til byggesettet.
 
Ferdig resultat ser ut til å bli meget bra - også driftsmessig, da loket er ganske tungt pga. måten det er konstruert på!
 
Alt-i-alt er dette en loktype som har gått i Norge en rekke steder langs kysten. Da tenker jeg ikke på faste baneanlegg men på de store festningsanlegg som tyskerene bygget under 2.verdenskrig. De tilhørte tyske entrepenører. De fleste ble nok skipet tilbake vinteren 44-45 men noen ble etterlatt i Norge (kanskje grunnet tilstand)?



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net