MJ-Sauda |
Post Reply |
Author | |
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 13 mars 2011 at 15:21 |
Etter fleire års leiting, har me nå fått eit rom for MJ hobbyen. Gamle snekkerverkstedet er midt i smørøyet for vårt prosjekt, midt inne i "ein gammal stor fabrikk," som i Eidsvågs Saudasang: "De e her me hørre te". Her har Roald/Fowler og eg hatt vår arbeidsplass i over 40 år, og interressa for å gjenskape noe av tida da industri-jernbanen var nerven i det store industri-eventyret EFP&CO.Ltd.
Her vil det bli alt fra enkel H0-rundbane, til 0- og G-baner med fokus på Smelteverket og Nordag-banen.
Foreløpig skal støv etter snart 100 års snekkerier vaskes ut!
Oddvar
|
|
Gospeltrain
|
|
Skjalg
Viderekommen Joined: 03 mars 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 38 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gratulerer! Dere får knipse noen bilder etterhvert :-)
|
|
_Skjalg
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk!
Foreløpig legger eg ut bilder på www.hoyspent.net for dei som er interessert i husvask ol.
Har alt blitt mange timer med støvsuging og vaskebøtter, men og til å planlegge.
Det blir G-bane nærmest vindua. 0 og H0 på indre banehalvdel.
Oddvar
|
|
Gospeltrain
|
|
Arkitekten
Viderekommen Joined: 02 september 2008 Location: Norway Status: Offline Points: 63 |
Post Options
Thanks(0)
|
Høres spennende ut. Gleder meg til G-bana
|
|
Hvem, sa du?
Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv. |
|
Håvard H
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 2016 |
Post Options
Thanks(0)
|
Dette prosjektet skal det bli spennende å følge med på! Hvor mange er dere som er involvert? |
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Foreløpig er det bare Fowler og eg som driver det på Geithidler. Fowler hadde G-bane ute i vestlandsregnet i fjor sommer, og fant det lite tjenelig. Me prøver å få til noe som kan friste fleire til å bli med etter hvert. Vaskebøtta er nå bytta ut med hammer og sag, et lita "snekkerbod" skal opp og seksjoner lages.
Det vanskeligste er å lage fornuftige sporplaner ut av et så stort fabrikkområde.
Her var som ein gedigen 7,5 km rundbane, fra import-kai gjennom/ mellom ovnshusa derfra til knusing/sikting og pakking før manganen blei lasta ombord i mindre båter på eksportkaia.
G-banen vil bli fra "tomta" med Knuseverk, eksportkai og muligens området rundt kraftstasjonen. Langs dei store vannrøra ligger det ein trallebane.
Fowler har jobba i fleire år med scratch-bygging av diesel-lok og krane, og har dermed allerede litt å sette på skinnene! Denne banen vil det utvilsomt bli framgang på!
Skala 0-banen er tenkt fra importkai, råvarelager, miksavd, verksted og ovnshus3. Nokså kjedelig sportrase, men masse store bygninger i bølgeblikk og murstein.
I denne del av fabrikken var det dessuten to svære lossetårn, kabelbane 25 fot over bakken, beltetuneller, og Nordag-banen med 900mm spor kom også inn her.
Denne skala er ny for meg, har bare sett 0-Skala Vest sin nydelige bane på Voll-messa. "Startpakke" med 12 kg 0-skala materiell er handla på E-bay.
Utfordringene er fryktelig store, og spennende!
Oddvar
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Seksjoner for G-banen er montert på Geithidler.
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Tid for oppdatering..
Skinner er lagt på seksjonene, og Roald er i full gang med å bygge vekthuset som stod nede ved kaia.
Vekthuset med påbygg stod på egen skinnegang, og kunne flyttes når jernbanevekta skulle demonteres.
Alt metall som blei skipa ut fra EFP&Co gikk over denne vekta. Modellen er korta inn noe.
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Vekthuset er smussa og har fått ei midlertidig tomt på G-banen
Bilder oppdateres i photobucket og på www.hoyspent.net
Det er veldig inspirerende å endelig ha fått kommet igang med å gjenskape det gamle smelteverket og jernbanen der!
Takk til Roald som står på!
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
LGB Stainz er innleigd på Smelteverket, mens metal-lasta er 100% ekte ferromangan fra verkets ovner.
Metallet er svært tungt, så det ruver lite i vogna.
Den grønne massen foran vekthuset er HC-slagg, og blei mye brukt til fyllmasse og "omsmelt".
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bygginga av den gamle slaggknuseren som stod nære eksportkai og Vekta er igang. Ein røff bygning i bølgeblikk-plater, me har lite bildemateriale av denne, knuseren var ikkje akkurat et "statusbygg".
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siloen bygges og bygningen er malt og smussa.
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ein oppdatering av knuserbygget ved EFP&CoLtd Porterlok 0-2-0 med sidetippvogner er typisk for smelteverket. Siloen er ein eldre modell enn den på originalbildet i tråden.Oddvar
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Nå er gamle slaggknuseren på plass på G-banen. Tomta må tilpasses og det svingbare transportbeltet for den knuste slaggen motoriseres og finjusteres.
Dieselkrana American har fått den orangefargen den hadde i seinere tid, og den og gondolavognene skal smusses.
Bra arbeide Roald!
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Packing (pakking) her blei det smelta metallet rensa, og pakka i tretønner, for det meste.
Bygningen er ca.15m høy og blei bygget i 2 trinn.
Roald er nå igang med første byggetrinn; venstre halvdel.
Bygningen blir ca.20cm brei og 80cm høy og får da et spor inne. Den danner kulisse i bakkant av G-banen.
Edited by EFP&CO - 20 mars 2013 at 19:58 |
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pakkingen slik den er nå, den får to spor. Bygningen er nesten 5 m lang :-) kanskje norgesrekord? Bygget i plywood etter bilder og måltaking på stedet. Ps, dette er første byggetrinn slik bildet i forrige innlegg viser, byggherren i bakgrunnen.
Edited by EFP&CO - 20 mars 2013 at 20:14 |
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lenge siden siste posting nå. På "Hidleren" er det skjedd ein del siden sist. Etter besøk av tidligere ansatt penser, blei skinner lagt om. Det skjer også litt i Søndenåhavn der litt av den gamle bebyggelsen fekk stå til opp mot 60-tallet, og bygdafolket fekk ha båtene sine her. Her blei også Stasjon3 bygget, et riktig stasbygg. Tror dette skal bli ei perle som viser kontrastene mellom bygda og tungindustrien.
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60750
Søndenåhavn med den gamle kaien som det blei skipet tømmer fra, og som blei brukt under bygging av Stasjon 3.
Beklager at eg ikkje får til å kopiere bildene direkte inn i forumet, må visst bruke photobucket som tidligere.
Edited by EFP&CO - 19 desember 2013 at 19:17 |
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Lenge siden siste posting. Roald har bygget lastebåt, kraftstasjon3, og nå bygges Pakkingen til halv bredde, det lille taket på toppen skal bygges. Pakking var kun grunningsmalt, men nå er den kledd med mursteins mønster, ein kjempejobb med alle kanter rundt vindua! Bygningen er 4,5meter lang. http://s273.photobucket.com/user/efpco/MJ-Sauda/G-banen/story
|
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Gospeltrain
|
|
EFP&CO
Medlem i MJF Joined: 22 november 2007 Location: Norway Status: Offline Points: 135 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det lastes fortsatt mangan fra EFP&Co.Ltd.
|
|
Gospeltrain
|
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |