3 m Fremo-moduler av restmaterialer |
Post Reply | Page 123> |
Author | ||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 10 mai 2011 at 00:14 |
|
5 dager hjemme alene og utmerket verandavær blir bl.a. brukt til å bygge to nye moduler som jeg i min optimisme allerede har meldt på Gardermotreffet. Det var på tide å begynne å bygge dem. Modulene er en gjenskaping av et konkret parti langs Østfoldbanen. Jeg kommer tilbake til forbildet ved en senere anledning.
Jeg har alltid ment at MJ behøver ikke være en dyr hobby, blant annet fordi man kan ombruke ting eller bruke overskuddsmaterialer fra andre prosjekter. To modulkasser, bein og sporunderlaget ble tilvirket kun ved bruk av materialer jeg hadde liggende. Noe er helt tilbake fra Rørosbaneanlegget mitt som jeg pakket sammen i 1992. Slik startet det på lørdag kveld med å tegne opp et Fremo-endestykke på restfinér. Søndag kveld var alle endestykkene og sidekantene skåret til. Disse to seksjonene skal henge permanent sammen, så i den "indre" modulskjøten er det spesialprofil. Jeg hadde noen messingrør liggende fra seksjonsskjøter fra tidligere anlegg liggende, så i stedet for å lage noe nytt, tok jeg tre av disse messingrør + 8mm maskinbolt i stedet. Rørene var litt tykkere enn endestykkeplatene, så jeg måtte fore opp med en list slik at rørene får treverk rundt hele seg. Rørene brukes for å lage en presis dokking i skjøten og som tåler å tas opp og ned mange ganger. Det finnes nyere og mer elegange løsninger for å få til det samme, men det var det med ombruk da ..... Skjøtendestykkene er skåret ut sammenskrudd for å sikre nøyaktig likt profil. Oppboringen til rørene ble også gjort mens stykkene var skrudd sammen. Jeg hadde anledning til å avspasere i dag mandag, så dagen startet med å sette sammen de tilskårne delene. Her ligger alt klart for å montere den første modulkassa. Disse to modulene har noen skjeve vinkler, og for å sikre at disse vinklene forble riktige under monteringen, skrudde jeg ned noen midlertidige føringer i verandagulvet som en slags jigg. Bein laget jeg av noe 2"x2" (47x47) jeg hadde liggende, splittet disse i to begge veier og fikk da bein i 22x22. Det er litt i spinkleste laget, så jeg vurdere å lage nye krafatigere bein, men med toppen i samme dimensjon som her slik at de går inn i beinbefestigelsen som er fritt etter Skaarerbanens Venner. Befestigelsen er standardisert slik at når beina når helt til topp i festet (skal sette på en list øverst som sperrer), er s.o. 129,5 cm over gulv. Fremo-normen er som kjent 130 cm. Da har 0,5 cm å regulerer på nedover, og flere cm motsatt vei. Og vips, var den første modulen på beina. Den oppmerksomme leser vil se at det ene beinet er montert mot endeseskjonen og ikke på langseksjonen. Det har sine ulemper, men som man ser går ytterprofilen langt ned i det hjørnet, så det ville ikke blitt plass til beinfestet uten å forkorte den, og da måtte jeg ha spesialbein akkurat her. Det var ikke ønskelig, så da ble det å feste det beinet til endestykket i stedet. Etter at begge modulene var beinsatt og koblet sammen, skulle sporunderlagene tilskjæres og nøyaktig sporplassering bestemmes. Teoretisk skulle den vestre modulen ha en lang 600 cm kurve. Men med så store radier, vet jeg at beregnng i 1:10 ikke alltid stemmer, så sluttutleggingen må skje i 1:1. Jeg har derfor gjennom årenes løp laget meg en rekke pappmaler for ulike kurveradier, fra 55 cm og opp til 600 cm. Egentlig er det ganske enkelt å legge inn en slik kurve. Først tegner jeg opp tangentene kurven skal ligge an mot. På Fremo-moduler er kravet av sporet går vinkelrett på endestykket. Dermed er tangentlinjene gitt. Da er det bare å legge kurvemalen inntil slik at den tangerer begge tangentlinjene. Med så store radier bryr vi oss ikke om overgangskurver. Utlegget viste at tangentlinjene møttes litt forskjøvet i forhold til det forventede midt på seksjonen. Det gjorde at det ikke var plass til en 600 kurve. Jeg måtte ned til 400 cm, men det er jeg romslig det også, og i høyeste grad prototyp. Mens jeg stod der å tilpasset og målte, gikk solen ned og rett etter kom dagtoget fra Bodø nede i vika. Dermed begynte det både å bli litt dårlig arbeidslys for en som snart passerer 60, samt litt kjøligere også. Tid for å avslutte. Men litt er nå blitt gjort disse tre dagene. Fortsettelse følger når noe nytt skjer. Takk for oppmerksomheten! |
||
Svein S
|
||
eibro
Fremo og MjF medlem Joined: 04 september 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 264 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kjempeflott Svein.
Har du planer om å komme til Krisitansand? Det er jo litt langt for deg. |
||
Eirik
|
||
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Supert! Dette blir spennende å følge videre. Og HVILKEN utsikt du har!
|
||
Ørjan
Fremo og MjF medlem Joined: 06 november 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 818 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Svein?
Hommelvika du holder til i?
|
||
Mvh
Ørjan Utne Kor går toget idag?? |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det blitt i lengste laget når de fleste treffene er i vinterdekksesongen med korte dager, og mørkekjøring over store avstander tiltaler meg mindre og mindre med årene. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja, den er ubetalelig! Og så har jeg jernbanen der nede også i en fin S-kurve. Kona skjønte straks hvorfor jeg ikke var negativ til den boligen da vi kjøpte den i 1993. En periode hadde jeg hjemmekontorvindu på toppen og ut mot fjorden. Det avstedkom denne nettsiden: http://www2.dmmh.no/~ses/www-rwy/banfot/MB/takv/takv.htm Dermed har jeg indirekte svart på spørsmålet om dette er i Hommelvika. |
||
Svein S
|
||
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette ser spennende ut, Svein. Og hvilken utsikt!
Du har lang erfaring og klarer dette med kurver bra, men det går også an å lage maler ved å bruke et av CAD programmene for MJ. 3rdPlanIt har en demoversjon som kan lastes ned gratis. Så kan man tegne rett kurve og skrive det ut før man lukker PCen, for demoversjon har ingen lagringsfunksjon. Antar at Xtrack og andre gratisprogrammer kan gjøre det samme. |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det kan sikkert vært nyttig med store radier som er vanskelig å lage passer til. Jeg strevde virkelig med 6 meter radien. Skrudde to lange lister sammen for å få den stiv nok. Da var en stor veranda nyttig, for da kunne jeg forankre lista med en skrue i plankegulvet den ene enden, og ha hull til blyanten i den andre der kartongen var festet på gulvet slik at den ikke skulle forskyve seg under prosessen. Analoge maler har nå sin sjarm da, og er som sagt enkle å bruke når man først har laget de.
Men skrive ut, sier du. Man bør vel helst ha en plotter, ellers blir det veldig mange ark som man må lime sammen overlappende så radien beholdes hele veien. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det ble gjort litt i ettermiddag/kveld også. Først på programmet stod sporunderlagets øvre del. Jeg holde nå på min gamle metode med 12 mm porøs plate. Jeg vet mange legger sporet rett på fineren på Fremo-moduler, men da jeg har tenkt å bruke selvspikret spor, må jeg har noe mykere under svillene. Jeg skjærer ut sporunderlaget på sirkelsaga jeg har, og skråskjærer også ballastkanten sånn noenlunde. På rett strekning legges den rett ned slik den kommer fra saga. I kurve prøvde jeg denne gangen en ny metode siden kurven er så pass slak som 400 cm. Jeg splittet sporunderlaget i to, for da kan jeg legge hver halvdel inntil senterstreken som ble tegnet opp ved hjelp av kartongmalen. Når den blir så smal, er den også lett å bøye til korrekt radius. Bildet nedenfor viser ferdigskåret underlag for kurve.
Jeg vil gjerne ha overhøyde i kurven. På Fremo-moduler må man være litt forsiktig med det, for man vet aldri hvordam nabomodulen på et treff vil være. Jeg lot derfor overhøyden gå ned igjen ved modulenden. Ved å legge noe under sporunderlagets ytterkant, i dette tilfellet under den ene splitten, kan man gjøre dette mer kontrollert enn hvis man gjør det mellom sporudnerlag og sville. Jeg hadde endel spon liggende som var svært tynne i enden. Dermed får man til en gradvis overgang fra 0 overhøyde til 1,5 mm som maks. Bildet viser sponet lagt på med lim, men før det settes under press. Limet har fått det til å bule litt, så det ser tykkere ut på bildet enn det i virkeligheten er. Så ble det lagt press på. Jeg brukte tvinger i stedet for vekt, fordi sporunderlaget ikke var understøttet godt nok ennå. Man kan se på bildet hvordan flistykkelsen er svært liten på endene og helt synlig på midten. Slik ble det kurven når den andre halvdelen også kom på plass. På dette tidspunktet hadde jeg startet med veiene som skal gå dels parallelt med banen, dels et par sideveier som skal både krysse over og under banen. For å få til et jevnt fall på veien, la jeg ut en list som dels bærer veien (skåret ut til venstre av en bakplate på et kassert garderobeskap), dels skal vise høyden på andre understøttelser. Og så langt kom jeg før det ble kvelden. Veiunderlaget på den ene modulen er på plass for hovedveiens del. Limt og presset ned av nettopp ekte skinneprofiler. Når det er litt lengde på dem, er dette flotte vekter og kan brukes som ambolt også. Solide saker! Noen lokalkjent begynner kanskje å ane hvor forbildet er hentet fra. Edited by ses - 10 mai 2011 at 23:48 |
||
Svein S
|
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Kan jeg gjette at det er dte første stedet du fikk kjennskap til jernbanen, dine Forelder(besteforeldres?) hytte/hus? Med en bru over sporet.
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med kveldsarbeid i dag, kunne jeg ta meg fri på formiddagen og fikk litt over tre timer på meg til å lage veiunderlagene for den østre modulen. Jeg skal ikke plage dere med detaljer i byggemåten, men bare viser sluttresultatet. Med dette ca tre dagers-stuntet er jeg vel kommet så pass godt i gang at det skal bli noe å ta med seg til Gardermoen i november.
|
||
Svein S
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Med dette tempoet er du vel i mål før juni ...
Det fotoet av den overgangsbrua som du har klemt fast på bildet med jernbaneskinnen over ser ut som en interesant situasjon med bru, veg og jernbane. Trangt! Ser du hemmelighetsfullt sier du skal komme tilbake til forbildet for dette senere, men hva med å poste det fotoet her, sånn innledningsvis?
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Nå trur jeg at jeg ser hvor du har hentet forbildet. Om jeg rør litt rundt grøten så er en det en liten stasjon med en stasjonsbygning i umalt betong ikke langt unna. Det renner også en elv rett ved siden av. Veien som strekker seg over modulene var tidligere hovedvei og brua over jernbanen ble tatt bort for noen år siden.
|
||
Modellhilsen
Claes |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, du er nok på rett sted. Men stasjonen var ikke i betong, men laft! Faktisk. Men den var såkalt rappet, dvs. et lag mer murpuss utenpå. Stasjonen er for lengst historie, både stasjonsbygningen og kryssingssporene.
|
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda, her er bildet og et tatt sekunder etterpå, en for hver modul. Teknisk er bildene elendige. Tatt med kamera med 1/100 som raskeste lukker og en elendig grovkornet film fremkalt under primitive forhold. |
||
Svein S
|
||
Henning L
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1112 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ah - for en flott liten vegstump og bru. Sånn bygger man ikke i dag ...
|
||
J-I Hansen
FREMO-forummedlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 675 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Dette blir en fin og innholdsrik modul!
PS Du sitter på et sydgående tog, selv om fotoretningen er nord(øst)over. Edited by J-I Hansen - 12 mai 2011 at 09:10 |
||
Min mj-pusher er VMJI.NO
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er korrekt. Tror det var et 68-sett som jeg fikk stå foran i. I motsetning til lokene den gangen som hadde gitter (dog ikke El 5), var 68-settene bedre å fotografere fra.
|
||
Svein S
|
||
torpern
Nykommer Joined: 05 november 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 0 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Er ikke dette fra Østfoldbanen.Toget går nordover.Bildet må være tatt mellom Greåker og Yven.
|
||
ØysteinF
Medlem i MJF Joined: 25 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 160 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og nå, kjære mj-produsenter, er det nemlig på tide med noen 68 sett...
|
||
Roger
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1620 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Hei!
Lagde ikke faren din en flott tegning fra nevnte stasjon med nettopp en BM68?
Kanskje du får lov å legge den ut her?
|
||
Med vennlig hilsen
RGER “Det finnes ett forbilde for alt” |
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda. Km 104. |
||
Svein S
|
||
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Joda Roger det stemmer nesten. Det er dog et maleri og motorvogna er en Bm65. Orginalet henger her hos meg. Min kone og jeg fikk det i bryllupsgave av han. |
||
Modellhilsen
Claes |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Og her er dagens situasjon på stedet ...
Husker godt det var en heftig bakke med en skarp 90-grader over jernbanen; selv med motorsykkel ... |
||
Bjørn Egil
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Der var du ja! Dessverre for myke trafikkanter og nostalgikere som meg ble overgangsbroa fjernet for noen få år siden. Hovedveien har fått autovern av moderne type, mens jeg husker at det var stabbesteiner her. Det lå en holdeplass omtrent der du tok bildet fra, eller kanskje enda nærmere stasjonen. Det var på km 103,91, og du kan skimte det gule 104 km-merket på bildet ditt. Tror det bare var kort plattform og ikke noe venteskur. Jeg husker den aldri selv, siden togene ("Padda"?) sluttet å stoppe der allerede i 1943, 8 år før jeg var på stedet for første gang.
Kanskje jeg reskaper holdeplassen på modulen.
Jeg har forresten et bilde fra stasjonen rett ved med nesten samme motiv, men annen årstid, som på maleriet til Claes, bare med 3-vogns 65c/67-sett. |
||
Svein S
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Apropos det med at stasjonsbygningen ble rappet, så så den slik ut som nedenfor i ca 1915, før rappingen skjedde, takutspringet ble forkortet og arken påbygd. Jeg tror det var forurensingen fra cellulosefabriken rett ved som var årsaken til at de rappet bygningen. Bygningen ser temmelig slitt ut på bildet.
Også dette bildet er hentet fra NJKS Stasjonsdatabase. Stasjonen hadde flere sidespor i tillegg til kryssingssporet. De betjente særlig cellulosefabrikkken og et skipsverft (Sarpsborg Mekaniske Verksted) som lå litt lenger opp langs elva. Det var portalkran av en eldre type på et av sidesporene. Et av sidesporene var forlenget helt inn på cellulosebarikken. Vi ser så vidt planovergangsbommen på bildet mitt og maleriet. Jeg har en tanke om at jeg kanskje en gang i fremtiden vil bygge Greåker stasjon også som Fremo-modul med alle disse sidesporene. |
||
Svein S
|
||
øystein lb
Veteran Joined: 02 august 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 378 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Modeljernbaneverkt Midt-Norge sitt felles prosjekt, Svein!(jeg, du og Eivind!)
Dette høres artig ut!
|
||
ses
Fremo og MjF medlem Joined: 09 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 3922 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Den ene modulen skal ha en stor støttemur og brokar for undergangen. I dag fikk jeg laget skroget for denne. Jeg brukte 3 mm papp med skumkjerne (Capaline) og smeltelim for å sette den sammen. Det nederste bildet viser hvordan konstruksjonen er forsterket innvendig. Tanken er å foreta selve "murarbeidet" på arbeidsbordet, og da må skroget kunne tas ut som en selvbærende konstruksjon.
|
||
Svein S
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Stilig prosjekt du holder på med!
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
b e pedersen
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1081 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Jeg ser du har tilsvarende bilde av undergangen, ses,
og 'faren' med denne er at den i modell vil virke unaturlig trang. Nå fungerer den jo som sykkel og gangsti, men i hine hårde dager var den faktisk kjørbar ... |
||
Bjørn Egil
|
||
Post Reply | Page 123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |