Valg av digitalsystem/sentral |
Post Reply |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 19 mai 2011 at 13:12 |
|
Jeg prøver å orientere meg i denne skogen av ulike digitalsystemer med tanke på investere i en passende sentral. Mine krav er at jeg skal kunne bruke den sammen med noen Fremo FREDI-regulatorer jeg allerede har. Da har jeg skjønt at jeg må ha en system som støtter LocoNet. Uhlenbrock eller Digitrax nevnes som muligheter da. Flere? Hva finnes av forhandlere for slikt i Norge? Eller er det trygt å kjøpe slik i utlandet med tanke på evt. service o.l.?
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Henger meg på denne! Hva er kompatibelt med FREMO sine FRED kontrollere?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
trulss
Fremo og MjF medlem Joined: 07 juli 2005 Location: Norge Status: Offline Points: 500 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Digitrax importeres til Norge av Lars Erik Arnkværn og forhandles av han, Togbutikken og Alvalia: http://www.digitrax.no/ En Digitrax Zephyr sentral (med én innebygd kjørekontroll) er mer enn tilstrekkelig i de fleste sammenhenger, og fungerer utmerket med FREDI. Det er Digitrax som har utviklet LocoNet. Det skal sies at de ikke har det mest intuitive brukergrensesnittet på sine egne sentraler og kjørekontroller - men funksjonen er det ikke noe å si på.
Uhlenbrock sine produkter vet jeg ikke så mye om. Uansett hvilken LocoNet-sentral du velger anbefaler jeg å kombinere den med en Locobuffer-USB fra RR-CirKits. Da kan du koble en PC/Mac direkte på LocoNettet og bruke gratis JMRI for dekoderprogrammering m.m. : http://jmri.sourceforge.net/ Vet ikke om noen som selger denne i Norge, men jeg har et par flere enn jeg trenger selv som jeg gjerne vil bli kvitt. Et alternativ er å bygge selv. Pål A Olsen i Skaarerbanen har utviklet MiniBOX spesielt for FREDI-bruk på hjemmeanlegg: http://home.broadpark.no/~palao/mj/minibox/minibox.html Når det gjelder tilleggsutstyr for styring av veksler, signaler, togveier osv over LocoNet så finnes det flere småprodusenter både i Europa og USA med mye interessante produkter. Mye leveres også som byggesett. Men felles for alt dette er at det på FREMO-treff må kobles utenom den felles LocoNet-bussen. Der tillates den kun brukt til kjørekontroller, for å redusere mulighetene for feil. |
||
Truls Slevigen
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Spørsmålet er jo helt klart hvor stort anlegg man har hjemme/ hvor mange tog man skal kunne kjøre samtidig.
Digitrax Zephyr er et godt alternativ, men har visse begrensninger på antall lok som kan kjøres samtidig. Men vil nå tro at på et hjemme anlegg så benyttes sjeldent så mange lokadresser samtidig uansett.
Zephyren krever eget programmeringsspor på godt og vondt. Den har også en fiffig funksjon med at man koble til analoge kjørekontrollere til den og bruke som løse ekstra håndkontrollere.
Uhlenbrock Daisy er et annet enkelt digitalsett med Loconet. Denne er utstyrt med en håndkontroller noe Zephyren ikke har (bør ikke brukes på treff, pga ekstra strømforbruk).
Daisyen kan også kobles i likespenningsmodus og blir da en super analog kjørekontroll.
Eneste negative med Daisy som jeg har funnet, er at jeg ikke klarer å koble til en Locobuffer av uviss grunn, noe som funker fint med Zephyr. (datainterface, loconet - pc)
Et annet alternativ er MiniBox til Pål Olsen. Denne må man bygge sammen selv og krever en ekstra booster for å kunne kjøre mer en et lok. http://home.broadpark.no/~palao/mj/minibox/minibox_en.html
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg henger meg på Svein hvis du skal bygge en Minibox. Elfa eller Farnell har det meste.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
JEg så litt på den byggebeskrivelsen, men fant ingenting om selve printkortet, anent et et bilde av et profesjonelt laget. Muligens jeg har oversett noe, for uten printkortet er det ikke lett å lage dette selv (dog ikke umulig siden logisk skjema ligger ved).
|
||
Svein S
|
||
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ligger på siden under "documentation", rett under skjemategningen
|
||
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Han selger vel printkortene. Jon-einar har denne på Indre Stammbane.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der ja. Jeg så på den, men bare på side 1. Det var visst flere sider ... |
||
Svein S
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ved valg av digitalsystem bør man tenke på at ved å velge et "#åpent" system mht. protokoller og bussløsninger, så står man friere mht. seinere valg av leverandører av tilleggsutstyr. LocoNet er en proprietærbus som Digitrax eier. Eneste lisenshaver er Uhlenbrock. Pussig nok har ingen flere fått lisens på LocoNet (dette har vært gjenstand for lange diskusjoner i MJ-miljøet i Tyskland). FREMO har valgt nettopp denne bussløsning som vel kan sies å ha noen små fordeler ved rask oppkobling av modulanlegg.
Selv foretrekker jeg Lenz (som bruker X-bus. Dette er en åpen standard som bl.a. også Roco bruker m.fl. Tidligere hadde X-bus begrensing på 32 logiske enheter (som håndkontrollere ol.) Nå er dette øket til 124 grunnet at det var et par som synes at 32 var i minste laget.
"Fordelen" med X-bus kontra LocoNet, er at hver enhet har sin "tidsluke" til å "snakke med sentralsystemet" i (som mobiltelefoner). Derved oppstår det ikke overbelastning og alle meldinger kommer frem. LocoNet har ingen begrensninger mht. brukere. Derfor kan det oppstå kollisjoner når flere prøver samtidig å bruke bussen. Det blir som internet, ved mye trafikk går det treigt å bli ekspedert. Hva som er best, får den enkelte vurdere ut fra sine behov.
Det som ser ut til å bli fremtidens "åpne standard" er CAN-bus som så smått begynner å komme nå.
Både Märklin, ESU og Zimo har utstyr med CAN-bus.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det siste med LocoNet sine begrensninger med mange brukere og kollisjoner kunne vært interessant om noen kompetente med erfaring fra dette kunne kommentere. Fremo klarer tydeligvis å bruke LocoNet på anlegg av en slik størrelse at det knapt finnes større i verden. Så vidt jeg har forstått er det samme busen som driver hele Fremo-oppsettet på et treff, eller tar jeg feil?
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg husker et Viss Fremo treff der de fleste felles komentarene var "ut med freddene" og "kjør tog" hva var årsaken til dette? (dette var nærbø treffet)
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette var for vi ikke hadde booster på loconet systemet. Det er noe vi har tenkt noe mer på, med det finnes en i Arendal, som vi ikke hadde med oss til Nærbø.
Så kjørte vi med en Zephyr, og da kan man ikke ha mer en 15 håndkontroller, så derfor var det dette problemet. Da lærte vi noe den helga også. |
||
Eirik
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er i prinsippet samme busen hele veien ja.
Men FREMO har konstruert forsterkere som kompenserer for problemet med manglende strømkapasitet/signal på busen når mange kontroller er innkoblet samtidig, og på de virkelig store treffene har de såvidt jeg har forstått også egenutviklede enheter som gjør det mulig å bruke flere sentraler samtidig til å styre hver sin del av anlegget, men samtidig være tilkoblet hverandre slik at brukerene kan vandre fra område til område med sitt tog og sin FRED uten at skiftet mellom sentralene merkes.
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Sjansene for "kollisjoner" på LocoNet er vel i praksis temmelig små? Om 2 meldinger skulle kollidere så vil dette bli rettet opp i neste melding. Det er slik at når en enhet (som en håndkontroller) har "noe å fomidle" til andre enheter, så sjekker den først om det er trafikk på bussen før den sender. Sjansene for at 2 enheter sjekker samtidig og sender er som sagt temmelig små - men de er teoretisk tilstede. Derfor brukes ikke denne type løsninger i sikkerhetsystemer der et tap av en melding kan være kritisk.
Det er nok 25 års erfaring fra drift og vedlikehold av slike systemer offshore som har påvirket min preferanse for X-bus til Lenz. Antall enheter har mindre betydning for meg - jeg klarer meg utmerket med 32 adresser til håndkontrollere.
En annen "fordel" som LocoNet har mht. håndkontrollere, er at de ikke behøver tildeles et uniknummer/adresse på bussen slik man må ha for X-bus. For et fast anlegg er dette en engangsjobb under oppsettet men for et fleksibelt opplegg som FREMO er det er fordel å slippe dette. Dette gjør at man vet hvor kommunikasjonen kommer fra og hvor den skal til på X-buss men sendes ut til alle enheter på LocoNet (broadcast), der hver enhet må analysere hver melding for å se om det er noe informasjon som denne enheten må/kan bruke.
Som man man ser har begge systemer sine fordeler - og ulemper. Hva man velger er derfor ut fra personlig behov.
|
||
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1618 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Når går toget fra Skråvika?
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er i utgangspunktet korrekt. Så vidt jeg skjønner er det bare Digitrax og Uhlenbrock som da er aktuelle, så noe mer info om forskjellene på de ville vært nyttig. Jeg spurte blant annet om forhandlere og service, og det har det ikke vært sagt noe særlig om, annet enn hvem som forhandler Digitrax i Norge (Laar). For andre vil imidlertid info om flere systemer enn Loconet sikkert være nyttig, og jeg synes nå at det er nyttig å bli informert litt bredt selv. For nybegynnere på dette feltet er det mye å sette seg inn i, og ikke lett å vite hvilket system som man bør velge ut fra de ønskene man har for å utøve denne innholdsrike hobbyen. Takk for alle svar så langt. |
||
Svein S
|
||
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei Det etterspørrres erfaringer og råd mht. valg av en digitalsentral som støtter LocoNet og som kan bruke Fremo FRED. Jeg har en Uhlenbrock DAISY som jeg har brukt i snart 7 år. Den er enkel å bruke, men krever at man er litt systematisk. Her er mine betraktninger: - Den er prisgunstig - koster ca 190 Euro (veiledende pris fra Uhlenbrock) komplett med DAISY håndkontroll og Power2-booster (disse 2 danner sammen selve digitalsentralen) - Den har utgang til LocoNet slik at en eller flere FREDs kan kobles til. - Den kan også styre sporvekseldekodere. - Den kan bygges ut med med flere boosterkretser, slik at anlegget kan vokse i takt med hva man selv trenger. - Den kan dessverre IKKE lese av CV-verdier på lok-dekodere, men de fleste vil antagelig notere hvilke verdier man har brukt ved programmeringen. - Den har mulighet for å inngå i en større utvidelse/oppgradering til Intellibox I eller II. - Uhlenbrock har også interface-tilkobling slik at anlegget etterhvert kan helautomatisk styres via PC. Uhlenbrock er for tiden ikke det mest tilgjengelige MJ-merket her i Norge. Det er litt synd, men jeg kjøpte mine komponenter tidligere hos Amundsen, ModellCompagniet (opphørt) og ellers tror jeg at enkelte andre butikker her hjemme har/hadde dette i sitt sortiment. De siste innkjøpene mine har jeg gjort via nettet (tyske nettbutikker), bruktkjøp på tyske eBay, eller ved direkte kjøp på messeturer til kontinentet. Jeg har vel skaffet meg det jeg trenger så langt. (Jeg har 1 stk Intellibox I IR, 4 stk FRED, 1 stk trådløs håndkontroll IRIS, 3 stk Power3-boostere, og flere LocoNet-paneler fra Digitrax.) Jeg synes DAISY'en er og har vært en grei måte å starte med digitalstyring av MJ-anlegget så langt. Ingen av de andre systemene har vært så fristene at jeg har vurdert å skifrte til noe annet. Og når trådstarteren ønsker et system for å kunne bruke utstyr som er kompatibelt med Fremo-treff, så tror jeg at valget burde være enkelt. Dette var i hvertfall mine erfaringer og meninger om temaet. Andre har sikkert andre momenter for og imot. |
||
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein,
Jeg ville sett på den nye Digitrax Zephyr Xtra til et par tusenlapper. Den kan nå bl.a kontrollere opptil 20 forskjellige lokadresser ha 20 kjørekontroller tilkoblet Har 3 amp booster Og i tillegg har du en kjørekontroll med stor arm som ikke minst er fin når du har barn på besøk. De klarer den fint er min erfaring Dessuten kan du koble til to analoge kontroller (ikke puls) som kan tildeles lok. Jeg mener at denne pakka burde være tilstrekkelig for de fleste hjemmeanlegg. JMRI er veldig bra sammen med LocoNet og Digtrax. Mange mener at det er en nødvendighet :) Et alternativ til LocoBuffer er Digitrax egen PR3. LocoBuffer har galvanisk skille mellom anlegg og PC. men PR3 kan brukes til å programmere Digitrax egne lyddekodere. Digitrax har nå også fått godkjent sitt trådløse system for Europa. Men med JMRI, WLAN og Android/iPhone kan man også kjøre trådløst. Det virker faktisk veldig bra. |
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den mest suverene kombinasjon av enkel digitalsentral og avansert håndkontroller som også støtter LocoNet, er fortsatt Fleischmann´s ProfiBoss i flg. siste nummer av Eisenbahn Magazin (EM 6/11). Der står det å lese redaksjonelt i lederartikkel at man beklaer at Fleischmann ikke har fortsatt produksjonen av denne men gikk over til Rocos digitalsystem.
Kommer man over en slik ProfiBoss, bør man ubetinget kjøpe den om man trenger en enkel digitalsentral med utlese og programmeringsmulighet av CVer og samtidig er opptatt av en betjeningsvannlig håndkontroller for LocoNet. Den har 2 tilkoblingsmuligheter og der velger man om den skal være selvstendig digitalsentral eller LocoNet håndkontroller. Dette er uvanlig mange og verdifulle egenskaper for et "nybegynnersystem".
Man bør ikke kjøpe et nybegynnersystem som ikke kan lese ut verdier på CVer. Kun en brøkdel av de dekodere som sendes inn til produsentene som "defekt" har hardware-feil. De er feilprogramert.
Når man ikke kan lese ut hva man har gjordt, er ofte eneste "valget" en "fabrikk-reset" til defaultverdier, om man får dette til?
Ellers står det mye interessant i dette nummer av EM om leserenes mening om digitalsystemer generelt. En stor forbauselse (for redaksjonen) var det antall MJere som fortsatt foretrakk vanlig analogdrift i både vekselstrøm og likestrøm. - Kanskje også for produsentene?
Dette er minst tema for enn annen tråd?
|
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
For ikke å ødelegge mer enn jeg har gjort på Terje S sin tråd om Locsound og 3 eller 5 amp kraftforsyning (http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6219&title=loksound-og-3amp-eller-5amp-kraftforsyning), fortsetter jeg her.
Takk for innspill, Knut. Argumentet om barnebarn er viktig og noe jeg ikke har tenkt på. Jeg har en sønnesønn på tre som helt klart vil ha bedre nytte av enklere styresystemer enn komplekse håndkontroller. Og så vidt jeg forstår vil den nye Zephyren være tilstrekkelig for et hjemmeanlegg som skal ha to-tre tog i bevegelse og ikke fler enn 20 lokadresser. Det er også et godt råd å kjøpe i Norge, blant annet fordi kraftforsyningen da kan stikkes rett i kontakten.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nytt DCC grunnsystem, med Loconetarkitektur, har ankommet heimen (pendlerleiligheten i Oslo).
Takk til norske leverandører. Blir gøy å prøve seg frem med grunnutrustningen, og etterhvert utvide system og erfaringer.
|
||
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |