MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Buttspor - Asker stasjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Buttspor - Asker stasjon

 Post Reply Post Reply
Author
GeorgII View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 30 september 2009
Location: Norge
Status: Offline
Points: 151
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GeorgII Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Buttspor - Asker stasjon
    Posted: 01 mai 2011 at 02:22
Er det noen som vet hva man bruker et slikt spor til. Jeg antar at det er rikelig plass til en el-bil og diverse motoriserte hageredskaper, men det er neppe hensikten. Bildene er litt for mørke, men bilde nederst viser best.





Edited by GeorgII - 01 mai 2011 at 02:26
H0, Lenz LSV100 ver.3.6, TC Gold7, TP
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1011
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 08:45

Dette er en avledende sporveksel. Brukes for å hindre materiell å komme fra sidespor og ut i togspor. Brukes oftest på sidespor på linjen mellom stasjoner - men kan også brukes på stasjoner slik som i Asker.

Se § 77 pkt 2 i NSB Trykk 401

hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mai 2011 at 13:45
Som kjell er inne på er poenget at tog fra ett spor ikke skal kunne kjøre ut i et annet. I tilfellet med Asker så er det pr. definisjon for å hindre tog i ett togspor i å komme over i et annet togspor. Sidespor eksisterer ikke inne på stasjoner, de finner man bare ute på linjen.
 
 
På normale stasjoner her i landet er det ikke mulig å stille signal inn fra begge ender samtidig slik at tog kan kjøre inn i spor 1 fra ene siden og spor 2 fra andre siden. Dette fordi at om en lokfører skulle glemme og stoppe, eller få problemer med å stoppe så er det en risiko for at det ene toget fortsetter gjennom stasjonen og treffer toget som er på vei inn i motsatt retning. For å kunne effektivisere togtrafikken slik at tog fra forskjellige retninger/linjer kan kjøre inn til stasjonen samtidig og ikke måtte vente utenfor stasjonen til man er sikker på at det første toget har stanset så benytter man seg av forskjellige løsninger. På noen stasjoner plasseres f.eks. signalene så langt inn at toget vil nødstoppes av ATC-systemet om de kjører forbi det røde lyset og før det kan treffe et møtende tog (Se f.eks. signalplasseringen i spor 1  i Asker i retning mot Drammen). På andre plasser brukes sike avledende sporveksler som du ser flere plasser i Asker (hvertfall i begge ender av spor 6).
 
Eirik
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2011 at 09:10
Ut fra Asker i sørgående retning, så går det et spor ut mot venstre. Hvor går dette?
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
ben View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 139
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ben Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mai 2011 at 09:28

Det blir vel Spikkestad-linjen, dersom det er sporet som går i en kurve til venstre rett før Liertunnelen du tenker på?

Ben
Ben-Sigvald

SBB H0 og H0e DCC PC-styrt med Windigipet
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2011 at 18:39
Ikke bare det, det er til og med den gamle traséen til drammen! Fra spikkerstad kan man gå langs traséen til brakerøya, og passere nydelige lier (gamle) stasjon med et utstilt 68a-sett. Absolutt verdt turen. Turen kan avsluttes hos morten hagen på hobbytrain som er like ved brakerøya.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Mr Bridger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1185
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Mr Bridger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mai 2011 at 22:13
*google Spikkestadlinjen*

Da lærte man noe nytt i dag også - en sidebane som jeg rett og slett ikke visste om før nå Embarrassed
Tore Hjellset, Tønsberg

Grimstadbanen    

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.