NMJ El 13.2143 gammeldesign |
Post Reply |
Author | ||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 12 april 2011 at 21:38 |
|
"Mikael Järn" laget en tråd om NMJ El 13.2121 grønn, jeg tenkte jeg skulle starte en tilsvarende erfaringstråd om 2143 i gammeldesign.
Jeg kjøpte mitt eksemplar hos den lokale mj-pusher forrige torsdag, i venten på Hobbytrades 13-maskin. Førsteinntrykket var overveiende bra, malearbeidet så ut til å være bedre enn modellene jeg har sett av 2134, som ble sluppet tidligere, I tillegg følger det nå med to sett ploger, hele og m/hull for NEM-koblinger, BRA. Ikke fullt så bra at pantografene var litt skranglete og skjeve. De fjærende bufferne har tidligere vært kommentert, de står altfor langt inn. Dessuten hadde montørene greid å bytte om plasseringen av bufferne i den ene enden. Tilpasningen mellom kåpe og chassis kunne med fordel ha vært bedre. Takstigen lyser av rødbrun plastikk, den burde ha vært malt.
Skjev pantograf og umalt takstige
Tilkobling av dekoder gikk lett, bare fjerne kortet som er plugget i 21-pins kontakten og dytte dekoder på plass. Dekoderen jeg valgte var ESU LokPilot 4.0. Loket gikk derimot ikke bra, selv om testsporet jeg hadde lagt ut var nypusset. Det viste seg at hjulene var skitne (fra fabrikk). I tillegg så det ut som om innsiden av hjulene hadde et lag med fett e.l.
Slik så bomullspinnen ut etter bare å ha renset hjulbanen (med isopropanol) på de 6 hjulene som ikke hadde hefteringer:
Strømopptakene på innsiden av hjulene satt heller ikke optimalt inn mot hjulene, slik at det kunne bli dårlig kontakt ved kjøring i krappe kurver.
Etter grundig hjulrens gikk loket jevnt og fint på testsporet.
Det er separat styring av lysene nede og oppe, samt lys i førerhyttene. Lysdiodene er varmhvite. Av en eller annen grunn er det valgt lik lysstyrke på samtlige lysdioder, noe som blir helt feil. På originalen er det bare et svakt skinn fra markeringslysene nede, mens topplyskasterne gir et kraftig lys. Modellen derimot har like kraftig lys fra alle lyktene. Det sitter 5 Kohm motstander til hver av lysdiodene, jeg valgt å bytte ut motstandene til markeringslysene til 50 Kohm og motstandene til hovedlyskasterne ble byttet til 2,1 Kohm.
Bildet under (før-etter) viser forskjellen (selv om kameraet "lyver" litt):
Belysning, før og etter modifikasjon
Det er innredning i førerhyttene, men lokfører i den ene enden (som NMJ lover i sin reklame) var ikke å finne...
Ingen lokfører å finne...
Mer inntrykk (og modifiseringer) følger etterhvert.
Er det noen andre eiere av slike lokomotiv som vil dele sine erfaringer?
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Godt tips, Bjørn Runar!
Jeg har merket at godteposen til 2143 er mangelfull. Her manglet bl.a. stigtrinn, en originalkobling - og plogen for NEM-feste var brukket!
Det ser videre ut til at de 2 støpedelene med speiler er av forskjellig kvalitet? - Ene settet var av mykere plast som ikke brekker så lett. Disse var ulakkert. Andre settet var lakkert og i "vanlig, sprø plast".
Skal det være slik?
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Strømopptakene var
Jeg benyttet samtidig denne anledningen til å rense innsiden av hjulene for fett (?), strømopptakene samt å bytte plass på akslene slik at hefteringene kommer innerst (tips fra Kjell H. i en annen tråd).
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det virker som at dette er slurve arbeid bare for å få ut modellene fortest mulig?
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
|
||
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Boggien på EL13 minner om Heljans løsning på Nohaben.
Edited by Wickerman - 27 april 2011 at 12:14 |
||
A matter of life and death
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Tid for å montere saker fra "godteposen". Litt dumt at bremseslangene er så store at de stikker flere mm utenfor bufferne, gjør det litt vanskeligere å montere trådkoblinger...
Lykteglassene ligger et stykke inn i lyktene, det ser ikke så bra ut når det ikke er lys i lyktene.
Det hjalp betraktelig å montere smådelene, nå ser den jo riktig så fin ut. Litt smussing og småplukk gjenstår:
For, selv med de negative punkter som er skrevet om ovenfor, er jeg av den oppfatningen at det er et flott lokomotiv NMJ har tatt frem.
|
||
Stian
Medlem i MJF Joined: 04 januar 2007 Location: Bergen Status: Offline Points: 1451 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Loket er flott det! men det er de små slurvefeilene som trekker ned. man forvnter at topline er bra når man ser hva de klarer med suerline.
|
||
Norsk matriell en gang på 60-70tallet
Mvh stian |
||
T43
Viderekommen Joined: 22 april 2010 Location: Sverige Status: Offline Points: 19 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ja,visst är loket väldigt fint, själv har jag inte sett det i verkligheten än, men det ser ut som att det är stor skillnad mot Lima's gamla modell. För min del så är OBAS-loket det jag väntar på.
En fundering som jag har är, hur är köregenskaperna, går loket tyst och fint, kanske till och med som ett Roco-lok?
/Peter
|
||
Peter
|
||
Kjell H.
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2479 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er klasseforskjell på drivverket til NMJ´s El 17 og det de har valgt til El 13.
Fra å være det beste jeg har sett på et masseprodusert lok, har de falt tilbake på en løsning som tilsvarer det man finner på lok i "billigsegmentet". Det er forsåvidt brukbart når dette er skikkelig justert og tilpasset men NMJ viste med sin utgave av El17 en standard som man også kunne forvente på seinere lok?
Man kan ikke forvente at "småjenter i Kina" har så stor forståelse for at dette er presisjonsarbeide? Billig og ufaglært arbeidskraft må kompenseres gjennom omfattende kvalitetskontroll i hvert ledd under produksjonen. Strømopptak og andre detaljer fra NMJ´s kinaproduksjon er dessverre eksempler på at er utilfredstillende pr. idag.
|
||
Terje Storjord
Veteran Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 344 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Liker bildene dine, Bjørn Runar.
|
||
Mr. Karlsen
Veteran Joined: 07 januar 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 122 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Gratulerer med å ha fått på speilene på en så bra måte!
|
||
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Ble litt forvirret da jeg så multippelkobbelet. Er dette en del av godteposen? Den forrige utgaven hadde kun blinddeksel og ikke "kopper"
|
||
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
||
Bjørn R Larsen
Fremo og MjF medlem Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 864 |
Post Options
Thanks(0)
|
|
Det er en del av godteposen ja.
Du må bore hull i blinddekslet for å få montert den. Og så er den sort og umalt |
||
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |