Buttspor - Asker stasjon |
Post Reply |
Author | |
GeorgII
Medlem i MJF Joined: 30 september 2009 Location: Norge Status: Offline Points: 151 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 01 mai 2011 at 02:22 |
Er det noen som vet hva man bruker et slikt spor til. Jeg antar at det er rikelig plass til en el-bil og diverse motoriserte hageredskaper, men det er neppe hensikten. Bildene er litt for mørke, men bilde nederst viser best.
Edited by GeorgII - 01 mai 2011 at 02:26 |
|
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
|
|
KjellAn
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1011 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette er en avledende sporveksel. Brukes for å hindre materiell å komme fra sidespor og ut i togspor. Brukes oftest på sidespor på linjen mellom stasjoner - men kan også brukes på stasjoner slik som i Asker. Se § 77 pkt 2 i NSB Trykk 401 |
|
hilsen KjellAn
Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers |
|
eika
FREMO-forummedlem Joined: 01 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1617 |
Post Options
Thanks(0)
|
Som kjell er inne på er poenget at tog fra ett spor ikke skal kunne kjøre ut i et annet. I tilfellet med Asker så er det pr. definisjon for å hindre tog i ett togspor i å komme over i et annet togspor. Sidespor eksisterer ikke inne på stasjoner, de finner man bare ute på linjen.
På normale stasjoner her i landet er det ikke mulig å stille signal inn fra begge ender samtidig slik at tog kan kjøre inn i spor 1 fra ene siden og spor 2 fra andre siden. Dette fordi at om en lokfører skulle glemme og stoppe, eller få problemer med å stoppe så er det en risiko for at det ene toget fortsetter gjennom stasjonen og treffer toget som er på vei inn i motsatt retning. For å kunne effektivisere togtrafikken slik at tog fra forskjellige retninger/linjer kan kjøre inn til stasjonen samtidig og ikke måtte vente utenfor stasjonen til man er sikker på at det første toget har stanset så benytter man seg av forskjellige løsninger. På noen stasjoner plasseres f.eks. signalene så langt inn at toget vil nødstoppes av ATC-systemet om de kjører forbi det røde lyset og før det kan treffe et møtende tog (Se f.eks. signalplasseringen i spor 1 i Asker i retning mot Drammen). På andre plasser brukes sike avledende sporveksler som du ser flere plasser i Asker (hvertfall i begge ender av spor 6).
Eirik
|
|
Når går toget fra Skråvika?
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ut fra Asker i sørgående retning, så går det et spor ut mot venstre. Hvor går dette?
|
|
ben
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 139 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det blir vel Spikkestad-linjen, dersom det er sporet som går i en kurve til venstre rett før Liertunnelen du tenker på? Ben |
|
Ben-Sigvald
SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ikke bare det, det er til og med den gamle traséen til drammen! Fra spikkerstad kan man gå langs traséen til brakerøya, og passere nydelige lier (gamle) stasjon med et utstilt 68a-sett. Absolutt verdt turen. Turen kan avsluttes hos morten hagen på hobbytrain som er like ved brakerøya.
|
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
Mr Bridger
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1185 |
Post Options
Thanks(0)
|
*google Spikkestadlinjen*
Da lærte man noe nytt i dag også - en sidebane som jeg rett og slett ikke visste om før nå |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |