Lommedalsbanen i H0? |
Post Reply |
Author | |
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 11 juni 2011 at 01:12 |
Hei!
Eller Ballangen gruver i H0?
Jeg registrerer at Brimalm har kommet med byggesett av ett smalsporet damplokomotiv av typen Orenstein & Koppel, som kan leveres/modifiseres til sporviddene 10.5mm, 9mm og 6.5mm (H0f). Den er vel ikke helt ulik damplokomotivet brukt på Lommedalsbanen og føre dette hos Ballangen gruver.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger. Selskapet het Bjørkaasen Gruber A/S og drev en svovelkisforekomst i Bjørkåsen i Ballangen kommune 4 mil sør for Narvik Drift fra 1917 til 1964. 500 mann i arbeid. 2,4 km hovedspor fra oppredningsverk til kai.
Må se nærmere på den modellen, skjønt jeg trenger en bygger i tillegg til byggsesettet :-) |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lommedalsbanen i H0 ... Hvorfor ikke se på Billy fra Roundhouse i livesteam og i 16mm-skala (1:19) ? Based on a design by Arthur Koppel and found in large numbers throughout Europe, locomotives were also built to this design by Andrew Barclay in Scotland and found on narrow gauge lines around the British Isles. For øvrig hadde det vært skikkelig artig med et slikt lok i H0. Hvorvidt sporvidden er 6,5mm (H0f)eller 9mm (H0e) betyr ikke så mye. Det viktigste er at det går pent. Edited by KjellAn - 11 juni 2011 at 09:42 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
En museumsjernbane er ikke blandt de vanligste "temaene" vi ser modellert, og det er egentlig ganske rart siden de genererer mye (blandet) trafikk i forhold til sin størrelse.
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei Roger Min planlagte hagejernbane får en sporlengde på 36,77 meter (i flg plantegningen i WinTrack), så da burde det kanskje nærme seg Lommedalsbanen i skala 1:19. Riktignok er dette inklusive noen krysningsspor, sidespor og vendesløyfer, men det blir da i hvertfall nok spor å kjøre på. Her er sporplanen slik den ser ut nå. Sporlegging vil skje i løpet av sommeren, og vil være ferdig i god tid til leveringen av Billy. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hei!
Og da blir det kanskje "kranselag"????
|
|
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
"Kranselag" og høytidelig åpning av banen med spikring av "the Golden Spike" blir kun åpent for prominente gjester fra hagejernbanens hovedadministrasjon og eventuelle innleide anleggsarbeidere. Nærmere informasjon om tidspunkt for seremonien kommer senere. |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
I følge siste Norsk Motor Veteran, så er Bjørkåsen et standard O&K lok. Så da er det bare å løpe og kjøpe hos Brimalm
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg holder på å bygge O&K-loket fra Brimalm.
Dette er et byggesett med utrolig fine messingstøpedeler. Så og si alt er støpt i messing!
Presisjonen i denne støping er så god at selv 0,3 mm. huller er støpt!
Byggesettet leveres med en klokkeankemotor med påhengt gearboks og overføring med gummirem.
Det er 4 microkulelager i hjuloppheng og kraftoverføring! Det virker som om hjulaksler er pendelopphengt for optimalt strømopptak? Hjulene er ikke levert - ennå. Dette skyldes at Brimalm måtte lage nye hjul til loket da det lett oppsto kortslutninger på de gamle. Derfor er ikke styring og hjul montert.
Dette er imidlertid et byggesett som krever en del av byggeren!
Monteringsanvisning er kun i form av CAD-bilder og ikke tekst. Rekkefølge er vel ikke helt gjennomtenkt og forklart, så her bør man ut fra erfaring vurdere om en annen rekkefølge er mer hensiktsmessig? En verbal beskrivelse hadde nok vært ønskelig - men det går.
Det følger med en micro-dekoder til byggesettet.
Ferdig resultat ser ut til å bli meget bra - også driftsmessig, da loket er ganske tungt pga. måten det er konstruert på!
Alt-i-alt er dette en loktype som har gått i Norge en rekke steder langs kysten. Da tenker jeg ikke på faste baneanlegg men på de store festningsanlegg som tyskerene bygget under 2.verdenskrig. De tilhørte tyske entrepenører. De fleste ble nok skipet tilbake vinteren 44-45 men noen ble etterlatt i Norge (kanskje grunnet tilstand)? Edited by Kjell H. - 30 august 2011 at 13:38 |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |