Print Page | Close Window

MJ-Sauda

Printed From: MJF Forum
Category: Modelljernbane i alminnelighet
Forum Name: Storskalaer, Livesteam
Forum Description: Fra skala 0 og oppover, inklusive modelljernbane som drives med ekte damp
URL: http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6114
Printed Date: 28 april 2024 at 17:13
Software Version: Web Wiz Forums 12.05 - http://www.webwizforums.com


Topic: MJ-Sauda
Posted By: EFP&CO
Subject: MJ-Sauda
Date Posted: 13 mars 2011 at 15:21
Etter fleire års leiting, har me nå fått eit rom for MJ hobbyenSmile. Gamle snekkerverkstedet er midt i smørøyet for vårt prosjekt, midt inne i  "ein gammal stor fabrikk," som i Eidsvågs Saudasang: "De e her me hørre te".  Her har Roald/Fowler og eg hatt vår arbeidsplass i over 40 år, og interressa for å gjenskape noe av tida da industri-jernbanen var nerven i det store industri-eventyret EFP&CO.Ltd.
 
Her vil det bli alt fra enkel  H0-rundbane, til 0- og G-baner med fokus på Smelteverket og Nordag-banen.
Foreløpig skal støv etter snart 100 års snekkerier vaskes ut!
 
Oddvar


-------------
Gospeltrain



Replies:
Posted By: Skjalg
Date Posted: 13 mars 2011 at 22:58
Gratulerer! Dere får knipse noen bilder etterhvert :-)

-------------
_Skjalg


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 13 mars 2011 at 23:29
Takk!
Foreløpig legger eg ut bilder på http://www.hoyspent.net - www.hoyspent.net for dei som er interessert i husvask ol.Tongue
Har alt blitt mange timer med støvsuging og vaskebøtter, men og til å planlegge.
Det blir G-bane nærmest vindua. 0 og H0 på indre banehalvdel.
 
Oddvar


-------------
Gospeltrain


Posted By: Arkitekten
Date Posted: 25 mars 2011 at 17:45
Høres spennende ut. Gleder meg til G-bana Wink

-------------
Hvem, sa du?

Du kan ikke stole på noen. Ikke engang deg selv.


Posted By: Håvard H
Date Posted: 25 mars 2011 at 17:59
Originally posted by EFP&CO EFP&CO wrote:


Det blir G-bane nærmest vindua. 0 og H0 på indre banehalvdel.



Dette prosjektet skal det bli spennende å følge med på!

Hvor mange er dere som er involvert?

-------------
Mvh Håvard H



http://trainspast.wordpress.com" rel="nofollow - Modelljernbaneforeningen På Sporet Av Den Tapte Tid


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 25 mars 2011 at 23:17

Foreløpig er det bare Fowler og eg som driver det på Geithidler. Fowler hadde G-bane ute i vestlandsregnet i fjor sommer, og fant det lite tjenelig. Me prøver å få til noe som kan friste fleire til å  bli med etter hvert.

 Vaskebøtta er nå bytta ut med hammer og sag, et lita "snekkerbod" skal opp og seksjoner lages.
 
Det vanskeligste er å lage fornuftige sporplaner ut av et så stort fabrikkområde.
Her var som ein gedigen 7,5 km rundbane, fra import-kai gjennom/ mellom ovnshusa derfra  til knusing/sikting og pakking før manganen blei lasta ombord i mindre båter på eksportkaia.
 
G-banen vil bli fra "tomta" med Knuseverk, eksportkai og muligens området rundt kraftstasjonen. Langs dei store vannrøra ligger det ein trallebane.
 Fowler har jobba i fleire år med scratch-bygging av diesel-lok og krane, og har dermed allerede litt å sette på skinnene! Denne banen vil det utvilsomt bli framgang på!
 
Skala 0-banen er tenkt fra importkai, råvarelager, miksavd, verksted og ovnshus3. Nokså kjedelig sportrase, men masse store bygninger i bølgeblikk og murstein.
I denne del av fabrikken var det dessuten to svære lossetårn, kabelbane 25 fot over bakken, beltetuneller, og Nordag-banen med 900mm spor kom også inn her.
Denne skala er ny for meg, har bare sett 0-Skala Vest sin nydelige bane på Voll-messa. "Startpakke" med 12 kg 0-skala materiell er handla på E-bay.
 
Utfordringene er fryktelig store, og spennende!
 
Oddvar
 
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 07 juli 2011 at 23:25
Seksjoner for G-banen er montert på Geithidler.

-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 14 oktober 2011 at 23:16
Tid for oppdatering..
Skinner er lagt på seksjonene, og Roald er i full gang med å bygge vekthuset som stod nede ved kaia.
Vekthuset med påbygg stod på egen skinnegang, og kunne flyttes når jernbanevekta skulle demonteres.
Alt metall som blei skipa ut fra EFP&Co gikk over denne vekta. Modellen er korta inn noe.


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 19 oktober 2011 at 06:57
Vekthuset er smussa og har fått ei midlertidig tomt på G-banen
Bilder oppdateres i photobucket og på http://www.hoyspent.net - www.hoyspent.net
Det er veldig inspirerende å endelig ha fått kommet igang med å gjenskape det gamle smelteverket og jernbanen der!
 Takk til Roald som står på!


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 20 oktober 2011 at 19:14
LGB Stainz er innleigd på Smelteverket, mens metal-lasta er 100% ekte ferromangan fra verkets ovner.
Metallet er svært tungt, så det ruver lite i vogna.
Den grønne massen foran vekthuset er HC-slagg, og blei mye brukt til fyllmasse og "omsmelt".


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 13 november 2011 at 13:26

Bygginga av den gamle slaggknuseren som stod nære eksportkai og Vekta er igang.

 
 Ein røff bygning i bølgeblikk-plater, me har lite bildemateriale av denne, knuseren var ikkje akkurat et "statusbygg".
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 26 november 2011 at 22:58
Siloen bygges og bygningen er malt og smussa.
 
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 03 desember 2011 at 22:58

 Ein oppdatering av knuserbygget ved EFP&CoLtd

Porterlok 0-2-0 med sidetippvogner er typisk for smelteverket.
Siloen er ein eldre modell enn den på originalbildet i tråden.
 
Oddvar


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 15 november 2012 at 21:40
Nå er gamle slaggknuseren på plass på G-banen. Tomta må tilpasses og det svingbare transportbeltet for den knuste slaggen motoriseres og finjusteres.
Dieselkrana American har fått den orangefargen den hadde i seinere tid, og den og gondolavognene skal smusses.
Bra arbeide Roald!


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 30 desember 2012 at 22:59
Packing (pakking) her blei det smelta metallet rensa, og pakka i tretønner, for det meste.
Bygningen er ca.15m høy og blei bygget i 2 trinn.
Roald er nå igang med første byggetrinn; venstre halvdel.
Bygningen blir ca.20cm brei og 80cm høy og får da et spor inne. Den danner kulisse i bakkant av G-banen. 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 20 mars 2013 at 20:05
Pakkingen slik den er nå, den får to spor. Bygningen er nesten 5 m lang :-) kanskje norgesrekord?  Bygget i plywood etter bilder og måltaking på stedet. Ps, dette er første byggetrinn slik bildet i forrige innlegg viser, byggherren i bakgrunnen.  
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 11 desember 2013 at 22:38
Lenge siden siste posting nå. På "Hidleren" er det skjedd ein del siden sist. Etter besøk av tidligere ansatt penser, blei skinner lagt om. Det skjer også litt i Søndenåhavn der litt av den gamle bebyggelsen fekk stå til opp mot 60-tallet, og bygdafolket fekk ha båtene sine her. Her blei også Stasjon3 bygget, et riktig stasbygg. Tror dette skal bli ei perle som viser kontrastene mellom bygda og tungindustrien.  

-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 19 desember 2013 at 19:00
http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60750" rel="nofollow - http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60750
http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60740" rel="nofollow - http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60740
http://www.hoyspent.net/main.php?g2_itemId=60740" rel="nofollow">småbåter i Søndenåhavn ps  Søndenåhavn med den gamle kaien som det blei skipet tømmer fra, og som blei brukt under bygging av Stasjon 3.
 
Beklager at eg ikkje får til å kopiere bildene direkte inn i forumet, må visst bruke photobucket som tidligere.
 


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 21 august 2014 at 22:14
Ny sporplan, dette er nære den opprinnelige sporplanen. Terrenget "grovplaneres" med trinnlydsplater. http://s273.photobucket.com/user/efpco/media/MJ-Sauda/G-banen/P1050792NylayoutG-banenps_zps4f6f1513.jpg.html" rel="nofollow">

-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 28 august 2014 at 23:06

Utsnitt fra et arkivbilde tatt på femtitallet som viser skinneganger i Ferdigvare-området, mellom store hauger av mangan, slagg og annet.  Dette er det området G-banen skal bli. Synsvinkelen er motsatt av det forrige bildet.

http://s273.photobucket.com/user/efpco/media/IMG_0021Pakkingogeksportkaic2_zps45c6a7ae.jpg.html" rel="nofollow">


-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 05 desember 2015 at 19:00
Lenge siden siste posting. Roald har bygget lastebåt, kraftstasjon3, og nå bygges Pakkingen til halv bredde, det lille taket på toppen skal bygges. Pakking var kun grunningsmalt, men nå er den kledd med mursteins mønster, ein kjempejobb med alle kanter rundt vindua! Bygningen er 4,5meter lang. http://s273.photobucket.com/user/efpco/MJ-Sauda/G-banen/story

-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 05 desember 2015 at 19:12
Nytt forsøk på bilde: http://s273.photobucket.com/user/efpco/media/MJ-Sauda/G-banen/P1070530_zpsqaotbkux.jpg.html" rel="nofollow">

-------------
Gospeltrain


Posted By: EFP&CO
Date Posted: 09 april 2017 at 16:20
Det lastes fortsatt mangan fra EFP&Co.Ltd.

-------------
Gospeltrain



Print Page | Close Window

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05 - http://www.webwizforums.com
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd. - https://www.webwiz.net