Print Page | Close Window

Valg av digitalsystem/sentral

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Digitalstyring, datastyring og automatikksystemer
Forum Description: Alt om digital og automatisk styring av modelljernbane
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6275
Printed Date: 23 november 2024 at 11:40
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: Valg av digitalsystem/sentral
Posted By: ses
Subject: Valg av digitalsystem/sentral
Date Posted: 19 mai 2011 at 13:12
Jeg prøver å orientere meg i denne skogen av ulike digitalsystemer med tanke på investere i en passende sentral. Mine krav er at jeg skal kunne bruke den sammen med noen Fremo FREDI-regulatorer jeg allerede har. Da har jeg skjønt at jeg må ha en system som støtter LocoNet. Uhlenbrock eller Digitrax nevnes som muligheter da. Flere? Hva finnes av forhandlere for slikt i Norge? Eller er det trygt å kjøpe slik i utlandet med tanke på evt. service o.l.?

-------------
Svein S



Replies:
Posted By: Stian
Date Posted: 19 mai 2011 at 14:10
Henger meg på denne! Hva er kompatibelt med FREMO sine FRED kontrollere?Smile

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: trulss
Date Posted: 19 mai 2011 at 14:19
Digitrax importeres til Norge av Lars Erik Arnkværn og forhandles av han, Togbutikken og Alvalia:  http://www.digitrax.no/ - http://www.digitrax.no/ En Digitrax Zephyr sentral (med én innebygd kjørekontroll) er mer enn tilstrekkelig i de fleste sammenhenger, og fungerer utmerket med FREDI. Det er Digitrax som har utviklet LocoNet. Det skal sies at de ikke har det mest intuitive brukergrensesnittet på sine egne sentraler og kjørekontroller - men funksjonen er det ikke noe å si på.

Uhlenbrock sine produkter vet jeg ikke så mye om.

Uansett hvilken LocoNet-sentral du velger anbefaler jeg å kombinere den med en Locobuffer-USB fra RR-CirKits. Da kan du koble en PC/Mac direkte på LocoNettet og bruke gratis JMRI for dekoderprogrammering m.m. : http://jmri.sourceforge.net/ - http://jmri.sourceforge.net/ Vet ikke om noen som selger denne i Norge, men jeg har et par flere enn jeg trenger selv som jeg gjerne vil bli kvitt. Wink

Et alternativ er å bygge selv. Pål A Olsen i Skaarerbanen har utviklet MiniBOX spesielt for FREDI-bruk på hjemmeanlegg: http://home.broadpark.no/%7Epalao/mj/minibox/minibox.html - http://home.broadpark.no/~palao/mj/minibox/minibox.html

Når det gjelder tilleggsutstyr for styring av veksler, signaler, togveier osv over LocoNet så finnes det flere småprodusenter både i Europa og USA med mye interessante produkter. Mye leveres også som byggesett. Men felles for alt dette er at det på FREMO-treff må kobles utenom den felles LocoNet-bussen. Der tillates den kun brukt til kjørekontroller, for å redusere mulighetene for feil.


-------------
Truls Slevigen


Posted By: SveinR
Date Posted: 19 mai 2011 at 14:26
Spørsmålet er jo helt klart hvor stort anlegg man har hjemme/ hvor mange tog man skal kunne kjøre samtidig.
 
Digitrax Zephyr er et godt alternativ, men har visse begrensninger på antall lok som kan kjøres samtidig. Men vil nå tro at på et hjemme anlegg så benyttes sjeldent så mange lokadresser samtidig uansett.
Zephyren krever eget programmeringsspor på godt og vondt. Den har også en fiffig funksjon med at man koble til analoge kjørekontrollere til den og bruke som løse ekstra håndkontrollere.
 
Digitrax får man blant annet hos http://www.alvalia.no - www.alvalia.no , http://www.togbutikken.no - www.togbutikken.no og http://www.laarimp.com - www.laarimp.com
 
 
Uhlenbrock Daisy er et annet enkelt digitalsett med Loconet. Denne er utstyrt med en håndkontroller noe Zephyren ikke har (bør ikke brukes på treff, pga ekstra strømforbruk).
Daisyen kan også kobles i likespenningsmodus og blir da en super analog kjørekontroll.
Eneste negative med Daisy som jeg har funnet, er at jeg ikke klarer å koble til en Locobuffer av uviss grunn, noe som funker fint med Zephyr. (datainterface, loconet - pc) 
 
Et annet alternativ er MiniBox til Pål Olsen. Denne må man bygge sammen selv og krever en ekstra booster for å kunne kjøre mer en et lok. http://home.broadpark.no/~palao/mj/minibox/minibox_en.html - http://home.broadpark.no/~palao/mj/minibox/minibox_en.html


-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: øystein lb
Date Posted: 19 mai 2011 at 16:56
Jeg henger meg på Svein hvis du skal bygge en Minibox. Elfa eller Farnell har det meste.

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 19 mai 2011 at 17:56
JEg så litt på den byggebeskrivelsen, men fant ingenting om selve printkortet, anent et et bilde av et profesjonelt laget. Muligens jeg har oversett noe, for uten printkortet er det ikke lett å lage dette selv (dog ikke umulig siden logisk skjema ligger ved).

-------------
Svein S


Posted By: SveinR
Date Posted: 19 mai 2011 at 18:58
Det ligger på siden under "documentation", rett under skjemategningen

-------------
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt



Posted By: øystein lb
Date Posted: 19 mai 2011 at 19:06
Han selger vel printkortene. Jon-einar har denne på Indre Stammbane. 

-------------
Blogg: http://nesttunrailway.wordpress.com/%20" rel="nofollow - http://nesttunrailway.wordpress.com/

Epost: oysteinlb(krøllalfa)gmail.com

Tron


Posted By: ses
Date Posted: 19 mai 2011 at 19:35
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

Det ligger på siden under "documentation", rett under skjemategningen

Der ja. Jeg så på den, men bare på side 1. Det var visst flere sider ... Embarrassed


-------------
Svein S


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 19 mai 2011 at 23:10

Ved valg av digitalsystem bør man tenke på at ved å velge et "#åpent" system mht. protokoller og bussløsninger, så står man friere mht. seinere valg av leverandører av tilleggsutstyr. LocoNet er en proprietærbus som Digitrax eier. Eneste lisenshaver er Uhlenbrock.

Pussig nok har ingen flere fått lisens på LocoNet (dette har vært gjenstand for lange diskusjoner i MJ-miljøet i Tyskland). FREMO har valgt nettopp denne bussløsning som vel kan sies å ha noen små fordeler ved rask oppkobling av modulanlegg.
Selv foretrekker jeg Lenz (som bruker X-bus. Dette er en åpen standard som bl.a. også Roco bruker m.fl. Tidligere hadde X-bus begrensing på 32 logiske enheter (som håndkontrollere ol.) Nå er dette øket til 124 grunnet at det var et par som synes at 32 var i minste laget.
"Fordelen" med X-bus kontra LocoNet, er at hver enhet har sin "tidsluke" til å "snakke med sentralsystemet" i (som mobiltelefoner). Derved oppstår det ikke overbelastning og alle meldinger kommer frem. LocoNet har ingen begrensninger mht. brukere. Derfor kan det oppstå kollisjoner når flere prøver samtidig å bruke bussen. Det blir som internet, ved mye trafikk går det treigt å bli ekspedert. Hva som er best, får den enkelte vurdere ut fra sine behov.
 
Det som ser ut til å bli fremtidens "åpne standard" er CAN-bus som så smått begynner å komme nå.
Både Märklin, ESU og Zimo har utstyr med CAN-bus.


Posted By: ses
Date Posted: 20 mai 2011 at 00:36
Det siste med LocoNet sine begrensninger med mange brukere og kollisjoner kunne vært interessant om noen kompetente med erfaring fra dette kunne kommentere. Fremo klarer tydeligvis å bruke LocoNet på anlegg av en slik størrelse at det knapt finnes større i verden. Så vidt jeg har forstått er det samme busen som driver hele Fremo-oppsettet på et treff, eller tar jeg feil?


-------------
Svein S


Posted By: Stian
Date Posted: 20 mai 2011 at 01:12
Jeg husker et Viss Fremo treff  der de fleste felles komentarene var "ut med freddene" og "kjør tog"ApproveEvil Smile hva var årsaken til dette? (dette var nærbø treffet)

-------------
Norsk matriell en gang på 60-70tallet

Mvh stian


Posted By: eibro
Date Posted: 20 mai 2011 at 08:29
Dette var for vi ikke hadde booster på loconet systemet. Det er noe vi har tenkt noe mer på, med det finnes en i Arendal, som vi ikke hadde med oss til Nærbø.
Så kjørte vi med en Zephyr, og da kan man ikke ha mer en 15 håndkontroller, så derfor var det dette problemet.
Da lærte vi noe den helga også.


-------------
Eirik


Posted By: eika
Date Posted: 20 mai 2011 at 09:58
Originally posted by ses ses wrote:

Det siste med LocoNet sine begrensninger med mange brukere og kollisjoner kunne vært interessant om noen kompetente med erfaring fra dette kunne kommentere. Fremo klarer tydeligvis å bruke LocoNet på anlegg av en slik størrelse at det knapt finnes større i verden. Så vidt jeg har forstått er det samme busen som driver hele Fremo-oppsettet på et treff, eller tar jeg feil?
 
Det er i prinsippet samme busen hele veien ja.
 
Men FREMO har konstruert forsterkere som kompenserer for problemet med manglende strømkapasitet/signal på busen når mange kontroller er innkoblet samtidig, og på de virkelig store treffene har de såvidt jeg har forstått også egenutviklede enheter som gjør det mulig å bruke flere sentraler samtidig til å styre hver sin del av anlegget, men samtidig være tilkoblet hverandre slik at brukerene kan vandre fra område til område med sitt tog og sin FRED uten at skiftet mellom sentralene merkes.


-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 20 mai 2011 at 11:11
Sjansene for "kollisjoner" på LocoNet er vel i praksis temmelig små? Om 2 meldinger skulle kollidere så vil dette bli rettet opp i neste melding. Det er slik at når en enhet (som en håndkontroller) har "noe å fomidle" til andre enheter, så sjekker den først om det er trafikk på bussen før den sender. Sjansene for at 2 enheter sjekker samtidig og sender er som sagt temmelig små - men de er teoretisk tilstede. Derfor brukes ikke denne type løsninger i sikkerhetsystemer der et tap av en melding kan være kritisk.
Det er nok 25 års erfaring fra drift og vedlikehold av slike systemer offshore som har påvirket min preferanse for X-bus til Lenz. Antall enheter har mindre betydning for meg - jeg klarer meg utmerket med 32 adresser til håndkontrollere.
 
En annen "fordel" som LocoNet har mht. håndkontrollere, er at de ikke behøver tildeles et uniknummer/adresse på bussen slik man må ha for X-bus. For et fast anlegg er dette en engangsjobb under oppsettet men for et fleksibelt opplegg som FREMO er det er fordel å slippe dette. Dette gjør at man vet hvor kommunikasjonen kommer fra og hvor den skal til på X-buss men sendes ut til alle enheter på LocoNet (broadcast), der hver enhet må analysere hver melding for å se om det er noe informasjon som denne enheten må/kan bruke.
 
Som man man ser har begge systemer sine fordeler - og ulemper. Hva man velger er derfor ut fra personlig behov.
 
 


Posted By: eika
Date Posted: 20 mai 2011 at 11:23
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Som man man ser har begge systemer sine fordeler - og ulemper. Hva man velger er derfor ut fra personlig behov.
 
 
De behovene har vel Svein allerede listet opp i startinnlegget i tråden vel? Så diskusjonen burde vel gått på fordeler/ulemper mellom de forskjellige systemene som bruker loconet. Andre bus-systemer har vel egentlig ikke noe i tråden her å gjøre...

-------------
Når går toget fra Skråvika?


Posted By: ses
Date Posted: 20 mai 2011 at 11:54
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Som man man ser har begge systemer sine fordeler - og ulemper. Hva man velger er derfor ut fra personlig behov.
 
 

De behovene har vel Svein allerede listet opp i startinnlegget i tråden vel? Så diskusjonen burde vel gått på fordeler/ulemper mellom de forskjellige systemene som bruker loconet. Andre bus-systemer har vel egentlig ikke noe i tråden her å gjøre...

Det er i utgangspunktet korrekt. Så vidt jeg skjønner er det bare Digitrax og Uhlenbrock som da er aktuelle, så noe mer info om forskjellene på de ville vært nyttig. Jeg spurte blant annet om forhandlere og service, og det har det ikke vært sagt noe særlig om, annet enn hvem som forhandler Digitrax i Norge (Laar).

For andre vil imidlertid info om flere systemer enn Loconet sikkert være nyttig, og jeg synes nå at det er nyttig å bli informert litt bredt selv. For nybegynnere på dette feltet er det mye å sette seg inn i, og ikke lett å vite hvilket system som man bør velge ut fra de ønskene man har for å utøve denne innholdsrike hobbyen.

Takk for alle svar så langt.



-------------
Svein S


Posted By: KjellAn
Date Posted: 20 mai 2011 at 16:41

Hei

Det etterspørrres erfaringer og råd mht. valg av en digitalsentral som støtter LocoNet og som kan bruke Fremo FRED.

Jeg har en Uhlenbrock DAISY som jeg har brukt i snart 7 år. Den er enkel å bruke, men krever at man er litt systematisk. Her er mine betraktninger:

- Den er prisgunstig - koster ca 190 Euro (veiledende pris fra Uhlenbrock) komplett med DAISY håndkontroll og Power2-booster (disse 2 danner sammen selve digitalsentralen)

- Den har utgang til LocoNet slik at en eller flere FREDs kan kobles til.

- Den kan også styre sporvekseldekodere.

- Den kan bygges ut med med flere boosterkretser, slik at anlegget kan vokse i takt med hva man selv trenger.

- Den kan dessverre IKKE lese av CV-verdier på lok-dekodere, men de fleste vil antagelig notere hvilke verdier man har brukt ved programmeringen.

- Den har mulighet for å inngå i en større utvidelse/oppgradering til Intellibox I eller II.

- Uhlenbrock har også interface-tilkobling slik at anlegget etterhvert kan helautomatisk styres via PC.


Uhlenbrock er for tiden ikke det mest tilgjengelige MJ-merket her i Norge. Det er litt synd, men jeg kjøpte mine komponenter tidligere hos Amundsen, ModellCompagniet (opphørt) og ellers tror jeg at enkelte andre butikker her hjemme har/hadde dette i sitt sortiment. De siste innkjøpene mine har jeg gjort via nettet (tyske nettbutikker), bruktkjøp på tyske eBay, eller ved direkte kjøp på messeturer til kontinentet.

Jeg har vel skaffet meg det jeg trenger så langt. (Jeg har 1 stk Intellibox I IR, 4 stk FRED, 1 stk trådløs håndkontroll IRIS, 3 stk Power3-boostere, og flere LocoNet-paneler fra Digitrax.)

Jeg synes DAISY'en er og har vært en grei måte å starte med digitalstyring av MJ-anlegget så langt. Ingen av de andre systemene har vært så fristene at jeg har vurdert å skifrte til noe annet. Og når trådstarteren ønsker et system for å kunne bruke utstyr som er kompatibelt med Fremo-treff, så tror jeg at valget burde være enkelt.


Dette var i hvertfall mine erfaringer og meninger om temaet. Andre har sikkert andre momenter for og imot.



-------------
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers


Posted By: KnuT
Date Posted: 20 mai 2011 at 17:44
Svein,

Jeg ville sett på den nye http://www.laarimp.com/digitrax-zephyr-xtra-3-amp - Digitrax Zephyr Xtra til et par tusenlapper.
Den kan nå bl.a
kontrollere opptil 20 forskjellige lokadresser
ha 20 kjørekontroller tilkoblet
Har 3 amp booster
Og i tillegg har du en kjørekontroll med stor arm som ikke minst er fin når du har barn på besøk. De klarer den fint er min erfaring
Dessuten kan du koble til to analoge kontroller (ikke puls) som kan tildeles lok.
Jeg mener at denne pakka burde være tilstrekkelig for de fleste hjemmeanlegg.

JMRI er veldig bra sammen med LocoNet og Digtrax. Mange mener at det er en nødvendighet :)
Et alternativ til LocoBuffer er Digitrax egen PR3.
LocoBuffer har galvanisk skille mellom anlegg og PC.
men PR3 kan brukes til å programmere Digitrax egne lyddekodere.

Digitrax har nå også fått godkjent sitt trådløse system for Europa.
Men med JMRI, WLAN og Android/iPhone kan man også kjøre trådløst.
Det virker faktisk veldig bra.


-------------
hilsen KnuT

mvh

KnuT

http://peavineandsf.blogspot.com/" rel="nofollow - The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC


Posted By: Kjell H.
Date Posted: 29 mai 2011 at 12:24
Den mest suverene kombinasjon av enkel digitalsentral og avansert håndkontroller som også støtter LocoNet, er fortsatt Fleischmann´s ProfiBoss i flg. siste nummer av Eisenbahn Magazin (EM 6/11). Der står det å lese redaksjonelt i lederartikkel at man beklaer at Fleischmann ikke har fortsatt produksjonen av denne men gikk over til Rocos digitalsystem.
Kommer man over en slik ProfiBoss, bør man ubetinget kjøpe den om man trenger en enkel digitalsentral med utlese og programmeringsmulighet av CVer og samtidig er opptatt av en betjeningsvannlig håndkontroller for LocoNet. Den har 2 tilkoblingsmuligheter og der velger man om den skal være selvstendig digitalsentral eller LocoNet håndkontroller. Dette er uvanlig mange og verdifulle egenskaper for et "nybegynnersystem".
Man bør ikke kjøpe et nybegynnersystem som ikke kan lese ut verdier på CVer. Kun en brøkdel av de dekodere som sendes inn til produsentene som "defekt" har hardware-feil. De er feilprogramert.
Når man ikke kan lese ut hva man har gjordt, er ofte eneste "valget" en "fabrikk-reset" til defaultverdier, om man får dette til?
 
Ellers står det mye interessant i dette nummer av EM om leserenes mening om digitalsystemer generelt. En stor forbauselse (for redaksjonen) var det antall MJere som fortsatt foretrakk vanlig analogdrift i både vekselstrøm og likestrøm. - Kanskje også for produsentene?
Dette er minst tema for enn annen tråd?


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 04 juni 2011 at 00:14
For ikke å ødelegge mer enn jeg har gjort på Terje S sin tråd om Locsound og 3 eller 5 amp kraftforsyning ( http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6219&title=loksound-og-3amp-eller-5amp-kraftforsyning - http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6219&title=loksound-og-3amp-eller-5amp-kraftforsyning ), fortsetter jeg her.
 
Originally posted by KnuT KnuT wrote:

Morten,

Jeg vil ikke anbefale Super Empire Builder siden dette settet ikke kan lese av CV verdier.
Da er faktisk den nye Zephyr Xtra bedre.
Du får den og en DT402 håndkontroll til nesten samme prisen. Da er også strømforsyning med i pakka.
Zephyr er kanskje klumpete, men den har en innebygd kjørekontroll som er veldig lett å bruke ikke minst for barn (barnebarn....?)
Du bør jo også kjøpe tilstrekkelig med UP5-paneler for håndkontroller,
dersom du ikke har tenkt å gå for trådløst Duplex....

Et alternativ er å gå opp til Super Chief Xtra.

Uansett vil jeg som Olav anbefale at du kjøper en PSX for to eller fire kretser.
En slik kan sikre boosteren.
Sml artikkel i juli-utgaven av MR.

Før du handler i USA, synes du skal høre med LAAR eller noen av de andre forhandlerene i Norge om hvilken pris de kan gi deg.
 
Takk for innspill, Knut.  Argumentet om barnebarn er viktig og noe jeg ikke har tenkt på.  Jeg har en sønnesønn på tre som helt klart vil ha bedre nytte av enklere styresystemer enn komplekse håndkontroller.  Og så vidt jeg forstår vil den nye Zephyren være tilstrekkelig for et hjemmeanlegg som skal ha to-tre tog i bevegelse og ikke fler enn 20 lokadresser.  Det er også et godt råd å kjøpe i Norge, blant annet fordi kraftforsyningen da kan stikkes rett i kontakten.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO


Posted By: Morten Jacobsen
Date Posted: 25 juni 2011 at 02:06
Nytt DCC grunnsystem, med Loconetarkitektur, har ankommet heimen (pendlerleiligheten i Oslo).
 
  
Takk til norske leverandører.  Blir gøy å prøve seg frem med grunnutrustningen, og etterhvert utvide system og erfaringer.


-------------
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net